Úterý 1. března 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Hamáček)
2.
Vládní návrh zákona o dani z hazardních her
/sněmovní tisk 579/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane vicepremiére, máte slovo.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona o dani z hazardních her, který navazuje na právě projednaný zákon o hazardních hrách. Tento návrh zákona jsem podrobně představil už v září při prvním čtení zákona. Nebudu se proto opakovat a zaměřím se pouze na hlavní témata diskutovaná při projednávání návrhu ve výborech.
Ohledně výnosu daně očekáváme, že po zavedení nové regulace hazardních her se sice zmenší trh s tvrdým hazardem, ale zvýší se sazby a dojde ke zdanění internetových provozovatelů. Celkový výnos rozdělovaný mezi stát a obce tak bude zachován na úrovni odhadu výnosu v roce 2016. Jeho součástí však budou nově i peněžní prostředky, které dosud plynou Českému olympijskému výboru formou slevy na odvodu. Zdanění hracích automatů bude podobné jako u novely loterijního zákona přijaté koncem minulého roku, zdanění ostatních hazardních her bude blízké existujícím sazbám.
Sazby daně jsou navrženy tak, aby odrážely škodlivost jednotlivých hazardních her a také jejich ziskovost. To nás přiblíží vyspělým evropským ekonomikám. Při určování sazeb daně jsme tedy vycházeli jak z odborných adiktologických studií, tak z ekonomické analýzy trhu. Provozovatelé hazardních her nás nechali nahlédnout do svého účetnictví a my jsme sestavili model, na základě kterého se dá odhadnout, jak se na jejich podnikání různé daňové sazby projeví. Souběžně s vlivem opatření obsažených v zákoně o hazardních hrách na trh hazardních her jsme schopni odhadnout vývoj trhu a očekávaný výnos daně.
Pokud jde o rozpočtové určení daní, snažili jsme se dosáhnout toho, aby obcím zůstal zachován daňový výnos ve stávající výši. Na skutečný výnos pro konkrétní obec má samozřejmě vliv také to, jestli si obec na svém území hrací automaty zakáže, nebo ne. Odhady výnosů se proto týkají všech obcí dohromady. Na rozdíl od loterijního odvodu nechceme zachovat slevu na dani odvozenou od daru Českému olympijskému výboru. Důvodem ale není to, že by stát nechtěl podporovat sport. Právě naopak. Důvodem je, že stát bude podporovat sport ze svého rozpočtu. A to samé platí pro samosprávy, ať už kraje, nebo obce, které mají k občanům blíže. Ani stát ani samosprávy by neměly nechat jiný subjekt, aby peníze z vybraných daní rozděloval za ně.
Podobným tématem je účelová vázanost výnosu daně. Zatímco u slevy na dani peníze do veřejného rozpočtu neplynou vůbec, v případě účelovosti peníze do rozpočtu sice plynou, ale dají se použít pouze jedním předem určeným způsobem. I toto řešení je špatné. O použití daňových příjmů má každoročně rozhodovat Poslanecká sněmovna, resp. zastupitelstva obcí a krajů. Ty mají určit, kolik peněz půjde v daném roce na prevenci, kolik na léčení závislých hráčů a kolik na podporu sportu. Mimochodem, tato vláda podporuje uvedené skupiny výdajů již dnes. Na rozvoj poradenských a léčebných služeb pro patologické hráče má jít v příštích třech letech dohromady více než 170 mil. Kč a výdaje na sport ze státního rozpočtu porostou v letošním roce o 0,5 mld. a v dalším roce předpokládáme dramatický nárůst o 1,7 mld.
Věřím, že v kombinaci s vyšším zdaněním hazardu je toto cesta správným směrem pro občany ČR. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji a vzhledem k tomu, že jsme návrh přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu, vystoupí jeho zpravodaj. Dále byl tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Usnesení obou výborů byla doručena jako tisky 579/1-3. Prosím tedy zpravodaje garančního výboru pana poslance Volného.
Poslanec Jan Volný: Děkuji za slovo. Rozpočtový výbor tento tisk projednával dne 17. února 2016. Ze sedmi posuzovaných pozměňovacích návrhů byl doporučen rozpočtovým výborem pouze jeden a byl to pozměňovací návrh poslankyně Miloslavy Vostré a poslance Karla Fiedlera. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji a prosím zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj pana poslance Petra Bendla, aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru. Prosím.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, pane předsedo. Pane místopředsedo vlády, kolegyně, kolegové, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal i tento tisk, a protože jsem předtím pomotal tisky 578 a 579 ve své zpravodajské zprávě, neboť jsme na výboru projednávali tisky oba, nešli jsme do technikálií, pak jenom chci upozornit, že výbor pro veřejnou správu přijal můj pozměňovací návrh, který malinko koriguje příjem státního rozpočtu ve prospěch obcí a mění poměr 60:40, kde 60 % je příjem státu z loterií, ten navýšený, a 40 % ve prospěch obcí. Takto to navrhuje nakonec výbor pro veřejnou správu a mění poměr 70:30 na 60:40, což pro státní rozpočet znamená i tak podle odhadů, které jsme dělali na jednání výboru, příjem zhruba 1,6 nebo 1,7 mld. Kč, a 400 mil. Kč je ve prospěch obcí. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji a otevírám obecnou rozpravu. Zatím mám jednu přihlášku, to je přihláška pan pana poslance Karla Fiedlera.
