(17.00 hodin)
(pokračuje Pastuchová)
Dále bych řekla, že je také velice nutné průběžně sledovat situaci a monitoring stavu užívání návykových látek. Myslím si, že je to základní nutnost a předpoklad pro jakoukoliv diskuzi a formulaci protidrogové politiky. Druhým důvodem pro sledování je závazek České republiky participovat na celoevropském systému monitorování a hodnocení situace užívání návykových látek v rámci sítě Reitox a závazky vyplývající z naší účasti v tomto systému, včetně přístupu k datům jiných zemí a možnosti tak porovnávat vzájemně situaci, informovat se o vývoji a aktuálních trendech, včetně naprosto zásadní potřeby sdílení informací mezi zeměmi v oblastech, kde daný fenomén překračuje národní hranice a kde jediným možným východiskem je sdílení informací a jejich výměna.
Jak řekl pan ministr, musím souhlasit, že je nutné, aby v České republice byla alespoň minimální preventivní a léčebná síť institucí, abychom mohli reagovat na praktickou potřebu, která vyplývá ze závažnosti důsledků, které jsou spojené s užívání návykových látek. Vím, že kouření je nejvíce vidět, kouř nejvíce smrdí a je cítit, ale opravdu bych ráda všem připomněla, že tento zákon opravdu není jenom o kouření, ale je i tom alkoholu a o drogách.
V podrobné rozpravě se přihlásím ke svým dvěma pozměňovacím návrhům. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Hezké dobré odpoledne. Děkuji paní poslankyni Pastuchové. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Jiří Petrů. Prosím pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Petrů: Děkuji. Vážené dámy a pánové, vážený pane předsedající, pane ministře, ve svém vystoupení se budu zabývat tou částí návrhu zákona, která omezuje prodej a podávání alkoholických nápojů, a příležitostným prodejem alkoholických nápojů, tedy paragrafem 11 a 14 - tedy z původního návrhu, podotýkám, protože od té doby došlo k určitému vývoji.
V § 11 odst. 2 písm. b) se zakazuje prodávat a podávat alkoholické nápoje ve škole a školském zařízení.
Dneska to již zde zaznělo, že ten návrh nezohledňoval skutečnost, že v České republice existují také školy například vinařské, kde hlavní učební náplní je výroba, výchova vinohradnických a vinařských odborníků, podávání, prodej a degustace vína, tedy alkoholické nápoje. Dokonce studenti dělají maturitní zkoušku z tohoto. Ústavněprávní výbor ve svém usnesení č. 181 ze dne 9. února 2016 doplnil písmeno b) o text "nejde-li o prodej nebo podej, který je součástí soustavné přípravy na budoucí povolání v oborech vzdělání se zaměřením na gastronomii, hotelnictví, zemědělství, potravinářství, nebo potravinářskou chemii". To je rozumný návrh, čili prosím o podporu tohoto bohulibého návrhu ústavněprávního výboru.
V § 11 odst. 2 písm. b) však toto ustanovení má také další negativní dopad, a to v rámci vedlejší hospodářské činnosti škol. Konkrétně budu hovořit o škole, která osmkrát desetkrát do roka pronajme školní jídelnu pro pořádání rodinných oslav, svateb, výročí, kde se podávají samozřejmě alkoholické nápoje. Ale zdůrazňuji, že je to v sobotu, tedy v době mimo výuku, a je zde zapovězeno kouření. Jídelna je pravidelně také pronajímána spolku vinařů k hodnocení vína, kde se víno podává, degustuje a hodnotí. Některé školy pořádají či pronajímají tělocvičny pro plesy. Na plesech se samozřejmě také alkoholické nápoje a lihoviny prodávají a podávají. Škola si tímto způsobem vylepšuje svůj rozpočet na provozní náklady.
Tuto záležitost řeší pozměňující návrh kolegy Jaroslava Krákory, který je veden v elektronické evidenci pod č. 3897, a já vás také prosím o podporu tohoto dobrého návrhu.
V § 11 odst. 2 písm. g) se hovoří o tom - to ustanovení zapovídá prodávat a podávat na veřejnosti přístupné sportovní akci s výjimkou alkoholického nápoje obsahující nejvýše 4 objemová procenta etanolu - ono to je dnes již upraveno na 4,3 %. Ale podle tohoto ustanovení sice mohou někteří vytrénovaní fanoušci během fotbalového utkání zkonzumovat deset, patnáct piv, ale mně nikdo neprodá ani nepodá dvě deci dobrého vína. Mohu vám říct, že pořádáme deset let fotbalový turnaj obcí LVA, kde se samozřejmě - jsou to vinařské obce - víno podává. Za deset let nebylo vůbec žádných potíží. No, kdybych měl být úplně přesný, tak jednou byl vyveden fanoušek, který popíjel pivo a potom hrubě a sprostě vynadal sudímu. To je za deset let jediný incident, který tam nastal.
Zde bych také proto požádal o podporu mého pozměňovacího návrhu vedeného v elektronické evidenci pod č. 3795, k němu se přihlásím v podrobné rozpravě, a tuto záležitost také řeší.
Dostáváme se k ustanovení § 14 odst. 1, který zapovídá příležitostný prodej alkoholických nápojů mimo výroční trh, veřejnosti přístupné slavnostní, kulturní a taneční akce. Na veřejnosti přístupné sportovní akci lze prodávat alkoholické nápoje - znovu se tady hovoří - nejvíce 4 objemová procenta etanolu. Musím zde upozornit, že mezi akcemi, kde lze podávat alkoholické nápoje, nejsou jmenovány ochutnávky vína, říkáme tomu lidově košty, nebo ochutnávky částečně zkvašených hroznových moštů, mluvíme o burčácích. To nejsou ani výroční trhy, ani kulturní, ani taneční akce - alespoň ne na začátku koštu. To taneční akce není. Ochutnávky vína jsou akcemi, které prvoplánovitě mají za účel umožnit výrobcům vína prezentovat svou produkci na akcích, kde jsou víno či zkvašené hroznové mošty odbornou i laickou veřejností degustovány, hodnoceny a porovnávány. Jedná se o nezbytný proces zvyšující kvalitu, odbornost a obecnou povědomost o konzumaci tohoto ušlechtilého alkoholického nápoje. Navíc podporuje uchování a rozvoj vinohradnictví a vinařství jako významné součásti evropského kulturního dědictví, podporuje rozvoj turistiky v oblasti vinohradnictví a vinařství. Rovněž mnohé odborné studie a publikace nejen v České republice, zmíním například profesora Šamánka, ale i v zahraničí jednoznačně podporují přiměřenou konzumaci vína. Nezanedbatelná je i skutečnost, že při ochutnávkách vína je zapovězeno kouření, což má velký výchovný dopad.
Vládní návrh umožňuje na sportovních akcích konzumaci tedy jakéhokoliv množství piva a zcela znemožňuje konzumaci byť jediného pohárku vína. Nebude tedy možné například při jarních a podzimních venkovních sportovních akcích při chladném počasí prodávat teplé vinné nápoje, jako je svařené víno.
K odstranění těchto nedostatků jsem do elektronické evidence vložil pozměňující návrh č. 3877, k němuž se v podrobné rozpravě ještě přihlásím, a požádám vás o podporu těchto pozměňujících návrhů. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Jiřímu Petrů. Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji vám za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené kolegyně, vážení kolegové, my jsme se také s kolegou Josefem Uhlíkem zabývali možnými dopady tohoto zákona právě na regionální výstavy vín, regionální košty ovocných pálenek a také jsme došli k závěru, že je třeba v některých místech tvrdost tohoto zákona zmírnit, a proto jsme předložili společně několik pozměňovacích návrhů, které bych zde krátce uvedl.
Jeden se týká zákazu i příležitostného prodeje ve škole a ve školském zařízení, protože je řada obcí a měst, malých městeček, kde nemají kulturní sál s výjimkou tělocvičny a podobně. Takže je třeba umožnit, aby i v některých obcích byly tradičně pořádány ve školním zařízení, konkrétně v tělocvičnách, příležitostné akce, například košty vín, košty pálenek a podobně. Jelikož úprava daná v ustanovení § 14 se dotýká pouze příležitostných akcí a je v rozsahu velmi limitována, není důvod ohrozit konání podobných akcí pro veřejnost a neumožnit ze zákona výjimku pro tuto oblast. ***