(11.10 hodin)
(pokračuje Laudát)
Říkám znova, za situace, v jaké je řídicí výbor, tam my nevidíme možnost, nebo já nevidím osobně za TOP 09 možnost spolupráce. Ale to, jak se to tady ubírá, já bych chtěl slyšet, jestli tedy bude postaven na Ministerstvu dopravy - nebo pan premiér, pro kterého už to asi není problém, takže odešel, já bych rád slyšel od něj, nebo vy byste měli slyšet slova, jak dál míní postupovat, jestli si vynutí na Ministerstvu dopravy nějaký krizový tým, který začne ten projekt skutečně řídit razantně. Při vší úctě pan ministr je příliš hodný na to, aby byl krizovým manažerem, tak jak ho znám. Takže prostě já si vážím, že je velmi komunikativní na rozdíl od svého předchůdce, ale prostě tady už jsou potřeba na vyřešení tohoto problému hodné ostré lokty.
Já jenom upozorňuji na další věc, a protože jsem chtěl, aby tady vystoupilo co nejvíc poslanců s přednostním právem, upozorňuji také na to, že prostě dneska je to v pozici, že Ministerstvo dopravy bude mít velmi velký problém sehnat dotyčné odborníky. Jenom bych zmínil například jméno profesor Moos, který také utekl v hrůze, co se děje, z té poradenské sféry nebo z té činnosti v řídicím výboru. Tam se odehrávaly neuvěřitelné story, jestli tedy Fakulta dopravní ČVUT prostě dělá analýzy, nedělá, došlo tam k totálnímu chaosu a nedorozumění, takže nedělá, neúčastní se toho a může se skutečně stát, že Ministerstvo dopravy se dostane do situace kromě firem, které rozumějí všemu, a byly i u tedy zde tak kritizovaného začátku elektronického mýta v roce 2006, před ním a zřejmě nějaké potom, jak jsem si přečetl také z nějakého vystoupení pana ministra, tak to jsou možná jediní, kteří vám potom budou radit. Ale skuteční odborníci, kteří v žádném předchozím projektu nejeli a skutečně jsou to znalci ve svém oboru, tak spíš utíkají a nechtějí se tohoto účastnit, protože už to skutečně je hodně za hranou zákona, jaké postupy zřejmě se nabízejí nebo jaké zvažujete, že uděláte. Takže já skutečně bych rád, kdyby tady vystoupil pan premiér, protože já jsem jednoznačně říkal a trvám si na tom, že vláda nese hlavní odpovědnost za tu situaci, protože vzhledem k těm informacím a projednávání nemůže říci, že nevěděla. Musela vědět a věděla. Takže já prostě trvám na tom, aby pan premiér - jestli mu nestojí 800 milionů měsíčně za to, tak skutečně jenom avizuji, že jestli skončí krachem tento projekt, tak pak je na to, aby vláda odstoupila. Já se domnívám, že nevybírat 800 milionů měsíčně je dostatečný důvod pro to, aby tato vláda s ostudou skončila. Tady se dohadujeme, jestli prostě hospodský budou platit za pivo a budou muset přiznávat minutu, několik sekund poté pivo v Horní Dolní nebo v Suché nad Mokrou, a na druhé straně tady prostě premiér mlčí k problému resortu, kde hrozí škody obrovského rozsahu.
Jenom ještě zpětně. Já se domnívám, že Česká republika se dopustila chyby, když v roce 2004 začaly přípravy výběru toho elektronického mýta. Já si myslím, že jsme měli zkopírovat, byť tehdy se potýkal na začátku s obrovskými problémy, satelitní systém z Německa. Bohužel je mně líto, že vláda tehdy dokonce nereagovala ani na nabídky k jednání samotného německého kancléře Schrödera a šla nakonec svou cestou. Úředníci Ministerstva dopravy, někteří jsou tam dodneška, páchali obrovskou morální škodu, když zesměšňovali při svých návštěvách v Německu tamní systém, který byl dolaďován, umí spoustu věcí, dala by se s ním dělat dopravní politika.
Nicméně dneska jsme v jiné pozici, někdo se takto rozhodl, já si mohu povzdechnout jenom, že se takto rozhodl. Aby toho nebylo málo, tak jsme zemí, která v podstatě je domovinou systému Galileo, tak tady máme tento systém. Pan profesor Moos, já také, jsme se snažili dostat ministra Ťoka do pozice, aby skutečně ten tendr vypsal, on tedy - jeho problém je, že se upnul na to, že se bojí odepsat těch asi 8 miliard, které byly investovány do těch bran, na kterých si myslím, že by měl někdo nést odpovědnost za to, proč tento systém, ale to je jiná věc. Já jsem se domníval a domnívám se, že šlo vypsat i přes ty problémy i přes ten prolongační dodatek, že Kapsch bude stavět mýtné brány na silnicích, které ještě ani nejsou, a jenom budou mít k tomu 31. 12. nebo k 1. 1. 2017 stavební povolení nebo "úerko", a že šlo vypsat férový tendr, protože tam jde o to, že měl být vypsán tak, že budou prostě na pořizovatele dat z těch zpoplatněných komunikací. A k tomu mělo být nabídnuto podle mého názoru: tady máme majetek, který převezmeme, tady jsou tato omezení, která vycházejí z těch možná neukončitelných dodatků, nebo speciálně toho jednoho, toto ovládáme, toto neovládáme. A myslím si, že v tomto jsme byli zajedno s panem profesorem, který také říkal: Co tady pořád diskutujete, vypište tendr na sběrače dat, pořizovatele dat na těch komunikacích, to znamená, kdy kdo, jak a v jaké tonáži tam jezdil, protože stejně se má i podle evropských přání do budoucna oddělit zpracovatel toho mýta, ten, kdo bude prostě inkasovat od toho, kdo pořizuje data.
Takže mně je to líto. Nicméně já bych opravdu chtěl, aby tato Sněmovna - aby to nebylo popovídání, ale aby to mělo jakékoliv vyústění. Já se chci zeptat, ať tady tedy někdo řekne relevantně ze zástupců koalice, jestli tedy bude - a já nechci vyšetřovací komise, já nechci vyšetřovací skupiny - ale pracovní skupina jestli tedy vznikne na půdě Sněmovny, zřejmě na půdorysu hospodářského výboru, nebo nevznikne. Tak tedy aspoň něco řekněte, co chcete dělat do budoucna.
Děkuji. (Slabý potlesk z pravé části jednací síně.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. V tuto chvíli byla zatím všechna přednostní práva. Nyní pro stenozáznam prosím. S náhradní kartou číslo 11 dnes hlasuje paní poslankyně Kailová, z dnešního jednání mezi 10. a 16. hodinou se omlouvá pan ministr Chovanec z pracovních důvodů.
Nyní bychom měli přistoupit k hlasování o návrhu pořadu 40. schůze Poslanecké sněmovny. Já svolám kolegy z předsálí, všechny vás odhlásím a poprosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami.
Nyní tedy budeme hlasovat o návrhu pořadu 40. schůzi Poslanecké sněmovny, jak byl písemně předložen.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro, zmáčkněte tlačítko, zvedněte ruku. Proti?
Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 2, do kterého je přihlášeno 130 přítomných, pro 57, proti 55. Návrh byl zamítnut a já tedy končím 40. schůzi.
V 11.40 budeme pokračovat v dalším jednání a to bude pokračování 39. schůze. (Nesouhlasné hlasy z pléna.) Pardon, v 11.30, omlouvám se, v 11.30.
(Schůze skončila v 11.19 hodin.)***