Úterý 6. října 2015, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jaroslava Jermanová)
56.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2000 Sb.,
o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 583/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, hlavním cílem novely je rozšíření okruhu činností, který může ze svého rozpočtu Státní fond dopravní infrastruktury financovat, a to zejména za účelem zefektivnění procesu vícezdrojového financování dopravní infrastruktury, čímž dojde k rozšíření okruhu kvalitních projektů, na něž bude možné čerpat prostředky z fondu Evropské unie, například možnost financování správy silnic a dálnic, možnost financování oprav, údržby a správy u významných vnitrozemních vodních cest, včetně možnosti financovat výstavbu, opravy či správu u přístavní infrastruktury v Hamburku, nebo změna u financování cyklostezek z údržby na opravu. Navrženou změnou právní úpravy nebude dotčen celkový objem prostředků, s nimiž fond hospodaří. Dále návrh obsahuje i řadu dílčích procedurálních a organizačních problémů spojených s vnitřní činností Státního fondu dopravní infrastruktury, například úprava terminologie nebo zveřejňování rozhodnutí výboru na webových stránkách fondu namísto ve Věstníku dopravy. Obsahuje i dílčí implementaci směrnice Evropské unie o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru.
Dovoluji si vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona, neboť obsahuje úpravy pro činnost fondu velmi potřebné. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Martin Kolovratník.
Poslanec Martin Kolovratník: Kolegyně, kolegové, dobré odpoledne. Navážu na pana ministra. Jsme v prvním čtení, takže i moje vyjádření bude zatím stručné a skutečně jenom úvod do problematiky. Jedná se o relativně nevelkou, ale o to důležitější úpravu zákona. Jak řekl pan ministr Dan Ťok, především rozšiřuje účel financování Státního fondu dopravní infrastruktury, jinými slovy zvyšuje množství investic, které stát na základě fondu a tohoto zákona bude moci financovat.
V návrhu je dále snaha o odstranění dílčích organizačních a procedurálních komplikací, které jsou spojené s chodem SFDI. Vyplývá to z nějaké praxe, která se tam za poslední roky nasbírala, například je to řešení rozpočtového provizoria a podobně, protože vy, kteří se o dopravu zajímáte, víte, že rozpočet SFDI je navázán na státní rozpočet. Co je důležité říci: celkové objemy prostředků, se kterými SFDI hospodaří, nebudou touto novelou ovlivněny, protože ty stále spadají pod politické rozhodnutí vlády, resp. Sněmovny a hospodářského výboru. Díky rozšíření činností ale budeme mít větší šanci na čerpání prostředků Evropské unie.
Vybral jsem si několik nejdůležitějších bodů, které tam jsou nově navrženy. Je to za prvé možnost financování místních komunikací, ovšem ne všech, aby teď nezajásali starostové a primátoři obcí. Nebude to možno na všechny místní komunikace, ale bude to přesně specifikováno na místa, kde kříží dálnice, silnice, celostátní nebo regionální dráhy. Budeme mít možnost také otevřít financování multimodálních překladišť a jejich napojení na dopravní infrastrukturu. A dále v rychlosti - stroje a zařízení nezbytná pro výstavbu, modernizaci, opravy a údržbu, to znamená nejenom tvrdé investice do povrchů nebo do silnic a železnic, ale i na stroje, které se k tomu používají. Bude to využito také hodně na železnici. A konečně i takový drobný dodatek, movité a nemovité věci spojené s provozováním přístavu ve Spolkové republice Německo ve městě Hamburk.
Jak jsem zmiňoval drobná organizační a procedurální vylepšení, tak tam se to týká například posunutí termínu návrhu rozpočtu vládě o měsíc. Možnost mít prostředky i na jiných účtech než v České národní bance. Zpřesnění a taky zmocnění hospodářského výboru rozpočtovat o změnách nad 15 %. A konečně posunutí předložení účetní závěrky o tři měsíce a zmíněné rozpočtové provizorium, kdy pokud by stát hospodařil s rozpočtovým provizoriem, tak ten SFDI bude moci být trochu operativnější.
Závěrem teď v prvním čtení uvedu, že autorem návrhu je Ministerstvo dopravy a SFDI. Návrh je připraven od nich, a tedy v souladu s jejich záměry. Nepředpokládám tam nějaký závažný politický střet, ale spíš věcnou debatu v hospodářském výboru, který by měl být garančním výborem k tomuto zákonu, a tam se těším na další pozměňovací návrhy a vylepšení k tomuto zákonu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Taktéž děkuji. Dámy a pánové, pěkné odpoledne. Budeme pokračovat v rozpravě. Takže v tom případě musím nejdřív otevřít obecnou rozpravu, abychom mohli zahájit. Děkuji za upozornění. Mám zde faktickou poznámku, kterou má pan poslanec Petr Bendl k tomuto bodu. (Avizuje, že chce řádnou přihlášku.) Ne, bude-li to řádná, má přednost pan poslanec Laudát. Takže v tom případě pane poslanče Laudáte máte slovo.
Poslanec František Laudát: Děkuji. Já nemám nějaké věcné připomínky k té záležitosti, jenom chci upozornit, a s panem ministrem už jsme na to téma hovořili, že dneska fond po té novele bude moci financovat věci kolem silničních staveb v širším slova smyslu. Věci kolem železničních staveb totéž. Historicky je to i voda. A to, co mně tam chybí, a myslím si, že do toho systému - ono to nemá finanční dopady a dává to potom možnost a myslím si, že z hlediska i toho, co se dneska děje, aby tam přibyla infrastruktura pro leteckou dopravu. Aby tam ten jeden řádek se ocitnul. Z prostého důvodu. Já nepředpokládám, že by výkonný výbor a následně hospodářský výbor a v té nejvyšší instanci Sněmovna dávala peníze na nějaké megaprojekty typu výstavby paralelní dráhy... Pane předsedající, mohl byste...
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Ano, zjednávám pořádek. Požádám vás, kolegové a kolegyně, o ztišení a prosím i hlouček napravo, pánové, jestli chcete něco řešit, jděte do předsálí. Děkuji vám za to, že to budete respektovat. Prosím, pane poslanče.
Poslanec František Laudát: Děkuji taktéž. Jde o to, že fond navíc ještě má poměrně dynamickou možnost měnit některé položky až do 15 % svého rozpočtu. Pak nějaké změny má ještě šanci dělat hospodářský výbor, takže to dává jedinečnou šanci například u bezpečnostní infrastruktury regionálních letišť, mimo jiné tedy, vlastně rychle zareagovat na nějaké potřeby z hlediska bezpečnosti státu. To znamená, nevím, já poprosím, aby to udělali právníci Ministerstva dopravy, ale skutečně chci vás přesvědčit zejména potom v hospodářském výboru. A předpokládám, že by to nemělo mít, nebude to mít žádné finanční dopady... (Odmlka.)
Pane předsedající, rozežeňte ty socany tam v tom rohu, mě to ruší. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Kolegy za sociální demokracie požádám, aby se také ztišili. Děkuji. Prosím.
Poslanec František Laudát: Děkuji. Takže skutečně doufám, že tohle nebude žádné politikum. A to, co jenom chci poděkovat za tuto novelu, protože jsem se snažil pokud možno, aby profesionálně někdo předložil rozšíření statutu Státního fondu dopravní infrastruktury tak, aby bezpečně mohl dávat peníze na cyklostezky, nové technologie, to byl takový fond ve fondu, který jsme zaváděli v minulém období. A to, co bylo dlouze diskutováno a z mně nepochopitelných důvodů se stále vleklo, tak to jsou slavná, nebo neslavná překladiště, která mají často větší význam ekonomický, logistický, ekologický než leckteré silnice, dálnice nebo části železnice. Takže to se tam také ocitlo, ale nepředpokládám až na tu jednu připomínku. A tady bych poprosil, abyste skutečně to moje přání vzali v potaz. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Než budeme pokračovat, přečtu omluvenky, které jsem obdržel. Dnes od 16 do 17 hodin se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec David Kasal a dále dnes mezi 15.30 a 18. hodinou se z osobních důvodů omlouvá pan poslanec Jiří Koubek.
Nyní je řádně přihlášen do rozpravy pan poslanec Petr Bendl. Máte slovo.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, já myslím, že tahle novela zákona je taková poměrně nenápadná, ale tak jak zde bylo řečeno ve zpravodajské zprávě, a říkal to i ministr, že vlastně to neznamená zvýšení počtu nebo množství finančních prostředků, které jsou pro Státní fond dopravní infrastruktury vyčleněny, ale znamená to rozšíření možností, jak stejný počet peněz využít. To znamená, že se mezi velké priority dostanou další velké priority a ve finále na mnoho věcí bude méně peněz.
Když jsem se tady ptal poněkolikáté na finanční prostředky na místní komunikace u různých jiných návrhů zákona nebo problematik a zpráv, které jsme projednávali, bylo mi odpovězeno i oficiálně například ze strany paní ministryně pro místní rozvoj, že se počítá s finančními prostředky na místní komunikace v řádu tak 200 mil. korun na celou Českou republiku, což s dovolením, to prostě je - kolegové se smějí, to není ani na úsměv. To je tak strašně málo, a ještě podotýkám, že z evropských peněz Česká republika v těch dohodovacích finálních řízeních si nevymínila, že toto je obrovský problém České republiky, místní komunikace. A tak jak komunikujeme všichni se starosty a starostkami v jednotlivých obcích, je to balvan, který bez státní podpory anebo podpory regionů nebudou schopni starostové odvalit.
Český stát předepsal starostům obcí různé výdaje, zejména v oblasti investic do čistíren odpadních vod a kanalizací a vodovodů a podobně a obce se vydaly z významného množství peněz. Na investici tohoto typu nezbývá v podstatě nic. A my jsme teď v situaci, kdy chceme změnit zákon o Státním fondu dopravní infrastruktury na to, aby stát mohl přispívat například na stroje, jak jsem tady poslouchal zpravodajskou zprávu. Já jsem tedy hluboce přesvědčený, a pan ministr dopravy na to říká, když se zmiňoval o místních komunikacích, že by tam mohlo být na Státním fondu dopravní infrastruktury i nějaké malé množství peněz na místní komunikace, tak v okamžiku, kdy všichni zvedli obočí a řekli si No konečně!, tak hnedka všem vysvětlil, že to není na místní komunikace tak, jak v tom obecním nebo městském smyslu slova, ale je to jenom na to setkávání se místních komunikací a komunikací státních, jestli jsem to dobře pochopil. Což asi nebude moc takových situací, protože spíše jsou to situace, kdy se místní komunikace potkává s krajskou komunikací, jestli jsem tomu správně rozuměl. A poprosil bych pana ministra, zdali by to upřesnil, zdali finanční prostředky na místní komunikace umožní tato novela zákona, aby šly na setkávání se místní komunikace a krajské, pokud mě pan ministr dopravy poslouchá a rozumím tomu. Nebo jestli je to na společně se dotýkající stavby, místní komunikace a státní.
Protože v tom případě je to téměř nula nebo limitně se blížíme k nule, kde místní komunikace ústí přímo na rychlostní komunikaci či dálnici. Spíš je to tak. Ano, silnice I. třídy ještě. Takže tam jestli místní komunikace ústí přímo do komunikace I. třídy, myslím si, že to nebude mnoho případů, spíš to budou desítky možná, ale určitě ne nějaké významné množství. V tomhle ohledu tomu rozumím.
Spíš než abychom vymýšleli, jak má stát někomu přispět na to, aby si koupil nový stroj za podpory Státního fondu dopravní infrastruktury, bychom spíš měli vymýšlet, jak přispět městům a obcím na rekonstrukci a investice do místních komunikací. Proto se mi tohle rozšíření tímhle směrem příliš nelíbí, protože je mi jasné, že zkrátka někdo dosáhne na novou válcovačku a na její podporu, nebo na co všechno to bude - neumím si to představit, možná by to pan ministr mohl víc konkretizovat, na jaké stroje chce stát soukromým firmám přispívat. Já si nejsem jistý, že to je správný krok, já si spíš myslím, že bychom opravdu měli hledat finanční prostředky na kofinancování a podporu obecních rozpočtů v případě, že budou potřebovat kofinancovat investice do své vlastní infrastruktury.
A o tom, co tady bylo ještě zmíněno. Dlouhou dobu se bavíme o prioritách Státního fondu dopravní infrastruktury v oblasti železnic a pořád přešlapujeme u projektů, které jsou relativně připravené, třeba projednán vliv stavby na životní prostředí je u dopravní stavby - pracovní název - rychlodráha Praha-Kladno nebo Praha -Letiště Ruzyně - Kladno, chcete-li, a já bych hrozně nerad, aby rozmělňováním finančních prostředků, kterých bude omezený počet, došlo k tomu, že na tyto priority dlouhodobě nebude stejně jako na stavby, které ČR považuje - nebo aspoň doufám, protože jsem to několikrát veřejně slyšel - za prioritní, ať už je to D1 a její rekonstrukce, R35, která prostě jediná dokáže odlehčit zatížení D1, ale v okamžiku, kdy ministr přináší řeknu další tituly, na které bude možno získat peníze nebo dát peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury, nejsem si jist, že tady bude na velké priority, které ČR v dopravní infrastruktuře má, zbývat dostatek peněz, a to jsem nezmiňoval R1, nebo chcete-li severní část obchvatu Prahy, protože to je stavba, která pomůže celé ČR, a nemá to být jenom záležitost Středočechů a Prahy. Prostě to jsou věci - splavnění Labe, Vltavy a další investice, které podle mě jsou potřebnější než to, abychom tady dnes navrhovali v zákoně, že ČR chce přispívat soukromým subjektům na nákup strojů a zařízení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Eviduji tři faktické poznámky. První má pan poslanec Adamec, po něm pan poslanec Pavera. Máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, pane ministře, víte, fondové hospodaření. Musím říct, že my jsme vždycky byli jako naše strana a my jako příslušníci proti fondovému hospodaření, ale máme to tady. Budiž. To nehodlám dneska kritizovat. Možná bych opravil trošičku, maličko bych si to dovolil z tohoto místa, pana kolegu Bendla, že silnic I. třídy, které navazují na městské komunikace, resp. místních na první třídy, je relativně dost, nicméně o tom nechci hovořit.
Já bych nesdílel ten jásavý postoj, který jsem tady slyšel od zpravodaje. Přiznám se, že jsem vždycky ostražitý, když řekneme, že máme kupičku peněz, která se nezmění, ale těch možností je podstatně víc. A já si myslím, že v tom je vždycky zakopaný pes. Tady je potřeba to velmi, velmi bedlivě sledovat. A já se přiznám, i když si to nechám samozřejmě potom na projednání na hospodářském výboru, protože v těchto případech i dobře míněný záměr může způsobit něco, co jsme nechtěli. Přiznám se, že já spíš preferuji financování přes firmy, které stát má, jako je Ředitelství silnic a dálnic, SŽDC, ale chápu to, že je to tady na stole, je to teď priorita ministerstva, pana ministra, ale na druhé straně říkám, byl bych velmi opatrný a rozhodně se vyplatí si tento zdánlivě velmi pozitivní návrh zákona pohlídat.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji za dodržení času. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Pavera a po něm pan poslanec Birke. Máte slovo.
Poslanec Herbert Pavera: Děkuji. Ještě jednou hezký podvečer, dámy a pánové. Jenom krátce navážu na to, co říkal tady pan Bendl. Já si myslím, že Státní fond dopravní infrastruktury velmi dobře podporuje i v obcích a městech výstavbu chodníků, cyklostezek apod., na což bude pamatovat, věřím, i v budoucnu. Ale pokud bychom schválili nové rozpočtové určení daní pro obce a města, a tím navýšili rozpočet obcí tak, že obce budou mít více peněz i na své komunikace a že peníze, které by se ušetřily pak ve Státním fondu dopravní infrastruktury, by se daly použít i na jiné věci, které tady se navrhují. Takže znovu se vracím k tomu, co jsme měli před chvilkou, a prosím o podporu nového rozpočtového určení daní. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Birke s faktickou poznámkou, připraví se pan poslanec Laudát.
Poslanec Jan Birke: Děkuji. Kolegyně, kolegové, já myslím, že to pozitivní tady bylo řečeno. Také bych možná nesouhlasil s tím, co tady bylo řečeno, vaším prostřednictvím, panem kolegou Bendlem, totiž tam, kde všude nejsou dálnice, tak jedničky, mezinárodní komunikace probíhají městy a obcemi a všechny místní komunikace samozřejmě páteřně prolínají tu mezinárodní komunikaci, takže příkladů je celá řada a nejenom ve vztahu ke komunikacím, ale samozřejmě i dráhám a podobně. Já tohle velmi kvituji, protože jakýkoliv posun dopředu je - a já pokládám vládní návrh za posun dopředu. Na druhou stranu to je to, o čem tady hovoříme ale už několik let, to není otázka jenom této vlády, a to je otázka připravenosti projektů. A bohužel to je to, co neustále omíláme zprava zleva, a je úplně jedno, jaká politická strana vede tuto zemi, ale bohužel ta připravenost je někdy tristní. Takže je dobře, že tento návrh je dneska na stole, protože dává větší možnost, ale je otázka, jak jsme na to připraveni. Já doufám, že někteří starostové aspoň tam, kde bude právě prolínat mezinárodní komunikaci ta obecní, místní komunikace, jsou zcela určitě připraveni. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a eviduji další tři faktické poznámky. První má pan poslanec Laudát, po něm pan poslanec Bendl a jako třetí pan poslanec Junek. Máte slovo.
Poslanec František Laudát: Děkuji, pane místopředsedo. Já mám pocit, že diskuse odjela někam jinam. Tohle v žádném případě není, že stát se bude vrhat systémově na dvojky a trojky. A já bych mu to ani neradil. My potřebujeme nejdřív stáhnout dopravu masivní zátěže na hlavní koridory, kde máte osminásobně větší bezpečnost na déčkách a erkách, když dostanete od sebe jízdní pruhy, kontra na dvouproudých silnicích, tam jsou největší smrťáky. A tohle se týká hlavně toho, že když potom například stavíte novou dálnici, tak potřebujete ještě na místních komunikacích něco protáhnout, aby tam nevznikaly hazardní stavy, kde je třeba předělat tu komunikaci, aby tam byly odbočovací pruhy a bla, bla, bla, a to teď velice často NKÚ anebo další instituce anebo EU vyhazovala, že to s tím nesouvisí, že to tam nemůžete dát. Pak jsou tam křížení dálnice - mosty apod. A víte sami ty tahanice například na D1, jak pak někdo nechtěl hotový most převzít, obec že nemá peníze, nebo když už chátrají, tak vlastně je to majetek kraje, nebo dokonce obce, ale spíš kraje, tak ten zase řekl, že do toho peníze nedá, a stát na to neměl titul řešit tyto případy. Já jsem chápal to, že jdou krajům nebo obcím teď nějaké mimořádné peníze jenom tak, že za předchůdců pana ministra tam došlo k naprosté demolici investiční činnosti a zbývaly peníze, proto se posílaly krajům anebo se posílaly mimořádně po záplavách, což byl bohulibý účel, teď je to spíš výsledek slzavého stavu rezortu dopravy. Ale já nevím, tady to trošku odjíždí někam jinam. A je to prostě potenciál a je to tak, aby někdo typu NKÚ pak neříkal "vy na to nemáte titul" a nevyhazoval to do chybovosti, či dokonce kriminalizace, a to se všem vyplatí. Jenom je tam trošku nesystémově, že je tam Hamburk, ale máme tady mohutnou plavební lobby, tak to jenom tak na okraj.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec Bendl, připraví se pan poslanec Junek s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Jenom abychom si dobře rozuměli, na margo pana poslance Birkeho prostřednictvím předsedajícího. Já jsem velmi pro, aby do místních komunikací šlo více peněz, ale v okamžiku, kdy otevíráme další a další tituly, rozmělňujeme těch 100 % peněz, které máme na další a další takzvané priority, přičemž ty priority jsou opravdu - a mí předřečníci je tady říkali, koneckonců to říkal i pan poslanec Birke - prostě investice do místních komunikací, ať už je to směrem ke krajské, či ke státní. On z pohledu té které samosprávy místní nebo krajské nebo státu ty priority každý možná vidí trochu jinak. Proto koneckonců ty samosprávy máme. Proto probíhají nějaké volby a podobně. Ale stát by měl, chce-li po obcích a krajích, aby komunikace byly v nějaké kondici, měl říct, že to je opravdu priorita, a směřovat se především tam, ne říkat, že přispěje, když si někdo bude chtít koupit novou válcovačku nebo já nevím co. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec Junek. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Junek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jsem neměl čas se s tím navrhovaným zákonem ještě seznámit, takže je to spíš takový dotaz buď na pana ministra, nebo na pana předkladatele. Ale jedná se mi o to, mnohokrát už jsme řešili v obcích, že SFDI je schopen zaplatit určitá bezpečnostní opatření na jedničkových komunikacích, konkrétně myslím tu situaci, kdy například SFDI zaplatí výstavbu kruhových objezdů. Ale když se obec rozhodne pro to, že je pro ně lepší třeba semafor, tak už SFDI to schopen zaplatit není nebo se tomu velice brání. Čili můj dotaz zní, jestli ta předkládaná novela s tímto počítá, nebo jestli to nějak řeší, a pakliže ne, tak si myslím, že v rámci druhého čtení by stálo za to se ještě nad tím zamyslet a nějak to vyřešit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Bendl. Po něm pan poslanec Birke.
Poslanec Petr Bendl: Já jsem jenom chtěl poprosit pana ministra dopravy, zdali by neodpověděl na otázky, které jsem mu zde položil, aby neučinil to, vystoupí pouze ve svém závěrečném slově a já už bych pak nemohl se na nic, co se týká zákona, zeptat. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Birke.
Poslanec Jan Birke: Děkuji. Já se omlouvám, že možná budu zdržovat. Předpokládám, že tato debata by měla být především a měla by být přikázána hospodářskému výboru, pro debatu ve výborech. Nicméně ti z vás, kteří pracují v samosprávě, tak jste mnohdy, pokud máte to štěstí, dostali územní rozhodnutí, tak jste byli postaveni před situaci, kdy byste měli vlastně vykupovat a pomoci státu s výkupem pozemků. Teď mluvím o samosprávě, to znamená o městě, kdy chcete pomoci s výkupem pozemků. Já vím, že v té novele je pamatováno na kraje s větším akcentem. Je možná otázka, a to je spíš debata do výboru, možná k debatě - byl bych velmi rád, abychom na to nezapomněli. Protože celá řada právě starostů, nebo těch samospráv, které můžou pomoci s výkupy, tou pružností, co se týče výkupu jednotlivých řekněme obchvatů nebo dálnic, by v této věci velmi pomohla. A pokud by tento fond mohl jim být nápomocen v rámci financování, bylo by to velmi dobře. Omlouvám se, že zdržuji, protože to je spíš na debatu do výboru.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. S přednostním právem se hlásí pan ministr. Prosím.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych v žádném případě neopomněl odpovědět prostřednictvím pana předsedajícího panu Bendlovi. Já bych rád řekl, nebo rád bych reagoval na jeho poznámky.
Za prvé bych rád ujistil, že tato novela nemá za účel rozmělňovat priority Ministerstva dopravy a fondu dopravní infrastruktury pro to, aby investoval na ty důležité tepny tam, kde je potřeba pomoci dopravní infrastruktuře. V doplňkových programech ovšem chceme řešit některé věci, které dlouhodobě vyřešeny nebo řešeny nejsou. Například tak jak bylo zmíněno, je to kontakt místní komunikace buď s dálnicemi, nebo se silnicemi první třídy. Ono jich zas až tak málo není a jsou to bohužel občas problémy. My děláme rekonstrukci D jedničky, místní komunikace, které tam jsou, jsou v majetku třeba i obcí a my nemáme žádný titul, jak bychom je mohli opravit. To znamená, to jsou tyhle ty příklady, které bychom rádi řešili. Není to záležitost nějakého mohutného opravování všech mostů, přestože by si to zasloužily. Ale na to tedy peníze nejsou.
Takže jde o to, abychom když uděláme nějakou větší stavbu infrastruktury, tak abychom byli schopni ji udělat kompletně a nezůstaly tam zuby, kterými někomu znepříjemňujeme život. Protože to, že se taková komunikace nedá přejet, je samozřejmě velký problém. Takže míní se tyto doplňkové záležitosti. Je tam zmíněna voda, nebo údržba vodních cest, kterou nebyl fond dopravní infrastruktury schopen financovat.
A ještě se vrátím k nákupu té techniky. To je rovněž velmi malá, zlomková část, s kterou počítáme. Nejde v žádném případě o financování soukromých firem. Je to nákup údržbové techniky pro SŽDC a Ředitelství silnic a dálnic. Tady se jedná o to, že jestliže máme možnost i tyto prostředky nakupovat jenom z národních zdrojů, ale můžeme si nechat 85 % zaplatit z Evropy, tak nám to přišlo rozumné. Takže jedná se jenom o tyto zdroje, nikoli o to, že bychom jakékoli firmě byli schopni z evropských peněz profinancovávat jejich stroje a zařízení.
Doufám, že jsem nevynechal nic z těch věcí. Osobně si myslím, stejně jak tady bylo řečeno už mými předřečníky, že tohle to jsou otázky, které by bylo dobře probrat na půdě příslušných výborů, zejména hospodářského výboru, a budeme tam ty věci rozebírat podrobně, nejsme uzavřeni dobrým nápadům. Takže já se na tu debatu v hospodářském výboru těším. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Faktická poznámka pana poslance Bendla. Máte slovo.
Poslanec Petr Bendl: Já za odpověď děkuji, pane ministře. Myslím si, že by tato materie měla jít i do výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Už z titulu toho, že právě oblast rozvoje je v gesci tohoto výboru, že to není jenom hospodářský výbor. Nedíváme se jenom na čísla, ale díváme se i na faktické využití. Děkuji vám za odpověď.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Svůj návrh potom načtěte, až se budu ptát na přikázání do dalších výborů.
Táži se, zda někdo další se ještě hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím. V tom případě končím obecnou rozpravu a táži se pana ministra nebo pana zpravodaje na závěrečné slovo. Pan zpravodaj. Prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Já to právo závěrečného slova využiji. Bude to trošičku i reakce na debatu, která proběhla. Možná se musím malinko omluvit v té zrychlené informaci, když jsem četl úvodní zprávu, tak to možná nezaznělo tak přesně. On skutečně ten celkový balík by se měl trochu zvýšit. Přiznám se, že neumím teď to číslo říct přesně. Dokážeme to asi na hospodářském výboru. Ale ta filozofie je právě taková, že z Evropy, z toho operačního programu 2, budeme schopni, nebo máme šanci toho financovat vícero. Například to, co zmínil pan ministr, právě ony stroje nebo služby a zařízení. Ale abychom to mohli udělat, tak musíme právě novelizovat tady ten zákon, aby prostě zákon o SFDI byl v souladu s pravidly nově vznikajícího OPD 2.
Byly tam zmíněny místní komunikace, to křížení, je to typický příklad z mého regionu z východních Čech, z Pardubického kraje. Obec Časy je jediná na úseku R35 té nové silnice, kterou chceme postavit jako variantu k D1, jediná obec, která se zatím zdráhá prodat svoje pozemky. Za hodinu a půl tam bude s ŘSD zásadní jednání, je to pro inspiraci. Jeden z velkých problémů pro to zastupitelstvo je přesně tohle - že tam mají místní komunikaci, my jim tam přivedeme obchvat I/36 a budeme potřebovat, aby přes něj ta místní komunikace byla řešena mostem. Ta obec má dva miliony rozpočet ročně a ten most nechce. Ve chvíli, kdy my tady otevřeme okénko a bude možnost takovýto typ křížení financovat, tak ten problém bude vyřešen.
A rozumím i té poznámce k tomu, že by bylo dobré pomoci obcím, městům. Myslím, že kolega ze sociální demokracie Jan Birke by o tom asi hodně mohl mluvit. Ale teď si neodpustím malý politický štulec a prosím, nemyslím to nijak ve zlém, ale dnes odpoledne jsme tu před dvěma hodinami byli školeni, jak ve státním rozpočtu utrácíme, že nemáme zvyšovat výdaje, a teď najednou bychom byli přesně proti tomu. Najednou bychom výdaje státu přesouvali na obce. Takže i já bych se přimlouval tady, byť tomu rozumím, za umírněnost a bavil bych se raději v jiné debatě nebo v jiném tématu právě o RUD, o rozpočtovém určení daní, a řešil bych to touto cestou.
Víc asi teď v závěrečném slově neřeknu. Určitě pojďme se tomu věnovat právě na hospodářském, případně na dalším výboru.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. V průběhu rozpravy nepadl návrh na vrácení nebo zamítnutí. V tom případě se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Pan poslanec Benda. Prosím.
Poslanec Marek Benda: Omlouvám se, pane místopředsedo. Já jdu tentokrát jako místopředseda poslaneckého klubu s přednostním právem, nikoliv...
To, že jsme si už zvykli, že ministři říkají své závěrečné slovo zásadně tak, aby se na ně nedalo reagovat - a tentokrát pan ministr s ním vystoupil tak, že se na ně ještě reagovat dalo - to už jsem si zvykl. Ale aby to dělali zpravodajové, to mi už připadá trošičku moc.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, jen se zeptám. Vzhledem k tomu, že je ukončena rozprava, vystupujete s přednostním právem, rozumím tomu dobře. Prosím.
Poslanec Marek Benda: Vystupuji jako místopředseda poslaneckého klubu v době, kdy tady nemám svého předsedu. To předpokládám, že je možné.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Ano. Prosím, pokračujte.
Poslanec Marek Benda: Tak aby tohle dělali zpravodajové, fakt bych poprosil, abychom věcné části rozpravy vedly v rozpravě, ať se na ně dá reagovat, protože pak je to fakt nefér vůči ostatním poslancům, kteří přednostní právo nemají. Zpravodaj má shrnout průběh rozpravy a nemá k tomu říkat příliš mnoho svých komentářů, a to dokonce jako, abych řekl, vizionářských komentářů, které v tomto případě zazněly. Tak bych prosil, jestli zpravodaj chce vystupovat jako vizionář, ať vystupuje v rozpravě a nečiní tak v závěrečném slovu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám taktéž děkuji. Nyní budeme tedy pokračovat v projednávání tohoto bodu a znovu zopakuji svůj návrh. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Táži se, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak.
V tom případě zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro přikázání tohoto tisku hospodářskému výboru jako výboru garančnímu, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 23. Přihlášeno je 162 poslankyň a poslanců, pro 138, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, ale v průběhu rozpravy jsem zaznamenal vaše návrhy, takže pan poslanec Bendl. Prosím.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji, za slovo. Vzhledem k věcnosti toho problému navrhuji, aby byl tento návrh zákona přikázán také výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Táži se, zda má ještě někdo další návrh pro přikázání jiným výborům. Není tomu tak.
V tom případě zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, aby tento materiál byl přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 24. Přihlášeno je 163 poslankyň a poslanců, pro návrh 123, proti 1. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako dalšímu výboru.
Pan poslanec Laudát s přednostním právem.
Poslanec František Laudát: Děkuji za slovo. Já tentokrát budu velkorysý, protože se na tu dopravu, v jakém je stavu, nemůžu koukat -
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Ještě pouze pro upřesnění - je tady pan předseda Kalousek. Takže vzhledem k tomu, že není otevřena rozprava... (Poslanec Kalousek odchází ze sálu doprovázen smíchem poslanců.) Ano, nyní tedy s přednostním právem, prosím.
Poslanec František Laudát: Teď nevím, jestli jsem neudělal nějakou formální chybu, ale já tedy, budete se divit, navrhuji, aby vzhledem k tomu se činnost fondu odvíjela už v nějakém srovnaném prostředí, a ta novela je velice jednoduchá, tak bychom mohli zkrátit termín ve výborech na 30 dnů.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vzhledem k tomu, že návrh na zkrácení lhůty na projednávání musí zaznít v obecné rozpravě, v tom případě nezbývá, chce-li pan ministr zkrátit lhůtu, aby vystoupil a otevřel znovu rozpravu. Prosím, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolil bych si tuto Sněmovnu požádat o zkrácení lhůty k projednání ve výborech na 30 dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Laudát. Prosím.
Poslanec František Laudát: Děkuji, moc se omlouvám... (Do sálu přichází poslanec Kalousek. Předsedající: Je už otevřena rozprava, pane předsedo Kalousku.) ... za pochybení. Takže navrhuji zkrácení lhůty pro jednání výboru na 30 dnů.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nikoho dalšího nevidím, že se hlásí do rozpravy, rozpravu končím.
Vzhledem k tomu, že zazněl v rozpravě návrh na zkrácení lhůty k projednávání na 30 dnů, dám o něm nyní hlasovat.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro zkrácení lhůty na projednání na 30 dnů, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 25. Přihlášeno je 165 poslankyň a poslanců, pro návrh 132, proti 4. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas a lhůta na projednávání byla zkrácena na 30 dnů
Děkuji jak panu ministrovi, tak panu zpravodaji Kolovratníkovi a končím projednávání tohoto bodu.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.