(14.50 hodin)
Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Já už budu velmi stručný. Za prvé si myslím, že není úplně šťastný nápad, a mluvil jsem o tom s ministrem kultury, když nastupoval do resortu, že není úplně šťastný nápad, že vlastně ty finanční prostředky, které jsou určeny na financování církví a souvisí i s finančním narovnáním v rámci církevních restitucí, jsou součástí kapitoly Ministerstva kultury, protože to strašně zkresluje situaci v resortu jako takovém, že v okamžiku, kdy třeba teď v rámci toho narovnání se ty finanční platby zvyšují, tak to fakticky zvyšuje objem prostředků, které procházejí přes rozpočet Ministerstva kultury, aniž by to samozřejmě přímo ovlivňovalo ty priority, které vláda ve své kulturní politice má. Takže já bych pokládal z dlouhodobého hlediska za lepší, kdyby se výdaje spojené s financování církví, s financováním řešení církevních restitucí vyňaly z kapitoly Ministerstva kultury a byly třeba financovány v rámci všeobecné pokladní správy nebo nějaké jiné takovéto neutrální kapitoly státního rozpočtu a nezkreslovaly objem výdajů na kultuře.
Jinak čistě matematicky a účetně předloni byly výdaje Ministerstva kultury 10,42 miliardy, loni to bylo 10,9 miliardy a letos by ty výdaje měly činit 11,7 miliardy korun. To znamená, dochází k nominálnímu nárůstu výdajů v rámci kapitoly Ministerstva kultury, ale je to podle mého názoru zkresleno i těmi výdaji, které jsou používány na financování církví.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji za odpověď. Přikročíme k další interpelaci. Pan poslanec Petr Bendl bude interpelovat pana premiéra ve věci arbitráže Českých drah a Škody Transportation. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Vážený pane premiére, pane předsedající, kolegyně, kolegové. Pane premiére, jistě víte, že České dráhy v závěru loňského roku prohrály arbitrážní soud se společností Škoda Transportation a tento arbitrážní soud, a nechci hodnotit to jeho rozhodnutí, uložil Českým dráhám zaplatit Škodě Transportation částku 1,2 miliardy korun. Nato to komentovali někteří vaši ministři. Například ministr Ťok prohlásil - a cituji: "Je to skandální rozhodnutí, ocitli jsme se v situaci, kdy v přímém přenosu dochází k tunelování Českých drah." První místopředseda vlády Andrej Babiš k tomu říká: "Škoda Transportation má podle Rozhodčího soudu dostat 760 milionů korun za to, že dodala lokomotivy o pět let později, než měla. To si asi dělají srandu." Přesto v dubnu letošního roku České dráhy zaplatily tuto částku Škodě Transportation, ale mezitím vyšlo najevo - server Neovlivní.cz zveřejnil informaci, že došlo ke schůzce mezi šéfem poslaneckého klubu hnutí ANO panem Faltýnkem, poslancem za hnutí ANO panem Volným a předsedou dozorčí rady Českých drah a bývalým manažerem Agrofertu Milanem Ferancem a generálním ředitelem Škody Transportation, a to v únoru letošního roku, což nápadně spíše připomíná situaci, že České dráhy neřídí vláda ani Ministerstvo dopravy, nýbrž někdo úplně jiný.
Proto se vás chci zeptat, pane premiére, zda jste měl informace o této situaci (upozornění na čas), co se od té doby změnilo, že nakonec došlo k zaplacení, a kdo tedy řídí České dráhy. Vláda, ministr, nebo někdo jiný?
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. Prosím, pane premiére, máte slovo.
Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážené poslankyně, vážení poslanci, samozřejmě vláda může vykonávat a vykonává svá práva prostřednictvím konstrukce, která je stanovena příslušnými zákony. To znamená, je zde řídicí výbor Českých drah, jehož členy jmenuje a odvolává vláda. V tomto řídicím výboru Českých drah jsou zastoupeni příslušní zástupci jednotlivých ministerstev, kteří jsou tam těmito ministerstvy nominováni. To znamená, vliv vlády a vliv státu na působení Českých drah je uplatňován skrze zástupce jednotlivých resortů v řídicím výboru Českých drah. Současně je také uplatňován skrze zástupce v dozorčí radě Českých drah. Tyto zástupce nominuje právě tento řídicí výbor.
Pokud jde o spor, který zde byl popsán, tak chci jenom říci na úvod velmi stručně, že České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 lokomotiv řady 380, lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první lokomotivy obdržel až v roce 2013. To znamená, to je počátek toho sporu, ke kterému došlo. Dnes ta situace je taková, že na základě výroku arbitráže koncem roku 2015 České dráhy podaly žalobu u obecného soudu a rovněž podaly trestní oznámení pro okolnosti, jež provázely vydání rozhodčího nálezu. V žalobě České dráhy žádají zrušení rozhodčího nálezu v plném rozsahu. Soud si vyžádal podklady od žalobce. Zatím podle mých informací v této věci nebylo nařízeno jednání. V případě, že by České dráhy s tímto svým návrhem uspěly, tedy v případě zrušení rozhodčího nálezu, se celý spor vrací na začátek, to znamená, znovu k Rozhodčímu soudu. Jinak také platí, že ministr dopravy se rozhodl podat podnět k Evropské komisi na přezkoumání, jestli rozhodčí nález není v rozporu s veřejnou podporou.
Ten hlavní důvod, který vedl orgány Českých drah k zaplacení částky cca 460 milionů korun, především tím hlavním důvodem byla tedy existence pravomocného rozhodnutí Rozhodčího soudu. České dráhy byly opakovaně vyzvány k platbě a hrozily úroky z prodlení s dalšími škodami. Jednání o smírném řešení skončila neúspěšně. Škoda Transportation odmítla návrh Českých drah. To znamená, České dráhy po posouzení celkové situace se rozhodly k tomu, že tuto částku zaplatí. Nicméně pokračuje spor, který jsem zde popsal a který se týká otázky příslušného rozhodčího nálezu a budeme si muset počkat na výsledek rozhodování soudu o těchto návrzích, které předložily České dráhy.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Doplňující otázka pana poslance. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Petr Bendl: Nicméně, pane premiére, musíte uznat, že po takto silných slovech místopředsedy vlády Babiše a ministra Ťoka, kde mluví o skandální situaci, o tom, že došlo k něčemu, co je téměř řeknu nezákonné apod., a mezitím se sejde zcela mimo oficiální sál skupina lidí, kteří nepředstavují vlastní řízení Českých drah, přesto předseda dozorčí rady, bývalý člen nebo manažer Agrofertu, vedení poslaneckého klubu ANO, zkrátka lidé, kteří nemají přímo co do činění s celou touto kauzou, a najednou dojde k zaplacení celé této miliardové částky, tak to prostě není standardní postup a očekávám od vás, pane premiére, že jej odsoudíte a že přijmete opatření, aby se takovéto věci neděly, neboť v případě Českých drah zcela určitě můžete jako premiér dosáhnout na výměnu například členů dozorčí rady apod.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. Prosím, pane premiére o vaši doplňující odpověď.
Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Já teď skutečně nechci spekulovat na základě článku, který se objevil na Neovlivní.cz. Já nevím, jestli ten článek je pravdivý, do jaké míry se skutečně zakládá na skutečnosti, jestli ti lidé, o kterých se mluví, se skutečně sešli v nějakém tom aranžmá, které je tam popisováno. To, z čeho musím vycházet, jsou relevantní důvody, které popsalo Ministerstvo dopravy na základě stanoviska vedení Českých drah. To znamená, České dráhy uvedly konkrétní důvody, které je vedly k tomu, že se rozhodly zaplatit částku 760 milionů korun ve snaze minimalizovat potenciální další škody, které by mohly vzniknout pro České dráhy, pokud by se rozhodovaly a rozhodly dále tuto finanční částku neplatit.***