Úterý 2. prosince 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných
zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákonné opatření Senátu
č. 341/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných
zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 55/2012 Sb., kterým se mění
zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 300/ - druhé čtení

Paní ministryně a pan zpravodaj jsou na svých místech.

Podle mého soudu nebyla ukončena obecná rozprava. V obecné rozpravě s faktickou poznámkou pan kolega František Laudát. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Právě proto, že tady jsme poprvé konfrontováni, byť to nevyčítám paní ministryni, ale její předchůdkyni, s neplněním a zásadním neplněním termínu, tak možná že by bylo docela dobré v tomto druhém čtení, kdyby tady zaznělo, kdy sem dorazí transpozice evropské směrnice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Pokud se nikdo nehlásí do obecné rozpravy - ještě vidím v obecné rozpravě pana kolegu Ludvíka Hovorku také k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, já bych se ještě rád vyjádřil k bodům 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 18, 19, které se týkají zrušení řízení při podání jedné nabídky.

Vím ze zkušenosti a podání některých investorů, především starostů, že tato záležitost může být problém. Jeden názor k tomu říká, že se odstraní komplikace, které stávající systém způsoboval zadavatelům. (V sále je nepříjemný ruch.) Dále se uvádí, že lze postupovat v souladu s § 84 odst. 3 písm. b) zákona a zrušit řízení s ohledem na jeho ekonomickou nevýhodnost před vydáním rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky. Neexistuje ovšem podle mého soudu žádný statistický údaj, kolik řízení bylo doposud zrušeno kvůli podání jedné nabídky, který by prokazoval pravdivost tvrzení v důvodové zprávě. Zároveň je v podstatě ponecháno na svévoli zadavatele, zda mu přijde jedna podaná nabídka vhodná, a novela nepřichází s žádným mechanismem porovnání, zda je skutečně jedna nabídka pro zadavatele výhodná a vhodná. Nechávám tedy na vašem zvážení, zda rušit stávající ustanovení o zrušení řízení.

A ještě úvaha k podobě koncesního systému. Koncesní systém by mohl dát za vznik k oligopolnímu systému několika velkých firem, které by byly schopny plnit zakázky jakéhokoliv rozsahu, a vyřadil by tak z účasti menší společnosti, které by byly odsunuty do pozice subdodavatelů, či by byly zcela vyřazeny. To by výrazně navyšovalo hospodářskou soutěž a je otázkou, zda by zavedení koncesního systému nepřišlo do rozporu s evropským právem (upozornění na čas) hospodářské soutěže. To jenom na okraj k diskusím, které probíhaly. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní ještě faktická poznámka poslance Bohuslava Svobody. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Bohuslav Svoboda: Pane předsedající, dámy a pánové,byl jsem dnes přihlášen již v té předcházející části, proto navazuji na to, co tady zaznělo.

Děkuji velmi panu kolegovi Birkemu i kolegyni Černochové za slova, která tady říkali z pozice starostů. Já z pozice primátora bych chtěl říct ještě jeden fakt, kterým je problém padesátiprocentních víceprací. Tunel Blanka stojí roughly 40 miliard. Když tam dáme 50% možnost navýšení, je to 20 miliard. Myslíte si, že je primátor schopen se svým zastupitelstvem plánovat, že utratí takovouto sumu navíc? Když jsme dělali Blanku, tak jsme potom museli dělat kontrolu všech víceprací. A já jenom konstatuji, že kdyby nebylo mostu, který byl postaven zvlášť a navíc, tak se do 20 % celé navýšení ceny tunelu Blanka vešlo.

Velmi varuji před takovou sumou, která pro velké zakázky, a Praha nezná jiné než velké, znamená skutečně naprosto zničující sumu. Navíc každý takovýto prostor otevírá prostor velkým zadavatelům. Malí zadavatelé nebudou mít vůbec šanci soutěžit, protože ti velcí tu cenu podhodí tak významně, že se do toho malý zadavatel nikdy nebude moct vejít. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Svobodovi. Ještě faktická poznámka pana kolegy Laudáta a potom s přednostním právem k faktické poznámce paní ministryně Šlechtová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec František Laudát: Já tady nechci dělat advokáta koalici, nicméně znovu říkám, pokud by býval někdo načetl, že se budou vícepráce a méněpráce eliminovat, tak jako naprostý souhlas s panem docentem. Nicméně to tam není, takže tady je problém a opravdu ta technická novela - prostě předchůdkyně paní ministryně ji připravila mizerně. Já si nemůžu pomoct, zcela nedostatečně. A přitom slyšela těch asi deset bodů - technická změna parametrů, kde nejvíc tlačí ty zakázky bota, neudělala to z nějakých důvodů, asi zřejmě tlaků nějakých nevládních organizací.

Tak přerušme ten bod do zítřka, nebo to někdo načte, a pak se může klidně ten limit zmenšit. Nicméně i tak podotýkám, že prostě budeme v Evropě dva státy, aspoň pokud mám věřit odborovým svazům, nebo kdo sem posílá ty dopisy, které budou mít nižší limity než těch padesát. A oni asi také mají prostě důvody, proč to říkají.

Já znovu vám tady říkám, pokud byste u toho byli, tak víte, že ten vývoj je tak rychlý jak ve stavebních, tak v ostatních technologiích, že prostě budete uvádět do provozu stavby, které budou v době uvedení do provozu zastaralé, protože pak všechno je změna. Ale kdyby býval aspoň někdo načetl odečítání víceprací, méněprací, protože tady se nebavíme v řadě případů, ale říkám, je to jenom půlka té pravdy, o tom, že vzroste a že můžete ujet o 50 % ceny z toho díla. Tady jde o to, že nemůžete odečíst to, co ušetříte zpravidla podstatnou částí inovace.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní s přednostním právem paní ministryně Karla Šlechtová. Nemám jinou přihlášku do obecné rozpravy. Pokud se nikdo nehlásí, mohl bych to považovat za závěrečné slovo předkladatelky, paní ministryně, jestli chcete. (Ministryně: Určitě.) Určitě. Tak pokud se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu končím a závěrečné slovo paní ministryně Šlechtová. Prosím.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážení kolegové, děkuji mnohokrát za všechny podněty, které zde zazněly, nicméně se domnívám, že jsme tady hodně míchali nový zákon a stávající novelu.

Novelu jsem zdědila a v podstatě ta novela nemusela vůbec být a existovat, protože jsme se měli všichni koncentrovat na nový zákon. Novela je na stole. Ze strany ministerstva to byl vstřícný krok k tomu, aby se eliminovaly ty největší z našeho pohledu, ale nejenom ze strany ministerského - tady bych ráda sdělila, že ta novela procházela kolegiem ministryně, expertními skupinami kolegů ze Svazu průmyslu a dopravy, sociálních a hospodářských partnerů, stavařů, ostatních. Není to jen výmysl Ministerstva pro místní rozvoj. Nicméně to, co jste tady říkali, v mnoha věcech se bude řešit v novém zákoně. Já bych se jenom odkázala na některé věci.

Otázka méně- a víceprací. Tady bych si dovolila nesouhlasit, že mi někdo připravil špatnou novelu. Ta novela byla připravená již na konci srpna a na vládu byla dána 3. 9. Já jsem byla jmenována do funkce 8. 10., já se pouze vyjadřuji k pozměňovacím návrhům, které jsou mou povinností se k nim opravdu vyjádřit z pozice ministryně pro místní rozvoj.

Méně- a vícepráce nejdou sčítat. Můžeme se o tom bavit do nového zákona, teď, v této novele to prostě nepůjde. Ta novela je dílčí novelou, technickou novelou. Já jsem v úvodu řekla detaily, čeho by se to mělo týkat. Myslím si, že je v našem zájmu otevřít hodnoticí kritéria alespoň o to jedno kritérium, to znamená ten tým.

Reference. Tady bych chtěla zmínit, že podle evropských směrnic a podle evropského práva reference nejsou hodnoticím kritériem jako individuálním kritériem. Jsou součástí subjektivních kritérií. My se samozřejmě budeme snažit o tom ještě bavit i s Komisí, zda aspoň reference mohou být jako samostatné kritérium. Nyní to prostě nejde. Nejde to ani do té novely. Budeme rádi, pokud se nám to nějakým způsobem vykomunikuje do nového zákona. To je další věc.

Byla jsem dotazována, kdy bude předložen v podstatě návrh nového zákona. Vzhledem k tomu, že moji pracovníci Ministerstva pro místní rozvoj půl roku řeší tuto novelu, tak samozřejmě ten posun prací se posune do maximálně dubna, kdy musí nový zákon být v účinnosti. Já osobně se budu snažit o to, aby počátkem příštího roku, a rovnou říkám na jeden dotaz, že to nebude v lednu, nebude to v únoru, budu ráda, když to bude opravdu na jaře, abychom pojali vše, abychom pojali vše do nového zákona o veřejných zakázkách. Ten nový zákon opravdu nebude jenom další novelou, jak zde někteří také hovořili. Bude novým zákonem, který samozřejmě bude obsahovat spoustu nových věcí ze strany evropských směrnic a transpozice těch směrnic, které nyní existují a které Česká republika musí transponovat do 18. dubna 2016. Pokud to neuděláme, přijde infringement. To bych ráda, aby zde zaznělo, protože těch infringementů Česká republika nemá málo. Ministerstvo pro místní rozvoj se bude snažit teď, pokud schválíte tuto novelu ve třetím čtení, následně půjde do Senátu, prezidentovi, alokovat veškeré síly na tom novém zákoně.

Jak jsem říkala v úvodu, tato novela nemusela vzniknout. Bylo to rozhodnutí bývalého vedení Ministerstva pro místní rozvoj, abychom více otevřeli možnost právě pro investory. (V sále je silný hluk.)

Zde padala i kritika k tomu, že otevíráme v podstatě větší nůžky k tomu, když nebudeme vyhazovat, resp. nebudeme rušit zadávací řízení při té jedné nabídce. Já tedy nevím, kdo s kým hovořil, nicméně na kolegium ministryně, které ministerstvo -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Prosím Sněmovnu o klid k vyslechnutí závěrečného slova paní ministryně. Vzhledem k tomu, že tento zákon projednáváme s určitým přerušením, tak prosím o soustředěnost. Prosím, paní ministryně, pokračujte.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Děkuji, pane předsedající. Existuje kolegium ministryně pro místní rozvoj, které bylo založeno již paní Jourovou. Setkalo se pouze jednou. Já bych samozřejmě chtěla, aby toto kolegium sestávalo právě z těch odborníků, kteří MMR mohou radit, mohou dávat vstupy do toho nového zákona, ať se týká o hospodářské partnery, ať se týká i o vaše členy. Nemyslím přímo poslance, ale vaše týmy, vaše právníky. Toto zde nabízím.

Další věc, na kterou jsem byla dotazována, resp. zde hodně padala, je dvacet, padesát. Já bych ráda ještě chtěla sdělit, že Ministerstvo pro místní rozvoj nenavrhuje navýšení z dvaceti procent na padesát. Je to návrh pozměňovacích návrhů, ne Ministerstva pro místní rozvoj. My to navrhujeme až v tom novém zákoně podle evropské směrnice, ne teď. Je to dílčí novela, která má v podstatě jenom těch pět bodů, které jsem říkala v úvodu.

Dále jsem byla dotazována, resp. zde padaly různé náměty ohledně ÚOHS. To je poslední věc, ke které se zde vyjádřím, a zbylé budeme probírat ve třetím čtení. Otázka ÚOHS je již nyní řešena ve správním řízení. Není to zakotveno v zákoně o veřejných zakázkách a ani to nebude zakotveno v zákoně o veřejných zakázkách. Existence ÚOHS a jeho pravomoci je na základě jiného zákona, není to řešeno v rámci zákona o veřejných zakázkách. Já sama chápu, že správní řízení může trvat až devět měsíců ze strany ÚOHS k tomu, aby se v podstatě pustil jiný podnět, který tam byl zaslán.

Na druhou stranu mě zde velice potěšilo od mnoha poslanců a z různých klubů to, že sami přijímáte, že veřejné zakázky nejvíce ovlivňují projekty, které jsou kofinancované z Evropské unie. To znamená, že všichni ty peníze chceme. Nejde tu jenom o mě. Nejde o to, že já jsem v komunikaci s Komisí, nebo že jsem napadána, že nehájím zájmy České republiky. Ten zákon nám má pomoci. Tady ta novela nám má pomoci aspoň na tento rok, než bude nový zákon o veřejných zakázkách. A pokud je tady tolik návrhů, tak já navrhuji, pojďme se o tom bavit, ale o novém zákoně, ne o novele, která má řešit jenom dílčí věci, ani ne technické, jenom dílčí věci.

Toto je ode mne vše a budu se těšit na třetí čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ptám se, jestli má zájem zpravodaj o závěrečné slovo. Nemá. Druhý zpravodaj také nemá. Budeme se zabývat rozpravou podrobnou. První je přihlášený pan zpravodaj Okleštěk. Připraví se pan poslanec Vyzula. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já navrhuji v článku 4 nové znění, a to: Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Rostislav Vyzula, připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Rostislav Vyzula: Děkuji, pane předsedající. Já se tímto chci přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je v systému vložen pod číslem 1726. Je složen ze tří bodů. První dva body se týkají elektronické aukce, tak jak jsem uvedl. To znamená, aby hodnoticí komise mohla hodnotit cenu až po proběhnuté elektronické aukci. Třetí bod se týká chráněných dílen, to znamená, aby někdo nechytračil a neprodával přes chráněné dílny úplně jiné zboží, které v chráněných dílnách nebylo vyrobeno, a přitom vlastně toto zboží tímto zvýhodňoval. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Vyzulovi. Slova se ujme v podrobné rozpravě pan poslanec Ludvík Hovorka, připraví se František Vácha. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím přednést několik pozměňovacích návrhů. A sice v bodu 2 se slova "které zadavatel jednající s náležitou péčí" nahrazují slovy "které zadavatel jednající s péčí řádného hospodáře". A je to z toho důvodu, že ta náležitá péče je pojem neurčitý, zatímco pojem péče řádného hospodáře je pojem již judikovaný a lze najít odborné články, které se jeho definicí zabývají, a proto ho osobně považuji za určitější.

K bodu 15. Navrhuji - bod 15 se zrušuje. Krátké zdůvodnění. Důvodová zpráva argumentuje zrušením seznamu hodnotitelů z důvodu nahrazení tohoto systému připravovaným systémem státní expertizy, který je však ve fázi přípravy, ale datum dokončení není známo a předpokládá se rok 2015. Důvodová zpráva sice hovoří o riziku duplicity kontroly, která by vedla k znesnadnění zadávání, je ovšem na zváženou, zda vypouštět seznam hodnotitelů ve chvíli, kdy není systém státní expertizy dovyvinutý a připravený.

Dále - bod 33 se zrušuje. Krátké odůvodnění. Vypuštění zavedení institutu oponentního odborného posudku považuji za nevhodné. Oponentní posudek má sloužit jako pojistka při zadávání objemově velkých veřejných zakázek, přičemž příslušné má být k vystavení vždy ministerstvo. Důvodová zpráva argumentuje nedostatečnými administrativními kapacitami a prodloužením řízení o týdny. Dále uvádí, že je možné i bez tohoto ustanovení, aby si vláda případně ad hoc posudek vyžádala. Toto nelze přijmout jako relevantní argument. Pokud by vláda přistoupila jenom k fakultativnímu vyžádání třeba jen v polovině případů, aby tak měla lepší kontrolu nad veřejnými financemi, dojde ke stejnému administrativnímu problému s kapacitami a možná se řízení protáhne ještě víc. Pokud budou ministerstva s posudky počítat, lze se na ně včas připravit. Současný návrh dle mého názoru předpokládá, že vláda nebude vyžadovat oponentní posudky nikdy, což považuji za nesprávné a v rozporu s pravidly řádné péče o veřejné finance.

Dále - bod 34 se vypouští. Zde opět nesouhlasím s vypuštěním potřeby prověrky pro člena hodnoticí komise. Vzhledem k tomu, jaké zakázky jsou v tomto režimu projednávány, je dle mého soudu prohlášení o mlčenlivosti ze strany člena komise nedostatečné. Navrhovaná novela podle důvodové zprávy řeší současný stav, kdy není dostatek důvěryhodných osob pro zajištění práce komise. Novela by ale neměla uhýbat nedostatečnému administrativnímu zajištění způsobilých pracovníků. Mělo by být naopak snahou zadavatelů, aby si zajistili v souladu se stávajícími mechanismy dost způsobilých pracovníků. Novelu v tomto případě považuji za nevhodný ústupek a doporučuji neschvalovat tuto změnu.

A následně tedy ještě doplnění toho pozměňovacího návrhu - ostatní body se přečíslují. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi. V podrobné rozpravě vystoupí pan poslanec František Vácha, připraví se Leo Luzar. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec František Vácha: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, vážená paní ministryně, dámy a pánové, já se přihlašuji ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 1663 ve znění: Do § 2 odst. 2 se za písmeno d) vkládá nové písmeno e) ve znění: "organizační součást veřejného zadavatele podle odst. 2 písm. a) až d), která samostatně nakládá s přidělenými finančními prostředky, pokud na ně veřejný zadavatel podle odst. 2 písm. a) až d) přenese kompetence podle tohoto zákona svým rozhodnutím nebo vnitřním předpisem". Pak je tu poznámka pod čarou: např. § 22 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, § 4 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.

Jak jsem už zmiňoval, navrhovaná změna zákona rozšiřuje oblast zadavatelů veřejných zakázek o zákonem dané organizační složky veřejného zadavatele, které samostatně nakládají s přidělenými prostředky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Františku Váchovi. Nyní v podrobné rozpravě pan poslanec Leo Luzar. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Leo Luzar: Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, vážená vládo, já se chci přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je v systému zaveden pod číslem 1731. V krátkosti, ač bych nepředpokládal, v této zemi existuje instituce, která nepoužívá český jazyk jako svůj mateřský jazyk, jmenovitě mířím k instituci natolik vážené, jako je Karlova univerzita. Všichni absolventi této univerzity mi dají za pravdu, že mají diplom v latině, že absolvovali Karlovu univerzitu. Zákon o veřejných zakázkách ale bohužel říká, že zadávací dokumentace nebo (nesrozumitelné) dokumentace prokazující kvalifikaci se může zadat v jazyce českém nebo slovenském. Ve své praxi jsem se setkal s tím, že zadavatelé vyžadovali přeložit diplom Univerzity Karlovy z latiny do češtiny. Smrtelně vážně. Nebyl to důvod k vyloučení, ale byl to důvod k tomu zdržet rozhodování, aby se určitá firma třeba nemohla přihlásit. Čili když máte tým, který se přihlásí, je to pět vysokoškoláků, všichni absolventi Univerzity Karlovy, tak za každý překlad z latiny do češtiny zaplatíte 1 500 korun, abyste to v zakázce doložili. A s tím jsem se fyzicky setkal, je to velký problém.

Proto si dovoluji velice krátký pozměňovací návrh, který zní: V bodě 32 v páté části § 148 odst. 6 se doplňuje věta: "Vysokoškolské diplomy lze předkládat v latinském jazyce." Tento bod jsem konzultoval s legislativou ministerstva a vyjadřují s tím souhlas. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za návrh. To byl poslední přihlášený do podrobné rozpravy. Ptám se, jestli ještě někdo chce v podrobné rozpravě vystoupit. Není tomu tak, podrobnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? Není tomu tak. Pan zpravodaj? Nemá zájem. Druhý pan zpravodaj? Také nemá zájem.

Ještě si ověřím u pánů zpravodajů, jestli padl nějaký návrh, který by vyžadoval hlasování. Není tomu tak, ani zkrácení lhůty k projednání mezi druhým a třetím čtením nepadlo. Tedy končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji samozřejmě paní ministryni, panu zpravodaji.

Měli bychom pokračovat dalším bodem jednání, ale mám jeden návrh. Ale nejdříve dám slovo panu předsedovi klubu TOP 09...

Já jsem si ověřil, že podle schváleného programu našeho jednání máme před sebou velmi závažný bod, kterým je posuzování vlivu na životní prostředí EIA. Vzhledem k tomu, jakým způsobem jsme to projednávali a jaké návrhy očekávám ve druhém čtení, dnešní jednací den ukončím, protože po 19. hodině bychom pokračovat nemohli, nestihli bychom ani úvodní slova navrhovatele. Těším se tedy s vámi zítra na shledanou s tím, že upozorňuji, že podle schváleného pořadu schůze je zítra k projednání připraven samozřejmě státní rozpočet České republiky na rok 2015, a pokud ho projednáme včas, tak případně další body z bloku druhých čtení zákonů, to znamená právě teď zákon, který je na řadě, to znamená EIA.

Takže přeji hezký večer a těším se s vámi zítra na shledanou.

 

(Jednání skončilo v 18.56 hodin.)

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP