(15.40 hodin)

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážený pane ministře, minulý týden jsem vás interpelovala ohledně problematiky dotačních podvodů. Na odpověď vypracovanou úředníky Ministerstva financí si tedy ještě nějaký ten pátek počkám, ale už dnes bych se chtěla zeptat na problém, který s tímto tématem úzce souvisí. Jak asi tušíte, jde o kauzu pod názvem Čapí hnízdo. Server neovlivni.cz uvedl, že přestože jste ve svém článku pro MF DNES hovořil o tom, že - cituji - "dotace pro farmu Čapí hnízdo byla v minulosti opakovaně kontrolována úřady bez jakéhokoliv nálezu", ve skutečnosti byla v případě tohoto projektu dokonce opakovaně udělena pokuta.

Pane ministře, ten rozpor je očividný a pochybuji o tom, že je možné ho přijatelným způsobem vysvětlit. Nicméně právě o to vás nyní žádám. Děkuji za písemnou odpověď.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana poslance Karamazova. Připraví se pan poslanec Novotný.

 

Poslanec Simeon Karamazov: Vážený pane ministře, poměrně překvapivě se ihned po přijetí obou hlavních rekodifikačních zákonů, tedy občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích, rozvinula v odborné veřejnosti diskuse, nakolik jsou tyto předpisy skutečně moderní a zda vyhovují potřebám občanů a podnikatelů. Vy sám jste ještě před svým uvedením do funkce byl jedním z nejhlasitějších kritiků obou zákonů. Následně na Ministerstvu spravedlnosti nejprve vznikla velká novela občanského zákoníku, která následně byla nahrazena novelou menší, řekněme technickou, jejíž znění již můžeme naleznout pod sněmovním tiskem číslo 642. Souběžně s tím prosakují informace o tvorbě novely zákona o obchodních korporacích.

Protože informací, které se u průběhu příprav novely zákona o obchodních korporacích dostanou na veřejnost, není mnoho, chci se vás touto formou zeptat, v jaké fázi se příprava nachází. Děkuji za písemnou odpověď.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana poslance Novotného. A připraví se pan poslanec Beznoska.

 

Poslanec Martin Novotný: Vážený nepřítomný pane ministře, v posledních týdnech a měsících pozorně sleduji situaci kolem zajištění budoucího dlouhodobého kontraktu na provozování letecké záchranné služby v České republice. Ještě před několika týdny to vypadalo, že v souvislosti se zpochybňováním ceny tohoto kontraktu bude v následujícím období zajišťovat tuto službu pro stát stát prostřednictvím svých složek typu Armády České republiky. Nepovažoval jsem to za rozumné řešení. Jakkoliv jako laik jsem se nikdy nepletl do sporu o cenu této služby, jsem přesvědčen, že soukromí provozovatelé za léta svého fungování vybudovali obrovské know-how, zároveň velké množství personálního kapitálu v této oblasti a že by bylo škodou toto zabít a přistoupit na to, že tuto věc bude provozovat stát.

Na základě informací z hlediska včerejšího jednání vlády vypadá, že jste se vydali cestou typického politického kompromisu, to jest nikoliv cestou založenou na racionalitě, ale založenou na tom, co jste navzájem uhádali. Ten kontrakt má být kratší. Zároveň je pozoruhodné, že cena vychází z logiky minulých cen a zároveň je tam jiné číslo oněch krajů, ve kterých má být tato služba zajišťována.

Chci se vás, pane ministře, zeptat a požádat vás o komplexní informaci, jaká je v této chvíli situace se zajištěním provozování letecké záchranné služby v následujícím období. Zda jste přesvědčen, že zvolený postup garantuje to, že se neocitneme, podobně jako to hrozí v případě mýta, v právním vakuu, že nebude jisté, kdo tuto službu bude v naší zemi poskytovat. Zda to řešení, které vláda včera projednávala, považujete za funkční, racionální a bezpečné. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana poslance Beznosku.

 

Poslanec Adolf Beznoska: Moc děkuji za slovo, pane předsedo. Mám ještě jednu interpelaci na pana ministra Babiše týkající se centrální evidence účtů. Jakkoli nejsem příznivec žádných registrů, tak v tomto případě, pokud by bylo garantováno, že zůstane jenom základní informace o majiteli a o tom, u jaké z bank má vedeny svoje účty, bych byl ochoten připustit, že tento registr vzniknout může, protože může prospět v některých dalších oblastech našich životů.

Ale v této souvislosti by mě zajímalo, jaký je takový základní investiční výdaj spojený se zavedením tohoto registru, jaké jsou a v jaké struktuře očekávané roční provozní náklady a případně jestli jsou nějakým způsobem ekonomicky kalkulovány případné ekonomické efekty z toho zavedení registru. Mám na mysli například snížení administrativního zatížení bank. Za odpověď moc děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana poslance Seďu a připraví se pan poslanec Hovorka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedo. Vážený pane místopředsedo vlády, 17. prosince loňského roku jsem vás ústně interpeloval ve věci trestního oznámení na vaši farmu Čapí hnízdo. Jelikož jste nebyl přítomen, dostal jsem 7. ledna vaši písemnou odpověď. V ní jste uvedl - cituji: "V této souvislosti si však dovolím konstatovat, že jakékoliv udělení dotace ve prospěch Čapího hnízda bylo v souladu se všemi právními předpisy a již bylo předmětem zájmu kontrolních orgánů, přičemž výsledky těchto orgánů byly negativní, tj. nebyla shledána pochybení." Dnes je však jasné, že jste nepsal pravdu. Podle informací sdělovacích prostředků kontroly byly provedeny a bylo shledáno porušení pravidel čerpání evropských dotací a údajně projekt dostal od auditorů pokutu 6 milionů korun. Dokonce Evropský úřad proti podvodům zahájil nedávno oficiální vyšetřování okolností kolem dotace na výstavbu Čapího hnízda.

Pane ministře, já vás nechci vyzývat k přijetí politické odpovědnosti. Ale mrzí mě, že jste ve své písemné odpovědi na moji ústní interpelaci lhal. Chci se zeptat, jak se k této skutečnosti postavíte. Protože váš odpustek v navýšení rozpočtu Nadaci Agrofertu o 50 milionů korun tohle nevyřeší. Děkuji za vaši písemnou odpověď.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana poslance Hovorku. A připraví se pan poslanec Korte.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu 12/23 poukázal na nesrovnalosti při nákupech zvlášť účtovaných materiálů a zvlášť účtovaných léčivých přípravků do přímo řízených nemocnic Ministerstva zdravotnictví. Byly tam velké rozdíly - například rozdíly v nákupních cenách léčivých přípravků až o 150 % a rozdíly v nákupech především kardiostimulátorů a kardiovertrů v rozdílech v rozpětí od 250 tisíc do 950 tisíc korun.

Chtěl bych se zeptat, jak jsou naplňována opatření, která ministerstvo předložilo někdy v roce 2014, která měla směřovat k centrálním nákupům do přímo řízených nemocnic, k vytváření referenčních cen léčivých přípravků a zdravotnických prostředků. A chtěl bych se zeptat, jestli se nepřipravuje nějaká systémová změna v úhradách zdravotních pojišťoven nemocnicím, to znamená, že by nebyly rozhodující číselníkové ceny materiálu a léčivých přípravků a aby skutečně pojišťovny proplácely nemocnicím ceny, které byly efektivně nakoupeny, to znamená, za co skutečně nemocnice nakoupila, tak tato cena by byla vykázána zdravotním pojišťovnám.

Současně se chci zeptat, kdy bude předložena novela zákona nebo nový zákon o kategorizaci zdravotnických prostředků, protože původní předložený zákon ještě z pera předchozí vlády byl v roce 2014 vládou stažen a do dnešního dne (upozornění na čas) tento zákon, který považuji za potřebný, nebyl předložen. Děkuji za písemnou odpověď.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana poslance Korteho. A připraví se pan poslanec Bendl. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP