Čtvrtek 30. dubna 2015, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Gazdík)

140.
Informace ministra financí a ministryně pro místní rozvoj
k financování monitorovacího systému evropských fondů

Prosím, aby se slova ujal navrhovatel tohoto bodu pan poslanec Petr Adam. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Adam: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, sešli jsme se zde naštěstí díky dobré dohodě poslaneckých klubů na tom, abychom si mohli o celé kauze popovídat, takže mi dovolte hned na úvod shrnout celou tuto záležitost a něco si o tom říct.

My jako opoziční politici jsme docela překvapeni tím, co se děje. Jedná se totiž o docela tristní divadlo, o přehazování horkého bramboru, na který pravděpodobně doplatíme my všichni. Kauza startuje tím, že Ministerstvo financí pod vedením prvního náměstka Lukáše Wagenknechta udělalo audit toho, jaký je stav monitorovacího systému evropských dotací. Audit dospěl k tomu, že monitorovací systém byl předražený. V přípravě výběru dodavatele existuje podezření na podvodné jednání a kartelovou dohodu. Tento závěr dostala také Evropská komise, která jej zkoumá. A pokud usoudí, že systém je nedůvěryhodný, potom je otázkou, co bude dál. Na tento audit Ministerstva financí reaguje ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Cituji: Použití monitorovacího systému nyní zastavila auditní zpráva auditního orgánu, která byla už v minulém týdnu medializována. Se závěry tohoto auditu jako Ministerstvo pro místní rozvoj nesouhlasíme. Podle našeho názoru se jedná o neprofesionální a špatně odvedenou práci, která poškozuje zájmy České republiky. Dále cituji paní ministryni: Bez tohoto systému Česká republika nemůže čerpat finanční prostředky z Evropské unie ve výši 650 miliard korun. Systém je klíčový a byly vyhlašovány první výzvy, aby řídicí orgány do něj mohly vkládat data. To jenom dokazuje, že problém je opravdu nanejvýš závažný, a všichni si to uvědomují.

Dále cituji předsedu vlády Bohuslava Sobotku: Informace o komplikacích kolem monitorovacího systému evropských fondů mne velmi znepokojily. Očekávám, že ministr financí Babiš a ministryně pro místní rozvoj Šlechtová problém profesionálně a urychleně vyřeší, až ve středu budou vládu informovat o takovém postupu svých úřadů, aby nebylo ohroženo již připravené zahájení čerpání z nových evropských operačních programů. Dokážu si představit, že znepokojený pan premiér je velice závažnou zprávou pro občany této země. Ale nejen pan premiér je znepokojen. Celá vláda je znepokojena tím, že jsou ohroženy dotace.

Co se dělo dále. Ministr Babiš si vyžádal od svého náměstka Lukáše Wagenknechta ujištění o tom, že byl audit kvalitní. Na audit poté ministryně Šlechtová oficiálně podala stížnost ministru financí Andreji Babišovi, kterého zároveň požádala o přezkum finální zprávy auditního orgánu. Říká k tomu - opět cituji: Věřím, že se podaří iniciovat nezávislé expertní právní posouzení.

Kritickou situaci pak v pondělí řeší celá vláda. Pravděpodobně v poslední chvíli zatahuje za záchrannou brzdu a rozhodne, že monitorovací systém fondů Evropské unie zaplatí stát a ne Evropská unie. Pardon. Ne stát - my všichni, občané České republiky zaplatí tento problém. Tím se mělo zachránit čerpání stovek miliard korun. Podle premiéra Sobotky postupuje vláda tak, aby neohrozila funkčnost tohoto monitorovacího systému a aby do něj mohly být vkládány výzvy, jakmile budou schváleny příslušné operační programy.

Otázky tedy jsou: Je monitorovací systém skutečně předražený, jak tvrdí Ministerstvo financí? Došlo k podvodnému jednání a kartelové dohodě, jak tvrdí Ministerstvo financí? Byl audit neprofesionální a špatně odvedenou prací, jak tvrdí Ministerstvo pro místní rozvoj? Jak se Ministerstvo financí postavilo k stížnosti Ministerstva pro místní rozvoj? A závěrečná otázka: Kdo za to nese odpovědnost? Protože jestli tomu správně rozumím, tak nás to bude stát minimálně stovky milionů korun.

Já si nemohu odpustit jeden krátký komentář na závěr. V době předvolební pan ministr Babiš říkal, že jako mávnutím kouzelného proutku najde v rámci státního rozpočtu tu 60 tu 100 miliard korun. Ale dnes už je jasné, že žádný ekonomický Harry Potter se v České republice nekoná. Spíše to občas připomíná trapnou magii kouzelníka Pokustona, ale bohužel, po vyprázdnění kouzelnického klobouku nám občanům v ruce zbude maximálně Bob a Bobek. A ujišťuji vás, že bílí králíčci to rozhodně nebudou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu poslanci Adamovi a s drobnou omluvou, protože paní poslankyně přišla teď ke změnám pořadu schůze. Pokud chcete, paní poslankyně, navrhnout změnu programu, máte ještě na to 23 minut. Prosím, abyste tak učinila. Prosím, paní poslankyně Zelienková.

 

Poslankyně Kristýna Zelienková: Děkuji za slovo. Já se velice omlouvám. Já bych chtěla požádat Sněmovnu o pevné zařazení bodu 310, asociační smlouva s Ukrajinou, na 20. 5. po sněmovním tisku zákona o vysokých školách.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. To je všechno. Pan poslanec Stanjura. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Pane místopředsedo, vznáším námitku proti vašemu postupu. Jsme uprostřed bodu, nemůžeme navrhovat změny v programu. Je mi líto. Po ukončení toho bodu může Sněmovna případně zvážit, jestli nastaly mimořádné okolnosti a že zcela mimořádně se může změnit program. V tomto okamžiku to prostě není možné.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Nicméně respektuji tuto námitku. Já jsem se o ní poradil s legislativou. V případě, že by nebyla, tak ten postup možný je, v případě, že je námitka, tak o té námitce dám hlasovat bez rozpravy. Přivolám naše kolegy z předsálí.

 

Zahajuji hlasování o námitce pana poslance Stanjury proti mému postupu, aby paní poslankyně - Pardon, je tady žádost o odhlášení. Takže považuji toto hlasování za zmatečné. Odhlašuji vás všechny, prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.

Zahajuji hlasování o námitce proti postupu předsedající, kterou podal pan poslanec Stanjura. Kdo je pro, ať zvedne ruku. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 74, přihlášeno je 119 poslankyň a poslanců, pro 68, proti 16. Námitka byla přijata. Nebudeme tedy hlasovat o tom, co navrhla paní poslankyně Zelienková, budeme pokračovat v programu.

 

Nyní prosím, aby se k informaci, kterou k tomuto bodu přednesl pan poslanec Adam, vyjádřili postupně nejprve místopředseda vlády a ministra financí Andrej Babiš a po něm paní ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, informační a monitorovací systém strukturálních fondů, aplikace MS2014+, slouží k věcnému a finančnímu sledování všech projektů a operačních programů na nové programovací období, přičemž povinnost využívat takový informační systém v každém členském státě je stanovena přímo aplikovatelnými nařízeními. (Neustálý hluk v sále.)

Monitorovací systém, který je v gesci MMR, eviduje informace během celého cyklu jednotlivých projektů a poskytuje souhrnné informace ohledně věcného a finančního pokroku operačních programů. V operačním programu Technická pomoc je na tento informační systém vyčleněno 95 milionů eur, to je cca 2,5 miliardy korun. Uvedená částka zahrnuje nejen provoz, správu a rozvoj MS2014+, ale také poradenství a školení a přípravu -

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já se omlouvám, pane ministře, ale já si dovolím ctihodné paní poslankyně a pány poslance vyzvat ke klidu a k poslechu pana ministra financí. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Vláda premiéra Nečase v září 2011 pověřila MMR přípravou monitorovacího systému. Dne 31. 8. 2012 bylo vyhlášeno výběrové řízení na pořízení aplikace MS2014+, které dne 6. 6. 2013 vyústilo v podepsání smlouvy o dílo na dodávku této aplikace za ministra Kamila Jankovského s firmou Tesco SW, a.s., kterou do současnosti vede Josef Tesařík, předseda představenstva.

Auditní orgán Ministerstva financí na základě požadavku Evropské komise ze dne 3. října 2014 provedl audit předmětného monitorovacího systému, přičemž Evropská komise požádala o provedení výkonnostního auditu a ověření všech výběrových a dodávacích řízení na veřejné zakázky s cílem zajistit zákonnost a správnost příslušných výdajů. Výsledkem auditu jsou zjištění spočívající zejména v podezření na podvod, kartelovou dohodu uchazečů, nedodržování zákona o veřejných zakázkách.

Rád bych uvedl, že Ministerstvo financí, tudíž ani já jako ministr financí nejsme oprávněni zasahovat do výkonu auditního orgánu a za účelem zachování této nezávislosti není možné, abych prováděl takové posouzení, které by vyústilo ve změnu výsledku předmětného auditu. Současně uvádím, že k posouzení předmětné věci dojde, a to v návaznosti na činnost příslušného orgánu finanční správy, případně ze stranu orgánu činného v trestním řízení. Jakýkoli nestandardní zásah mé osoby jako ministra financí do auditních zpráv, případně snaha o jejich přehodnocování by s vysokou pravděpodobností byla vnímána jako politické zasahování do nezávislosti auditu. V případě tak závažných zjištění je běžnou praxí u jiných auditů, že příslušný orgán finanční správy provede svoje šetření, na jehož základě stanoví konečnou, zákonem vymahatelnou korekci. V případě, že je podezření na trestný čin, pak se automaticky podává podnět i na policii.

Paralelně s aktivitou České republiky probíhá posuzování auditní zprávy v Bruselu. Evropská komise má k dispozici i plné stanovisko MMR. Audit Evropské komise buď nález českého auditního orgánu potvrdí v plné výši, nebo se může stát, že bude mírnější, případně se s výstupem auditního orgánu nemusí ztotožnit vůbec.

Vláda České republiky na svém zasedání dne 27. dubna 2015 odsouhlasila informaci týkající se aktuální situace v řízení provozu a rozvoje monitorovacího systému ESI fondů, aplikace MS2014+, a uložila ministru financí a ministryni pro místní rozvoj předložit neprodleně materiál s návrhem financování aplikace MS2014+ ze státního rozpočtu.

Dovolte mi konstatovat, že vláda toto rozhodnutí odsouhlasila jako záložní variantu pro případ, že by nebyl zajištěn způsob, jak zachovat spolufinancování z evropských fondů. Co je momentálně klíčové z hlediska zajištění možnosti vyhlašovat výzvy v nejbližších týdnech ze strany řídicích orgánů, je funkčnost systému. V současné době deklarované zajištění funkčnosti aplikace MS2014+ z národní prostředků. Ministerstvo financí nadále hledá způsob, jak zachovat plné či částečné spolufinancování z evropských fondů, neboť není jednoznačné, že Evropská komise potvrdí nezpůsobilost výdajů v návaznosti na výsledky auditní zprávy k monitorovacímu systému. Stejně jako ministryně pro místní rozvoj sdílím názor, že smlouva na MS2014+ je platná a v tomhle ohledu nic nebrání skutečnosti, aby došlo k započetí čerpání z fondů Evropské unie.

Ještě na závěr dodávám, že z titulu této záležitosti mám 11. května v Bruselu jednání s paní komisařkou (nesrozumitelné), která to má v kompetenci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi financí. Nyní poprosím paní ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou o její vyjádření k tomuto bodu. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, já bych se také ráda vyjádřila k této informaci, která byla mimořádně zařazena na dnešní jednání Sněmovny. Já bych chtěla zmínit, že včera byl schválen první operační program OP PIK, operační program Podnikání pro inovace a konkurenceschopnost, i přes to, co se děje s monitorovacím systémem. To znamená, že vláda, naši úředníci, ale i my, nejvyšší představitelé resortů, se snažíme maximálně komunikovat s Evropskou komisí o našich snahách, schvalovat operační programy. To, že včera byl schválen první operační program, je pro nás opravdu velice, velice pozitivní zpráva.

Já zde jednoduše zmíním, že pokud by nebyl systém monitorovací, tak nejsou fondy a proč. Je to proto, že tento systém je jediný, který nyní v České republice existuje, do kterého se dají vkládat výzvy, který bude vše monitorovat, agregovat data, až k tomu, abychom my řekli, k čemu nám ty fondy vůbec byly.

Vláda v roce určitém, 2010-2011, schválila takzvané jednotné metodické prostředí. To znamená, že vše bude jednotné. Včetně jednotného centrálního monitorovacího systému. Všichni asi víme, že v stávajícím období 2007 až 2013 existovaly monitorovací systémy i pod MŽP, takzvaný Benefil, a pod MPO, takzvaný eAccount. Vzhledem k tomu, že všechno se centralizuje, všechno spadá pod tento jeden monitorovací systém. Čili jakýkoli krok, který by měl zamezit fungování nebo spuštění ostrého provozu tohoto systému, je samozřejmě negativní v tom, že tam nejdou vkládat výzvy.

Ministerstvo pro místní rozvoj v tuto chvíli garantuje, že monitorovací systém je funkční. Tento systém byl uveden do ostrého provozu již před několika měsíci. Ministerstvo pro místní rozvoj vyškolilo zhruba 2 tisíce lidí, tisíc lidí z řídicích orgánů, někteří z nich, zhruba 250, jsou vyškoleni tak, aby školili dále na tento systém. Já bych chtěla jenom říci, že tento systém je jednodušší, než byl ten původní na období 2007 až 2013.

Ráda bych zde také zmínila, že usnesením vlády z 12. června 2013 ministryně pro místní rozvoj byla určena jako národní orgán pro koordinaci a implementaci Dohody o partnerství a ministr financí, resp. Ministerstvo financí bylo určeno auditním orgánem a platebním a certifikačním orgánem. Toto usnesení je samozřejmě dosud platné.

Co se týká celé situace ohledně auditu a ohledně stavu monitorovacího systému. Já jsem velmi ráda, já jsem velmi ráda, že naše vláda se postavila k této situaci velice zodpovědně, ač to možná není úplně jasné. Vláda neschválila v pondělí, že monitorovací systém bude hrazen ze státního rozpočtu celý. To jsme ani nemohli schválit, protože nemáme finální stanovisko Evropské komise. Audit skončil 30. 3., tzn., že od té doby vzhledem k tomu, že jsou tam závažná pochybení, která zde byla zmíněna, tzn. podezření na podvod, kartel, trestněprávní činnost, předražení, toto musí vyšetřit samozřejmě příslušné orgány. Kromě jiného tento případ řeší protikorupční policie, která 19. 3. přišla na Ministerstvo pro místní rozvoj hodinu předtím, než my jsme obdrželi fyzicky od auditního orgánu první zprávu auditního orgánu právě k monitorovacímu systému. Já osobně doufám a počítám a maximálně spolupracuji s Policií ČR, aby tento případ byl vyřešen samozřejmě co nejdříve. Jsme k dispozici pomalu denně, protože Policie ČR dodatečně vyžaduje různá data. To je jedna věc. Odpovědnost musí určit právě tato kauza ze strany protikorupční policie.

Asi víme, a bylo zde i zmíněno, že ta první zakázka na monitorovací systém byla zadána... Zadávací řízení se připravovalo v roce 2012, výherce této soutěže byl zasmluvněn v roce 2013. Bylo to za vlády pana Nečase. A tam je největší pochybení. V této zakázce. Čili naše vláda řeší minulost, řeší pozůstatky, které zde máme. Ani já ani pan ministr financí jsme nemohli konat jinak než říci vládě, jaký je stav, jaký je stav auditu a co vláda musí udělat.

Vláda schválila jednu věc a já bych ji chtěla uvést na pravou míru, protože i média interpretují to, co jsme schválili, naprosto jinak. Vláda schválila to, že od doby, kdy skončil audit, tak v podstatě to znamená vzhledem k tomu, že jsou tam takto závažná pochybení, tzn. ten podvod, kartel a další, je to vedeno jako nesrovnalost, je to vedeno jako nezpůsobilý výdaj. A vzhledem k tomu, že celá zakázka byla financována a předfinancována a je predikována v rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj z evropských zdrojů, a pokud je to vedeno od 30. 3. jako nesrovnalost, nezpůsobilost, já jsem požádala vládu na základě výstupu tohoto auditu, aby mě zmocnila, že můžu pokračovat s daným dodavatelem, protože smlouva s Tesco je platná. A abychom se i my jako Česká republika případně vyhnuli arbitráži v této kauze od této společnosti, tak je nutné, aby státní rozpočet pokryl od toho 3. 3., resp. od skončení auditu další služby u této společnosti. To znamená, já jsem nyní povinna na základě finální auditní zprávy, která nám byla doručena 10. 4., informovat o nesrovnalosti příslušné orgány. Jsem povinna informovat, resp. podat celkovou informaci finančnímu úřadu, aby sám určil korekce. Auditní orgán navrhuje korekce u jednotlivých zakázek v různých procentech, celkově to činí 252 mil. Ale vláda neschválila, že pokryje těch 252 mil. Vláda schválila, že od konce auditu my můžeme - já můžu - Ministerstvo pro místní rozvoj může pokračovat s daným dodavatelem v dané smlouvě, která je poplatná a je platná. Pokud bych přerušila jakýkoli kontakt s dodavatelem, České republice samozřejmě může hrozit sankce a arbitráž od této společnosti.

Já podle zákona o majetku státu musím dodržovat § 14 s péčí řádného hospodáře a já nebudu, ani naše vláda, která se chová odpovědně, navyšovat státní schodek našeho rozpočtu, což by se stalo, pokud bych nedala na vládu ten materiál, abych já měla pokryto, že to, co mělo být financováno z EU zdrojů, vlastně možná nebude. Pokud Evropská komise, která je ta poslední instanční organizace, ten orgán, určí, že nesouhlasí s auditní zprávou, tyto peníze, které jsme schválili v pondělí, budou samozřejmě přeúčtovány zpátky do toho evropského okénka a budou hrazeny z evropských zdrojů. Takže já tady opravdu se ohrazuji proti tomu, co je v médiích. Vláda neschválila, že budeme hradit tu korekci. Vláda schválila, že od konce auditu tak, jak jsme povinni konat, budeme hradit ten zbytek smlouvy ze státního rozpočtu.

Co se týká dalších věcí, byla bych ráda, kdybych zde mohla zmínit, že já musím do 15. 5. informovat všechny orgány týkající se právě těch nesrovnalostí, tzn. Ministerstvo financí, auditní orgán, Platební certifikační orgán, také finanční úřady. Finanční úřad samozřejmě rozhodne také, zda se ztotožňuje s těmi námitkami v rámci té auditní zprávy. A samozřejmě následně já musím podat podnět k antimonopolnímu úřadu ohledně nálezů auditního orgánu. Já toto chci učinit neprodleně, nicméně samozřejmě čekali jsme na tuto debatu zde ve Sněmovně.

Čili to je zhruba k tomu auditu.

Chtěla bych zmínit, že samozřejmě ten audit měl udělat audit výkonností. My jsme obdrželi audit na veřejné zakázky. To je jedna věc. Další věc je, že Evropská komise nechce schválit operační program Technická pomoc, protože jedna prioritní osa z operačního programu Technická pomoc 2 se právě týká celého monitorovacího systému. Nicméně my jsme nespali těch čtrnáct dnů, ani já jsem nespala. Já jsem v kontaktu s eurokomisařkou, já jsem v kontaktu s dalšími eurokomisaři, já jsem v kontaktu s dalšími nejvyššími úředníky na Evropské komisi. Zatím se nám daří domluvit s Evropskou komisí, že je tady šance, že komise nám schválí i tento program. Jenom abyste věděli, z tohoto programu jsou financováni všichni lidé, kteří dělají fondy. Pokud nebude tento program schválen, budeme žádat další peníze ze státního rozpočtu, abychom vůbec ty fondy mohli spustit. Čili my jsme dohodli s Evropskou komisí a žádáme komisi, aby nám schválila OPTP 2 s tím, že dokud nebude vyřešena tato kauza, to může trvat několik měsíců, tak by Evropská komise, pokud my do operáku dáme poznámku, že jsme si vědomi, že tato prioritní osa nebude proplácena ze strany Evropské komise, dokud se toto nevyřeší a dokud Evropská komise neřekne svůj finální konečný názor k auditní zprávě, tak tento program by Evropská komise mohla schválit.

Čili celý ten problém je velice komplexní. Není to boj ministryně pro místní rozvoj ani ministra financí. My nyní řešíme stav, který musíme společně řešit. Oba dva jsme našli řešení, které jsme představili vládě, a to je to, že zpracujeme právní a IT posudky na veškeré smluvní vztahy s danou společností. Já osobně jako Ministerstvo pro místní rozvoj... My zpracujeme samozřejmě možnosti, které nám ukládá daná smlouva s Tesco, co můžeme dál činit, protože v tuto chvíli jakákoli výpověď - samozřejmě tam je určitý počet měsíců, kdy bychom měli vypovědět tu smlouvu... Jenom si představte tu situaci, kdyby ten gestor, který má na starosti monitorovací systém, teď vypověděl smlouvu s tím jediným dodavatelem, který ho spravuje. Není jiný dodavatel, který teď - teď (s důrazem), v tuto chvíli, aniž bychom měli schváleny všechny operáky, aniž by se začaly dávat první výzvy, aby toto byl schopen převzít. Čili v tuto chvíli já jako řádný hospodář musím postupovat podle platné smlouvy. Jediné, co jsme schválili, že od té doby, co jsou nesrovnalosti, tak následně to bude hrazeno ze státního rozpočtu, čili od toho 30. 3. resp. 10. 4., kdy nám byla doručena finální auditní zpráva.

To je prozatím z mé strany vše. Já doufám, že jsem byla schopna vysvětlit stávající stav. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji paní ministryni pro místní rozvoj. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se s písemnou přihláškou jako první přihlásil pan poslanec Miroslav Kalousek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Chtěl bych oběma členům vlády poděkovat za informaci, kterou tu podali. Je zřejmé, že se dokázali shodnout na tom, že za všechno může Nečasova vláda a oni teď chudáci jenom řeší ty následky. Řekněme si tu pravdu celou a skutečnou a z ní vyplývají pouze dvě varianty. Já teď nechci posuzovat ani onen audit, který provádělo Ministerstvo financí, ani práci na monitorovacím systému, kterou provádělo Ministerstvo pro místní rozvoj. Rád bych jenom zopakoval některá stručná fakta.

Na monitorovací systém Ministerstvo pro místní rozvoj mezi červencem 2012 a říjnem 2014 aplikovalo celkem 21 kontrol a auditů, tedy nejenom za pana ministra Jankovského, ale i za pana ministra Lukla, za paní ministryně Jourové a za paní ministryně Šlechtové, 21 kontrol a auditů, které nenašly nic, co by zpochybňovalo transparentnost této zakázky. Já si dovolím přečíst jenom závěr jednoho z posledních auditů, kde byl přizván i znalecký ústav. Závěr toho auditu byl červenec roku 2014. A v závěrečné zprávě se píše: "Znalec nenašel nic, co by nasvědčovalo tomu, že zadávací dokumentace nebo obchodní podmínky byly nesrozumitelné, diskriminační či netransparentní. Znalec konstatuje, že očekávaná maximální cena plnění zakázky odpovídá cenám obvyklým v místě, čase a plnění." To je audit provedený za paní ministryně Šlechtové.

Jinými slovy, rok a půl, pardon, dva a půl roku Ministerstvo pro místní rozvoj říká vládě, Poslanecké sněmovně i veřejnosti, že průběžně kontroluje a je tam všechno v naprostém pořádku. Pak přichází vyšší moc, přichází auditní orgán Ministerstva financí a zpracovává audit. Nebudu opakovat všechny pochybnosti, které mám už jenom o přípravě toho auditu, ale koneckonců nemusím vás obtěžovat svými pochybnostmi, stačí, když si přečtete vyjádření Ministerstva pro místní rozvoj, poměrně obsáhlé, k tomuto auditu. Je to dokument, který má celkem 48 stránek, a myslím si, že každý z nás by si ho měl přečíst. A kdybych to shrnul, udělal jsem takovou kratičkou anotaci těch 48 stránek, abych vás nezdržoval, tak Ministerstvo pro místní rozvoj k onomu auditu Ministerstva financí říká: Zjištění nejsou doložena ani podložena žádnými důkazy. Formulovaná zjištění jsou zkreslená, zpráva neobsahuje doporučení k nápravě, která jsou standardně součástí auditních zpráv. Auditoři dovozují porušení povinností, které ale zákon neukládá. Auditní orgán v mnoha případech prokazuje elementární neznalost zákona o veřejných zakázkách. Auditní tým, který na zprávě pracoval, se průběžně měnil a doplňoval, aniž by někteří auditoři měli písemné pověření k výkonu auditu. A do auditu byla zapojena jako poradce i externí společnost, kde vzhledem k nejednoznačné identifikaci konkrétních osob nelze vyloučit podjatost z důvodů jiných obchodních aktivit v této společnosti v oblasti IT zakázek. - To zhruba říká a ještě mnoho více, je to z otevřených zdrojů dohledatelné, to zhruba říká Ministerstvo pro místní rozvoj o kvalitě auditu Ministerstva financí.

Já se nechci pouštět do hodnocení. Četl jsem ten audit, viděl jsem seznam auditorů, kteří všichni přišli na Ministerstvo financí až roku 2014, a jsem velmi náchylný věřit vyjádření Ministerstva pro místní rozvoj. Ale nechci se stavět do role arbitra. Jenom říkám, že to je velmi podivná situace.

V každém případě máme před sebou dvě možnosti. Buď má pravdu audit Ministerstva financí, pak se k tomu vláda postavila tak, že řekla: Ta zakázka je podle našeho auditu cinklá, došlo tam k podvodu, a proto my to radši zaplatíme z peněz daňových poplatníků, abychom mohli rychle dostat evropské peníze pro další podvody, které chceme dělat. To vláda řekla. Neřekla: My máme ambici to napravit! Je to teda cinklý a my to napravíme, protože nejsme jako politici, ale makáme. Je to cinklý, my to zameteme pod koberec a zaplatíme to z peněz daňových poplatníků, abychom se nedej bože nemohli dopouštět dalších cinknutých tendrů z peněz, na které čekáme. To je varianta 1. A nebo varianta 2. Vláda řekla: My si uvědomujeme, že cinklý je ten audit, že je naprosto neprofesionální. Otázka je, zda z hlediska neprofesionality, neschopnosti, anebo zda šlo o účelovou akci. Ale protože si nemůžeme dovolit zpochybnit vlastní auditní orgán, tak to zameteme pod koberec, zaplatíme to z peněz daňových poplatníků a uvidíme, co řekne Evropská komise.

No co by asi řekla Evropská komise? Evropská komise, která má standardní problém s cash flow, zajásá, že něco nemusí platit, když se sami sebe udáváme. To je naprosto logické. Každý z nás na místě příslušného úředníka v Evropské komisi by udělal to samé. Proč by měli říkat: Ne, ne, Česká republiko, vy se mýlíte! Vy to tam máte všecko v pořádku! My vám to chceme zaplatit! Takhle snad nepostupuje vůbec nikdo ani na českých ani na evropských úřadech.

Takže si nemyslím, a tady neobviňuji vládu z toho, že ona přesně ví, jak to je. Myslím, že ona se rozhodla jít touto cestou, a říkám, jsou to jenom dvě tyhle možné varianty. A obě jsou strašlivé. Buď po dvou a půl letech, kdy Ministerstvo financí 21 kontrolami konstatovalo, že je tam všechno v naprostém pořádku a transparentní, najednou přijde někdo a řekne, je to podvod, je to cinklý - a má pravdu. A vláda řekne, to se nedá nic dělat, je to podvod, je to cinklý, ale my to nechceme napravit, my v tom dál budeme pokračovat a budeme financovat cinklej a podvodnej tendr z vlastních peněz. To je varianta 1. Varianta 2 je, že Ministerstvo pro místní rozvoj mělo dva a půl roku roku pravdu, těch 21 kontrol a auditů říká pravdu, Jourová měla pravdu, Šlechtová měla pravdu, Lukl měl pravdu, když říkal, že je tam všechno v naprostém pořádku. A má to podloženo 21 kontrolami auditu. A nemá pravdu Babiš, který poslal do Bruselu, že je to cinklý a že je to lumpárna. A abychom nezpochybnili Babiše a auditní orgán Ministerstva financí, tak prostě říkáme, ano, tak má pravdu ten audit Ministerstva financí.

To přece není něco, s čím by se měla nebo mohla spokojit Poslanecká sněmovna v rámci svých kontrolních pravomocí. My přece nemůžeme říct: My, vládo, souhlasíme, že buď je to špatně A, nebo špatně B, ale prostě nějak to udělej, ať se o tom hlavně moc nemluví. Když už ta dvě ministerstva nejenom jedné vlády, ale dokonce jedné vládní strany neměla tolik odpovědnosti a kompetence, aby takto zásadní rozpory ve zjištění nebo v názoru na tuto zakázku si nedokázala vysvětlit sama, ať již na expertní, či politické úrovni, když touto neschopností komunikovat, koordinovat, jednat už teď viditelně poškodila Českou republiku, a teď nehledám, jestli vina je na místě Ministerstva financí či místního rozvoje, ale zcela jistě ta nespolupráce, neschopnost koordinovat a neschopnost vysvětlit si ty připomínky už teď v tuhle chvíli poškodila Českou republiku, tak my přece musíme vědět, jak to bylo, a v tomto smyslu - prosím vím, že pan zpravodaj má připravena nějaká usnesení. Nikoliv odsuzující, ale žádající zjištění pravého stavu věcí. Já mu do toho nebudu fušovat. Jenom dopředu říkám, že bychom neměli rezignovat na zjištění stavu věcí. Prostě odmítám se spokojit s tím: Vláda postupuje odpovědně, ono to nějak dopadne. Hlavně si pamatujme, že za to může Nečasova vláda a že budeme moct čerpat. Ale že jsme mezi tím postupovali dva a půl roku, jedna, nebo druhá strana, buď Ministerstvo financí, nebo Ministerstvo pro místní rozvoj, maximálně nezodpovědně a poškodili jsme Českou republiku v důsledku řádů stamilionů, o tom teď nemluvme. Hlavně makejme! To prostě není postoj, s kterým se může Poslanecká sněmovna podle mého názoru spokojit.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z pravé strany sálu.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Nyní s přednostní právem pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Jen upozorňuji, v 11.45 hodin je pevně zařazen bod, takže vás možná budu muset přerušit, pane předsedo. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Pane místopředsedo, podle mne je to 12.45, ale nechci se přít. (Předsedající Gazdík: Klidně se přete, je to v 11.45 i ve 12.45.) Já to možná stihnu, vzal jsem si těch poznámek mnohem méně než paní ministryně. Když se podíváte, tak nemám s sebou takový šanon.

Proč jsme se vlastně sešli. Jak to popsal ministr financí a ministryně pro místní rozvoj, tak to mohlo běžet jakoby normálně v pracovním pořádku. My se scházíme proto, že paní ministryně měla dramatickou tiskovku, kde řekla, že jsou ohroženy stamiliardy českých korun, že ruší cestu do Číny a že to zachrání. Podle mě to nebyla pravda. Z toho, co řekli, tak nic ohroženo nebylo. Smlouva je platná, systém je funkční, kontroly proběhly, proškolili jsme dva tisíce zaměstnanců.

Když je smlouva platná, já jsem ji nečetl, je tam klauzule, že se to zaplatí, jenom když to budou evropské peníze? Asi hrozilo a hrozí, že to nebudou evropské peníze, ale české. To asi hrozí. To vyplývá z obou vystoupení. Ale nikdy nehrozilo 650 miliard ztráty, ale je to oblíbená metoda mnohých manažerů a mnohých politiků. Vytvořím problém, který neexistuje, a pak ho hlasitě vyřeším. Ptám se, co tedy hrozilo, jak by došlo k tomu, že těch 650 miliard do roku 2022 nevyčerpáme, a co jste vlastně udělali kromě toho, že jste řekli, že pokud nebudou evropské peníze, tak to zaplatí státní rozpočet? Mně to přijde jako standardní řešení, nic novátorského, nic překvapivého.

Dozvěděli jsme se ovšem, že za to může Nečasova vláda, protože to bylo podepsáno za ministra Jankovského asi sedm dnů před pádem vlády. To je určitě pravda, že to bylo podepsáno 6. června, jestli si dobře pamatuji vystoupení paní ministryně. Ale současně řekla, že je to platné, funkční, spolehlivé a že to garantuje. To je třeba té vládě vyčíst, předminulé, že se domluvilo něco, co je funkční, platné, spolehlivé, všichni jsou podle toho vyškoleni a můžeme to spustit. Pan ministr Jankovský, nechci ho hájit, ale nebyl ve výběrové komisi. To není obvyklé, že by ministři chodili do výběrové komise, je to naprosto nestandardní. Ale chodili tam jeho náměstci a minimálně dva členové výběrové komise, tehdejší náměstci pana ministra Jankovského, jsou dnes ve službách hnutí ANO. Jeden, bývalý pan náměstek Braun, je s paní eurokomisařkou Jourovou v Bruselu, druhý je na Ministerstvu financí, bývalý pan náměstek Sixta. Ti seděli ve výběrové komisi. Tak neříkejte, že za to může ministr, který tam neseděl. A lidé, kteří tam seděli, slouží s vámi.

Pokud má pravdu paní ministryně, tak je to v pořádku, když je to funkční, platné, vyhovující. Ale ta podezření jsou mimořádně závažná. Je jasné, že to jsou nezpůsobilé výdaje, ale pokud se prokáže podvod či kartelová dohoda, tak se ptám, co se stane s monitorovacím systémem, jaký bude přístup české vlády, když se to prokáže. Když se to neprokáže, tak je to jednoduché. Auditní jednotka naprosto selhala, paní ministryně Šlechtová měla pravdu, neprofesionalita a všechna ta adjektiva, která padala v minulých dnech a týdnech. My to samozřejmě neovlivníme v Poslanecké sněmovně. Jen si řekněme, proč o tom dnes jednáme. Protože někdo vyvolal dojem obrovské krize, aby ji pak za deset dnů vyřešil. To se dalo vyřešit i z Číny, paní ministryně. Já jsem o tom přesvědčený. Říci, že když nebudou evropské peníze, že je záložní varianta, že to zaplatíme ze státního rozpočtu, je opravdu standardní, zažívají to skoro všichni příjemci evropských dotací, kterým byla provedena nějaká korekce a nějaké krácení, že to nebylo 75%, ale nakonec 73 nebo 70, že některé výdaje se ukázaly jako nezpůsobilé. To samozřejmě nevyviňovalo toho, kdo čerpal dotaci, aby platil svým dodavatelům, tak jako v tomto případě.

Takže to jsou moje otázky. Co nám vlastně hrozilo? A takové jednoduché řešení, že když to nezaplatí Brusel, zaplatí to Praha, tím jsme zachránili 650 miliard? To jsme mohli zachránit dva biliony takovým jednoduchým řešením. To mi na tom vadí.

Musím říci jako člen rozpočtového výboru, že tam vystupoval pan náměstek Wagenknecht, už jsem to říkal, působil naprosto sebejistě, přesvědčivě a říkal: Všechno proběhlo, jak mělo, já si za tím stojím, není pravda, že neměli čas, místo pěti dnů jsem dal MMR deset dnů, nadstandardní doba, aby dali své připomínky. Takto vystoupil na rozpočtovém výboru. Rozpočtový výbor to vzal na vědomí. V pořádku. Přišli jsme, požádali, dal nám tu informaci. Souběžně ale Ministerstvo pro místní rozvoj tvrdí úplně něco jiného. Vláda se tváří, že to vyřešila. Nevyřešila vůbec nic.

Pane místopředsedo, je 11.45, když tak se přihlásím ještě jednou.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji, pane poslanče, že jste mi ulehčil situaci. Velmi se omlouvám i paní ministryni, nicméně Poslanecká sněmovna zařadila na 11.45 hodin pevně bod č. 86, a proto přerušuji projednávání bodu č. 140 do projednání bodu č. 86.

 

Bod

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP