(10.50 hodin)
(pokračuje Černochová)
Jako člověk, který si váží každého aktivního člověka, každého, kdo projeví odvahu k tomu nést za svůj život odpovědnost a spolehnout se jen na vlastní schopnosti, zcela odmítám přístup současné vlády k těmto lidem, odmítám jejich dehonestaci, kdy vláda ústy a kroky svého místopředsedy a ministra financí činí ze všech zloděje, podvodníky a lháře. Argument, že poctivý podnikatel se nemá čeho obávat a že stejně účtenku vždy vydá, je zcela falešný. Již dnes ji samozřejmě na vyžádání vydá, ale nemusí kvůli tomu vynakládat další náklady na elektronickou pokladnu a připojení k internetu a další přidružené investice. Je naprosto absurdní a směšné říkat někomu, že je přece poctivý, a zároveň na něj uvalovat stále nové a nové kontrolní a regulační povinnosti.
Závěrem snad ještě jednu takovou poznámku, možná řečnickou. Jak důvěryhodný může být zákon, jehož jedna z hlavních aktérek, autorek a protagonistek, náměstkyně Hornochová, opouští svou pozici ještě předtím, než tento zákon vůbec dojde do svého cíle? A je jen otázkou, do jaké míry je to odchod dobrovolný, či nedobrovolný. V každém případě je to skutečnost, která na serióznosti elektronické evidenci tržeb nic nepřidá.
Po tom, co jsme si tady, kolegyně a kolegové, zažili minulý čtvrtek a de facto i od té doby si zažíváme neustále dál a dál, tedy když vidíme, jak fatálním způsobem unikají informace z Bezpečnostní rady státu, přímo z okruhu lidí pana premiéra, tak mě při této příležitosti napadá ještě jedna věc. Tady se skutečně - a mluvil tady o tom kolega Holeček - budou dostávat do systému data, obrovská data. Tato vláda není schopna udržet ani informace, které dostávají ze zpravodajských služeb. Bude schopná tato vláda udržet informace, které bude mít pod palcem pan ministr Babiš? Kde máme tu jistotu, že skutečně se tady nebude dít to, co se děje od minulého týdne, že se budeme z novinových článků, z různých týdeníků, serverů, dozvídat, jak na tom který podnikatel je, jaká je jeho finanční kredibilita, nebo není? Kde bereme tu jistotu, když není schopna vláda uhlídat informace z BRS, že bude pan Babiš ochoten uhlídat informace, které bude mít velmi detailně v databázích jako ministr financí? To je skutečně otázka, která si myslím, že nenapadla od toho minulého týdne jenom mě, že napadla každého člověka, kterému vadí tyto úniky informací.
Já bych byla ráda, aby členové vládní koalice, kteří včera nehlasovali pro to, abychom zařadili tento bod na schůzi, tak schůze bude mimořádná, aby měli čas přemýšlet o tom, co se skutečně v tomto státě děje a jestli ještě chtějí přisolovat a jestli chtějí ještě dávat další požadavky nejen na naše podnikatele, ale dávat do systému více dat, která není naše vláda schopna uhlídat. A nenalhávejme si, že je to jinak, a nevymlouvejme se, že je tyto informace, že unikly ze zpravodajských služeb, nebo co jsme to zase včera slyšeli od pana premiéra. Tady se prostě před nás mají členové vlády jasně postavit a říci, jak to je, tak abychom neměli pochybnosti a neobávali se toho, co se bude dít s daty našich podnikatelů.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Mám zde dvě faktické poznámky, jednu pro pana předsedu Kalouska, potom pan poslanec Kučera. Prosím.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedo. Protože se blíží jedenáctá hodina, a když jsem se hlásil s přednostním právem, zjistil jsem, že tento čas chtějí vyplnit členové vlády, dovolte mi, abych tedy využil prostoru faktické připomínky k tomu, abych vás informoval, že v poslanecké frakci TOP 09 a Starostové je stále ještě čtrnáct členů poslaneckého klubu, kteří nevyčerpali svůj čas, i ten, který jste jim podle jednacího řádu zkrátili.
My jsme, kolegové, neprotestovali proti tomu, když jste zkrátili jednací vystoupení na dvakrát deset minut. Měli jste na to právo podle jednacího řádu a udělali jste to. Podle mého názoru nemáte právo na to, abyste se zamysleli a řekli těmto čtrnácti poslancům: my upřeme i to právo, které jsme zkrátili.
Upozorňuji vás, že většina z nich má připraven návrh podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, návrh, který je možné předložit ve třetím čtení, a návrh, o kterém by se mělo hlasovat. Za předpokladu, že jim nebude umožněno jejich ústavní právo tyto návrhy vznést a tyto návrhy nebudou podrobeny hlasování, ocitli jsme se zcela mimo zákon a mimo prostor demokratické diskuse.
Kolegové, ještě jednou vás žádám, aby těmto čtrnácti lidem bylo umožněno vyčerpat svůj diskusní prostor, který vy sami jste jim určili, to jest dvakrát deset minut, a upozorňuji, že v těchto čtrnácti diskusních příspěvcích je obsaženo několik pečlivě připravených návrhů podle § 95 odst. 2 jednacího řádu. (Potlesk z pravé strany.)
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Prosím pana poslance Kučeru.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové. Vážený pane předsedo, děkuji za slovo. Dámy a pánové, my tady už poměrně delší dobu projednáváme elektronickou evidenci tržeb. Nicméně i dnes zaznívají věci, které jsou velmi zásadní a které skutečně v této podobě, v jaké je například dneska přednesl můj předřečník pan poslanec Bendl, jsou i velmi alarmující. Já jsem velmi rád, že pan poslanec Bendl tady zvedl otázku takzvaných cashbackových společností. To je věc, kterou pan ministr Andrej Babiš naprosto ignoruje a ve svých hodnoceních rizik je pomíjí.
Dámy a pánové, já bych vás chtěl skutečně velmi vyzvat, pokud máte v úmyslu v 11 hodin přerušit tuto diskusi i přesto, že jste se dozvěděli tak zásadní informaci, která může velmi výrazně ovlivnit systém elektronické evidence tržeb, aniž byste na to zareagovali tak, abychom mohli řádně prodiskutovat a probrat právě tuto informaci o možnosti zneužití elektronické evidence tržeb cashbackovými společnostmi, tak to budu považovat za jedno z největších rizik v poslední době. Bohužel riziko, které bude způsobeno hlasováním vládní koalice ANO, KDU-ČSL a ČSSD.
Vážené dámy a vážení pánové, velmi vás žádám, umožněte nám diskusi, abychom toto riziko mohli probrat. Riziko zneužití elektronické evidence tržeb cashbackovými společnostmi je natolik závažné, že skutečně ta hrozba je. Pokud je skutečným záměrem Ministerstva financí znepříjemnit podobné akce organizátorům, prodejcům i návštěvníkům, pak je EET tím pravým nástrojem, jak tohoto záměru dosáhnout. (Upozornění na čas.)
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ještě faktická poznámka pana poslance Váchy. (Poslanci na pravé straně sálu se o něčem hlasitě dohadují.) Pan poslanec Vácha? V tom případě pan poslanec Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, z vašich udivených pohledů jsem pochopil, že jste příliš neslyšeli, co jsem řekl. Ještě jednou - my jsme vzali vážně a víceméně s pokorou vaše rozhodnutí, že diskuse bude zkrácena, že každý řečník v Poslanecké sněmovně, lhostejno zda koaliční nebo opoziční, bude mít dvakrát deset minut. My jsme si proto své diskusní příspěvky tak připravili. Čtrnáct z mých kolegů nemá šanci využít ani to právo, které vy jste jim svým hlasováním určili. V těch čtrnácti diskusních příspěvcích je několik návrhů, které podle § 95 odst. 2 je možné předložit ve třetím čtení, návrhy legislativně technické a návrhy na vrácení do druhého čtení. ***