(19.20 hodin)
(pokračuje Šincl)
Na tom zpoždění mají primárně zájem zejména nelegální provozovatelé typu bet at home či lottoland, kteří za současné situace u nás své hry provozují bez jakéhokoli zdanění a jakékoliv regulace. Nicméně protože se nechovám jako pan ministr Babiš, z ničeho takového jej zatím neobviním. Přesto se ale musím ptát, proč a pod čím vlivem došlo k některým zásadním změnám v tomto zákoně od doby, kdy byl původně slavnostně pro kamery a pro média v prosinci 2014 předložen do vlády, a současným stavem předloženým zde do Poslanecké sněmovny. Proč a čím vlivem z něj postupně zmizela většina podstatných opatření, zejména pak těch směřujících k ochraně hráče a společnosti před negativními vlivy? Proč se takové fauly musely napravovat až na vládě dne 29. 7., kde se to ovšem jen částečným způsobem podařilo?
Otázek okolo změny přístupu ministra Babiše a jeho ministerstva ke změnám legislativy v oblasti hazardu je mnoho. Když jsem toto téma otevřel, budu konkrétní. Jedná se o tato opatření, která ze zákona před pár měsíci během chvilky mávnutím kouzelného proutku zmizela.
Jde o povinnou přestávku 15 minut po 60 minutách hry. Jde o velmi důležité opatření působící na vznik a rozvíjení závislosti.
Dále jde o interval hry, kde bylo navrhováno pět sekund, ten se zkrátil na dvě sekundy. Opět velmi důležité opatření, které má vliv na dynamiku hry, a tedy i na vznik a rozvíjení závislosti. Dále zmizela povinná zavírací doba prostoru herny mezi třetí hodinou ranní až desátou hodinou ranní. Opět velmi důležité, jelikož je velmi žádoucí narušit kontinuitu hraní závislých, aby se byli schopni nad tím, co dělají, patologičtí hráči zamyslet.
Dále se radikálně zvýšila nejvyšší sázka a hodinová prohra. Jde o § 52. U technického zařízení v herně, resp. v kasinu, se zvedla maximální sázka z původních 5 na 100 korun, resp. z 50 na 1000 korun. A maximální hodinová prohra se zvýšila ze 2 000 na 4 500 korun, resp. z 10 000 na 45 000. Výše sázky je přitom zásadním determinantem, zásadním, akcelerace závislosti.
Dále změny zasáhly i vydání povolení k umístění herního prostoru - § 98 konkrétně. Obec musí vydat povolení oproti původnímu návrhu jednoho roku na dobu tří let. Chápu úvahovou linku této změny, ale zde je potřeba zdůraznit, že tento zákon nemá za primární smysl ochranu investic provozovatelů, ale ochranu obyvatel před negativním vlivem hazardu.
Dále u § 67 vypadl strop nejvýše 30 herních pozic na jednu hernu. Nyní je v návrhu zákona stanoveno pouze minimum 15 herních pozic, což je sice posun správným směrem, ale neřeší to výrazné přemnožení automatů v naší zemi. Pouze se tímto způsobem přesunou automaty od menších provozovatelů k větším.
Další, co mě zaujalo, je snížení kaucí pro kasina. To opravdu nevnímám jako opatření, které směřuje ke kultivaci hazardního prostředí, ale právě naopak otevírá možnost i těm nejsprostším hernám předělat se na kasino. Mám za to, že zde chceme ponechat na trhu kvalitní provozovatele na úrovni dodržující pravidla a legislativu. Takoví by neměli mít problém zvýšit kauci.
Výčet negativních změn by mohl být mnohem delší, mnohem delší, ale nechci vás dnes tím zdržovat, jistě bude prostor se k tomu vrátit v rámci diskuse nad skutečným velkým vládním návrhem zákona o hazardních hrách u sněmovního tisku 578.
Jak jsem se již zmínil, jako garant dané problematiky našeho klubu se o vývoj související s novým vládním zákonem o hazardních hrách dlouhodobě zajímám. Proto jsem například 11. prosince 2014 interpeloval pana ministra financí Andreje Babiše ve věci připravovaného loterijního zákona. Bohužel pan ministr nebyl tak jako dnes přítomen, a tak jsem dostal jen písemnou odpověď. Dovolil bych si vše doložit, takže bych teď předal panu zpravodaji i panu ministrovi tento důkaz č. 1, předal panu ministrovi, s dovolením, prostřednictvím pana předsedajícího. (Předává dokumenty.) Je zde tato písemná odpověď ze dne 22. 12. 2014, kde mě pan ministr ujistil: "Nový zákon o hazardních hrách bude předložen do vlády do konce roku 2014."
Netušil jsem, že to bude jen pro média, aby se mohl pan ministr náležitě prezentovat, jak bojuje s hazardem, a že to pak bude dál potichu změkčováno, jak již jsem popsal. Naopak jsem naivně čekal, že tento zákon o hazardních hrách bude co nejdříve předložen do Poslanecké sněmovny, aby mohl být v Poslanecké sněmovně schválen dle úkolů z vlády do září 2015, aby mohl zákon začít platit už od 1. 1. 2016. Jelikož ovšem zákon nebyl do Poslanecké sněmovny předložen ani v lednu, ani v únoru, ani v březnu, tak jsem požádal pana náměstka ministra Ondřeje Závodského o schůzku, která se dle mého kalendáře konala 21. března. Na této schůzce, které se zúčastnil i ředitel odboru loterií Ministerstva financí Karel Bláha, jsem se mimo jiné ptal, kdy bude konečně tento zákon předložen. A jelikož se ke mně v té době dostávaly signály o jeho změkčování, zdali to bude v té přísné verzi z prosince 2014 a zdali už konečně bude tzv. renotifikován pozměňující návrh poslance Fichtnera, není tady, a Procházky, ale o tom ještě za chvíli.
Panem náměstkem jsem byl na této schůzce ujištěn, že zákon bude předložen co nejdříve, aby se stihl termín účinnosti 1. 1. 2016. Dále jsem byl ujištěn, že zde nedojde k žádnému změkčení ve prospěch tvrdého hazardu, a že tedy není žádné renotifikace neboli opakované notifikace návrhu poslanců Fichtnera a Procházky z důvodu brzkého předložení velkého vládního návrhu zákona o hazardních hrách potřeba. Čemuž odpovídá i dopis z Ministerstva financí ze dne 5. 11., ale o tom až opravdu za chvíli.
Bohužel jsem se slibovaného zákona v Poslanecké sněmovně nedočkal ani v dubnu, ani v květnu, ani v červnu. Z tohoto důvodu jsem 18. června 2015 ústně interpeloval - zdůrazňuji 18. června, to je důležité datum - ústně interpeloval tentokrát premiéra opět ve věci připravovaného loterijního zákona, kde jsem se ptal, kdy už konečně bude dlouho očekávaný zákon tady v Poslanecké sněmovně, a informoval jsem ho, že daný zákon je dle mně dostupných informací postupně Andrejem Babišem změkčován s cílem vyjít vstříc tvrdému hazardu.
Mezitím dostal za úkol poslanec Volný od Andreje Babiše předložit tzv. svou vlastní poslaneckou novelu, sněmovní tisk 437, kterou ovšem stejně jako v případě návrhu poslance Fichtnera vytvořili na Ministerstvu financí, jehož mírně upravenou verzi dnes projednáváme. Podle mého názoru hlavním cílem této novely poslance Volného bylo především zastřít popsané postupné změkčování a odsouvání předložené velké vládní novely zákona o hazardu v čase do Poslanecké sněmovny za termín, kdy už se nedala reálně stihnout účinnost od 1. 1. 2016, a hlavně měla vytvořit mediální iluzi, že Andrej Babiš a nyní i poslanec Volný s hazardem přece jen tvrdě bojuje, zatímco realita byla zcela jiná.***