(12.10 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro. Proti?
Hlasování končím, je to hlasování s pořadovým číslem 200, přihlášeno je 175 přítomných, pro 67. Konstatuji, že návrh byl zamítnut. Prosím další návrh.
Poslanec Ladislav Okleštěk: Jako poslední je pozměňovací návrh pod písmenem G - poslanec Luzar. Jedná se o možnost v rámci kvalifikačních předpokladů předkládat diplomy v latinském jazyce.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Prosím paní ministryni. (Souhlas.) Pana zpravodaje. (Souhlas.)
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro. Proti?
Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 201, přihlášeno je 175, pro 171. Konstatuji, že návrh byl přijat. Prosím další návrh.
Poslanec Ladislav Okleštěk: Nyní bychom měli hlasovat o návrhu jako celku ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Dobrá tedy, o všech návrzích jsme hlasovali a přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká Sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 300, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou.
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro. Proti?
Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 202, přihlášeno je 175, přítomných pro 123. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. (Potlesk.)
Nyní přistoupíme k projednávání bodu číslo
93.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování
vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 299/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr životního prostředí Richard Brabec, který již tak učinil, a zpravodaj výboru pro životní prostředí a zároveň zpravodaj hospodářského výboru - pan poslanec Michal Kučera zde není, v případě jeho nepřítomnosti ho tedy zastupuje pan zpravodaj a Robin Böhnisch. A za hospodářský výbor se táži, zda je zde pověřený zástupce. Nebude nikdo vystupovat za hospodářský výbor? (Ne.) Dobrá. Pozměňovací návrhy jsou vedeny ve sněmovním tisku 299/7.
Otevírám rozpravu, do které se hlásí pan zpravodaj. Prosím, pane poslanče máte slovo.
Poslanec Robin Böhnisch: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já bych v rozpravě využil příležitosti načíst legislativně technickou změnu, která se týká bodu 17 vládního návrhu zákona, kde se za slova "§ 19 odst. 1" vkládají slova "a 10". Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a registruji přihlášku do rozpravy pana poslance Zahradníka. Připraví se pan poslanec Kudela. (Krátké čekání.) Já vidím, že jde, ale jsem asi rychlá. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Zahradník: Promiňte, paní předsedající, kolegyně, kolegové, malé zdržení.
Dámy a pánové, já považuji za svou povinnost i ve třetím čtení se vyjádřit k navrhované novele zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, protože ji považuji za velmi významnou nejen tedy pro ochranu životního prostředí, ale také pro naši ekonomiku, pro její konkurenceschopnost a pro její rozvoj.
Znovu připomínám významné momenty v tom zákoně. Připomínám definici dotčené veřejnosti a připomínám také i její legitimaci podávat žaloby v průběhu řízení o posuzování vlivů na životní prostředí. Připomínám, že podle navrhovaných paragrafů v daném zákoně má tato dotčená veřejnost významnou legitimaci, je totiž oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí příslušného úřadu.
Čili jaksi dostáváme se opět zde do konfliktu s tím, co znamená veřejný zájem. Veřejný zájem je něco, co je jedním z nejvýznamnějších politických úkolů v různých stupních samosprávy. Já jsem v územní samosprávě angažován již 24 let. Byl jsem před 24 lety zvolen v prvních svobodných volbách do městského zastupitelstva v Českých Budějovicích, byl jsem tehdy krajským hejtmanem účastný na regionální samosprávě, teď mám tu čest být tady. Ale vždycky jsme měli jeden z velkých úkolů stanovit, co to je veřejný zájem, jaké stavby, jaké záměry jsou ve veřejném zájmu. Na úrovni obce rozhoduje zastupitelstvo vydáním usnesení o územním plánu, na úrovni kraje o zásadách územního rozvoje a na úrovni státu stanovením politiky územního rozvoje. Vždycky přitom probíhá významná debata s dotčenou veřejností, probíhá významná politická debata. Nezastírejme si, že stanovený veřejný zájem také rozhoduje i o cenách pozemků, o možnostech realizace záměrů. Zatím ve stávající legislativní úpravě má tuto legitimaci nejvyšší státní zástupce a veřejný ochránce práv. Nyní máme zvážit, zdali svěříme přímo ze zákona tuto legitimaci i dotčené veřejnosti. Tady se přimlouvám za to, abychom vzali v úvahu pozměňovací návrh D4 výboru pro životní prostředí, který upravuje tuto ze zákona vznikající tak silnou legitimaci moci ve veřejném zájmu podávat žaloby.
Dalším významným aspektem je odkladný účinek podaných žalob. Opět, automatický odkladný účinek může mít dalekosáhlé důsledky pro realizaci záměrů. Ten, kdo chce záměr realizovat, a já tady s klidným svědomím použiji slovo developer, to není žádná nadávka, to není žádné utržení na cti, to je prostě označení člověka, který má dostatečný myšlenkový potenciál, má dostatečnou odvahu a také je schopen shromáždit finanční prostředky, aby realizoval záměr. Aby tento developer připravoval svůj záměr, musí k tomu vynakládat už při samotné přípravě finanční prostředky. Potom každé zdržování, každé odklady samozřejmě mu přenášejí ztráty. Jsou-li pak doprovozeny rozhodnutím o tom, že jeho záměr je v rozporu s ochranou životního prostředí, nechť jsou ty prostředky vynaloženy marně, ale ono se může stát, že mohou být protesty, které mohou být pouze jaksi zdržujícími protesty, průtahy, a i tady ale mají odkladný účinek. ***