Úterý 19. dubna 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Bartošek)
24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím celního zákona
/sněmovní tisk 717/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh doprovodného zákona k celnímu zákonu při jeho projednání ve druhém čtení.
Předmětem tohoto návrhu jsou primárně změny vyvolané celním kodexem Unie a celním zákonem v jiných souvisejících zákonech. Většina těchto změn má terminologický a legislativně technický charakter. V rámci změn zákonů o Finanční a Celní správě ČR se navrhují důležitá související opatření směřující k posílení boje s daňovými úniky a ke zvýšení efektivity činností finančních a celních úřadů. Konkrétně se jedná o zavedení celostátní územní působnosti těchto úřadů k provádění daňové kontroly, rozšíření policejních kompetencí celních orgánů tak, aby nově mohly prověřovat spáchání trestných činů v oblasti DPH.
Součástí tohoto návrhu je i změna zákona o DPH, v níž se mj. navrhuje pro účely kontrolního hlášení zavést institut prominutí pokuty, který se bude týkat pokut v pevné výši 10 tisíc korun, 30 tisíc korun a 50 tisíc korun, a institut vyloučení vzniku pokuty, který se bude týkat pokuty v pevné výši 1000 korun. Tímto bude možné zpětně zohlednit ospravedlnitelné důvody pro prodlení s podáním kontrolního hlášení, přičemž tato úprava bude vztažena i na případy, které nastaly před účinností navrhované změny.
Závěrem svého úvodního slova avizuji, že bude navrženo zkrátit lhůtu pro zahájení projednání návrhu zákona ve třetím čtení na sedm dní. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 717/1 a 717/2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Josef Novotný a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. I v tomto případě jej zastoupí pan poslanec Šincl. Prosím.
Poslanec Ladislav Šincl: Ano, děkuji. Opět pro velkou důvěru jsem byl požádán panem poslancem Novotným, abych ho zastoupil, takže dovolte, abych přednesl usnesení rozpočtového výboru:
I. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím celního zákona (sněmovní tisk 717) schválila ve znění těchto pozměňovacích návrhů:
1. V části třicáté páté, Čl. XXXVI, bod 11, se slovo "celního" zrušuje.
2. V části čtyřicáté třetí, Čl. XLV, bod 16 se slovo "odstavce" nahrazuje slovem "odstavec".
3. V části čtyřicáté sedmé, účinnost zní: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení, s výjimkou
a) ustanovení čl. I a čl. XLV bodů 1, 4 a 18, která nabývají účinnosti dnem 1. srpna 2016, a
b) ustanovení čl. XXXIII bodu 33 a čl. XXXIV bodu 3, která nabývají účinnosti prvním dnem druhého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení tohoto zákona."
A nakonec tedy ještě zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu a táži se, kdo se do ní hlásí. Prosím, pan předseda Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Než se dostanu k pozměňovacímu návrhu, ke kterému jsem přistoupil, tak chci jenom připomenout, ať se podíváte na název těch dvou zákonů - je to celní zákon a související - a řešíme u toho pokuty z kontrolního hlášení. Až zase budou poslanci ANO prosazovat a říkat "my ty přílepky nechceme, řešme jenom, co tam patří", tak si na to vzpomeňte. Nic víc k tomu neříkám. Jenom to, že to bylo špatně. Aspoň že ministr financí uznal svou chybu a tady tu chybu napravuje. S tím my žádný problém nemáme, s tímto ustanovením.
A já bych se chtěl zeptat pana ministra, jestli je skutečně účelem tohoto zákona mj. zrušit svobodná pásma nebo svobodné celní zóny, jak se tomu říkalo dřív. Jestli to je úmyslem, nebo není, protože reálně tento návrh toto ustanovení obsahuje, a podle mě navíc důvodová zpráva neuvádí zcela korektní údaje.
Já tedy navrhuji, abychom zachovali u svobodných pásem legislativní stav stejný, který je k dnešnímu dni, nebo který byl k 1. lednu letošního roku. Ten pozměňovací návrh se dotýká tří paragrafů - nejprve paragrafu 33, kterým se mění bod 15, a to v části 33 - změna zákona o dani z přidané hodnoty:
1. se mění bod 15, který nově zní: § 33a včetně nadpisu zní: Daňový doklad při vývozu. Navrhuji zachovat stávající odstavec pod písmenem a): Za daňový doklad při vývozu zboží se považuje daňový doklad vystavený podle § 28 odst. 1 písm. a).
b) - a ten se tam doplňuje: Za daňový doklad při vývozu zboží se považuje rozhodnutí celního úřadu o umístění zboží do svobodného pásma v tuzemsku.
Dále navrhuji v paragrafu 66, který se týká osvobození od daně při vývozu zboží, tyto změny: Za navržený text odst. 1 zařadit jako poslední větu: "Za vývoz zboží se pro účely tohoto zákona považuje také umístění nebo dodání zboží do svobodného pásma v tuzemsku."
b) Za odstavec 2 zařadit nový odstavec 3 ve znění: "Osvobozeno od daně s návrhem na odpočet daně je také umístění nebo dodání zboží do svobodného pásma v tuzemsku."
Já bych poprosil ty, kteří si prohlasovali, že budeme jednat po 19. hodině, aby aspoň mlčeli. Pane místopředsedo, vás žádám, abyste mi zjednal klid v Poslanecké sněmovně. Já jsem tady nechtěl být po 19. hodině!
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vás, kolegyně a kolegové, žádám o ztišení, aby bylo dobře rozumět. Prosím, pokračujte.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji.
c) Odstavec 3 přečíslovat na 4 a za první větu zařadit text: "Dodání zboží na území třetí země je plátce povinen prokázat daňovým dokladem podle § 33a písm. a)."
d) V § 66 zařadit odstavec 5 ve znění: Za den umístění nebo dodání zboží do svobodného pásma se považuje den potvrzený celním úřadem na rozhodnutí o umístění zboží ve svobodném pásmu v tuzemsku. Umístění nebo dodání zboží do svobodného pásma je plátce povinen prokázat daňovým dokladem podle § 33a písm. b)." Navrhovaný odstavec 4 se pak přečísluje jako odstavec 6.
A poslední navržená změna. V § 68 Osvobození ve zvláštních případech se za odstavec 14 zařadí odstavec 15 ve znění: "Od daně s návrhem na odpočet daně je osvobozeno dodání zboží umístěného ve svobodném pásmu a poskytnutí služeb vztahující se ke zboží umístěnému ve svobodném pásmu."
Teď mi dovolte, abych tyto navržené změny zdůvodnil. Jak už jsem říkal, navrhuji zachovat legislativu ve znění platném k 1. lednu roku 2016. Teď vám uvedu šest důvodů pro to, abychom tak učinili.
Za prvé. Změny navrhované v zákonu o DPH nejsou z hlediska harmonizace prováděcího předpisu k celnímu kodexu nutné. Jsou navrhovány nad rámec předkládané materie.
Za druhé. Navrhované změny nejsou legislativně technického charakteru, jak uvádí předkladatel zákona. Ve skutečnosti jde o hluboký zásah do podmínek fungování svobodných pásem na území České republiky.
Za třetí. Svobodná pásma jsou v Evropské unii definována jako část celního území Evropského společenství, ve kterém se nevybírá clo ani DPH. Vše se vybere až při eventuálním propuštění zboží do volného oběhu. Uvalením DPH při umístění zboží do svobodného pásma je tato definice zásadním způsobem porušena a de facto se tak svobodná pásma ruší, což však předkladatel ve svém materiálu popírá. V rámci Evropské unie nelze mít různé definice, co je svobodné pásmo a co svobodné pásmo není.
Za čtvrté. Při vypořádání připomínek v rámci meziresortního připomínkového řízení... (Odmlka pro hluk.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, kolegyně a kolegové, ale jestli potřebujete něco řešit, jděte do předsálí, ať je v sále klid. Děkuji. Prosím, pokračujte.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Za čtvrté. Při vypořádání připomínek v rámci meziresortního připomínkového řízení v září 2015 je nepravdivé tvrzení, že zrušení osvobození od daně při dodání zboží do svobodného celního pásma je plně... (Další odmlka pro silný hluk.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já požádám pravou část sálu o ztišení.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Za čtvrté potřetí. Při vypořádání připomínek v rámci meziresortního připomínkového řízení v září 2015 je nepravdivé tvrzení, že zrušení osvobození od daně při dodání zboží do svobodného celního pásma - teď cituji: je plně v souladu se směrnicí Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty. Naopak v této směrnici v kapitole deset Osvobození od daně vztahující se na plnění související s mezinárodním obchodem, článek 156 odst. 1, je uvedeno toto: Členské státy mohou osvobodit od daně tato plnění: dodání zboží, které má být umístěno do svobodného pásma, atd.
Za páté. Předkladatelem navrhovaná daňová úprava odnímá dosavadní zvýhodnění exportujícím českým firmám, které využívají institut svobodného celního pásma v cenové konkurenci dalších států na třetích trzích. Svobodná celní pásma jsou právním konstruktem používaným v zákonodárství na podporu zahraničního obchodu. Tato podpora je nutná v soutěži s cenami například asijských exportérů ovlivněných takzvaným sociálním dumpingem a pomáhá překonat vysoká cla ve třetích zemí. Z 28 členských států Evropské unie má svobodná celní pásma 23 států.
Za poslední. Důležité je rovněž využití svobodného pásma jako nástroje k vyrovnávání disproporcí v dodavatelskoodběratelských vztazích u investičních celků, kdy exportér je při umístění zboží do svobodného pásma osvobozen z platby o DPH. Toto opatření zrychluje oběh kapitálu ve firmách. Jenom připomínám, že pak to DPH se zaplatí v okamžiku, kdy se zboží, například investiční celek, uvádí do volného oběhu.
Děkuji za případnou podporu tohoto pozměňujícího návrhu. Ale pokud opět zkrátíte lhůtu na sedm dnů, tak se obávám, že nebudeme mít dostatek času o tom opravdu seriózně debatovat.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Táži se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu. Táži se pana ministra a pana zpravodaje na závěrečná slova. Není tomu tak. Zahajuji podrobnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. S přednostním právem pan předseda Stanjura. Prosím.
Poslanec Zbyněk Stanjura: V podrobné rozpravě se formálně hlásím k pozměňovacímu návrhu, který jsem před chvílí odůvodnil. Tento pozměňovací návrh obsahuje sněmovní dokument číslo 4175.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Pan poslanec Volný.
Poslanec Jan Volný: Děkuji, pane předsedající. Kolegové a kolegyně, chtěl bych se také formálně přihlásit ke svým pozměňovacím návrhům, které najdete jako sněmovní dokument 4165 a 4164.
A jako druhý bod bych chtěl požádat tuto ctěnou Sněmovnu opět o zkrácení doby na projednávání o (na) sedm dní. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Táži se, zda někdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím. Jestli je tomu tak, končím podrobnou rozpravu. Táži se pana zpravodaje a pana ministra, zda si chce vzít závěrečné slovo. Není tomu tak.
V podrobné rozpravě padl návrh na zkrácení doby projednání na sedm dnů. Přivolám kolegy a kolegyně z předsálí. Také eviduji žádost o odhlášení, tak vás tedy všechny odhlásím a požádám vás o opětovné přihlášení vašimi kartami.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro zkrácení lhůty pro třetí čtení na sedm dnů, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 226. Přihlášeno je 117 poslankyň a poslanců, pro návrh 64, proti 45. S tímto návrhem byl vysloven souhlas a lhůta byla zkrácena na sedm dnů. Tím jsme skončili projednávání tohoto bodu.
Na základě dohody předsedů poslaneckých klubů přerušuji jednání Poslanecké sněmovny do zítřejšího rána devíti hodin. Přeji vám pěkný zbytek dnešního dne.
(Jednání skončilo ve 20.07 hodin.)
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.