(9.50 hodin)
(pokračuje Babiš)

Naše hnutí zásadním způsobem podporuje, aby byly přijaty zákony Rekonstrukce státu, to znamená, už bychom rádi, kdyby ten zákon o kompetencích NKÚ, o kterém tady pan Filip mluvil, konečně odešel ze Senátu a aby to bylo přijato. Stejně je to s registrem smluv. Trvá to dlouho i na moje gusto, ale určitě chceme transparentní rozpočet.

Jak se vlastně ten rozpočet dělá? No tak já jsem zdědil státní pokladnu, která nás vyjde za deset let asi na 6,2 mld. korun. A ta pokladna nemá ani účetnictví. Ona má jen kapitoly rozpočtu. Takže vlastně když jednáme o rozpočtu, my nevidíme - účetnictví má jednotlivé resorty, ale my nevidíme konkrétní smlouvy. Nemůžeme o tom vést ani debatu. Stejná pokladna v Rakousku vyšla na třetinu a zahrnuje centrální registr smluv, zahrnuje cash flow státu, zahrnuje centrální nákup, platební styk. U nás to vůbec nemáme. A máme to samozřejmě v plánu, chceme to udělat. Ale jsme v podstatě na počátku cesty. Takže ta pozice Ministerstva financí je z hlediska vyjednávání samozřejmě v úplně jiné pozici, než kdybychom viděli skutečně do střev toho rozpočtu.

Mimochodem, děláme maximum legislativy. Já jsem byl kritizován, že mám blbou účast tady, ale já jsem se díval, kolik resorty předložily zákonů... Doposud to bylo 100. A můj resort předložil 24. Takže na tom není až tak blbě.

Z hlediska rozpočtu tady samozřejmě byly předložené různé pozměňovací návrhy. Já jako ministr se snažím o transparentnost. Samozřejmě otevřeně se vyjadřuji i k jiným resortům - zdravotnictví... Teď údajně zase mají jít na přístrojovou komisi nějaké přístroje pro nemocnici ve Zlíně, která je zadlužená, za 300 mil. Taky jsem se k tomu vyjadřoval, že by bylo asi dobré, aby ta komise řešila taky ceny, nejen umístění přístrojů. A taky sport. Tady byl pozměňovák na miliardu sportu. Tak prosím vás, my určitě potřebujeme víc peněz do sportu, ale my to potřebujeme pro mládežnické kluby, my to potřebujeme pro podporu sportovní výuky na základních školách. A já se ptám, proč teda minulý rok nějaký pan Ječmínek, to je šéf Autoklubu, dostal 90 mil. korun. Pan Ječmínek, první místopředseda šéfa Sazky, kteří zničili Sazku. Ten, který podepisoval Hušákovi plat za 960 tis. a potom mu ještě podepsal bonus. Ti, kteří zničili Sazku, která dávala do sportu miliardu. Tak tento pán dostal na kotelnu teď 6,7 mil. a 3 mil. ještě na zateplení budovy. Takže já si myslím, že my ve sportu potřebujeme audit. Audit sportovišť, audit klubů, podívat se, jak se to financuje. Minulý rok byl vylobbován nějaký odvod loterijní společnosti pro Český olympijský výbor, tečou tam peníze na investice, na provoz. Já se ptám, proč to není společně. Protože některé mládežnické kluby, kdyby dostaly 100 tis., tak budou šťastné. Proč dáváme 40 mil. na nějaký fotbalový stadion? Takže určitě potřebujeme víc peněz do sportu, potřebujeme nějaký systém, potřebujeme poznat ten systém. A já určitě sport budu podporovat. Ale skutečně my ho potřebujeme ne do betonu, ale pro naše děti, které podle statistik nemají až takovou fyzickou kondici. Nechci říct, že jsou obézní, ale určitě je tam velká rezerva v tom sportování.

Já bych se ještě vrátil na začátek k panu poslanci Kalouskovi. Jen zopakuji. Já nevím, jaká čísla čte pan poslanec Kalousek. Já bych zopakoval znovu tento rok. Rozpočet je 112 mld., já doufám, že skončíme někde na 80. Přitom jsme uvolnili spotřebu. A hlavně díky naší vládě narostla domácí poptávka. My jsme přinesli důvěru a oživení spotřebitelů (smích zprava), ne restrikce. My neříkáme, že je krize. My jsme totiž na tom celkem dobře z hlediska porovnání růstu s okolními zeměmi. A to ještě ten stát je v takovém stavu, jak je.

Takže já nevím, kdo nechápe čísla. Původně byl deficit 120 mld., já jsem ho naplánoval na 100 mld. Samozřejmě v rámci debat od května do září byly tlaky, abychom deficit navýšili. Ale podstatné je, že v tomhle roce, když porovnám zadlužení naší země, konec 2013 a konec 2014, se nám povede pravděpodobně snížit absolutně dluh o 20 mld. Takže 2012, 2013 bylo navýšení dluhu. My ho snížíme. A je to po delší době. Sice malé snížení, ale je. A stejně jsme to naplánovali na příští rok, i když je deficit 100 mld., tak samozřejmě budu usilovat o to, aby byl podstatně nižší. Takže chci, aby ten trend šel dolů. Abychom se nezadlužovali a to je priorita. Proto si myslím, že ten rozpočet je dobrý, protože ten původně plánovaný deficit na 120 je na 100, dluh bude stejný. Tak já nechápu, o čem tady je řeč.

Já si myslím, že ten rozpočet jsme předkládali velice netradičně, transparentně, projednán se zaměstnavateli, s odboráři, se všemi. Změnili jsme tradici, že se to nedalo tripartitě dva dny před termínem, ale že jsme skutečně o tom debatovali. Proto si myslím, že ten rozpočet je velice dobrý. Samozřejmě stát má rezervy, i resorty mají rezervy a čeká nás dlouhá cesta. Ale myslím si, že ten trend je velice dobrý. A skutečně nechápu, kde kolegové chodí na ta čísla, která tady předkládají.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji panu ministrovi a mám zde tři faktické poznámky. První pan kolega Kalousek, potom pan kolega Stanjura, potom pan poslanec Novotný. Takže vaše dvě minuty, pane předsedo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Kdyby těch čísel nebylo, pane ministře, byl byste možná i přesvědčivý řečník. Ale vzhledem k tomu, že ta čísla existují (potlesk zprava), je to na pováženou.

Ten resort, který podle vašich slov jste zdědil v rozvalu, vybíral daně s efektivitou jistě ne ideální, ale historicky nejvyšší. Po roce vašeho působení efektivita výběru daní prudce klesá. A je to doložitelné na konkrétních číslech podle mezinárodních standardů, ta čísla jsou dohledatelná ve veřejných zdrojích. Po roce vám klesá efektivita výběru daní, byť verbálně o tom mluvíte velmi přesvědčivě.

Ptáte-li se mě, kde ta čísla beru - prosím zde (ukazuje zelený sešit) - sešit H, příloha zákona o státním rozpočtu. Vaše dokumentace vámi podepsaná říká, že od roku 2009 - já vám ten sešit věnuju, je můj, ale psal jste ho vy (smích zprava). Vaše dokumentace říká, že veřejné rozpočty - země je posuzována podle stavu veřejných rozpočtů - se zlepšovaly od roku 2009 každým rokem až do roku 2014, kdy došlo ke změně trendu a ke zhoršení. A v roce 2015 dochází k dalšímu zhoršení. A dokládáte to tam přesvědčivými tabulkami a čísly, která jsou pravdivá. Ptáte-li se mě, kde jsem to vzal - no ve vašem návrhu! A já se jenom ptám, proč pokládáte za nezbytné stav veřejných rozpočtů zhoršovat. A vy říkáte - já to nezhoršuju, já to zlepšuju. Ale tady nám všem píšete, že to zhoršujete - a máte pravdu ve svém písemném, nikoliv verbálním projevu. (Potlesk zprava.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP