Středa 30. září 2015, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Petr Gazdík)
44.
Vládní návrh zákona o dani z hazardních her
/sněmovní tisk 579/ - prvé čtení
I tady z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl návrh zákona o dani z hazardních her.
Návrh zákona o dani z hazardních her navazuje na právě projednaný návrh zákona o hazardních hrách a spolu s tzv. změnovým zákonem tvoří jeden celek, který tvoří novou komplexní právní úpravu trhu s hazardními hrami. Hlavním cílem nové právní úpravy je zajištění opatření k předcházení a potírání sociálněpatologických jevů spojených s provozováním hazardních her a ochrana hráčů.
V důsledku navrhované právní úpravy dochází ke zvýšení daňových výnosů. Změny obsažené v návrhu zákona směřují především ke zvýšení zdanění hazardu, k čemuž se vláda zavázala v koaliční smlouvě a programovém prohlášení vlády.
Navrhovaný zákon reaguje na otevření trhu s hazardními hrami subjektům se sídlem v zahraničí a na rostoucí využívání internetu v této oblasti. Tyto subjekty budou na rozdíl od dosavadní právní úpravy nově zdaněny. Rovněž dojde ke zdanění nelegálního provozování hazardních her, které dnes zdanění nepodléhá.
Navrhované sazby daně z hazardních her pro jednotlivé hazardní hry jsou vyšší než sazby stávající u odvodů z loterií a jiných podobných her. Nejvyšší sazba z hazardních her činí 35 % a bude aplikována na technické hry, například výherní hrací přístroje nebo videoloterijní terminály. Sazba ve výši 30 % se navrhuje pro živé hry, to znamená karetní nebo ruleta, loterie a bingo. Nejnižší sazbou daně z hazardních her ve výši 25 % jsou zatíženy kurzové sázky, totalizátorové hry, karetní turnaje malého rozsahu a velké tomboly. U technické hry se dosavadní pevná část odvodu nahrazuje minimální daní s tím, že její výše je 9 200 korun za čtvrtletí a přístroj. Minimální daň z technické hry je tedy téměř dvojnásobná oproti stávající pevné části odvodu.
V důsledku výše uvedených změn se předpokládá dodatečný výnos daně z hazardních her ve výši cca 1,9 až 2,3 mld. korun oproti výnosu stávajícího odvodu z loterií a jiných podobných her. Tento dodatečný výnos by měl sloužit především k navýšení financování sportu. Aby bylo dosaženo výše uvedených cílů, navrhuje se výnos daně z technických her i nadále dělit mezi stát a obce, avšak v novém poměru 65:35 ve prospěch rozpočtů obcí. Tím je zajištěno, aby dodatečný přínos byl příjmem státního rozpočtu. Propočet je proveden tak, aby příjem obecních rozpočtů zůstal v zásadě zachován. Výnos daně z ostatních her se navrhuje i nadále dělit mezi stát a obce, a to ve stávajícím poměru 70:30 ve prospěch státu.
Účinnost zákona se navrhuje stejná jako u zákona o hazardních hrách, tj. k 1. lednu 2017.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi a prosím i tady, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Volný. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Jan Volný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych tedy pouze doplnil nějaké změny, které tento tisk přinese. V podstatě zachovává zdanění příjmů z provozování hazardních her, daň z příjmů právnických osob, zachovává a modifikuje správní poplatky, zachovává právní úpravu zdanění provozovatelů hazardních her daní z přidané hodnoty, ale odvody z loterií a jiných podobných her budou nahrazeny daní z hazardních her. Dílčí změnou, kterou by měla novela přinést, je vynětí některých tombol ze zdanění hazardu. To jsou asi ty nejdůležitější změny. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji a otevírám další bod, jímž je bod 45. I u tohoto bodu jsme sloučili rozpravu, takže než rozpravu otevřu, otevřu bod 45, jímž je
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.