(9.20 hodin)
(pokračuje Adamec)
Tam je ještě další problém, že autoškoly, které provádějí výcvik, tak ty, co mají trenažér, tou plochou disponovat nemusejí, ale zkouška se na té ploše dělat musí. Ale autoškoly, které trenažér nemají, samozřejmě musí mít plochu k dispozici a tam já vidím velký problém. Říkat, že zatím se nic nestalo, je pěkná věc, ale vezměte si, jak může jet řidič na motocyklu sám, aniž by měl řidičské oprávnění, na pozemní komunikaci, která je určená pro veřejný prostor. Tak to je jedna věc. To přece nemůže. A druhá stránka věci je ta, co když náhodou havaruje. Kdo to všechno bude potom platit a kdo ponese následky této havárie?
Přiznám se, že skutečně bych očekával nějaké koncepční řešení této vyhlášky pro obce, protože jinak to bude fungovat tak, že budeme něco obcházet, budeme porušovat zákony a budeme to dělat ve stylu, aby se vlk nažral a ta příslovečná koza zůstala celá. Prosil bych, pane ministře, kdybyste mi spíš nastínil nějakou koncepci řešení než to, co mi přišlo od vás jako odpověď na mou písemnou interpelaci. Zatím děkuji za pozornost a přihlásím se ještě do rozpravy.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Adamcovi a ptám se pana ministra, jestli chce v otevřené rozpravě odpovědět. Ano. Slovo má ministr dopravy pan Dan Ťok. Pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Vážený pane poslanče Adamče prostřednictvím pana předsedajícího, máte pravdu, že státní správa nebo vláda má občas, nebo ministerstva mají občas tendenci přenášet nějaké činnosti na ORP, na obce s rozšířenou působností, bez toho, že by nějak dořešily, jakým způsobem se to bude kompenzovat: Ale já se snažím, abychom takovéto věci na Ministerstvu dopravy dělali co nejméně nebo vůbec, a tady bych vás rád ubezpečil, že zrovna vyhláška č. 256/2015 Sb. není tímto případem. Proč není, rád bych to zdůraznil nejenom tím, abych předčítal text vyhlášky. Nicméně zákonem č. 247/2000 Sb. ani předmětnou vyhláškou není žádnému z obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, dále jen ORP, stanovena povinnost vlastnit cvičnou plochu nebo autocvičiště. Není k tomu ani důvod, neboť zkouška z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel není totéž co výcvik žadatele o řidičské oprávnění v autoškole. Jedná se o zkoušku znalostí, dovedností a chování, tudíž o premiérovou jízdu žadatele po kvalitně provedeném výcviku, a může být samozřejmě udělána v normálním provozu. To znamená, není potřeba tady tato plocha.
Jak už jsem říkal, k provedení té první části zkoušky z praktické jízdy na motocyklu není nutné oproti výcviku žadatelů vykonávat zkušební úkony s vyloučením jakéhokoli provozu. to není podmínka ani ve vyhlášce, ani v zákoně. V současné době prošla legislativním procesem novelizace zákona číslo 247, která stanoví povinnost žadatele vykonat i druhou část zkoušky, a to přímo v silničním provozu samostatnou jízdní zkouškou bez přítomnosti zkušebního komisaře na motocyklu, přičemž komisař bude dávat pokyny prostřednictvím intercomu. Doposud probíhala s přítomností zkušebního komisaře na motocyklu. Samostatná jízda v silničním provozu s různou intenzitou vyplývá i ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/126 evropská směrnice (2006/126/ES?). To znamená, že z tohoto pohledu tady nevyplývá žádná povinnost vlastnit tuto plochu pro obce s rozšířenou působností. Ano, je to mírná komplikace pro autoškoly, které tento výcvik provádějí, protože ty takovou plochu musí využívat, buď ji musí vlastnit, nebo musí mít přístup na takovouto plochu, která tam je určená. Ale když jsme celou záležitost debatovali s odborníky na bezpečnost provozu, na bezpečnost silničního provozu i autoškol, tak se shodli všichni, že toto je krok správným směrem.
Samozřejmě trošku problém byl, že jsme tu vyhlášku nevydali úplně nejdřív. 1. 11. 2015 byl hraniční termín, byl dohodnutý s Legislativní radou vlády a vycházeli jsme z faktu, že na podzim a přes zimu se zkoušky ani výcvik příliš neprovádějí, a tak je tam dostatečný čas na to, aby se mohly na tuto situaci jak autoškoly, tak i ti školitelé vycvičit.
Já teď úplně nevím, jak bychom mohli lépe pomoci. Pokud se o tom můžeme bavit z hlediska bezpečnosti, tak zákon, který prošel včera, zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury, umožňuje dotace z hlediska bezpečnosti. Tam jsou dotační tituly na podobné věci. Pokud by je chtěly obce dělat, do těch se obce mohou přihlásit, popř. pokud by byla nějaká jiná věc, ale ze samotné vyhlášky nevyplývá, že by si obec musela takovou plochu pro provádění zkoušky udělat. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru dopravy Danu Ťokovi. Kolega Adamec se hlásí s doplňující otázkou, návrhem. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, chtěl bych poděkovat za tuto odpověď. Trošku mě to uklidnilo, ale na druhou stranu chápu, že trend závěrečné zkoušky probíhá v provozu bez přítomnosti instruktora. Tady nevím, a možná už je to otázka, řekl bych, nadbytečná, jak je pak ošetřen ten problém, kdyby došlo k havárii nebo poškození cizího majetku, nebo dokonce zdraví jak toho, co dělá řidičský průkaz, tak případně dalšího účastníka silničního provozu. To snad jediné mi u toho ještě trošku není úplně jasné, jak by toto vypadalo v případě takovéto krizové situace.
Jinak samozřejmě celý ten problém vznikl tlakem úředníků samozřejmě z mého úřadu, protože oni skutečně ten termín považovali za velmi šibeniční, dokdy byla ta vyhláška uvedena do praxe. Samozřejmě všichni vnímáme, že teď se asi na motocyklu moc nejezdí, protože jsme v zimním období a jaro nám přijde až někdy 21. března, nebo možná 22., nevím, jak to teď je lunárně. Prostor de facto tam je. Nicméně si pořád myslím, že obecně by bylo lepší, kdyby města těmi plochami disponovala, protože samozřejmě ten výcvik... kromě trenažérů, a je potřeba říct, že trenažér není motocykl, ani když děláte na trenažéru na letadlo, tak to není letadlo. Trenažér je prostě trenažér a jinak to nebude, a dokud si člověk nesedne na motocykl a nezkusí si to, tak podle mě neví, o čem to je. Myslím si, že by bylo lepší, kdyby ty plochy byly, a pokud na to budou vypsány tendry v rámci fondu dopravní infrastruktury, tak se rádi přihlásíme. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan ministr Ťok ještě doplní odpověď. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ano, já bych tady chtěl potvrdit, že ta zkouška by měla být udělaná za provozu bez asistenta, který sedí za řidičem. Důvod je samozřejmě požadavek Evropské komise a oné směrnice, kterou jsem citoval. Máme za to, že tím, že to je v zákoně ustanovené, tak je to zákonný způsob provozu motorky. My předpokládáme, že by každý zkušební komisař, ale hlavně ten, kdo dělá výcvik, měl řidiče připravit tak, že by měl zkoušku udělat bezproblémově. Samozřejmě stát se může cokoli. V tomto případě předpokládáme, že by odpovědnost za škody měla nést pojistka autoškoly. Ale já tohleto ještě prověřím a dám vám na to konkrétní odpověď, protože nechci tvrdit, že to je přesně tak. Takto si to vysvětluji, ale rád bych vám to potvrdil. Děkuji.***