Úterý 6. října 2015, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Hamáček)

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení
výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům
(zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 416/ - druhé čtení

Tento bod jsme přerušili ve čtvrtek 17. 9. na 31. schůzi v podrobné rozpravě. Za prvé prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujal pan poslanec Volný, který je zpravodajem, a současně místo pana ministra Babiše pan ministr průmyslu a obchodu. Zeptám se jich, jestli chtějí vystoupit. Není tomu tak. Paní zpravodajka Kovářová také nechce vystoupit. V tom případě budeme pokračovat v přerušené podrobné rozpravě. Pan poslanec Vilímec. Prosím.

 

Poslanec Vladislav Vilímec: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych se v podrobné rozpravě přihlásil ke sněmovnímu dokumentu 2601, což je návrh poslanců Vladislava Vilímce, Zbyňka Stanjury a Adolfa Beznosky. Je to návrh, ke kterému se mým jménem přihlásil v poslední rozpravě již pan poslanec Stanjura.

Nicméně došlo k něčemu, co není obvyklé. Sněmovní dokument se náhle ztratil ze souboru sněmovních dokumentů, takže jsem byl kontaktován jak Ministerstvem financí, tak rozpočtovým výborem, jestli jsme skutečně tento návrh podali, či nepodali. Teprve poté, když jsem přisvědčil, že jsme to podali a že se k tomu ještě přihlásím, tak najednou byl návrh objeven. Nejsem odborník na elektronické možnosti, které Sněmovna v rámci počítačové sítě má, nicméně se to stalo za tu dobu, kdy jsem poslancem od roku 2006, poprvé. Abychom učinili zadost případným námitkám, tak se přihlašuji k tomuto sněmovnímu dokumentu 2601 a krátce ho také odůvodním.

Je pravdou, že tento vládní návrh zákona řeší rozpočtové určení daní spojené s územními samosprávnými celky typu krajů, nikoliv obcí, nicméně rozpočtové určení daní je návrh zákona, který se netýká pouze krajů, ale i obcí. Jako je legitimní ze strany hejtmanů požadovat navrácení onoho jednotného procenta na sdílení daní v případě krajů i u daně z přidané hodnoty za situace, kdy koalice chce rušit důchodovou reformu, tak samozřejmě je tento požadavek namístě a legitimní i v případě obcí. V případě obcí nelze také zůstat na půli cesty. Koneckonců dobře víte, že základním stavebním kamenem samosprávy jsou obce, kterých máme téměř 6 250.

Návrh, který jsme již podali v obdobném složení na rozpočtovém výboru, je velmi vstřícný vůči Ministerstvu financí, velmi šetrný vůči Ministerstvu financí a logický. On samozřejmě předpokládá, že ke sjednocenému procentu v případě obcí se nelze dobrati za rok, ale že tady musí být vytvořen jakýsi časový prostor, proto změna, postupné sjednocení je rozvrženo až do roku 2018.

Návrh, který jsme předložili, předpokládá, rok 2016, že v případě obcí a v případě jejich podílu na DPH se nic měnit nebude, takže tento návrh neohrozí projednávání státního rozpočtu, ale předpokládá od 1. ledna 2017, že se změní stávající procento z 20,83 na 21,83 a od 1. ledna 2018 by pak došlo ke sjednocení na 23,58 procenta. Pan ministr financí tady není, ale to nevadí. On byl přítomen na Svazu měst a obcí, kdy se debatovalo o těchto věcech, slyšel argumenty starostů, slyšel důvody, proč je potřeba k této změně přistoupit.

Ministerstvo financí k našemu návrhu, který jsme již podali na rozpočtovém výboru, mělo dvě připomínky. První připomínka spočívá v tom, že se v minulých letech zhruba dvakrát měnilo rozpočtové určení daní obcím s nějakým plusovým znaménkem. Druhá připomínka je taková zvláštní připomínka. Na rozdíl od krajů, které se potýkají s horším hospodařením, obce hospodaří lépe, hospodaří dobře, proto je namístě jim nic nepřidávat. První připomínka, byť na první pohled vypadá logicky, neobstojí. Druhá připomínka je hodně úsměvná.

První připomínka spojená s tím, že se měnily dvakrát určité ukazatele rozpočtového určení daní v roce 2008 a 2013, neobstojí v tom smyslu, že jak v roce 2008, tak v roce 2013 měly změny víceméně narovnat určité neodůvodněné rozdíly v jednotlivých velikostních kategoriích obcí. Starostové dobře vědí, že například v roce 2013 bylo cílem narovnat velmi špatnou pozici obcí mezi 1 500 a 10 000 obyvatel, určitě si dobře vzpomenou na grafický průběh rozpočtového určení daní, kde byla jakási sedlina obcí do 10 000 obyvatel. To se z části povedlo. Ale musím poznamenat, že města větší než dvacet třicet tisíc obyvatel na této změně nijak neprofitovala, a dokonce některá krajská města, například České Budějovice nebo Zlín, Pardubice, naopak na tom ztratila. Takže se nedá říci, že by tyto změny vedly k nějakému plošnému navýšení rozpočtového určení daní. Proto první argument považuju také za neakceptovatelný.

Druhý argument je úsměvný. Myslím, že podmiňovat změny rozpočtového určení daní tím, že obce budou hůře hospodařit, proto je potřeba jim jaksi přidat na rozpočtovém určení daní, je úsměvné. Víte, já nebudu dlouho mluvit, protože jsem si vědom, že je podrobná rozprava. Ale když si vzpomeneme před 15 lety, tak podíl obcí na DPH byl 20,59 procenta. Po 15 letech, kdy došlo k obrovským změnám v povinnostech obcí, které nebyly doprovázeny odpovídajícím přesunem finančních prostředků, je podíl 20,83 procenta. To znamená o 24 setin procenta vyšší.

Návrh je také odůvodněn tím, že na rozdíl od krajů v novém plánovacím období je pro potřeby obecních infrastruktur určeno pouze minimum prostředků. Víte dobře, že z evropských peněz nebude možné financovat například rekonstrukce místních komunikací. Ano, jde o postupné navýšení rozpočtového určení obcí proti autonomnímu vývoji celkově o 10 miliard korun, ale je to rozvrženo na určitá léta. Pro rok 2017 je to zhruba 3,5 miliardy a teprve od roku 2018 je to těch 10 miliard korun. Myslím, že starostové si zaslouží zvláště v tomto období, aby věděli na jeho konci, s jakými finančními prostředky mají počítat, a i tento návrh k tomuto směřuje. Je to návrh, který je koncepční, který není nepřátelský vůči Ministerstvu financí, ale který jasně říká, že to, co případně nastane u krajů, musí nastat i u obcí.

Víte, rozpočtové určení daní, a já jsem jaksi pamětníkem, vždycky platí zásada, že kdo se neozve, nemůže také počítat s žádným navýšením finančních prostředků. Je třeba si uvědomit, že nejde o prostředky, které by plynuly mimo sektor vládních institucí, naopak přispějí k vytvoření investičních zdrojů, které budou jinak v obecních rozpočtech chybět. Samozřejmě Ministerstvo financí a současná vláda může takový návrh odmítnout. Může se to pravděpodobně stát. Pak ale říká všem starostům zhruba 6 250 obcí, že je obce tolik nezajímají, že mají dostatek peněz, že je jejich chybou, že se snaží dobře hospodařit v rámci stávajícího rozpočtového určení daní a dokážou zodpovědně nakládat a vyjít se svými rozpočtovými prostředky. Jinak nelze dosavadní argumenty Ministerstva financí v zásadě interpretovat.

Vážené kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že tento návrh se netýká roku 2016, že zatěžuje postupně oblast jakoby veřejných financí, protože samozřejmě podíl na sdílených daních se neplatí ze státního rozpočtu, ale oblast veřejných financí jako takových, tak bych požádal ctěné kolegyně a kolegy, zvláště ty, kteří mají zkušenosti z komunální politiky, aby tento návrh velmi důkladně prostudovali a pokud možno jej podpořili ve třetím čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Jenom upozorňuji, že jsme v podrobné rozpravě. Mám zde faktickou poznámku pana poslance Adamce a potom pana poslance Beznosky. Prosím.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedo. Dámy a pánové, dobrý den. Budu opravdu stručný, vzal jsem si schválně připomínku, protože jsme ve druhém čtení.

Chtěl bych apelovat na všechny bývalé kolegy starosty, stávající kolegy starosty, aby náš pozměňovací návrh podpořili, protože se domnívám, že rozpočtové určení daní je jedno, stejně jako jedna spotřební daň. Mimochodem ta kritika tady na cupování jednotlivých segmentů už tady zazněla. A myslím si, že je velmi špatné přidávat v rámci rozpočtového určení daní pouze jednomu segmentu.

Představa, že obce jsou bohaté, jak jsem zaregistroval právě z jednání Svazu měst a obcí, je zcela mylná a můžu vám říct, že obce samozřejmě většinově hospodaří tím stylem, že je to vlastně krizové řízení managementu obce i toho rozpočtu, protože když se podíváte na zadluženost obcí, tak to není jen o tom, že by si braly úvěry, ale je to o tom, že musí udržet takovou hladinu na běžné výdaje, aby nepřesáhly ty běžné příjmy, což je právě podíl z rozpočtového určení daní.

Myslím si, že nelze dělat změnu rozpočtového určení daní jako politický krok před volbami, protože všichni víme, že příští rok budou krajské volby a že samozřejmě ten, kdo podpoří zvýšení rozpočtového určení daní speciálně pro tento segment veřejné správy, bude mít rozhodně lepší pozici možná ve volebním klání v příštím roce.

Přimlouvám se stejně jako u jiných segmentů, jak jsem říkal, třeba u spotřebních daní, abychom tento návrh vždy řešili jako celek. Ale jinak co tady říkal pan kolega ohledně změn, myslím si, že to bylo v rámci toho čísla, a vzpomínám si, jakou diskusi tenkrát vzbudil jenom přesun ze čtyř největších měst a že důsledky řekl bych komunikace mezi námi jako samosprávou se výrazně zhoršily.

Prosím o podporu tohoto návrhu a myslím si, že je rozumné to udělat najednou i v těch postupných krocích. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Kolega Beznoska.

 

Poslanec Adolf Beznoska: Děkuji za slovo, pane předsedající. Předřečníci řekli již téměř všechno. Jenom připomínám, že všichni přemýšlíme o rozpočtovém určení daní. Pan kolega Vilímec tady hovořil o letech 2008 a 2013. Já přidám ještě podstatnou změnu, která se udála až k 1. 1. 2000. Takže v určitých periodách se k té debatě vracíme a je dobře, že jsme se k ní vrátili tentokrát. Náš návrh je opravdu velmi střízlivý, nemá žádné extrémní nároky na budoucí státní rozpočty, nehledě k tomu, že Ministerstvo financí se na kroky může připravit, protože první procentní nárůst bude platit až od roku 2017 a definitivní nárůst proběhne až v letech 2018. Mám na mysli 23,58 procenta.

Obce jsou opravdu základním stavebním kamenem, ony nejlépe vědí, jak používat veřejné prostředky. Proto bych byl velmi rád, abyste náš návrh podpořili. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, další do podrobné rozpravy, to znamená s pozměňovacím návrhem paní... Pokud nemáte pozměňovací návrh, paní kolegyně, tak s faktickou. (K poslankyni Kovářové.) Prosím.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěla bych uvést na pravou míru jednu věc, kterou jsem zmínila chybně. Upozornil mě na ni jeden divák nočního přenosu z Poslanecké sněmovny, kdy jsem uvedla, že 2 miliardy, které ministr Babiš obcím upírá, tzn. týká se to našeho pozměňovacího návrhu schváleného ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Uvedla jsem, že 2 miliardy znamenají 0,02 % ze státního počtu. Nicméně správně je o řád výše, přibližně 0,2 %. Bohužel mě mrzí, že jsem udělala takovou chybu, nicméně mám radost, že aspoň někdo pozorně sleduje naše přenosy.

Ráda bych jen upozornila na to, co slyším od kolegů, že obce si peníze navíc nezaslouží, protože jich mají hodně. Znovu opakuji důvod, proč tomu tak je. Obce hospodaří dobře a šetří na dofinancování evropských dotací, jejichž další kolo je právě čeká. Proto bych vás chtěla poprosit, abyste se ještě jednou zamysleli nad tím pozměňovacím návrhem. A kdybychom ve třetím čtení, kdybyste mohli tento pozměňovací návrh podpořit. Mrzí mě, že tu není pan ministr, ale doufám, že třetího čtení se zúčastní. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Pan ministr je řádně omluven, účastní se jednání ECOFINu.

S faktickou poznámkou pan poslanec Pavera.

 

Poslanec Herbert Pavera: Hezké a příjemné odpoledne, dámy a pánové, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně a kolegové. Já stejně jako mí předchůdci u tohoto pultu se přimlouvám za podporu navýšení daňových výnosů pro obce a města. Z jednoho prostého důvodu. Sám jsem starostou obce, která má 4 400 obyvatel, a v minulosti jsme se mnohokrát potýkali s tím, že jsme měli nízké daňové výnosy jako obec, která je v rozmezí od 1 500 do 10 000 obyvatel. Teď jsme na tom mnohem líp a samozřejmě bychom mohli být ještě lépe a nemuseli bychom - já to říkám vždycky a na rovinu - nemuseli bychom se prosit o dotace, které poskytují jednotlivá ministerstva, která by je vůbec nemusela řešit, protože dotace jsou od toho, aby vždycky nastal nějaký problém mezi jednotlivými lidmi v naší společnosti. Takže pokud by to šlo, zrušme dotace úplně, rozdělme je rozpočtovým určením daní. Obce a města určitě vědí, kterým směrem mají podporovat výstavbu ve své obci, kterým směrem mají rozšiřovat, jak se říká, občanskou vybavenost a podobně. A ze své zkušenosti, co mám za 17 let starostování, tak vám mohu říct, že ani za 25 let nemají některé obce všechno uděláno. Nemají chodníky, nemají kanalizace, nemají cesty opraveny jenom proto, že nemají dostatek peněz v rozpočtovém určení daní. Takže věřím, že to podpoříte, aby to mohlo fungovat daleko a mnohem lépe a jednodušeji i v budoucnu. Děkuju.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Dál nemám žádnou přihlášku do podrobné rozpravy. S faktickou poznámkou, předpokládám, pane poslanče? Tak prosím. Pan poslanec Bendl, prosím.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, pane předsedo. Kolegyně, kolegové já bych chtěl také k tomu návrhu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který umožňuje, a po věřte mi dlouhé diskusi napříč politickým spektrem jsme se rozhodli tento pozměňující návrh podpořit, aby mohlo být přispěno i obcím. Chci velmi apelovat na ty z vás, kteří sedíte v obecních zastupitelstvech, abyste ten návrh podpořili. I komunální volby budou. A myslím si, že není potřeba zvedat příjmy obcí, tak jak to děláme teď v podstatě účelově před krajskými volbami, ale že bychom měli pomoci obcím.

Bavili jsme se o tom, že budou potřeba peníze na kofinancování projektů z evropských peněz tak, aby obce měly vlastní finanční prostředky. Nejvíce je pálí zejména místní komunikace, na které stát zjevně finanční prostředky dát příliš nechce nebo nemůže. Tímto způsobem bychom alespoň trochu některým obcím pomohli. Velmi vás žádám o to, abyste pozměňovací návrh výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj podpořili. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Další přihlášky nemám, tudíž podrobnou rozpravu končím. Zeptám se, zda je zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. Zeptám se pana zpravodaje - já zde nemám v poznámkách, že by padl jakýkoliv hlasovatelný návrh. Není tomu tak. V tom případě končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji jak panu zpravodaji, tak panu ministrovi.

 

Budeme pokračovat bodem

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP