(17.10 hodin)
(pokračuje Laudát)

Co se týká předkladu pozměňovacího návrhu kolegy Volného, tak už je to jenom vyvrcholení toho, že pan náměstek Závodský nepředložil rozsáhlou novelu loterijního zákona a že celá koncepce nebo představy, jak potlačit hazard, se scvrkla na to, že se na danou záležitost nasadí dvě sazby daně. Opět existuje riziko, a rozpočtový výbor se touto novelou zabýval s tím, že nepřijal usnesení, protože v této podivné jízdě v režii poslance ANO a jejich členů rozpočtového výboru se nechtěla připojit ani sociální demokracie a tuším, že ani zástupci zrovna přítomní z KDU.

Novelu, která byla zřejmě pro pana kolegu Volného připravena Ministerstvem financí a byla údajně tedy dle tvrzení výsledkem koaličních dohod, obhajoval nikoliv tedy náměstek Závodský, který nevím, kam se propadl, ale paní Hornochová. Pro nezúčastněné bych vám chtěl jenom krátce říci, že skutečně už to byl spíš kabaret než seriózní jednání. Pan kolega Bartošek požadoval písemný důkaz o tom, že tady nehrozí při schválení takovéto novely arbitráž. Paní náměstkyně říkala, že nehrozí, že mají všechno v paži a že prostě není problém kolegovi Bartoškovi to poslat. Mám pocit, že to nemá dodnes. Omlouvám se, měl jsem nějakou naléhavou záležitost, takže jsem neslyšel jeho vystoupení. Nicméně pan Bartošek potom opětovně požádal, opětovně nedostal papír či rychle elektronický zápis nebo nějaký dokument, ale dostal ubezpečení. Přišlo mi to velice podivné na to, že se na to naléhavě sešla koaliční rada nebo jak se ten dohadový orgán nebo vyjednávací orgán koalice jmenuje.

Skutečně nevím, celkem souhlasím s částí předvolební rétoriky hnutí ANO, že by bylo záhodno podniknout kvalifikovaný pokus a dobrý pokus podložený analýzami, podložený skutečně solidními právními rozbory včetně mezinárodního práva na to, aby se hazard v České republice alespoň omezil. Místo toho tady máme zmatené pokusy, kdy novela stíhá novelu. Trošku mi to připomíná zákon o provozu na pozemních komunikacích, kdy v hospodářském výboru už nevím, kterou z několika putujících novel současně zrovna budeme projednávat. Musím jít vždycky do té identifikace, protože místo jedné plus lidová tvořivost některých poslanců, či dokonce krajů vede k tomu, že skutečně už je obtížné se v tom vyznat. A tohle už začíná být úplně stejný problém. Jestliže si zavaříme v problematice silničního zákona, tak alespoň doufám, že se to nezvrhne v arbitráže. Bohužel u této problematiky už bych si tak jistý nebyl a v krajním případě může dojít nejenom k arbitrážím, ale i k dalším záležitostem, které naopak místo redukce hazardu povedou při takto nepromyšlených tazích k přesunům části hazardu, a může to být významná část, do neregulované šedé ekonomiky, kde to může být s mnohem fatálnějšími důsledky, než je tomu v případě jiných zákonů. Může to být superpodpora kriminality, organizovaného zločinu, na rozdíl od toho, jestli hospodský zavolá na Ministerstvo financí, že prodal jedno pivo nebo neprodal, tak jak chcete prosazovat v rámci EET.

Vzhledem k tomu, že za jednu z velkých osobností české ekonomiky považuji pana profesora Mejstříka, jedná se o první čtení, které dnes tady projednáváme, rozhodně bych vás nerad ochudil o jeho vystoupení, o jeho článek v této problematice.

Za prvé identifikace problému současné právní úpravy. Hlavním legislativním dokumentem upravujícím oblast loterií a jiných podobných her je zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, dále jen loterijní zákon, ve znění pozdějších předpisů. Vzhledem k tomu, že tento předpis je v platnosti od roku 1990 a prošel pouze jednou klíčovou novelizací účinnou od 1. 1. 2012, jedná se o již překonanou právní úpravu, která není schopna reagovat na aktuální rychlý vývoj především v oblasti moderních technologií. Zároveň tento zákon nezohledňuje míru rizikovosti hraní jednotlivých her a v neposlední řadě není v souladu s požadavky příslušných směrnic Evropské unie.

Takže tady bych skutečně podpořil to, nebo je to tvrzení na podporu toho, co jsem říkal, že skutečně s hazardem v České republice je třeba něco dělat.

Evropská komise zahájila v roce 2013 s Českou republikou řízení o porušení povinnosti stanovené primárním právem Evropské unie - infringement procedure. Rozpor Komise spatřuje zejména v tom, že český loterijní zákon pro provozovatele loterií na území České republiky stanovuje povinnost umístit sídlo v České republice a dále zakazuje u provozovatele zahraniční majetkovou účast. Loterijní zákon současně v platném znění tak podle Komise porušuje zásadu volného pohybu služeb a kapitálu a zásadu svobody usazování.

Tohle je velmi nepříjemný problém. V minulém období jsme se snažili prosadit, že peníze, které jsou v hazardu v České republice, pocházejí z kapes českých občanů a skutečně byl podniknut Ministerstvem financí legislativní pokus a bylo to zakotveno v naší legislativě, abychom prostě alespoň částečně tyto peníze ochránili a nějakou formou se vracely do českých domácností prostřednictvím přerozdělování atd. české ekonomiky a podobně. Protože problém je, že hazard není dobrá komodita pro občany, velmi postihuje nejchudší složky obyvatel. A je to Česká republika, která nese potom fatální následky hráčských vášní nebo zoufalých pokusů lidí dostat se k penězům. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP