Středa 10. prosince 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Gazdík)

82.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015
a střednědobý výhled na roky 2016 a 2017
/sněmovní tisk 342/

Než tento materiál uvede pan ministr Dan Ťok, slovo si žádá pan poslanec Dolejš. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo. Nebudu zdržovat, jenom poznámka k předminulému hlasování, tedy ke střednědobým výhledům. Je to pro zápis, prosím vás. Opravdu jsem se neidentifikoval s tímto dokumentem. Hlasoval jsem zdržení, objevilo se ano. Zřejmě nějaký bludný proud vnikl do našeho elektronického zařízení a zmátl tu výslednici. Ale je to tak, jak povídám. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Dolejšovi a nyní prosím pana ministra dopravy Daňa Ťoka, aby se ujal slova a seznámil nás s návrhem rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Dobré odpoledne. Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych vás seznámil s rozpočtem Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015 a střednědobým výhledem na roky 2016 a 2017. Návrh rozpočtu SFDI na rok 2015 a střednědobého výhledu do roku 2017 byl odsouhlasen vládou České republiky, hospodářským výborem Poslanecké sněmovny České republiky a je předkládán Poslanecké sněmovně České republiky ke schválení.

Rozhodujícím faktorem pro sestavení rozpočtu je nutnost v maximálně možné míře respektovat požadavky na opravu a údržbu sítě dle vládou schváleného dokumentu dopravní sektorové strategie druhé fáze a dále zejména nutnost dočerpat do konce roku 2015 prostředky operačního programu Doprava z let 2007 až 2013. Výdajový limit na rok 2015 je navrhován ve výši 44 mld. korun a pro roky 2016 a 2017 ve výši 43 mld. korun ročně. Minimum stanovené dopravní politikou České republiky pro léta 2014 a 2020.

Dále je na straně příjmů i výdajů v roce 2015 bilancováno financování akcí spolufinancovaných ze zdrojů Evropské unie, zejména v rámci operačního programu Doprava, což spolu s nároky odhadovaným zůstatkem účtu SFDI ke dni 31. 12. 2014 a předpokládaným souvztažným navýšením prostředků Evropské unie předjednaným s Ministerstvem financí zvyšuje vládou schválený výdajový rámec na celkových 94,4 mld. korun.

Vzhledem k nízké alokaci zdrojů OPD ze strany Ministerstva financí a k příslibu navýšení prostředků z fondů Evropské unie v průběhu roku 2015 v závislosti na průběhu čerpání schváleného rozpočtu byly akce OPD 2007 až 2013 i OPD 2014 až 2020 shrnuty do agregovaných položek tak, aby bylo možné jejich pružné zařazení k financování v okamžiku jejich schválení pro operační program. Celková výše rozpočtu SFDI v roce 2015 bude ovlivněna na příjmové straně zejména následujícími faktory. Změna kurzu euro : česká koruna. Realizace projektů mimo rozpočet SFDI. Neschválení projektu k financování z CEF, což je plné rozhodovací právo Evropské komise. A termín schválení OPD 2014 až 2020 u jednotlivých projektů. Potenciálním problémem mohou být odvody prostředků ze strany investorů finančním úřadům. SFDI při kontrolách akcí příjemců za rok 2013 identifikoval chyby a podal podněty k finančním úřadům ve výši 3,9 mld. korun.

Investoři však v podstatě žádné vlastní zdroje nemají. Jejich zřizovatel - Ministerstvo dopravy - má rovněž omezené možnosti, takže by pravděpodobně krátil dotaci SFDI. Navržený rozpočet SFDI s těmito výdaji nepočítá.

Podrobný návrh řešení způsobu úhrady těchto odvodů byl předložen hospodářskému výboru Poslanecké sněmovny dle vzneseného požadavku.

Na základě výše uvedeného navrhuji Poslanecké sněmovně České republiky rozpočet SFDI na rok 2015 a období střednědobého výhledu na období 2016 a 2017 schválit. Děkuju vám.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Tento sněmovní tisk projednal hospodářský výbor, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 342/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec František Laudát a informoval nás o jednání tohoto výboru a přednesl návrh usnesení. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dobré odpoledne.

Základní obrysová čísla tady padla. Hospodářský výbor projednal materiál, který máte označený jako tisk 342 dne 19. listopadu. Přijal k němu usnesení. Když pominu formality... (Hluk v sále.)

Za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 342 - Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015 a střednědobý výhled na roky 2016 a 2017 v předloženém znění. Pak následuje zmocnění zpravodaje, abych vás s tímto seznámil.

Pro vaši informaci... Mohl bych poprosit o klid? (Sál se utišil.) Děkuji.

Hospodářský výbor ještě přijal doprovodné usnesení.

"Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR žádá Ministerstvo dopravy a Státní fond dopravní infrastruktury, aby součástí každého návrhu rozpočtu SFDI byl indikativní seznam příprav," což není nic jiného než průběžné informování o stavu přípravy jednotlivých dopravních staveb.

Tolik tedy usnesení hospodářského výboru a teď jako zpravodaji tohoto materiálu mi dovolte několik poznámek.

Za prvé. Tím, že bylo upuštěno od předávání indikativního seznamu příprav, de facto ministerští úředníci si mohou vlastně připravovat, přerušovat přípravy jednotlivých staveb, jak se jim zamane, tím pádem potom je trošku potlačeno právo politických reprezentací vytvářet dopravní politiku. Pan ministr vám tady některá základní čísla řekl. Jednak tedy národní prostředky 44 mld. Kč tady zaznělo, v porovnání s letošním rokem je to o miliardu více, což není žádný dramatický nárůst. V rozpočtu bude použito prostředků z Evropské unie z programovacího období 2007-2013 5,6 mld. Kč, prostředky z programovacího období 2014-2020 200 mil. Kč, což tedy indikuje, že nové programovací období předchozí ministr nepřipravil.

Převody z předchozích let. Slyšeli jsme mnohokrát opět nepřítomného ministra Babiše, že předchozí vlády špatně řídily investice v resortu dopravy, speciálně na ŘSD při výstavbě silnic a dálnic, které jsou v gesci Ředitelství silnic a dálnic. V listopadu tady předběžná suma nevyčerpaných prostředků byla odhadována, je to skutečně odhad, na 6 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že rozpočtový výbor vykázal s negativním stanoviskem pokus o rozpočtovou změnu na nákup jakýchsi prostředků pro železnici ve výši 1,25 mld. Kč, tak předpokládám, že to je další částka, která tam přistane. Ale byl to hrubý odhad. Vzhledem k tomu, že ani nevím, jak ke konci roku fungovala předchozí pověřená ředitelka Ředitelství silnic a dálnic, tak bychom neměli novému panu ministrovi vyčítat, pokud tato částka bude ještě výrazně větší.

Možné navýšení v průběhu roku 2015. Zpracovatel materiálu odhaduje z prostředků Evropské unie na 27,5 mld. Kč, to znamená, že celková suma pro příští rok by potom byla to, co budeme schvalovat, 94,4 mld. Kč, ale vzhledem k tomu nečerpání může být k dispozici suma ještě větší. (Hluk v sále.)

Některé poznámky k evropským fondům už tady pan ministr sdělil.

Důležité skutečnosti: Při projednávání na hospodářském výboru byla poměrně dlouhá debata. Podotýkám, že v té době resort neměl ministra. Prachař rezignoval, nový ministr jmenován nebyl. Rozpočet obhajoval pan náměstek Feranec.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Omlouvám se, pane poslanče. Nejprve si dovoluji rozpustit tam ten debatní kroužek dvou ministrů, jednoho předsedy poslaneckého klubu a jednoho věčně rušícího poslance. (Jmenovaní stojí před lavicemi ČSSD). Děkuji.

Potom vás všechny poprosím o klid. A teď poprosím pana poslance, aby pokračoval.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji. Byla kolem přípravy, protože alfou a omegou je příprava staveb. Pro vaši informaci, na rok 2015 je počítáno s velikou částkou 3,7 mld. Kč, z čehož 2 mld. Kč je pro investiční přípravu Ředitelství silnic a dálnic, 343 mil. Kč jsou neinvestiční prostředky na přípravu ŘSD, 1,2 mld. Kč je pro SŽDC. Pro Ředitelství vodních cest se pak počítá se 115 mil. Kč.

Veliká diskuse byla, protože nám bylo sděleno, že v této částce není počítáno konečně s realizací studie na rychlá spojení. Předpokládám, po dohodě tady, že padne pozměňovací návrh, aby s touto částkou bylo počítáno už jenom proto, že pan ministr financí, byť teď se k tomu nemůže přihlásit, tak jste všichni dopoledne slyšeli, že to je jeden ze zásadních bodů resortu dopravy.

Tolik asi k tomu. Výbor se poměrně velkou většinou postavil za tento rozpočet jednak z důvodu, že nemohlo být někomu vyčítáno, jaký rozpočet připravil, protože jeden ministr skončil, druhý ještě nebyl. Za další, fond je financiérem staveb a musí poslouchat pokyny ministra a bohužel je obětí situace, kterou nemá příliš šancí ovlivnit, a to je speciálně situace na Ředitelství silnic a dálnic. Pokud si vyžádáte bližší popis situace, Správa železniční dopravní cesty až na myslím 200, 300 milionů podle listopadových odhadů v letošním roce vyčerpá přikázané prostředky a zbylá částka, to bylo více jak 5,5 mld., ale bude to ve skutečnosti ještě výrazně více nevyčerpaných peněz, se týká Ředitelství silnic a dálnic.

Tolik asi zpravodajská zpráva. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji Laudátovi a zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Karel Šídlo. (Někteří poslanci vykřikli: S krátkým - Šidlo.) Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, já již mnoho let, co jsem v Poslanecké sněmovně, se snažím věnovat problematice vysokorychlostních tratí a byl bych velice rád, kdybych se ve svém věku dožil také toho, že Česká republika nebude v Evropě tím ostrůvkem, který vysokorychlostní tratě obešly.

Proto jsem i v minulém volebním období byl členem pracovní skupiny, která se zaobírala rychlými spojeními, to je vlastně pojem toho, že bychom měli nově budované vysokorychlostní tratě v nových trasách propojit se stávajícími tratěmi, které mají zvýšenou traťovou rychlost, a tyto by nám měly přispět k tomu, že nás nebudou expresy a dálkové vlaky v rychlé dopravě jako Českou republiku obcházet. Protože jsme v situaci, že celá řada spojení je mnohem rychlejší okolními státy než přes přirozený prostor České republiky, která je ve středu Evropy.

Proto jsem si také dovolil dnes vám předložit určitý návrh k rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015, který obsahuje aspoň tu minimální možnost, aby Česká republika dostala šanci k tomu, aby tato rychlá spojení byla vybudována.

Navrhuji následující text: Do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015 zařadit položku Studie proveditelnosti rychlého spojení RS 1 Praha-Brno-Ostrava s náklady cca 30 mil. korun. Částku je možno vybilancovat z globální položky Příprava a zabezpečení staveb, příjemce Správa železniční dopravní cesty. Z tohoto návrhu vyplývá zcela jednoznačně, že to není návrh, který by zvyšoval požadavek Státního fondu dopravní infrastruktury na příjmovou stránku ve vztahu ke státnímu rozpočtu.

A nyní mi dovolte jenom stručné odůvodnění pozměňovacího návrhu. Co je to vlastně to rychlé spojení 1 Praha-Brno-Ostrava? Vysokorychlostní trať neboli rychlé spojení Praha-Brno-Ostrava by mělo být páteří vnitrostátní dopravy v České republice. Nová trať by měla zajistit konkurenceschopné spojení Prahy s Brnem za necelou hodinu, Brna s Ostravou za 35 minut, a tedy i Prahy s Ostravou za 1,5 hodiny. Nová trať nezkrátí jenom cestovní doby, ale i ujetou vzdálenost. Například mezi Prahou a Brnem to bude zkrácení skoro o 50 km. Tím je ovlivněna samozřejmě i spotřeba energie a další provozní náklady dopravců. Jen tak pro zajímavost, plně obsazený vlak mezi Prahou a Brnem jedoucí více jak 300km rychlostí spotřebuje na jednoho pasažéra elektrickou energii, která odpovídá 0,8 litru benzinu. Rychlovlaky tedy představují i jeden z nástrojů k dosažení energetické bezpečnosti naší republiky.

Potřebujeme i nové spojení Praha-Ostrava, když již máme pendolina? Já bych řekl že ano. Jedná se o novou trať a současně i o využití nových tratí Praha-Brno, Brno-Ostrava. Obě tato dílčí spojení jsou dnes katastrofálně nekonkurenceschopná a potřebná sama o sobě. Až se obě tyto tratě propojí, bude rychlejší jezdit do Ostravy přes Brno o hodinu a půl. Bude to synergie jako bonus navíc z výstavby těchto dvou tratí. Pendolino z Prahy do Ostravy je sice náš nejrychlejší vlakový spoj, ale průměrná rychlost 100 km jej řadí do minulého století. A i krátké jednání v Praze či Ostravě znamená plus dvě tříhodinové cesty tam a zpět a dělají z toho celodenní záležitost. Po dokončení silnice R 35 mezi Opatovicemi a Mohelnicí bohužel ani ve směru Praha, Olomouc a Ostrava nebude současný vlak konkurenceschopný.

Připomenu, že novou trať potřebujeme nejen kvůli rychlosti, ale také kvůli kapacitě. Modernizovaný koridor mezi Prahou a Českou Třebovou má vyčerpanou kapacitu a podobně i mezi Přerovem a Ostravou. Navíc pokud dnes dojde v Kolíně k nějaké mimořádnosti, ochromí to spojení na dvou třetinách území České republiky. A už vůbec nemluvím o příměstské dopravě. Vlaky Esko mezi Prahou a Kolínem dnes jezdí pomaleji než před deseti lety, protože bohužel musí dávat přednost expresům. Podobná dopravní zácpa v uvozovkách je i v brněnské aglomeraci a mnohde i jinde.

Tuto důvodovou zprávu jsem takto pojal i z důvodu toho, o čem se hovořilo pravidelně nejen na hospodářském výboru, který těmto rychlým spojením dává podporu průřezem politického spektra, ale taky v návaznosti na diskusi, která se tady včera odehrála ohledně situace, která souvisela s přírodními podmínkami, které byly na počátku prosince. Myslím, že k těmto věcem by nedocházelo, pokud bychom měli tyto dvě alternativní tratě.

Na závěr mi dovolte ještě navrhnout alternativní návrh, pokud by tento můj návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury nebyl vámi vyslyšen a nebyl ctěnou Sněmovnou přijat. Já bych navrhoval, abychom případně ještě přijali doprovodné usnesení k rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015. Toto doprovodné usnesení zní: Poslanecká sněmovna žádá ministra dopravy České republiky, aby v průběhu roku 2015 vyčlenil v kapitole Doprava potřebné finanční prostředky pro zpracování studie a zahájil přípravu rychlého spojení 1 v České republice.

Děkuji za vaši pozornost. (Výrazný potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Šídlovi. Poprosím ho o ty návrhy usnesení. - Šidlovi, pardon, omlouvám se.

Nyní tu mám dvě faktické poznámky. S první faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Adam, po něm pan poslanec Karel Fiedler. Prosím, pane poslanče. - Adamec, pardon.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, pane místopředsedo. Vidím, že mi opravdu nemůžete přijít na jméno. Myslím, že už je to podruhé, ale...

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Opět, ano, bohužel. Omlouvám se.

 

Poslanec Ivan Adamec: ... asi už nic neudělám. Já bych se teď vrátil trošku do té nízké současné reality. Nebudu dlouho zdržovat. Mám pouze dotaz na pana ministra a ten se týká převodu nádraží na SŽDC z Českých drah. Jedná se cca o 2 mld. korun. A mě by zajímalo, kde ty peníze jsou, jestli jsou ve fondu, nebo v rozpočtu Ministerstva dopravy. Toť vše. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Adamcovi (s důrazem na správně uvedené jméno). S další faktickou poznámkou pan poslanec Jan Volný. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji, pane předsedající. Já kvituji velký potlesk kolegů po mé levici. Chtěl bych k pozměňovacímu návrhu pana kolegy Šidla jenom dvě věci.

Já tady nezpochybňuji to, že Česká republika potřebuje rychlé spojení, potřebuje kvalitní spojení. Koneckonců odkazujeme tady už od samého počátku na knihu pana Bati, který o tom psal už mezi válkami. Nicméně jen upozorňuji na jednu věc. Jelikož jsem ve správní radě SŽDC, kontaktoval jsem se s vedením, které toto má na starosti. Jenom za letošní rok se vydalo více než 70 mil. za studie na vysokorychlostní trati a dalších 40 mil., to jsou dvě po 20 mil., se teď soutěží a v podstatě se budou realizovat v příštím roce a už jsou zafinancované. Zvažujme, jestli to opravdu nebude nějaká práce do šuplíku, protože takový rozsah práce Praha-Brno-Ostrava není realizovatelný do deseti, možná ani dvaceti let. A těch studií tam mají údajně mnoho a vidí to jako ne zcela účelné. Nicméně nechci do toho házet vidle. Zvažte jako Sněmovna. A myslím, že by si to měli rozhodnout sami pracovníci SŽDC, jestli ty peníze potřebují a jestli takovou studii teď potřebují. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Volnému. S další faktickou poznámkou pan poslanec Fiedler, po něm pan poslanec Šidlo.

 

Poslanec Karel Fiedler: Děkuji za slovo. Já bych měl dotaz prostřednictvím pana předsedajícího na pana ministra.

Pane ministře, jsem si vědom, že jste ve velmi obtížné pozici, že jste něco zdědil a teď jste naskočil do rozjetého vlaku. V průběhu projednávání státního rozpočtu jsem myslím dvakrát vznesl dotaz, protože tady bylo řečeno, že Státní fond dopravní infrastruktury bude navýšen o nespotřebované finanční částky z dřívějších období, a doposud jsem se nedočkal odpovědi, jaká bude ta částka. Vím, že bude velmi problematické ji nějakým způsobem sdělit, ale jaký je předpoklad té částky, o který by nakonec ten státní fond měl být navýšen. Jestli na tento dotaz jste schopen odpovědět a jestli se tedy konečně od vás poprvé tedy, vím, že dřív se vás ty dotazy netýkaly, této odpovědi dočkám. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Fiedlerovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Šidlo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Musím zareagovat oblíbenou frází v tomto řečništi: Já jsem nechtěl vystupovat, ale musím reagovat na pana Volného.

Zkrátka vy tady hovoříte o tom, že SŽDC vydává peníze na studie vysokorychlostních tratí. Já bohužel mám úplně jiné informace. Ano, běží tam peníze na studie, běží tam peníze i na předprojektovou přípravu, ale mohu vám říci, že v žádném případě to nejsou vysokorychlostní tratě nebo rychlá spojení v nových trasách. To je pořád ta hra na tranzitní koridory, které bohužel nic neřeší. A já jsem tady o tom hovořil u toho pozměňovacího návrhu. Já jsem jasně řekl: Máme pendolino, máme revitalizovanou trať a jezdíme průměrnou rychlostí 100 kilometrů. To není konkurenceschopná železniční doprava pro jedenadvacáté století! Já bych požádal kolegy, aby toto vnímali. To je velice důležitá informace, protože i když SŽDC si hraje penězi na projekty, tak ještě nikdo z jejich pera neviděl v České republice projekt na rychlé spojení, případně na vysokorychlostní trať! Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Šidlovi. Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji. Já teď jako poslanec. K panu kolegovi Volnému vaším prostřednictvím. Víte, až to bude někdy jako bod na hospodářském výboru, tak se tam přijďte podívat, protože skutečně to, co říká Karel Šidlo, je naprostá pravda. Možná realita je ještě horší. Skutečně peníze jsou zneužívány na zcela něco jiného a myslím si, že je otázka pro nového ministra, co dál se koncepcí dopravy v tomto resortu. Ale za to nemůžou ani předpředchozí ministři, tohle padá na vrub pana Prachaře zcela jednoznačně. My jsme ho několikrát urgovali a bylo to jako házení hrachu na zeď.

Před příchodem hnutí ANO do Sněmovny dokonce tady vznikla taková aktivita, že v hospodářském výboru ze samého zoufalství jsme - zástupci všech tehdy přítomných politických stran - sepsali zadání, jaké chceme analýzy, studie, všechno, bylo to možná 20 bodů k rychlým spojením a prostě lidé, kteří to měli na starosti, se dokonce vzpouzeli.

Samozřejmě nebudu příliš negativistický vůči tomu předloženému rozpočtu, zase to není věc nového pana ministra ani Státního fondu dopravní infrastruktury, ale my například za Stanjury jsme donutili po dlouhých peripetiích Cargo, aby nám řeklo, kde má úzká hrdla na železnici. No, nebyli to schopni dát dohromady. Oni sice křičeli, že se dostávají do dluhů a nejde jim byznys, ale nebyli zároveň schopni říct, co jim z hlediska technické infrastruktury vadí. Odehrávala se obrovská, asi půlnoční kovbojka, načež jsme to vymámili. Dříve to mělo kupodivu na stole SŽDC, ale musím říct, že i přestože jsem se domníval, že nějaká spolupráce s panem ministrem Prachařem bude, což nebyla, tak bohužel ani toto se neodrazilo v tom, aby se některé z těch - a to nejsou žádné mnohamiliardové investice, některé jsou velké, některé jsou menší, aby se zrealizovaly, to znamená, aby byla investice a rychlá finanční návratnost. Z toho tam není téměř nic, ale zase fond skládá rozpočet tak, jak jsou mu dány podklady od těch třech investorů, ke kterým to padá.

A když pan poslanec Šidlo tady navrhuje ty peníze, tak ví moc dobře, co činí, a skutečně je to správně. Ale to zase samozřejmě vy jako člen rozpočtového výboru nemusíte vědět, co se odehrává na hospodářském, i když musím říct, že s příchodem pana ministra Prachaře jsme zrovna příliš koncepčních materiálů na rozdíl od předchozích období v hospodářském výboru zatím netočili, neřkuli žádné.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Laudátovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Kolovratník, po něm pan poslanec Urban. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Dobré odpoledne, kolegyně, kolegové, já bych se rád zdvořile přimluvil a poprosil za podporu návrhu kolegy Karla Šidla. Vidíte, že to byla možná jedna ze vzácných shod napříč politickým spektrem - zleva tedy i zprava. My jsme to diskutovali u nás v ANO, kolega Honza Volný říkal ten, řeknu, konzervativní názor. Já bych to rád podpořil, protože skutečně vzniká v současné době skupina fanoušků, odborníků, železničářů, kteří chtějí rychlým spojením pomoci. Nejsou to jenom politici, jsou to zástupci Výzkumného ústavu železničního, neziskových organizací, Centra pro efektivní dopravu a věřím, že správně tuším, že je to v souladu se strategií nového pana ministra, že bychom chtěli opravdu naostro odstartovat přípravu těchto spojení. Tato věc není nic proti ničemu, je to vlastně jenom zpřesnění jedné z položek globální položky na přípravu tratí na SŽDC, tak malinká část se konkrétně přesně nazve a nic víc za tím není, takže prosím, abyste to zvážili. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Kolovratníkovi. S další faktickou poznámkou pan poslanec Urban, po něm s faktickou poznámkou pan poslanec Volný. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Urban: Děkuji za slovo. Já to vidím trochu stejně, ale trochu jinak. (Pobavení.) To, co říká pan ministr, je mně velmi sympatické, když říká: já chci rozběhnout co nejdříve zastavené projekty, protože to, co není připraveno z hlediska projektu, tak těžko můžeme pak zařazovat do nějakého rozpočtu SFDI na kterýkoliv rok, a víme všichni, že zastavených projektů za dob minulých ministrů je poměrně hodně. Čili jakoby tenhle manažerský přístup - rychle vykupujeme pozemky tam, kde víme, že budeme něco stavět nebo opravovat, rozběhneme projekty tam, kde prostě máme už namalovány komunikace, ať jsou to vrtky, tedy vysokorychlostní tratě, které tedy namalované nemáme, přátelé, ale máme aspoň nějaké silnice.

Já chci říct, v čem to vidím jinak. V tom, že by měla být nějaká opravdu seriózní dopravní koncepce, která vychází realisticky z možností České republiky, která na druhou stranu přinese zásadní modernizaci dopravní infrastruktury v České republice tak, abychom se přiblížili vyspělejším zemím. To znamená, teď když někdo bude říkat "přidejme prachy na to, abychom podpořili vrtky", tak asi je to správně, ale když se podíváte do toho projektu, který nám předkládali, tak jak mluvil František Laudát, na hospodářském výboru, tak tam je taková nějaká jedna část uprostřed republiky a to jakoby moc smyslu nedává.

Čili já bych chtěl popřát Ministerstvu dopravy, aby ministr tam vydržel déle než všichni ostatní, aby měl čas na to dělat nejenom manažerské kroky teď a hned a každou vteřinu, ale aby měl také trochu času, chuti a příležitosti dívat se vizionářsky na dopravní infrastrukturu v České republice. Protože když budeme mít vizi, budeme vědět, co chceme z hlediska modernizace, a bude to překračovat volební horizonty, tak pak samozřejmě manažersky se to dá daleko lépe zpracovávat i z hlediska plánování financí a podobně. Takže z tohoto pohledu jsem pro každé přidání někam, ale někde se to musí vzít. A podle mého názoru je důležité, abychom se byli jistí, že tady plánujeme nejenom na rok, ale plánujeme nějakou budoucnost dopravní infrastruktury na mnoho let dopředu, neboť je velkou brzdou rozvoje české země.

Děkuji, že jste mě nechali mluvit asi od 10 vteřin dále. (Pobavení.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Takoví jsme my! Děkuji panu poslanci Urbanovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Volný. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Volný: Já bych se chtěl omluvit panu kolegovi Šidlovi prostřednictvím předsedajícího, to bylo špatné porozumění a pochopení. Já vůbec nezpochybňuji potřebu vysokorychlostní tratě R61 nebo RS1, to je samozřejmě správná úvaha. Mě tady zaráží jedna věc a vůbec nejsem konzervativní, jak říká můj kolega. Pragmatická věc. Pokud tady padne nějaký pozměňovací návrh, že by SŽDC mělo něco udělat a bylo by dobře, a já se zeptám na tom SŽDC lidí, kteří to mají v kompetenci a dělají nějakou strategii a vizi, a oni mi řeknou: no nevím, teď to úplně tak nutné není, my těch studií máme mraky, připravujeme další, nebo jsou připraveny... tak to je ta logika věci. Vůbec nezpochybňuji potřebu té trati, ale pokud ti, kde by ty peníze měly skončit - také vím, že na SFDI bude peněz nejspíš dost a asi by těch 30 milionů nebyl takový problém.

Beru tu logiku věci, že tam, kde by to mělo skončit a kde by s tím měli pracovat, tam se zeptám. A pokud oni jsou v rozpacích - já neříkám, že je to blbost, ale jsou v rozpacích a řeknou: teď si myslím, že ještě na to není doba... Proto jsem tak vystoupil.

To znamená, nezpochybňuji samotnou akci a nezpochybňuji, že tato země by tyto trati měla co nejrychleji mít, nebo nás bude celá Evropa objíždět z východu, ze západu, z jihu, ze severu a budeme opravdu odříznuti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Volnému. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Šidlo. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji ještě jednou za slovo. Já na to jenom kratičkou repliku. Víte, ono se ptát na SŽDC je docela problematické. Myslím si, že my politici bychom měli být těmi, kteří chtějí otočit kormidla, kteří chtějí něco popošoupnout do budoucnosti a být také trochu vizionáři, protože my zodpovídáme za rozvoj a za nastavení podmínek, jak se bude rozvíjet Česká republika. Nemůžeme to chtít po úřednících. Úředník splní svůj úkol, sbalí tašku a jde domů. V horším případě, když má svůj nápad, sbalí krabici a jde taky domů. A to je všechno špatně.

Já si myslím, že je právě na nás, abychom jim toto vnutili a aby ty studie nebyly do minulosti, ale aby ty studie byly pro budoucnost České republiky. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Šidlovi. Ptám se, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji za slovo. Já si přece jenom neodpustím k panu poslanci Volnému, vaším prostřednictvím, abych neurazil.

On je problém, že všichni vám říkají "ono toho jsou všude tuny", a v okamžiku, kdy narazíte na to "tak to sem přineste, ta čísla, fakta, data, připravený projekt", tak najednou to není. Zase se vrátím k ministrovi zeměkoule, který má zásadní jeden problém, a to je hotel Thermal. Mluvil tady o tom, že jedná s Korejci. Jak to funguje ve skutečnosti - jedná s Korejci o propojení Letiště Václava Havla Praha s centrem města.

Hospodářský výbor přes Státní fond dopravní infrastruktury možná již před třemi lety, když tak mě opravte, dal peníze, nebo schválil finance právě na přípravu a realizaci alespoň jednoho z úseků z Veleslavína přes Ruzyň a Kladno. A teprve když my tam dáme peníze a jsme ubezpečováni, že projektově je to všechno připraveno, tak časem zjistíte, že vlastně není ani ten základní dokument po dvaceti letech takzvaného PRaK - Praha-Kladno, rychlodráha. A vlastně není. A na tom ztroskotalo, že ty peníze nebyly dva tři roky vyčerpány. Nebylo je možno - celý projekt - použít jako náhradní. A totéž - oni vás balamutí, lžou, anebo balamutí - prostě kdybyste si nechal zjistit data například o takové trati Brno-Přerov-Ostrava, tak zjistíte, že tam někdo hraje nějaký kšeft za 35 miliard, že budou renovovat stávající trať na 200 kilometrů. V budoucnosti by tam mělo být rychlé spojení. Místo toho, aby se někdo zamyslel, protože to jsou veliké peníze, a rovnou udělal všechny analýzy toho území i těch koncových bodů, které to má pospojovat, a rozhodl se koncepčně, to znamená možná spíš racionálnější by bylo například tam kupodivu začít budovat rovnou rychlé spojení a modernizaci za zlomek peněz té stávající trati, ji použít i potom pro pomalou nákladní dopravu a pro regionální obsluhu. Takže to potom má naprosto fatální důsledky.

To, že někdo nám říkal, nebo spíš našim předchůdcům - tady paní Lorencová říkala: "Kde jste byli?" No já tady nebyl, když někdo spískal to, že zabetonujeme půlku Moravy tím, že na dohled máme od sebe rychlostní silnici a dálnici. Takže ono nejlépe by bylo - a když skutečně jdete do té podstaty, tak pak zjistíte, že ta základní a udržitelná koncepční rozhodnutí chybí. Každý si v každém období něco prosadí, a pak jsou z toho skutečně rychlostní silnice a dálnice na dohled, což je teda veliký luxus pro tuhle zemi.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Teď s faktickou poznámkou pan poslanec Volný, po něm pan poslanec Votava. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Volný: Kolegové, opravdu jenom jednu větu. Ano, pane kolego Laudáte prostřednictvím předsedajícího, ve své řeči jsem vyšel a vycházím z toho, že na SŽDC nemáme blbce, ale máme tam lidi, kteří myslí i koncepčně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Volnému. Poprosím pana poslance Votavu s jeho příspěvkem.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, omlouvám se když tak z neznalosti. Domníval jsem se, že vláda schválila svým usnesením, že ze SFDI půjdou tři miliardy na krajské komunikace druhé a třetí třídy. My tady neděláme rozpočet v rozpočtovém výboru, rozpočet SFDI, proto se ptám. Zběžně jsem si prohlížel rozpočet SFDI a nikde jsem to tam neviděl. Tak nevím, jestli se mýlím, nebo jestli je to opomenutí. Pokud je to na příští rok, tak by to tam samozřejmě býti mělo.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. S další faktickou poznámkou pan poslanec Stanjura. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Aniž bych chtěl obhajovat ten materiál, tak se domnívám - pro pana předsedu rozpočtového výboru -, že vláda chtěla trošku zakrýt to zoufalé nečerpání letošních peněz a že to bude z letošního rozpočtu. Že se to nezúřaduje, je druhá věc. Bude to v tzv. nárocích a převede se to z roku na rok. Takhle já si vysvětluji ta veřejná vystoupení o penězích na dvojky a trojky. Domnívám se, že to je z letošního rozpočtu. Logicky se to nedá utratit, ale logicky se to dá převést jako nárok z roku na rok.

Jinak mě stejně jako vás překvapilo, že to v tom rozpočtu není. Ale to je jediné logické vysvětlení, pokud fond nenachystal svůj rozpočet v rozporu s usnesením vlády. Ale to si fakt nemyslím. Takže samozřejmě je to z letošního roku s tím, že se to samozřejmě nevyčerpá a převede se to do příštího roku jako už určené peníze na konkrétní programy.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Stanjurovi. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Pilný. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, jenom vysvětlení k tomu převádění. Já jsem Státní fond dopravní infrastruktury nezakládal, ale jeden z důvodů, proč byl založen, je to, že se tam ty prostředky opravdu dají přesouvat. Je to velmi užitečné, protože nějaké peníze tam zbudou a to znamená, že ta částka, která není zatím finální ani známá na opravu silnic druhé a třetí třídy, je z rozpočtu roku 2014 a její výše bude známá, až se uzavře rok 2014. Přibližně se jedná o něco mezi dvěma až třemi miliardami, které by tam mohly přijít, možná i víc. To je jedna poznámka.

Druhá, která se týká peněz na projekty vysokorychlostních železnic. Já si myslím, že to je velmi správná věc, že se takový projekt musí připravit, udělat. Na druhou stranu bych tedy apeloval i na správu SŽDC s tím, že když někam přidělíme nějaké peníze, 30 milionů, tak jedna věc, na kterou se můžeme spolehnout, je, že je utratí. Ale určitě by to nemělo být proti jejich vůli a ten projekt by měl být kvalitní a někdo by na něj měl nějakým způsobem dohlížet, protože to, že tady pan poslanec Volný přednesl něco, že o tom tam nevědí nebo že mají takových projektů plný šuplík, mě docela znepokojuje, protože oni ty peníze utratí a bylo by potřeba se postarat o to, aby byly utraceny rozumně a k věci.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Mám zde faktickou poznámku pana předsedy Stanjury.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Měli bychom mluvit přesně. Pozměňovací návrh, který zazněl, byla studie proveditelnosti. Žádná taková neexistuje. Neexistuje. Není žádná studie proveditelnosti. Takže někteří míchají pojmy - nějaká studie, zamyšlení, někdy je to i bezcenné. Ale studie proveditelnosti je jasně definovaná a prostě zatím neexistuje. To jenom na tu debatu. Nemůže být argument hlasovat proti tím, že už takovou studii máme. Ta prostě není. Může být argument, jestli to potřebujeme. To je relevantní argument, ale nemůžeme říkat, že už to máme a budeme dublovat něco, co ještě není.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Táži se, kdo se ještě hlásí do všeobecné rozpravy. Do všeobecné rozpravy pan ministr? Závěrečné slovo - tak musíte počkat, až ukončím rozpravu.

Vzhledem k tomu, že nevidím dalšího přihlášeného do všeobecné rozpravy, tak ji končím.

Pan ministr se přihlásil o závěrečné slovo. Chci se zeptat pana zpravodaje, zda si vezme také závěrečné slovo. Ne. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Ještě jednou dobré odpoledne, dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci. Rád bych reagoval na některé věci a doplnil informace, které pravděpodobně v tom mém prvním vystoupení nebyly zcela jasné nebo jsem je neřekl.

Za prvé bych chtěl reagovat na to, co říkal pan zpravodaj. My hodláme při příštím předkládání rozpočtu SFDI dávat i indikativní seznam staveb, takže počítáme s tím, že takový materiál by byl příště všem distribuován. Je to poměrně silné, ale není důvod, abychom tyhle věci nedali k dispozici.

Co se týče peněz za nádraží při převodu z Českých drah na SŽDC, zásadní záměr je, že musíme dobře definovat cenu převodu, aby nešlo o veřejnou podporu. Nicméně počítá se s tím, že v rozpočtu SŽDC peníze budou.

Další záležitost byla otázka, kolik se bude konkrétně vracet. Nechci se tomu vyhýbat. Rád bych vás informoval o tom, že v současné době k 8. prosinci bylo vyčerpáno 39,5 miliardy korun, což je 69 % rozpočtu SFDI. Předpoklad čerpání je mezi 50 a 57 miliardami korun. Co s částkou, která se nedočerpá a která se odhaduje někde v úrovni 6 až 7 miliard. Samozřejmě počítáme, že právě část těchto peněz, jak už indikoval pan poslanec Stanjura, bude použita na financování silnic II. a III. třídy. Říkáme, minimální odhad jsou 2 miliardy, ale může to být i víc a budeme se snažit tam převést větší částku.

Další část nedočerpání bude rovněž alokována na odvody finančním úřadům, o které jsem mluvil ve svém úvodním slovu.

Rád bych se teď vyjádřil k tématu toho pozměňovacího návrhu. Za sebe musím říct, že trvám na tom, co jsem říkal na začátku. Já mám zájem, aby se udělala opravdu koncepce. Dlouhodobá koncepce toho, jak by se měla rozvíjet železniční doprava. Jedna věc je, a to samozřejmě vyžaduje situace, že se musím okamžitě zabývat tím, jak rozběhnout ne úplně funkční organizace, jako je ŘSD a další. Na druhé straně se chci zabývat rovněž koncepcí a mezi to vysokorychlostní tratě samozřejmě patří. Rád bych upozornil, že dnes je v rozpočtu SFDI v položce rychlých spojení už 82 milionů, to znamená, že peníze ve fondu jsou. Nejsou alokovány na konkrétní projekty. Vzhledem k projektu, který byl tady jmenován, že by to měla být příprava studie proveditelnosti rychlého spojení Praha-Brno-Ostrava, nepřipadá mi úplně šťastné dávat do pozměňovacího návrhu konkrétní projekt. Protože při vší úctě ke všem, kteří jste z Ostravy a tím směrem chcete jezdit, možná se musíme podívat na celou geopolitickou situaci Evropy a na trasy, kterými povede vysokorychlostní trať. V zadání pro SŽDC bych nechtěl dnes definovat, že to musí být právě tato trať. A právě tato proveditelnost na konkrétní trase Praha-Brno-Ostrava může vyjít ze studie proveditelnosti, kterou hodláme udělat za peníze, které ve fondu jsou, že bude výhodnější jiná trasa. Chci o tom vést veřejnou odbornou diskusi se všemi, co k tomu mají co říct. Určitě dojdeme k nějakému souhlasnému stanovisku.

Na závěr bych chtěl říct, že opravdu počítáme s tím, že bude vypracovaná studie proveditelnosti a dlouhodobá koncepce. Nemyslím si, že je nutné, aby to bylo takto konkrétně zadáno, ale je to na vás, jak to schválíte. Děkuji, na shledanou.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane ministře. Než budeme pokračovat dál, přečtu omluvenky, které dorazily. Dnešní den od 17 hodin do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Ivan Gabal, od 15.30 do 18 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan ministr Stropnický, od 15.15 do konce jednacího dne se omlouvá paní poslankyně Helena Langšádlová, dnešní den od 16 do 17 se omlouvá pan poslanec Vyzula a od 16 do konce jednacího pracovního dne z pracovních důvodů pan poslanec David Kádner.

Nyní bychom měli přistoupit k hlasování o přednesených návrzích. Prosím pana poslance Šidla, aby přednesl své návrhy. Pan zpravodaj je přečte.

Pane zpravodaji, omlouvám se, pan předseda Stanjura se hlásí s přednostním právem.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Omlouvám se, ukončil jste obecnou rozpravu a já jsem očekával, že bude podrobná. Proto se tak vehementně hlásím, proto jsem nešel hned po panu ministrovi. Ale dobře.

Jenom k těm nádražím. Je třeba říct, že tam ty peníze nejsou. Můžeme se přít, kolik dohodneme v Bruselu, myslím si, že je to správná informace, že to nemáme v rukou jako český stát, ale je tam nula. Evidentně je z rozpočtu jasné, a věřím, že to příští rok budeme schopni domluvit a začít realizovat, a jedno, jestli celou část, nebo nějakou jinou část, nicméně management Českých drah počítá s částkou 1,5 miliardy. Jestli to je, nebo není realistické, není důvod, proč dnes vystupuji. Částka se odhaduje mezi 5 až 6 miliardami, ale pan ministr říká, že to musíme dojednat v Bruselu, aby to nebyla nepovolená veřejná podpora.

Nicméně pokud se nám to povede, a já byl bych rád, kdyby se to povedlo, budeme před zásadním rozpočtovým opatřením my nebo vláda v řádu miliard. Pokud budeme příští rok chtít něco dát Českým dráhám - alespoň první splátku z prodeje, ne-li celou kupní cenu, a s tím počítáno není. Ale v tom stávajícím rozpočtu, pokud bude schválen, to ani nemůže být, protože na to SŽDC nemá peníze. Jediná šance, jak se to dá zrealizovat, tato operace, která je správně, to znamená, je třeba nádraží převést na SŽDC, v tom není žádný spor, tak vláda musí dát SŽDC peníze buď přímo, což je komplikované, nebo musí navýšit rozpočet státního fondu, nebo provést úpravu uvnitř Státního fondu dopravní infrastruktury, což znamená z plánovaných výdajů, o kterých budeme za chvíli hlasovat, odebrat jednu, dvě, jeden a půl miliardy - něco takového. Ta částka je poměrně významná. Já už jsem se ptal minulého ministra dopravy, proč to tam nemá, proč na to nemyslí, protože převod se připravuje dlouhodobě. To je první problém.

A k těm vrtkám. V rozpravě jsem si nevšiml, že by tady byl nějaký poslanec z Ostravy. Pane ministře, omlouvám se, to je slabý argument - vy z Ostravy tam chcete... My jsme nevystupovali. Já jsem trochu zmaten, protože nás požádali kolegové z poslaneckého klubu vašeho hnutí o podporu tohoto návrhu, a vy pak říkáte, že tedy ne. Tak já tomu úplně tomu nerozumím. Ale dobře, koordinace třeba někdy nefunguje. Ale ta výhoda, to, že to tam je konkrétní, je v tom, že to fakt bude. To bychom také mohli mít rozpočet, kdybychom hráli argument, že tam nechceme komunikace, tak by bylo napsané dálnice 15 miliard, silnice I. třídy 10 miliard, železnice 30 miliard, však si s tím odborníci na SŽDC poradí. Ono by se jim to i líbilo, já věřím, jak na ŘSD, tak na SŽDC, ale právě proto v jiných položkách jsou konkrétní akce s alokovanou částkou, aby Sněmovna rozhodla, kam se peníze budou investovat.

My ten návrh podpoříme, když neprojde, nic se neděje, myslím, že to není nic. Navíc je jenom z globální položky, to znamená z toho, co si opravdu určí úředníci nebo management nebo například výbor SFDI - jsou různé orgány, které mohou určit. Chceme jen říct: ano, my to tam chceme. Pokud ne, nic se nestane, i tak se to může stát, ale proto je tam konkrétní specifikace trati, abychom měli jistotu, že se to provede. A 30 milionů je odhadovaná cena, bude se to určitě soutěžit. Nemusí to stát 30, ale taky to může stát víc, protože si myslím, že ta cena je hodně orientační. Pokud budeme korektní.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. A nyní, pane zpravodaji - protože nikoho s přednostním právem nevidím, rozprava byla ukončena, máte slovo, pane zpravodaji.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji. Provedu vás hlasováním. Nejprve bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu poslance Šidla, potom bychom hlasovali o celém usnesení, to znamená schválení nebo neschválení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a střednědobého výhledu, tak jak byl předložen, nebo ve znění pozměňovacího návrhu. V případě, že by nebyl schválen pozměňovací návrh poslance Šidla, ještě předkládá doprovodné usnesení, které se týká téhož. V případě, že schválíme pozměňovací návrh, potom už nemá smysl hlasovat, cíl je naplněn v základním usnesení.

Takže prosím, poslouchejte pozorně. Návrh poslance Šidla zní: Pozměňovací návrh: "Do rozpočtu SFDI na rok 2015 zařadit položku Studie proveditelnosti rychlého spojení RS1 Praha-Brno-Ostrava s náklady 30 milionů korun. Částku vybilancovat z globální položky příprava a zabezpečení staveb, příjemce SŽDC."

Ode mě je stanovisko kladné.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pan ministr? (Neutrální.) Děkuji. Zazvoním a přivolám kolegy z předsálí.

 

Zahajuji hlasování o tomto návrhu, tak jak byl předložen, a táži se, kdo je pro tento návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování číslo 146, přítomných poslankyň a poslanců je 169, pro návrh 76, proti návrhu 36, návrh byl zamítnut. Můžeme pokračovat.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji. V tom případě, pane místopředsedo, budeme hlasovat o základním usnesení: "Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR schvaluje rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2015 a střednědobý výhled na roky 2016 a 2017 ve znění předloženém ve sněmovním tisku 342."

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji a zahajuji hlasování.

 

Poslanec František Laudát: Stanoviska prosím. Mé stanovisko je neutrální.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: A pan ministr? (Kladné.) Kladné. Toto hlasování prohlašuji za zmatečné a dám hlasovat ještě jednou. Mám zde požadavek na odhlášení, takže vás nejdříve všechny odhlásím, požádám vás, abyste se znovu přihlásili.

 

Zahajuji hlasování tak, jak bylo přečteno panem zpravodajem. Kdo je pro, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Je to hlasování s pořadovým číslem 148, přítomných poslankyň a poslanců je 150, pro návrh 109, proti 16, konstatuji, že tento návrh byl přijat.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji. A jelikož nebyl přijat pozměňovací návrh, mám tady návrh doprovodného usnesení k tomuto bodu pana poslance Šidla: "Poslanecká sněmovna žádá ministra dopravy ČR, aby v průběhu roku 2015 vyčlenil v kapitole Doprava potřebné finanční prostředky pro zpracování studie a zahájil přípravu rychlého spojení 1 v ČR."

Stanovisko je kladné.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pan ministr? (Kladné.) Děkuji.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro takto navržené doprovodné usnesení, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 149, přítomných poslankyň a poslanců je 154, pro návrh 150, proti nikdo. Konstatuji, že návrh doprovodného usnesení byl schválen.

 

Tím končím projednávání tohoto bodu a otevírám další bod. Tím je

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP