(16.30 hodin)
(pokračuje Ťok)
Zpřísňujeme u zásadních přestupků, naopak u těch bagatelních přestupků dáváme policii možnost, aby byla mnohem více shovívavá. A na žádost dopravní policie jsme tam dali princip, že v případě dopravní nehody může, ale nemusí být ta pokuta dvojnásobně zvýšena. Nejde nám o to, abychom někoho trestali, nejde nám o to, abychom někoho trestali přes míru. Jde nám o to, abychom dosáhli toho, o co nám na silnicích jde - aby se zvýšila bezpečnost. My jsme tady posledních deset let měli trend, že se počet smrtelných nehod na silnicích snižoval. Poslední rok byl bohužel rokem, kde se ten trend otočil a tam se počet mrtvých zvyšoval, a myslíme si, že je potřeba něco udělat.
Ještě bych rád dodal - v tom našem návrhu je - také myslíme na dlouhodobě debatovaný problém a to je problém nových řidičů. Záměrně říkám ne mladých, ale nových, ti, kteří nejsou zkušení. Navrhujeme tam, aby řidič, který má řidičské oprávnění po dobu kratší než rok nebo dva, o tom ještě se povede debata, tak aby měl menší počet bodů než ostatní. To znamená, místo dvanácti by měl třeba šest. Na tom jednom semináři dopadlo, aby měl sedm, aby třeba při tom závažném přestupku nepřišel o řidičák hned za první bod. (Předsedající: Čas.)
Takže už jsem dlouhý. Omlouvám se, končím. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Pane poslanče, prosím.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedo. Děkuji, pane ministře, za vaše odpovědi. Já bych měl dvě poznámky a jednu nebo několik ještě otázek.
Za prvé. V některých západních zemích je výše přestupků odstupňována podle příjmů. Chci se zeptat, protože pro někoho deset tisíc korun je značná částka, pro někoho to není zase tak velká částka, zda neuvažujete i o této změně.
Za druhé. Vy jste to tady zmiňoval - prevence, s tím je souhlas. Ale já si myslím, že nejde jenom o ty nejzávažnější přestupky, ale jak jsem zmínil, o tu přestupkovou recidivu, kdy někdo neustále má ty přestupky.
A za třetí jste mi neodpověděl, a já chápu, že pro každého ministra dopravy je to velmi nepříjemné, jak řešit ten problém předjíždění kamionů. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Prosím, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, já se omlouvám, já jsem na ten bod pozapomněl. Víte, předjíždění nákladních vozidel v místech, kde je to nežádoucí, se dá regulovat už dneska místní úpravou na pozemních komunikacích. To znamená tam, kde jsou na dálnici tři pruhy, tak tuto možnost otvíráme a budeme iniciovat, aby se tam ty značky daly a hlavně aby to policie, dopravní policie v tomto případě, vyžadovala. To, abychom po celé dálnici dali generální zákaz předjíždění kamionů - já si myslím, že to není úplně dobrý nápad. V podstatě bychom tím pádem velmi výrazně i v případech, kdy to není zase tak velký problém, znemožnili kamionům předjíždět a mohlo by se stát, že bychom vytvořili možná potenciálně horší nebezpečné situace z nervozity těchto řidičů.
My jako Ministerstvo plošný zákaz navrhovat nebudeme, nezdá se nám to vhodné. Na druhé straně budeme ale všude podporovat zákaz předjíždění kamionů, aby se nám nestávaly situace, že máme tři pruhy dálnice a paralelně tam jedou tři kamiony, jeden předjíždí druhý, který předjíždí třetí, to si myslím, že už je opravdu, jak se říká česky, zu viel. Takže k tomuto.
A potom co se týče té výšky pokut odvozené od platu. Já jsem se dočetl, že takovýto návrh chce dát pan poslanec Huml. Já samozřejmě se tomu nebráním, nicméně je otázka, zdali by se takovýmto případem celý proces ještě víc nezkomplikoval. (Předsedající: Čas.) Ale už nechci zdržovat. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana poslance Farského, který bude dalším interpelujícím, a to na paní ministryni Šlechtovou.
Poslanec Jan Farský: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, vážení přítomní členové vlády, dostala se ke mně žádost od hasičů ze Zákup, ale i ze Žandova a Oldřichova, kterým se stalo to, že uspěli při získání dotace, ale když chtěli vyhlásit podle zákona o zadávání veřejných zakázek soutěž na dodání plnění, tak jim bylo doporučeno s odkazem na vyjádření Ministerstva pro místní rozvoj, že mají posečkat, že není jistota, že by nebylo zpochybněno výběrové řízení vzhledem k tomu, že od 18. dubna 2016 měl být už nový nebo výrazně novelizovaný zákon o veřejných zakázkách, a ten bude v účinnosti až od října, s tím, že tedy jim bylo doporučeno, že mají v podstatě pozastavit čerpání evropských dotací s odkazem na to, že mají posečkat, dokud nebude vydán výklad ze strany Národního orgánu pro koordinaci. Já bych se chtěl zeptat, proč toto nebylo jednak řešeno dopředu, protože určitě jsme museli počítat s tím, že dlouhodobě jsme, i já osobně jsem na to upozorňoval, že to nemůžeme stihnout do 18. dubna, nový zákon o veřejných zakázkách přijmout tak, aby byl i účinný v té chvíli. A když už to takto vedlo k tomu, že jednotlivým žadatelům teď je doporučováno pozastavit čerpání evropských dotací, tak kdy bude vydán ten výklad, který jim opět umožní tyto částky čerpat a bez rizika soutěžit. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Tak, prosím paní ministryni.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za tuto interpelaci, na kterou budu reagovat způsobem, že když jsem sem přišla s novým zákonem, tak jsem jasně sdělila z mých úst, že tento zákon samozřejmě musí být v účinnosti od 18. dubna. Čili já jsem upozornila naopak jak vládu, tak Poslaneckou sněmovnu, že ta účinnost musí být, jinak prostě nám hrozí odůvodněné stanovisko, infringement a další věci.
Pan poslanec hovořil k jedné ukázce jednoho projektu jednoho žadatele, kterým - opravdu nebylo to MMR, bylo to Centrum pro regionální rozvoj. Reagovalo způsobem, že ať vyčkají na krátké stanovisko, ať chvilku počkají, které budeme vydávat. Tak proč jsme ho dosud nevydali. Protože jsme si ho ověřovali s Evropskou komisí a dělali jsme si především srovnání starého zákona vůči tomu, co prošlo, co bylo schváleno od všech pozměňovacích návrhů až prostě po vratku k Poslanecké sněmovně. V tuto chvíli tady mohu garantovat, že to stanovisko bude vydáno zítra, protože samozřejmě já na to tlačím ne Národní orgán pro koordinaci, ale především sekci veřejného investování, která je gestorem tohoto zákona, musí to vydat. V tuto chvíli mohu jenom potvrdit, že se jede podle stávajícího zákona 137/2006, kde to naše srovnání, porovnání i ta naše reakce, která vyjde zítra a kterou tady držím (ukazuje písemný materiál), takže zítra bude přeformulováno, jednak dáme tiskovku, jednak uděláme k tomu osvětu, aby bylo jasné.
Ten stávající zákon, všichni to víme, co jste o něm hlasovali, je přísnější než ten nový zákon, který bude v účinnosti od října 2016. Mluvíme například, pokud si vezmu takovou ukázku, která je zřejmá, vícepráce, tam je jenom 30 % i na ty individuální změny. Čili samozřejmě pokud se někde žadatel, ale nejenom žadatel, není to jenom na evropské fondy, kdokoliv, kdo bude zadávat veřejnou zakázku, se bude domnívat, že tam může být jakýsi otazník, zda to je v souladu se směrnicemi, Ministerstvo pro místní rozvoj na základě požadavku k tomu udělá rozbor a doporučíme samozřejmě, jak postupovat. Ale v tuto chvíli i na základě stanoviska, které vyjde zítra, tak tam upozorníme řídicí orgány a všechny žadatele, že se domníváme, že tyto pochyby, respektive tyto obavy nejsou úplně oprávněné, respektive to riziko že je opravdu na velice nízké úrovni, protože stávající zákon, jak se musí zadávat, je opravdu harmonizační, sice podle starých směrnic, ale je. A ty nové směrnice v podstatě byly trošičku benevolentnější.
Takže záruka zde z mé strany: Stanovisko vyjde zítra, vydáme ho. Národní orgán pro koordinaci ho následně rozešle všem řídicím orgánům, které jsou povinny to rozeslat na všechny příjemce. Dáme to i do monitorovacího systému, kam má každý přístup, aby viděli, podle čeho opravdu zadávat.***