Poslanec Karel Fiedler: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já budu opět velmi stručný a nebudu zbytečně prodlužovat projednání tohoto bodu. Jenom bych chtěl zmínit jednu věc. Když jsem si pročítal materiály Ministerstva financí, které vydalo k tomuto tisku a k pozměňovacím návrhům, které projednával rozpočtový výbor, jak tady bylo sděleno, tak jsem v nich našel tyto texty.
Například: Z těchto studií je možné dojít k závěru, že při vysoké sazbě daně roste nelegální trh. Závěrem je, že je potřeba citlivě analyzovat dopady sazby daně z hazardních her. Z tohoto důvodu byly sazby navržené na základě dopadů na provozovatele hazardních her. V jiném materiálu, Nelegální trh a výše daně, který mám od Ministerstva financí nebo z podkladů, které jsme obdrželi - cituji: Je zjištěný fakt, že zvýšení sazby daně nese riziko rozmachu nelegálního trhu.
Chtěl bych tady říct to, co zaznělo při projednávání v rozpočtovém výboru, že během diskuse o výši daně v podstatě jak ze strany diskutujících, tak dokonce i členů vládní koalice, tak i ze strany veřejnosti zněl téměř jednohlasně názor, že ta uvážlivost by byla namístě a bylo by naopak velmi vhodné počkat na vyhodnocení výsledků toho, jaký dopad na trh hazardních her měla poslední úprava, která začala platit od 1. ledna, protože jak jsem tady citoval právě z materiálu Ministerstva financí, roste riziko rozmachu nelegálního trhu. To je jistě to, čeho nechceme dosáhnout a co bychom neradi připustili.
Já si tedy dovolím - jen v podstatě zdůvodňuji pozměňovací návrh, který rozpočtový výbor nakonec podpořil, abychom byli obezřetní při tom zvyšování, aby se nestalo to, že trh poklesne, vyroste nelegální trh, a to zvýšení daní je hypotetické. Máme krásný časový prostor, abychom počkali na ostrá data, nikoliv odhady, nikoliv předpoklady, a podle toho rozhodli v dostatečné časové rezervě, která je, protože sněmovní tisk 579 nepodléhá notifikaci. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Další přihlášku do obecné rozpravy nemám, takže obecnou rozpravu končím. Závěrečná slova po obecné rozpravě? Není o ně zájem. V tom případě otevírám rozpravu podrobnou. Prosím pana poslance Votavu, po něm pana poslance Zemánka.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Kolegyně, kolegové, chtěl bych se formálně přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je v systému veden pod číslem 3722. Jde o změnu sazeb proti vládnímu návrhu, a to tak, že se navrhují sazby dvě - ta nižší 25 %, ta vyšší 35 %. 35 % pro technické hry, 25 % pro ostatní hry. To znamená, že binga, loterie například přeřazuje do sazby 25 %. Je to určitý variantní návrh k návrhům, které byly podány a mohou být základem dalšího projednávání. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dámy a pánové, pěkné odpoledne. Pokračujeme v podrobné rozpravě. S přednostním právem se hlásí pan předseda Hamáček. Prosím.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane místopředsedo. Chtěl bych se přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který je v systému evidován pod číslem 3812. Součástí písemného návrhu je i podrobné odůvodnění. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní v podrobné rozpravě pan poslanec Jiří Zemánek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Zemánek: Dobrý den, pane místopředsedo, kolegyně a kolegové. Dovolte, abych se přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který je v systému veden pod číslem 3715, ke sněmovnímu tisku 579. Byť rozpočtový výbor k tomuto pozměňovacímu návrhu nepřistoupil pozitivně prozatím, přesto si ho dovolím znovu načíst, neb se jedná o slevu na dílčí dani, která putuje, řekl bych, bez jakýchkoliv oklik přes MŠMT a podobná zařízení a v podstatě umožňuje olympijskému výboru racionálně rozdělovat prostředky bez ohledu na to, jaká je politická situace a podobně. Oproti zákonu, který byl přijat a schválen 1. 1. 2014 pod číslem 215/2013, však dochází k jedné zásadní změně, že tyto prostředky mohou být použity pouze na aktivity dětí a mládeže. To je taková zásadní změna.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana poslance Fiedlera.
Poslanec Karel Fiedler: Děkuji. Opět velmi stručně. Chtěl bych se přihlásit k sněmovnímu dokumentu číslo 3813, což je můj pozměňovací návrh. Zdůvodnění, obsah, všechno je uvedeno ve sněmovním tisku. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Prosím pana předsedu Stanjuru.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Chci se přihlásit k sněmovnímu tisku, sněmovní dokument má číslo 3832. Podrobné zdůvodnění je součástí tohoto návrhu.
Chci využít této chvíle jenom, abych připomenul hlasování rozpočtového výboru i rozpravu. Vláda v této chvíli navrhuje zvýšit daně, které jsou zvýšeny už od 1. ledna 2016. Po dvou měsících, kdy máme zvýšenou sazbu, vláda navrhuje další zvýšení včetně toho kompromisního návrhu, o kterém mluvil pan předseda rozpočtového výboru, pan poslanec Votava. I to je další zvýšení daní proti stávajícímu stavu a minimálně u loterií a sázek. Teď nebudu vyjmenovávat všechny ty body. Je zarážející, že s tímto návrhem vláda přichází, když nemá - ani nemůže mít logicky, nemůže mít ještě 1. března výsledky vybírání daně podle zvýšených sazeb, které platí od 1. ledna 2016. Ty se platí kvartálně, takže první výsledky budou v dubnu. Přesto už Ministerstvo financí plánuje další zvýšení a další hypoteticky vyšší výnosy pro státní rozpočet, případně města a obce.
Na rozpočtovém výboru - pro mne to bylo zajímavé - vystoupil člověk, který pravděpodobně pracuje pro některou z těch asociací, které se pohybují v loterijním průmyslu. Označil sám sebe za člověka, který na dánském ministerstvu financí chystal jejich zdanění, jejich zákon o hazardu, kdy říkal, že je sice pravda, že se Česká republika, Ministerstvo financí nechalo inspirovat tím dánským modelem, ale současně říkal, že klíčová pro to, aby to fungovalo, je výše sazeb. Tlumočil svůj soukromý názor, který sdílím, že tak jak je to navrženo, je to příliš vysoké. A příliš vysoké sazby daně zvyšují prostor pro přechod části trhu z legálního trhu do nelegálního.
Můj pozměňující návrh v zásadě jenom mírně upravuje pozměňovací návrh, který přijal rozpočtový výbor. Týká se zejména zdanění tzv. živých her v kasinech. Podrobné zdůvodnění je v důvodové zprávě. Poprosil bych všechny před závěrečným hlasováním, před třetím čtením, aby tyto argumenty zvážili. Ještě nevíme, co udělalo zvýšení daní letošní, už plánujeme vyšší a mnozí z nás se obávají zvýšení podílu nelegálního byznysu i v loterijním průmyslu.
Jenom pro pobavení mi nedá, abych nepřipomenul, a kdo chce, tak si to najde v zápisu z rozpočtového výboru, kdy paní náměstkyně pana ministra financí za hnutí ANO prohlásila se suverenitou jí vlastní, že vlastně podle tohoto zákona se budou zdaňovat legální i nelegální provozovatelé hazardu. A mně to přijde jako mimořádně odvážná myšlenka. Ne že by to nebylo hezké. Pak už by byl totiž veškerý hazard legální a neměli bychom žádný nelegální a to je dobře. Ale říct, že na základě těchto sazeb poměrně vysokých se bude danit i nelegální hazard, mi přijde mimořádně odvážné. A budu se ptát pravidelně, pokud bude paní náměstkyně docházet na jednání rozpočtového výboru, jak se jí to daří. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ještě než dám slovo panu místopředsedovi, kolega Votava s faktickou poznámkou.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Jenom pro upřesnění, pro přesnost na stranu pana kolegy Stanjury, vaším prostřednictvím, pane předsedo. V rozpočtovém výboru jsme podpořili - a teď mluvím my, sociální demokracie - to, co prošlo, to je sazba 23, 35. K tomu se hlásíme, že jsme to podpořili. Já jsem tento návrh načetl jako variantní, protože samozřejmě není debata ohledně zdanění hazardu v koalici uzavřená. Takže to je důvod mého pozměňovacího návrhu.
Předseda PSP Jan Hamáček: Nyní má slovo pan místopředseda Bartošek. Prosím.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dámy a pánové, ještě jednou. Omluvám se, svůj pozměňovací návrh jsem načetl do předchozího tisku, ale týká se to tohoto zákona, návrhu o daních. Takže načítám pozměňující návrh, který odvádí část procent na prevenci a léčbu protidrogové politiky, je to sněmovní tisk 3801. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy. Pokud ne, podrobnou rozpravu končím. Zeptám se na závěrečná slova. Není tomu tak. V tom případě končím i druhé čtení tohoto návrhu.
Předávám řízení zpět kolegovi Bartoškovi.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já děkuji a budeme pokračovat. Otvírám další bod dnešního jednání a tím je
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.