(18.00 hodin)
(pokračuje Pleticha)

To jsou takové ty jízdy pro cestovní ruch, kde to asi nikomu nevadí, respektuje to, že asi není dobré, aby se v dopravní obslužnosti v těchto prostředcích podávaly alkoholické nápoje. Ale zde to nevadí. A naopak část výtěžku z těchto gastroslužeb slouží například k údržbě historických tramvají, vlaků, další opravě. Myslím si, že účelu zákona bude dosaženo a nebude to vadit.

Další, co už vidím daleko problematičtější, se týká dílem kouření a dílem pohybu osob v podnapilém stavu, protože v návrhu zákona se odpovědnost za pohyb těchto osob přenáší na dopravce. Jenomže dopravci, provozovatelé, kteří provozují dopravu, jsou v naprosté většině naprosto rozdílné osoby od vlastníků prostor, které k tomu slouží, čili zastávek, nádraží, terminálů. V návrhu, jak je předložen, tam provozovatel dopravního prostředku veřejné hromadné dopravy osob objektivně odpovídá za to, jestli někdo kouří na zastávce. Jak by to bylo v praxi proveditelné? Jestli řidič tramvaje, když vidí, že někdo na zastávce kouří, má zastavit, opustit vozidlo a jít ho vykázat, ten udělá dva kroky, pak bude v jízdě pokračovat. To není prostě myslitelné. Tady Ministerstvo dopravy skutečně zaspalo.

Proto podávám pozměňovací návrh pod č. 3907, který v § 9 odst. 1 věta první slova "provozovatel dopravního prostředku" vypouští. A v souvislosti s tím potom v § 36 odst. 3, kde jsou sankční ustanovení, je zrušuje.

To je jedna věc. Potom další návrh vlastně už poslední. Je v systému pod č. 3888. Ten se týká pohybu podnapilých osob v prostorách na nástupištích, v dopravních prostředcích, čekárnách, protože opět provozovatel dopravy, ať už strojvedoucí, nemůže odpovídat za to, kdo se zrovna připotácel na peron, kdo se tam pohybuje. A pak je tady ještě jedna historická věc, že vlastně máme spoustu nádražních restaurací, pohostinství, občerstvovacích služeb, které mají jeden jediný východ, a ten vede vždycky do prostor, které slouží dopravě, odbavování cestujících, čekárny, nástupiště, odbavovací haly, a v momentě, kdy se tam někdo přivede do podnapilého stavu, tak vlastně podle zákona nemůže ani toto zařízení opustit, dokud nevystřízliví. Což na jednu stranu působí úsměvně, ale nesmírně to bude ztěžovat třeba zásahy městské policie, která bude k takovémuto hostu přivolána, bude ho vykazovat, ale vlastně host nemá kam jít, protože by zase porušil jiný zákon.

Myslím si, že tady je to trochu přetažené přes závit, a proto podávám pozměňovací návrh, který se týká § 18 odst. 1 písmen b), c) a d), která se zrušují. Dále § 18 odst. 2, kde se provozovatel dopravního prostředku veřejné dopravy vypouští. A dále rovněž v § 36 odst. 3, který se zrušuje, protože to je ustanovení, které přenáší odpovědnost za tyto stavy na provozovatele veřejné dopravy.

To je vše. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Pletichovi. Dalším řádně přihlášeným do podrobné rozpravy je paní poslankyně Pastuchová. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Já děkuji. Nebudu odůvodňovat své pozměňovací návrhy, protože jsem vám je zdůvodnila v obecné rozpravě. Týkají se substituční léčby. Takže se hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu 3469 a dalšímu pod č. 3683. Ještě načtu pozměňovací návrh 3467, to bych jenom zdůraznila, že to je možnost obce rozhodnout se, jestli ve své obci chce mít centrum substituční léčby ve vzdálenosti jednoho kilometru od škol. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní poslankyni Pastuchové. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Jiří Petrů. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Petrů: Vážený pane předsedající, přihlašuji se k pozměňovacím návrhům č. 3795 a 3877, které obsahují rovněž zdůvodnění. Rovněž jsem své pozměňovací návrhy odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Petrů. Dalším přihlášeným je pan poslanec Václav Zemek. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Václav Zemek: Děkuji za slovo. Chtěl bych se přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který najdete v systému pod č. 3904. Tento pozměňovací návrh se týká takových specifických zařízení, která jsou v České republice teď módní, jsou to čajovny. Týká se to toho, že by tam byla výjimka na takzvané vodní dýmky.

Pozměňovací návrh spočívá v tom, že v § 8, kde je vlastně už výčet různých zařízení, se vkládá odst. 2, který právě uvádí, že je možná výjimka právě k užívání těchto vodních dýmek, které jsou specifikovány jako nástroje, kde dochází k vodní filtraci kouře a právě ve stavebně oddělených prostorách, které jsou speciálně určené pro tyto účely. Chtěl bych podotknout, že návštěvníci čajoven s tímto počítají a většina tam jde kvůli tomu, aby si mohla vodní dýmku zakouřit. Tudíž by asi bylo vhodné tuto výjimku nějakým způsobem zakomponovat do novely zákona. Jinak samozřejmě jsem zastáncem zákazu kouření v restauračních zařízeních, ale tohle je hodně specifická věc a myslím, že čajovny jsou právě na tomto i ekonomicky založeny, tudíž bychom je, pokud bychom tento pozměňovací návrh nepodpořili, přivedli do určitých finančních a ekonomických problémů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Zemkovi. Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Antonín Seďa. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, přihlašuji se tímto k svým písemným pozměňovacím návrhům k tisku 508 uvedeným ve sněmovním dokumentu 3892. Zdůvodnění těchto pozměňovacích návrhů, které se týká § 11, § 14, § 49 a účinnosti, je uvedeno ve sněmovním tisku (dokumentu). Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Seďovi. Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já se tímto hlásím ke svým pozměňovacím návrhům, které jsem vložil do systému pod č. 3891 a 3905.

První pozměňovací návrhy pod č. 3891 jsou celkem tři. První dva se týkají § 11 a ten třetí pozměňovací návrh se týká § 14. První dva pozměňovací návrhy se týkají vynětí škol a školských zařízení z možnosti příležitostného prodeje alkoholických nápojů. Druhý pozměňovací návrh se týká zvýšení hranice pro pivo desítku ze 4 na 4,3 objemového obsahu etanolu. Třetí pozměňovací návrh znamená osvobození příležitostných akcí s výjimkou prodeje na trhu od oznamovací povinnosti stanovené daňovým řádem pro prodej lihovin.

Co se týká dalšího pozměňovacího návrhu pod č. 3905, ten se týká § 11 a § 35. Jedná se o zpřesnění definice osoby pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky.

Podrobné zdůvodnění k těmto všem pozměňovacím návrhům jsem uvedl v obecné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu poslanci Hovorkovi. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Bohuslav Svoboda. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Bohuslav Svoboda: Ještě jednou hezký podvečer. Dovolte mi, abych se přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který je ve sněmovním dokumentu uveden pod č. 3868. Jeho zdůvodnění jsem řekl v obecné rozpravě a je součástí předloženého materiálu.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Svobodovi. Dalším řádně přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Marek Benda. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane ministře, vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, tentokrát jiná, ale stále jenom jedna zástupkyně vlády... (Reakce z řad poslanců ANO.) No, ministr je tady povinně, ale je tady další zástupkyně vlády, máme jenom tři, a ministři žádní jiní tady nejsou.

Jak jsem signalizoval v obecné rozpravě, nejprve se přihlásím ke třem pozměňovacím návrhům.

První je sněmovní dokument 3894, kde zdůvodnění je, což jsou vyčleněné kuřárny ve stravovacích zařízeních do 25 % plochy a bez obsluhy. Pokládám to za rozumný kompromis, pokud už většina tady chce prosadit úplný zákaz kouření v restauracích, tak představa toho, že cílem této Sněmovny je vytlačit lidi ven na ulici, mi fakt nepřipadá rozumná. Samozřejmě kdo to bude chtít zřídit, zřídí, kdo nebude schopen nebo z jiného důvodu nezvládne nebo nebude mít zájem zřídit, samozřejmě zřídit nemusí. Ale představa toho, že nepovolím vnitřní kuřácký prostor a budu raději, když ti lidé stojí na ulici, před těmi dětmi, se mi zdá opravdu nerozumná. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP