(10.40 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Současně jsem věděl, že ta nabídka tedy zůstala v soutěži, byla lepší než ta vyloučená. Tudíž jsem využil té možnosti, o které píše i pan ministr v odpovědi, toho přímého zadání. To se ovšem musí notifikovat. Takže jsme poslali oznámení do Evropského věstníku, nicméně další ministr to zrušil. Takže ani ta jedna jediná trať, která byla vysoutěžená, byla to trať Ostrava-Opava-Krnov-Olomouc, do dneška nemá vysoutěženo.

A co se stalo v průběhu té soutěže? Do té doby, než jsme soutěžili, vykazovaly České dráhy ztrátu na jeden kilometr v nějaké částce. V okamžiku, když jsme vypsali soutěž, do které se České dráhy nepřihlásily, tak rok poté zázračným způsobem na této trati klesly náklady, resp. ztráta pro České dráhy, zhruba na polovinu. Budu vycházet z toho, že to jsou korektní údaje, že zvýšeným úsilím a větší efektivitou se to povedlo. Takže kdybychom to aplikovali na všech tratích a zhruba by to padlo na polovinu, tak ušetřené částky pro státní rozpočet jsou v řádu miliard. Jak v té interpelaci píšu, celkové zdroje z veřejných rozpočtů na krytí ztráty z osobní železniční dopravy jsou přibližně 13 miliard korun ročně.

Požádal jsem o některé údaje k hospodaření Českých drah a pan ministr mi odpověděl: Napsal jsem Českým dráhám a České dráhy mi napsaly, že je to jejich obchodní tajemství, že nic neřeknou ministrovi a ministerstvu, a tím pádem ministr a ministerstvo nemohou odpovědět poslanci Parlamentu.

Tak já mám doplňující otázky, na které znám odpověď, ale chtěl bych, aby ji řekl pan ministr a (nesrozumitelné). Kdo je vlastník Českých drah? Kdo je členem řídicího výboru Českých drah? Která ministerstva tam poslala kolik lidí? Kdo je členem Dozorčí rady Českých drah? Kolik lidí tam poslalo ministerstvo?

My si hrajeme na to, že vlastník se zeptá managementu a management mu řekne: Já ti to, Vlastíku, nepovím, to je moje obchodní tajemství. A s tím se mám spokojit. A nejenom já, ale i vy. Já tomu vůbec nerozumím. Nerozumím tomu, že pan ministr Ťok v okamžiku, kdy dostal takovou odpověď od managementu Českých drah, (ne)říká "Tak to teda ne, pánové. To jsou informace, které potřebuji do Poslanecké sněmovny, a vy mi je prostě napíšete." A kdyby ne, tak vlastník může konat. Řídicí výbor, dozorčí rada atd. Jsem stoprocentně přesvědčen, že když to ministerstvo bude chtít, tak management Českých drah splní požadavky Ministerstva dopravy.

Tolik mé první vystoupení. Protože když ty údaje nemáme, nemá cenu spekulovat, zda otázky, které tam kladu, a ta data, měla ukázat odpověď, zda podezření na (nesrozumitelné) financování je oprávněné, není oprávněné. Zda dochází k férovému konkurenčnímu boji zejména na trati Ostrava-Praha, nebo nedochází. Bez těch podkladů to nejsme schopni zjistit. Jenom bych spekuloval a já spekulovat nechci. Já bych rád debatoval nad fakty a porovnával možné mýty se skutečností.

Bohužel to nemůžu já ani vy, proto navrhuji, abychom vyslovili nesouhlas s odpovědí pana ministra. A kdybych chtěl parafrázovat dotaz pana ministra spravedlnosti "Co s tím?", tak znovu a lépe, znovu, a prosím o ty odpovědi. A pak se o nich pobavme. Pak se bavme o tom, zda ten plán, který má vláda na otevírání železničního trhu nebo trhu s osobní železniční dopravou, je pomalý, přiměřený nebo rychlý. Bez konkrétních dat to prostě nevím.

A chci říct, že jsem rád, a teď to opravdu nemyslím ironicky, že pan ministr bez ohledu na to, že ještě není registr smluv, zveřejňuje smlouvy i pod padesát tisíc. Ale vezměte si tu situaci - my si najdeme na internetu na stránkách Ministerstva dopravy každou smlouvu i třeba za pět nebo deset tisíc. A je to dobře. Ale když se chceme zeptat, jestli 13 miliard vydáváme správně, 13 miliard versus částka menší než 50 tisíc, tak se to prostě nedozvíme, protože je obchodní tajemství. A můj dlouholetý přístup k obchodnímu tajemství ve vztahu k veřejné sféře je jednoduchý. Jestli chceš obchodovat se státem, krajem nebo obcí, nemáš obchodní tajemství. Pokud chceš mít obchodní tajemství, najdi si privátní partnery. Pak státu po tom obchodním tajemství vůbec nic není.

Nechtěl jsem žádné věci typu klíče, hesla, softwarové produkty. Tomu všemu rozumím. To nejsou ale obchodní tajemství jako spíš autorské právo apod. Chtěl jsem, podotýkám, že je pravda, že poměrně podrobné údaje, ale například nevím, proč se nemůžeme dozvědět, kolik pro České dráhy je průměrný náklad na jeden ujetý kilometr. Jak pak můžou fakturovat 13 miliard ročně ministerstvu, státu a krajům - je třeba říct, že velká část se platí z krajských rozpočtů -, když nevíme, kolik je průměrný náklad, a tím pádem i průměrný výnos, případně ztráta z jednoho ujetého kilometru z veřejně poskytované služby? Já tomu prostě nevěřím, že to je obchodní tajemství. A nevěřím tomu, že ta data neumí zpracovat velmi rychle na Českých dráhách.

Ale je to jednoduché. Pokud si necháme přerůst kterýkoliv státní podnik přes hlavu, tak je jedno, kdo je ministr, je jedno, co říká vláda, rozhodovat bude management. Myslím si, že to není dobře. Management má skládat účty vlastníkovi, v tomto případě státu, a stát největší měrou, ale ne stoprocentní, to je občas omyl, Ministerstvo dopravy nemá stoprocentní zastoupení například v řídicím výboru, dokonce nemá ani většinové, pokud se nepletu, tři ze sedmi, jestli se nepletu, nicméně věřím, že všichni zástupci ministerstva v řídicím výboru jsou schopni uložit managementu Českých drah, aby poskytli ministrovi dopravy informace tak, aby on mohl řádně odpovědět poslanci Parlamentu České republiky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Zbyňku Stanjurovi. O slovo se hlásí pan ministr dopravy Dan Ťok v otevřené rozpravě k této interpelaci. Jinou přihlášku zatím nemám. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Stanjuro, jenom bych na začátek chtěl říct, že v mé odpovědi nezaznělo, že by Ministerstvo dopravy odmítalo dát informace komukoliv, které má, natož abychom je odmítali i poslancům Parlamentu České republiky. Na druhé straně vám poskytneme veškeré informace, které Ministerstvo dopravy má a které samozřejmě tímto způsobem jsou k dispozici.

Ale začal bych tou informací ohledně liberalizace veřejných služeb. Svůj zájem na liberalizaci vláda vyjádřila usnesením číslo 758 ze dne 15. září 2014 a konkrétně je navrženo, že se bude pokračovat v liberalizaci soutěží na linky R16 Plzeň - Most, R5 plus R20 Praha - Ústí nad Labem - Děčín - Cheb, R14 až plus R15 Pardubice - Liberec - Ústí nad Labem a R27 Olomouc - Krnov - Ostrava. Aktuálně probíhá první soutěž na linku R16 Plzeň - Most. Oznámení o zahájení nabídkového řízení na lince R16 bylo zveřejněno v únoru roku 2015. Lhůta pro podání nabídek byla stanovena na den 8. září 2015. Ministerstvo dopravy obdrželo pět nabídek - konkrétně od Českých drah, LEO Expresu, Tenders, s.r.o., konsorcium Arriva a GW Train a RegioJet, a. s. Většina z uchazečů nabídla nižší ceny, než kolik stát za provozování této linky platí v současnosti.

U linky může být uzavřena smlouva na základě výsledku výběrového řízení za prvé po ukončení práce hodnoticí komise, která nyní pracuje, a navíc po rozhodnutí objednatele o výběru nejvhodnější nabídky a poté po vypořádání případných námitek či návrhů podaných na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP