(15.00 hodin)
(pokračuje Babiš)
Takže zkušenosti jsou v Chorvatsku, na Slovensku a v dalších státech. Takže určitě dokonce máme i možnost realizovat nápravu chyb a vlastně věcí, které se vyskytly při zavádění těch systémů. Ano, na Slovensku také debatovali o tom měsíčním a kvartálním výkazu. My stále říkáme, je to otevřené, ono se to má zavádět až od roku 2016. Předseda Asociace živnostníků, malých a středních podniků pan Havlíček bude mít, myslím, že příští týden, tiskovou konferenci. Dělali na to výzkum, na tyto naše projekty, a sám jsem zvědav, k čemu dospěli. Protože já jsem přesvědčený, že většina podnikatelů a živnostníků naší země je poctivých, poctivě platí daně, a samozřejmě mají problém konkurovat těm, kteří neplatí. Takže je to vyzkoušené. Odjeli jsme do těch států, kde to aplikovali, kde jsou jasné výsledky, a dělali jsme si na to analýzy a porovnání. A proto i ty systémy nemají zdaleka stát tolik peněz, kolik stála naše státní pokladna, která stála třikrát víc než v Rakousku.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Nyní s přednostním právem pan poslanec Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dobrá, já se nechci přít o efektivitě či neefektivitě zavedení toho projektu. Já jenom říkám, já tomu efektu nevěřím. A pan ministr, když nám předkládá střednědobý výhled, tak neříká nic jiného. On říká: já tomu projektu nevěřím. Protože na rozdíl od rozpočtu, který se musí opírat o platnou legislativu, což bohužel nebyla úplně pravda v tom rozpočtu, který jste schvalovali, tak na rozdíl od rozpočtu střednědobý výhled a pak ještě konvergenční program naopak musí počítat, nebo měl by počítat, s opatřeními, která chce vláda učinit, se změnou legislativy, se změnou systémových nástrojů v exekutivě. Tyto dokumenty, jako je střednědobý výhled a konvergenční program, s nimi počítají a počítat mají. Odhadují tak bilanci.
Já jenom opakuji to, co z těch čísel pana ministra je pravda, že když já říkám, že nevěřím účinnosti těch jeho opatření proti daňovým únikům, tak pan ministr, když vám tady předkládá svůj střednědobý výhled, tak vám říká totéž. On vám říká: já nevěřím, že to bude mít nějaký efekt, já nevěřím, že z toho vybereme o korunu navíc. Protože kdyby tomu věřil, tak tam ty peníze jsou. Protože tomu nevěří, tak je tam nemá. To je strašně jednoduché.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Fiedler. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Karel Fiedler: Děkuji za slovo. Já jenom chci podotknout takovou malou věc, že já jsem byl s faktickou poznámkou přihlášen dříve, která má podle mě tedy přednost před přednostním právem pana poslance Kalouska, ale budiž, není to zásadní problém. (Předsedající: Já se omlouvám.) Není to zásadní problém.
Děkuji panu ministrovi za odpověď. Fakta, která uváděl, nebo skutečnosti, které vycházejí, předpokládám, ze zkušeností z jiných zemí, jsou pro mě více vypovídající než nějaké studie. Pokud to tak je, tak opravdu pojďme do toho všemi deseti, jak se říká. Ale v tom případě si opravdu kladu otázku, proč tam ta čísla v tom střednědobém výhledu opravdu nejsou a proč, pane ministře prostřednictvím pana předsedajícího, dáváte panu Kalouskovi tu možnost, aby tady pořád předváděl tu kritiku, která hraničí s exhibicí. Protože kdyby tam ta čísla opravdu byla, tak asi nebude záměr nebo důvod k této kritice. A já jsem si vědom toho, že já sám jsem často tyto věci komentoval.
Pokud se týká toho návrhu, tak tady určitě je možno dávat výhledy optimistické nebo pesimistické. A já, přestože některé věci kritizuji, tak si myslím, že se snažím zachovávat si reálný pohled na věci. Prostřednictvím pana předsedajícího, já si, pane Kalousku, vybavuji dobu, kdy byla krize, kdy jsme věděli, že ta ekonomika asi nepůjde nahoru takovým způsobem, jakým půjde, a byly jaksi předkládány státní rozpočty, které počítaly s utopistickým růstem ekonomiky o 4 %. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Fiedlerovi. Nyní s přednostním právem pan ministr Babiš. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji, pane předsedo. Já to zkusím říct ještě jednou. Není to tam, protože nemáme jistotu, že to prosadíme v nějakém čase jako zákon. My tu jistotu nemáme. Jsou to komplikované zákony, je to komplikovaný projekt. Nevím, proč s tím máte problém. Pokud se nám to povede a vybereme víc, tak bude nižší deficit. Však vy jste pravičáci, tak byste měli být rádi, ne? Bude nižší dluh, to přece všichni chceme, ne?
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Pokud nikdo takový není, končím všeobecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova pana zpravodaje i pana ministra. Není zájem, přistoupíme tedy k rozpravě podrobné. Do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí, končím tedy podrobnou rozpravu a poprosím o závěrečné slovo pana zpravodaje a o návrh usnesení.
Poslanec Václav Votava: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, závěrečné slovo nemám, navrhnu tedy usnesení, které už jsem tady citoval z usnesení rozpočtového výboru: Poslanecká sněmovna stanoví střednědobý výdajový rámec na rok 2016 ve výši 1 bil. 182 mld. 400 mil. korun a na rok 2017 ve výši 1 bil. 215 mld. 500 mil. (řečeno tisíc) korun.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Já jsem přivolal naše kolegy z předsálí. Mám tady žádost o odhlášení, odhlašuji vás všechny a prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami.
Zahajuji hlasování o usnesení, tak jak jej navrhl pan zpravodaj rozpočtového výboru.
Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 144, přihlášeno je 146 poslankyň a poslanců, pro 86, proti 34. Návrh byl přijat.
Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji a končím tento bod.
Dalším bodem je bod číslo
81.
Návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2015
a střednědobého výhledu na roky 2016 - 2017
/sněmovní tisk 334/
Tento materiál uvede ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi krátce uvést návrh rozpočtu i střednědobý výhled Státního fondu rozvoje bydlení. Dále již budu mluvit ve zkratce SFRB či fond.
Fond od roku 2012 poskytuje novou podporu pouze ve formě návratných podpor zvýhodněných úvěrů. Realizace těchto nástrojů je výrazně efektivnější a zajišťuje dlouhodobou udržitelnost podpory. Jedná se o nízkoúročené úvěry na výstavbu nájemních bytů a bytů pro cílovou skupinu, především seniory, opravy a modernizace bytových domů, podporu bydlení mladých a na podporu obnovy bydlení po živelních pohromách. Pro rok 2015 je navržen celkový objem nově poskytnutých podpor na 1 mld. 40 mil. korun. Celkové výdaje budou v roce 2015 činit téměř 2,2 mld. korun. Vedle návratných podpor zahrnují výplatu dotací z minulých let a náklady na správu a zajišťování podpor.
V oblasti dotací návrh rozpočtu a střednědobý výhled uvažuje pouze o dotacích vyplývajících ze závazků z minulých let, to znamená dotací mladým lidem formou snížení jistiny při narození dítěte, a s výplatou části závazků vzniklých v programu podpory rekonstrukcí, modernizací a zateplování bytových domů v podobě úrokových dotací, tzv. programu Panel.***