(14.30 hodin)
(pokračuje Stanjura)
No, jsme v druhém týdnu. Dneska jsem měli grémium Sněmovny, na kterém bylo navrženo asi 20 změn programu, tento týden i variabilní týden, a na tento zákon předsedové koaličních klubů pozapomněli. Tak já jim jdu pomoci, aby neříkali, že ty vládní návrhy zákona prostě zbytečně leží.
Navrhuji, abychom bod 32 zařadili pevně, a to v pátek po již pevně zařazených bodech. To znamená, nenabourávám koncepci toho, co si předsedové vládních klubů nedali, a zejména kolegům ze sociální demokracie dám dostatek prostoru, aby v pátek to svoje zásadové stanovisko přednesli, odůvodnili a pokusili se získat většinu v Poslanecké sněmovně pro své návrhy.
Druhý bod je - a to je nový bod, ten bych nazval Informace předsedy vlády o situaci ve výstavbě dopravní infrastruktury s ohledem na stanoviska EIA. My jsme v posledních týdnech a měsících opakovaně interpelovali ministra dopravy, ministra životního prostředí i pana premiéra, aby ten problém řešili. Byli jsme ubezpečováni, že se to řeší. Pak jsme zjistili, že do Bruselu odjeli nanejvýš náměstci ministrů, že samotní ministři tam nebyli. A dostal jsem do ruky výsledek. A ten výsledek je kapitulace. Kapitulace České republiky před požadavky Evropské komise a DG Environment, kdy vlastně zavádíme retroaktivitu, kdy se podřídíme bruselskému diktátu, který nám říká: Máte sice platná stanoviska EIA, ale nás to nezajímá, takhle postupovat nemůžete.
Já vám ukážu mapu, kde jsou vyznačeny úseky dopravních staveb, kterých se to týká. (Ukazuje mapu.) Já je nebudu číst všechny, protože to byste mě obvinili z obstrukce a byli bychom tu možná do 19. hodiny a ani bychom nestačili hlasovat o prodloužení jednací doby. Na některé kraje to má katastrofální dopad. Například Jihočeský, 5 úseků D3, 3 úseky D4. Když si vezmeme podle mého názoru klíčovou komunikaci R35, tak připraveny jsou de facto 2 úseky, a oba dva nebudeme moci soutěžit, protože jak úsek Opatovice-Časy, tak Časy-Ostrov v celkové délce 26 km nemá podle Evropské komise platnou EIA. Jsou to desítky staveb za desítky miliard korun.
Já si myslím, že pan premiér v tomto selhal. Protože jiné státy si při projednávání jiných otázek jsou schopny vymínit souhlas s něčím jiným. Já vím, kterými ministrům tyto agendy patří, a podle mého názoru ministři to nebyli schopni vyřešit. Pak ale nastupuje jejich nadřízený, to je premiér. Budou další summity, opět bude Evropská komise debatovat Turecko, a my nikdy nic neřekneme. Takže až budou, milí kolegové z vládních stran, vaši kolegové v podzimních krajských volbách a senátních volbách říkat "my prosadíme v našem kraji výstavbu D3, D8, D6, R35, 1/11", tak my jim budeme říkat "ne, ne, tak to vůbec není, díky jejím kolegům ve vládě a v Poslanecké sněmovně nic z toho stavět v nejbližší době nebudeme". A já si myslím, že jsme připraveni vybavit premiéra silným stanoviskem Poslanecké sněmovny, aby mohl v Bruselu ještě toto nesmyslné stanovisko zvrátit.
A aby toho nebylo málo, tak kromě Bruselu tvrdí muziku i Ministerstvo životního prostředí. Například v našem kraji Moravskoslezském jsou klíčové komunikace na Třinecku 1/11. Pan ministr Ťok tam slavnostně ťukal, myslím že před rokem, protože měl to štěstí, že zrovna byl ve funkci, když se to začalo stavět - a hle, ŘSD požádá o změnu provádění stavby Třanovice-Nebory. Opravdu kdo někdy jel Třineckem, tou hlavní komunikací na Slovensko, tak ví, že se tam jezdit nedá a ty komunikace tam potřebujeme, a Ministerstvo životního prostředí vydá k ověření změn záměru zásadní negativní stanovisko. Takže naštěstí tato stavba má EIA podle zákona 101/2000, takže tam nám to nekazí Brusel, tam nám to kazí Ministerstvo životního prostředí.
Takže když se podíváte do té mapy, tak zjistíte, že v nejbližších letech se dá de facto opravovat jen D1. Ne že by to nepotřebovala. Pan ministr Ťok kývá hlavou, tak já mu to přečtu: Znojmo - obchvat - 1. etapa nemá EIA podle Bruselu. Brno - Tomkovo náměstí nemá. Brno - Žabovřesky nemá. D3 Úsilné - Hodějovice nemá. D3 Hodějovice-Třebonín nemá. D3 Třebonín-Kaplice nemá. D3 Kaplice-Nažidla nemá. To znamená, velmi často, když jednají čeští politici s rakouskými politiky, říkají "naší prioritou je propojit Českou republiky a Rakousko dálniční sítí". Neomylně od Českých Budějovic včetně obchvatu Českých Budějovic směrem na hranice ani jedna akce podle Bruselu nemá platnou EIA. Když se podíváte na jižní Moravu, tak teď pominu, že nemají platné zásady územního rozvoje, to je jiný problém, tak ta situace je velmi podobná. R35 obchvat Chrudimi, obchvat Opavy, obchvat Krnova, obchvat Frýdku-Místku. A takhle bych mohl pokračovat ještě minimálně 30 minut.
Já vás žádám, abychom ten bod zařadili, abychom ho zařadili zítra odpoledne jako první bod, abychom pokud možno přijali usnesení, kterým budeme požadovat po Evropské komisi, aby zrušila toto negativní stanovisko, aby pan premiér se mohl zaštítit silnou podporou Poslanecké sněmovny, nejenom vládních stran, ale i opozičních stran. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Můžu poprosit ještě přesný název toho bodu. Omlouvám se.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Stanovisko předsedy vlády k problematice budování dopravní infrastruktury vzhledem ke stanovisku EIA podle zákona z roku 1992.
Předseda PSP Jan Hamáček: Pane ministře, samozřejmě máte přednostní právo, tak vystoupit můžete, pokud si ho přejete uplatnit.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych chtěl jenom krátce zareagovat. Předně já jsem nekroutil hlavou proto, že bych zpochybňoval, že ty stavby mají stanovisko podle starého zákona. Já jsem kroutil hlavou, že není pravda, že nemůžeme dělat nic jiného než opravovat D1, nebo modernizovat D1. Máme tady a připravujeme stavby podle zákona 100 a máme ji podle nového. To znamená, že dopravní infrastruktura se dělá dál.
A když už jsem tady, tak bych ale rád řekl, víte, hodit celý problém EIA a zákona 244 na tuto vládu je trošku zapomínání na minulost. To, že se mohl řešit tento problém už v minulosti, o tom tady padla v této Sněmovně spousta argumentů a nemyslím si, že je nutné si je vyměňovat. Ale kdybychom správně transponovali směrnici o EIA do našeho zákona před pěti lety, tak jsme tento problém dneska řešit nemuseli. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ještě přednostní právo pana předsedy Stanjury.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Nejsem překvapený, obvykle za to mohou předchozí vlády. Tak my jsme ten zákon nepodpořili, když jsme o něm hlasovali. Vzpomeňte si na tu debatu: když to nepodpoříte, nebudeme čerpat. Co jsme říkali my, kritici tohoto zákona? Když to schválíte v této podobě, nebudeme moci čerpat. Ne, ne, ne, to bude jinak, zbytečně strašíte. Tohleto je výsledek.
Problém přece je jasný. Je to retroaktivita. Je to podle mě nepřijatelný nátlak z Bruselu a já tady nabízím pomoc opozice. Já jsem říkal, že chci, abychom vybavili předsedu vlády, jeho ministry silným stanoviskem. A silné stanovisko také znamená, kolik poslanců pro to hlasuje. Já si neumím představit poslance a neznám nikoho z vás, a tu debatu vedu s mnohými z vás, který by nechtěl, abychom prosadili, že to, co platí podle naší legislativy, bude platit i nadále. Nebavíme se o nových stavbách. Tam ten zákon platí, to je v pořádku. Ale tohle podle mě je český národní zájem. A nemůže jen tak sklapnout. Budou různá rozhodnutí na evropské úrovni, která se nám mnohdy nebudou líbit, a tato proevropská vláda vždycky říká "v rámci zachování evropské jednoty jsem byli pro". Budiž, tak si k tomu dejme nějakou podmínku. Nebyli bychom první stát a ani zdaleka poslední, který si před nějakým hlasováním a tou podporou jiného bodu klade podmínky. A já nabízím to, že budete mít silné stanovisko Poslanecké sněmovny. Protože tady neplatí - a my jsme nikdy nedělali politiku "čím hůře, tím lépe", protože i díky tomu novému zákonu si myslím, že mnozí ekologičtí aktivisté se těší na znovuotevření EIA. ***