(12.10 hodin)
(pokračuje Laudát)

Samozřejmě nejsem blízký toho, aby byly nějaké hony na konkrétní lidi, ale co mi rozum nebere, proč není někdo schopen lehce doložit a říci, kdo tam dělal technický dozor, kdo dálnici projektoval, nebo daný úsek, kdo si vynutil, že tam možná byly používány materiály ze skládek a jaké materiály, co že to tam všechno je. Vždyť se přece začaly dělat nějaké vrty. Jaké jsou z toho výsledky?

Promlčení nějakých valorizací. To má asi na starosti konkrétní odbor a konkrétní lidé na Ředitelství silnic a dálnic. Pan ministr si tady nevidí do úst. Já jsem tady při hodnocení situace na ŘSD říkal, že je ponižován útvar kontroly kvality. Hlavně by měli členové komise pohlídat, co s tím dál. Jestli se necháme ošulit a někdo tam bude něco lepit nějakou dobu, a pak už náklady ponese stát, což se obávám, že to tak skončí, anebo jestli se jim to vrátí a řekneme: my jsme si objednali za 7 mld., jestli miliardu stál kilometr, perfektní dílo s nějakou životností, s nějakými parametry, a chceme, abyste nám ho dali. A dělejte si to, jak chcete.

Můžu vám říct jedno. Jestli je opravdu v náspech struska, jestli jsou tam opravdu odpadky, nedej bože, jestli tam někdo snad něco navezl i z lagun, tak to není na nějaké dílčí opravy, a ještě šetřil na zpevňování terénu. Z Prahy vím, že se takový jeden případ tady stal, ale nebyla to struska, bylo to bahno. Ale nájezd se prostě musel kompletně přestavět, protože pořád ujížděl a stabilní to není. Tyto materiály se stabilizují výrazně delší dobu než nějakých šedesát měsíců. Co se týká mostů, jsou to všechno standardní věci. A jestli to někdo udělal špatně, za éry socialismu za tohle chodily kožené kabáty a lidi sbíraly. Dneska mám pocit, že se může stát cokoliv. Když nám to bude umožněno, je nás málo, tak do komise vyšleme jednoho zástupce, který má i vztah k Moravskoslezskému kraji. Vůbec členům tuto roli nezávidím. Tlaky budou obrovské a myslím si, že je to namístě. Mě by také zajímalo, kdo si tady tímhle způsobem dovoluje tohle dělat.

Já jsem dlouhodobě kritizoval, co se tady děje. Bohužel varuji do budoucna. Jestliže tam dáte člověka, který se předtím v této branži nepohyboval a neví, jaké že jsou praktiky dodavatelů staveb, dozoru a podobně, tak z něj jenom udělají hlupáka a bude to pokračovat dál. Zrovna tak, tohle je výsledek, ta mizerná kvalita za možná předražené peníze. Nedělejte si iluze. My říkáme zloději, ale ono to všechno zřejmě běželo sofistikovaně podle zákona přes změny, nepřesnosti projektů a tak dále a tak dále. Takže nemyslete si, že kdyby policie mohla konat, tak by snad konala. Ale všechno sedí, je to ve smlouvách. Všude jsou nějaké rozdílovky. Většinou to začíná u mizerných projektů, u požadavků a tlaků různých iniciativ, u tlaku starostů, co ještě si tam chtějí přidat, jiní vydírají, že nedají souhlasná stanoviska jejich státní správy, do kterých by neměli zasahovat. Takže ono je to jedno s druhým.

To, že jsou problémy na dalších úsecích nebo na dalších stavbách, navrhoval jsem tady, a jediná ODS, mám pocit, nás podpořila, aby vznikla vyšetřovací komise pro řadu dalších věcí. A ne, že by šla úplně do hloubky. Jak by někdo zjistil, co tam spáchali s dodatkem na rekonstruovaném úseku D1, tak to snad není potřeba dlouho řešit. Stačí předložit dodatek a říct, kdo ho podepsal, kdo u toho byl, a pak už jenom ekonomickou analýzu a může následovat: buď je to v pořádku, anebo orgány činné v trestním řízení. Vy jste to neumožnili.

Přijde mi zvláštní, když od nejsilnější strany koalice zazní, že z krizového manažera se stal manažer v krizi. Tak to řešte. A já si myslím, že ti dva zodpovědní, kteří dnes už nesou spoluzodpovědnost za stav rezortu dopravy, jsou Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš - bez pardonu.

Budeme podporovat vznik komise, dáme tam svého zástupce. Nebude to jednoduché. Co bude problém, jestli tam běží, a já to nevím, ale zřejmě ano, nějaká trestní řízení, pak je problém, že může dojít k úniku informací. Ale to záleží na vás, jak bude komise zabezpečena, která data budou poskytnuta, která nebudou. Už jenom principiálně kdyby pohlídali, že někdo udělá a dotáhne proces zjišťování a proces nápravy věci, jak má, kdyby tohle komise dokázala, tak klobouk dolů a bylo by to obrovsky přínosné.

Nám se kdysi vysmívali, když město založilo vyšetřovací komisi na utopené metro. Byl jsem jediný politik, který tam byl, který předsedal jako člen, jinak tam byli samí odborníci. Bylo to terčem vtipů, brutálního nátlaku médií zaplacených z jedné a druhé strany, to znamená Dopravní podnik, tehdejší management, versus tehdejší dodavatelé některých věcí. Dělali z nás pitomce oboustranně. Bylo to krajně nepříjemné, zastání nebylo. Někteří politici tam sehráli krajně nehoráznou roli v tom, že chodili jako přizvávaní, protože chtěli monitorovat, co že to tam je. Nicméně reálným výsledkem bylo postavení protipovodňové ochrany metra, odchytávání slabých míst, nový systém v průchodech, kterými se zatápělo metro, průběžné kontroly, v jakém stavu jsou uzavírací vrata, přizpůsobení se, nové standardy na metro, co se týká z hlediska bezpečnosti a správy, kde se zavedly báňské standardy pro toto dílo. To předtím nebylo. A další a další věci. Samozřejmě veřejně jsme skončili skandalizováni, ale v reálné rovině, doufám, komise, odborníci pomohli obrovsky moc. Je to i další zkušenost. Samozřejmě bude dobré, když si komise přizve ke spolupráci nějaké odborníky. Upozorňuji, že tehdy jsem měl řádově lepší zkušenosti s lidmi z Vysoké školy báňské z Ostravy. Ovšem teď to pro ně může být žinantní, že to je v jejich regionu, na rozdíl od pražských. Když jde na lámání chleba a dáte lidem pocit bezpečí, že to nebude zneužito proti nim, tak oni vám pravdu řeknou poměrně rychle.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci. Dříve než pozvu k mikrofonu dalšího přihlášeného v pořadí a tím je pan poslanec Šidlo, dovolte mi načíst omluvy, a to pana magistra Vondráčka - pan poslanec se omlouvá z jednání dnešního dne od 12 do 13 hodin z důvodu pracovního jednání mimo budovu, dále zde mám omluvu paní poslankyně Maxové, která se omlouvá z dnešního jednání od 12.40 do 16 hodin a od 17.10 do 18, a potom se omlouvá ze zítřejšího jednání od 9 do 11.30. Děkuji.

A nyní již máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se připojil - (předsedající omylem vypnula mikrofon) - k diskusi na téma vyšetřovací komise k realizaci D47.

Já jsem ve Sněmovně už poměrně delší dobu a chtěl bych tady reagovat na to, co říkal pan kolega Birke. Já si myslím, že Poslanecká sněmovna žádným způsobem nenadužívá institut vyšetřovacích komisí. Já jsem jich tady zažil několik a komise vždycky byly spíš vytvořeny pod všeobecným tlakem určité nespokojenosti s realizací celé řady projektů, které prováděla exekutiva České republiky. Poslanecká sněmovna nejen jako legislativní, ale i politický orgán se snažila svým způsobem plnit svoji kontrolní roli vůči exekutivě. Já to tak vnímám i v tomto případě, kdy za námi přišla paní kolegyně Havlová a požádala náš klub, a přímo tedy mě, zda budeme ochotni podpořit vznik této vyšetřovací komise.

Zaznělo také to, že závad při výstavbě liniových staveb na úrovni dálnic a rychlostních komunikací je v České republice celá řada. Ano, já tomu argumentu rozumím. Nejsem také zastánce toho, aby vyšetřovací komise byly u každé dílčí stavby, to si myslím, že by bylo velmi špatně i pro politickou scénu v České republice. Ale na druhé straně si myslím, že může být i dobrým argumentem to, že pokud se budeme zaobírat jednou konkrétní stavbou, která proběhla, případně jejím jednotlivým objektem nebo úsekem, tak můžeme také nastavit to, že politiky v České republice samozřejmě zajímá, jakým způsobem jsou tyto jednotlivé liniové stavby realizovány. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP