(13.40 hodin)
(pokračuje Chalánková)

Potud tedy, proč bych se elektronickou evidencí tržeb nemusel zabývat a proč bych nemusel být proti. Přesto jsem proti elektronické evidenci tržeb. Jsem proti zásadně, zcela a důsledně.

Proč? Ze dvou důvodů. Prvním důvodem je samotná elektronická evidence tržeb. Je to nástroj zcela nepatřičný. Elektronickou evidenci tržeb nepotřebujeme, protože stát má všechny prostředky pro efektivní výběr daní. Elektronická evidence tržeb je diskriminující, protože zasáhne ty malé a velkým naopak pomůže. Elektronická evidence tržeb je mrhání veřejnými prostředky. Elektronická evidence tržeb je prostě škodlivá zbytečnost a pokus zavést ji považuji za státní zvůli.

Můj druhý důvod, proč stojím proti elektronické evidenci tržeb, má širší společenský kontext. Elektronická evidence tržeb je totiž logickým pokračováním setrvalého tlaku socialisticky smýšlejících politiků, velkopodnikatelů a odborářských bossů proti malému podnikání. Zvláště v posledních dvou letech se začala naše společnost měnit k horšímu. Přibývá zákonů, ubývá prostoru pro svobodné rozhodování, stále více je vše evidováno, jsou shromažďována data. Stát chce od občanů vybírat stále více peněz a potom s těmi penězi velmi špatně hospodaří nebo si za ně politici kupují hlasy voličů. Stát přenáší stále více svou práci na podnikatele a živnostníky. Plíživě, nenápadně se Česká republika mění v socialistický stát s oligarchickými prvky. Přestože experiment sociálního státu ztroskotal, což již vyslovili i vrcholoví evropští politici, premiér České republiky stále tvrdí, že chce sociální stát zachovat, a proto prý musí vybírat stále více na daních. Dokonce vyhrožuje svým občanům-podnikatelům, že pokud nepřistoupí na požadavky vlády, zvýší jim daně. Dnes je již pojem sociální stát jen zástěrkou pro budování nového socialismu. To znamená posilování moci státu, vysoké zdanění všech činností i majetku, příklon k velkému průmyslu, extrémní nárůst moci a sebevědomí odborů a naopak tlak na malé podnikání. Proto jsem proti elektronické evidenci tržeb.

Elektronická evidence tržeb je zřejmým pokusem, jak omezit svobodu podnikání malých podnikatelů a živnostníků. Elektronická evidence tržeb je logickým pokračováním posilování moci státu. Elektronická evidence tržeb je virus, který má infikovat naši společnost. Ústava České republiky říká, že jsme liberálně demokratický stát. Zatím. Také proto jsem proti elektronické evidenci tržeb. Protože stát je tady pro nás, ne my pro něj - píše drobný podnikatel, jehož jméno je mi známo. Z toho vyplývá, že zde dochází k honu na drobné podnikatele, osoby samostatně výdělečně činné a rozhodně by jim bylo lépe, kdyby odešli z podnikání a stali se zaměstnanci. To je jedna část komentáře k tomuto dopisu.

A mám ještě jeden dotaz na pana ministra, jestli mi může odpovědět. Ze školení pro drobné podnikatele, živnostníky se ke mně dostal tento dotaz. Při školení ke kontrolnímu hlášení DPH, pokud drobný podnikatel prodává, je to podnikatel v prodeji vína, dovozce a prodejce vína, pokud by prodal pár lahví tohoto vína fyzické osobě, tak musí identifikovat tuto fyzickou osobu, které toto víno prodal, a identifikátorem této fyzické osoby pro účely úřadů je jeho rodné číslo, rodné číslo toho člověka, který si toto víno koupí. Chtěla jsem se zeptat, jestli je to pravda.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a prosím k mikrofonu - s faktickou poznámkou pan ministr Babiš. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, já se omlouvám, ale já tomu dotazu nerozumím. Kontrolní hlášení je pro plátce DPH. Ten váš dotaz je absolutně nesmyslný.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a nyní prosím k mikrofonu s faktickou pana poslance Votavu. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Ne, jenom jestli paní kolegyně Chalánková, vaším prostřednictvím, nezaregistrovala to, že třeba daňové identifikační číslo fyzické osoby je rodné číslo a je to na všech fakturách a je to i veřejně přístupné na internetu. Bohužel někdy si i hrajeme na ochranu osobních údajů, ale toto je skutečnost a toto je fakt. Já na to upozorňuji už léta, aby se to změnilo.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a s faktickou poznámkou paní poslankyně Chalánková.

 

Poslankyně Jitka Chalánková: Takže já děkuji, že si tady to všechno vyjasníme. Byl to dotaz, který přišel ke mně skutečně ze školení, takže děkuji za to.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Bezecného s řádnou přihláškou do rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Bezecný: Vážená paní předsedající, pane ministře, dámy a pánové, já bych se vás pokusil seznámit se svými důvody, proč nemohu podpořit předložený návrh o elektronické evidenci tržeb. V té nejobecnější rovině ten problém uvedu nebo přistoupím ke dvěma citátům.

Odpusťte mi takové historické okénko, jsem povoláním historik. "Nemáme v úmyslu střední stav zničit, jak to o nás tvrdí naši nepřátelé, nýbrž máme zájem na silném prosperujícím živnostnictvu, jehož oprávněné požadavky jsme vzali do svého programu, a budeme je se vší rozhodností prosazovat." Druhý citát: "Pokud jde o obchodní živnosti, musíme je suchou cestou zlikvidovat převzetím, výkupem, umrtvením, abychom co nejdříve měli distribuční síť až ke konzumentovi i v ruce." Nebudu tady dělat kvíz, kdo je autorem těchto citátů. Byl to Klement Gottwald. Nejprve ten první citát je z roku 1946, z období předvolebního boje před volbami v roce 1946, kdy se snažil mezi voliče komunistické strany nalákat také živnostníky, drobné podnikatele. Ten druhý je potom ze zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa z listopadu roku 1948 poté, co se tedy komunisté už chopili moci. Tento historický exkurz jsem předložil spíše pro oživení a zcela bez náznaku aktualizace. Předpokládám tady pouze obecné poučení o tom, jaké rozdíly mohou být mezi sliby, skutečnými úmysly a činy a jejich důsledky.

Živnostníci představovali vždy vrstvu, která stabilizovala společnost. Jejich činorodost a ochota nést odpovědnost za svou prosperitu a živobytí svých zaměstnanců je činila do značné míry nezávislými na státu, od něhož vždy žádali jen vytváření podmínek pro svou práci. Jinými slovy, vždy více společnosti dávali, než od ní požadovali. Koneckonců právě na drobných podnikatelích, malých podnicích, na živnostnících, zemědělcích soukromých byl postaven nebo vybudován, vznikl novodobý český národ.

Současná vyspělá Evropa si úlohu malých a středních podniků pro svou ekonomickou stabilitu dobře uvědomuje. Svědčí o tom například dokument známý pod názvem Small Business Act přijatý Evropskou komisí v roce 2008. Podle tohoto dokumentu dosažení nejlepších možných podmínek pro malé a střední podniky závisí především na společenském uznání podnikatelů. Obecné ovzduší ve společnosti by mělo jednotlivce vést k tomu, aby možnost zahájení vlastního podnikání považoval za atraktivní, a mělo by uznávat, že malé a střední podniky podstatným způsobem přispívají k růstu zaměstnanosti a k hospodářské prosperitě.***




Přihlásit/registrovat se do ISP