(17.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní ministryně, já vás přeruším a požádám sněmovnu o klid. V rozpravě padlo několik otázek na paní ministryni Šlechtovou, která předkládá tento návrh zákona, tak prosím, jestliže odpovídá, nechte ji v klidu vysvětlit své postoje. Děkuji. Pokračujte.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Já jako předkladatel tohoto zákona, Ministerstvo pro místní rozvoj v podstatě mohlo v zákoně nechat a nějakým způsobem zde i bojovat o 50 %, to, co navrhuje evropská směrnice, a to, co je standardní v evropských státech. Já bych zde ráda jenom upřesnila, protože i v Poslanecké sněmovně se jaksi zúžilo jednání o změnách ve smlouvách pouze na procenta - pokud nebude řádně odůvodněna vícepráce v rámci nadlimitních zakázek, tak samozřejmě je pouze na zadavateli a čistě na tom zadavateli, zda vůbec odsouhlasí individuální změnu ve výši 50 %. My jsme si dělali ukázkové příklady, a dokonce pokud je individuální změna 50 %, těch změn může být několik, celkově je to 30 %, se můžeme dostat i pod těch 30 % celkově, ale to samozřejmě jsou matematické modely. Takže já nebudu reagovat na to, zda já jsem spokojena. Já za tím zákonem stojím, tak jak je napsán.

Co se týká akcií, tak stejně jako v prvním a druhém čtení zde zopakuji, co jsem zde sdělovala. Vylučuje se v tomto zákoně... (Odmlka pro hluk.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já tomu rozumím, paní ministryně, ale já už jsem jednou vyzval ke klidu a prosil bych tedy ty hloučky, aby diskutovaly případně jiné věci mimo sál. Prosím, pokračujte.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Děkuji, pane předsedající. Tento zákon vylučuje za nezaknihované akcie, to znamená za ty anonymní, a anonymní akcie u našich dodavatelů, pak se ale vylučuje za střet zájmů zjištěný u rozkryté majetkové struktury i u těch zahraničních. Vysvětlovala jsem zde národní legislativu, evropské legislativy a další věci.

Úplně v závěru bych možná chtěla říct dvě věci. Jednak to, co říkal pan poslanec Bendl. Ano, říkala jsem to opět ve druhém čtení, ve třetím čtení, MMR dalo pozměňovací návrh, který měl zhruba sto bodů, byly to formální úpravy. Pokud by nebyly přijaty, tak by se nic nestalo. Nic by se nestalo. Takže se nemusely prostě přijmout a já vám děkuji, že jsme to přijali. Jsem za to ráda. Nicméně můžeme se tady o tom bavit pokaždé, když budu předkládat možná i další novelu. Ten zákon má novou systematiku, novou konstrukci. Je to nový zákon, ty směrnice jsou taky úplně jiné a my jsme se to snažili zjednodušit. Já bych ráda, aby to tu zde také nezapadlo.

Tak a ohledně těch důsledků. Já jsem to sdělovala v prvním, druhém čtení, říkala jsem to v Senátu a trvám na tom a zopakuji to znova. Pokud byste tady měli ministra, který by vás neupozornil na ta rizika, co byste činili jako zákonodárci následně, pokud by přišel infringement nebo další věci a vy jste o tom vůbec nevěděli? Vinili byste toho ministra. Já mám povinnost a já se zpovídám vám, Poslanecké sněmovně. Já jsem vaše exekutiva a já vás musím informovat o možných rizicích a ta rizika jsem zopakovala při všech čteních projednání v Poslanecké sněmovně, zopakuji je znovu. Já nejsem Evropská komise, já nevím, co Evropská komise udělá, ale já vám mohu sdělit, co udělala např. u infringementu, kdy česká vláda před několika týdny neodsouhlasila dvě evropské významné lokality. Infringement nám přišel do tří týdnů. Zde i vzhledem k tomu, že ostatní země - a jsem ráda, že i pan poslanec Klán si udělal tu statistiku, možná ten infringement nedostaneme, ale já mám povinnost vás o tom informovat. A pokud ho dostaneme, tak samozřejmě to znamená pokuty, sankce a následně.

Co se týká toho, co říkal pan poslanec Bendl, a já bych na to reagovala prostřednictvím pana předsedajícího. To, co jsem zde sdělovala, že Evropská komise může pozastavit proplácení plateb. Ano, to je možné, protože Česká republika má takovou image v Evropské unii, že zakázky jsou na prvním místě, kde Evropská komise považuje vlastně velké nedostatky, které způsobí korupci. Takže ano, my máme takovou image, tak špatnou image, že se domnívám, že Evropská komise samozřejmě má na nás jiný metr.

Ještě bych ráda sdělila jednu věc, a říkáme to často. Česká republika je suverénní stát. Všichni to zde opakujeme, všechny politické strany říkají, že Česká republika je samostatný suverénní stát. Takže my se nebudeme opičit po ostatních zemích, které možná nebudou mít transpozice směrnic do konce tohoto roku. My se snažíme udělat něco pro to, abychom my jako náš, jako my, jako suverénní republika, Česká republika, naopak eliminovali všechny možné problémy, které mohou nastat s tím, že včas nemáme účinnost tohoto zákona. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni a ptám se - pan senátor chce vystoupit? Páni zpravodajové Lukáš Pleticha a Jan Birke, jestli se hlásí. Nehlásí. Pane senátore, máte slovo.

 

Senátor Radko Martínek: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení páni ministři, paní ministryně, vážené kolegyně, kolegové, já bych se ve stručnosti chtěl tady zmínit o tom, proč Senát přistoupil k tomuto návrhu tak, jak přistoupil. Bylo tady mnohé řečeno, nicméně Senát pečlivě zvažoval, samozřejmě, že v rámci Senátu byla také celá řada připomínek k jednotlivým dílčím bodům, tak jak je to tady, jak to někteří z vás tady znovu připomněli. Nicméně musím říct, že Senát nakonec jednotně, prakticky jednotně, resp. všechny jeho výbory přijaly jednotné stanovisko k celé záležitosti, a to tak, že nemůže zasahovat do faktického znění toho zákona. Mimo jiné proto, že předpokládáme, že to znění zákona, tak jak odešlo Poslanecké sněmovně, je projednáno s Evropskou komisí, resp. jejím zastoupením zde, a pokud bychom právě měnili něco, co bylo dojednáno v tomto smyslu, tak to by mohl být důvod, proč by Evropská komise mohla nějakým způsobem celou záležitost řešit. Říkám vám to s plným vědomím, jak to je, protože v tom roce 2006 jsem to byl já, který předkládal návrh zákona, ze kterého mimochodem za těch deset let nezbyl kámen na kameni. Také tehdy Evropská komise říkala, že pokud ten zákon mít nebudeme, tak nebude Česká republika čerpat peníze. Jenom bych vás chtěl upozornit, že tehdy jsme byli vlastně po vstupu a byly to první velké peníze, které jsme z Evropské unie měli čerpat. Nicméně pokud byla dohodnuta a respektovali jsme požadavky Evropské komise na znění zákona, potom Evropská komise také s tím zákonem jako takovým souhlasila. Bylo to -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane senátore, i vás přeruším a pokusím se přesvědčit pány poslance a paní poslankyně, aby vás nechali vysvětlit pozici Senátu, protože evidentně některé toto téma, ač je velmi významné, nezajímá. Prosím, pokračujte.

 

Senátor Radko Martínek: Takže prakticky stejně, když to přenesu na tuto dobu, pokud je obsah toho zákona odsouhlasen Evropskou komisí, tak dle mého názoru a mých osobních zkušeností s tím předcházejícím projednáváním nemá Evropská komise důvod, proč by proti České republice zasahovala.

Další otázka, která zde byla zmíněna, a vlastně je to jediný pozměňovací návrh, je ta délka, kdy nabude tento zákon účinnost. Jedná se, jak už tady bylo několikrát řečeno a všichni to víte, o komplexní změnu zákona. To znamená my také konzumentům toho zákona musíme dát příslušný prostor a čas na to, aby se na ten zákon mohli připravit ti, kteří chtějí ještě dokončit ty zakázky a jsou ve stadiu takové rozpracovanosti, že by jim to působilo značné problémy, tak mohou ty zakázky dokončit podle stávajícího znění a na to jim šest měsíců stačí dostatečně, stejně tak jako šest měsíců stačí dostatečně na to, aby se všichni připravili na nové znění zákona, notabene tehdy, když - jak jsem si znovu ověřil, než jsem sem šel - v té době budou už všechny prováděcí předpisy k tomuto zákonu k dispozici, což mimochodem je, řekl bych, docela výjimka v našem systému přijímání zákonů. To znamená, v okamžiku, kdy bude zákon schválen a bude nabývat účinnosti, tedy před nabytím účinnosti, už tento zákon bude mít k dispozici všechny prováděcí předpisy. Takto jsem byl ujištěn a takhle to bezesporu bude, pokud se týká MMR. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP