Středa 5. listopadu 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Gazdík)

8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2013 Sb., o mezinárodní
justiční spolupráci ve věcech trestních, a další související zákony
/sněmovní tisk 261/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně spravedlnosti Helena Válková. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně spravedlnosti ČR Helena Válková Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych představila první ze série návrhů z dílny Ministerstva spravedlnosti. Všechny mají společné to, že jsou v souladu s programovým prohlášením vlády, a plníme tak své legislativní úkoly. Kromě toho první návrh zákona o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních a samozřejmě další související zákony splní i naše závazky v oblasti implementace evropského práva a současně korespondují ustanovením § 88b až o, kde pro účely tuzemské právní úpravy již máme sérii předběžných opatření, jejichž hlavním smyslem a posláním je chránit hlavně oběť trestného činu před případnými dalšími možnými ataky trestně stíhaných osob, resp. pachatelů.

Aby tato ochrana mohla být účinná, je třeba samozřejmě zajistit v souladu s evropskými směrnicemi její platnost a účinnost za hranicemi ČR. Konkrétně jde o implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/99 ze dne 13. prosince 2011 o evropském ochranném příkazu. Cílem je stejně jako v tuzemské právní úpravě zajistit přeshraniční ochranu obětí trestné činnosti a osob blízkých oběti -

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já se omlouvám, paní ministryně. Poprosím ctěnou Sněmovnu o ztišení. Paní ministryně nemá tak silný hlas, aby vás překřičela, a navíc je to dáma. Děkuji.

 

Ministryně spravedlnosti ČR Helena Válková Děkuji, pane místopředsedo. Já se hlas pokusím zesílit.

- který může ohrozit její život, zdraví nebo důstojnost. Citovaná směrnice upravuje novou formu justiční spolupráce, jež umožňuje, aby v případě, že v jednom členském státu EU, čili včetně ČR, bylo vydáno opatření na ochranu oběti trestné činnosti, které má zamezit jakékoliv formě obtěžování, únosu, nebezpečnému pronásledování a jiným formám nepřímého nátlaku ze strany pachatele trestného činu, a tato oběť se přestěhuje nebo delší dobu se zdržuje v jiném členském státu EU, i stačí úmysl se tam zdržovat, aby mohla požádat o vydání evropského ochranného příkazu, na základě kterého je povinen potom ten členský stát jí zajistit stejnou ochranu jako v tuzemsku, čili u nás, jak jsem citovala, podle trestního řádu formou předběžných opatření. V ČR bude moci být vydán evropský ochranný příkaz především, čili nejenom výlučně, na základě předběžného opatření zákazu styku s určitými osobami, předběžného opatření zákazu vstupu do obydlí, předběžného opatření zákazu zdržovat se na konkrétně vymezeném místě, rozhodnutí také o odklonech, rozhodnutí ukládajících tresty nebo přiměřené povinnosti či opatření a rozhodnutí, která jsou přijímána v rámci vykonávacího řízení, pokud v rámci těchto rozhodnutí bude ukládán nějaký zákaz předvídaný evropskou směrnicí. Pokud bude v ČR uznán evropský ochranný příkaz vydaný jiným členským státem EU, pak lze jako odpovídající opatření naopak jako na ochranu takové oběti trestné činnosti příslušníků jiného členského státu EU uložit některé z předběžných opatření, a máme jich tam opravdu bohatou paletu, která umožní vyčerpat všechny v úvahu přicházející možnosti upravené trestním řádem.

Návrh zákona dále doplňuje do zákona o soudnictví ve věcech mládeže určitá specifická ustanovení týkající se uplatňování mezinárodní justiční spolupráce právě v trestních věcech mladistvých, která zohledňují tu specifickou, odlišnou terminologii a i druh sankcí, které lze ukládat mladistvým, například rozhodnutí o uložení ochranné výchovy nebo uložení výchovného opatření.

S ohledem na potřebu zajistit dodržení implementační lhůty směrnice o evropském ochranném příkazu, která nám uběhne 11. ledna 2015, a v souladu s článkem 91 odst. 2 jednacího řádu Poslanecké sněmovny si vás dovoluji poprosit o zkrácení lhůty pro projednání tohoto sněmovního tisku v ústavněprávním výboru o 30 dnů. Děkuji za vaši pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji, paní ministryně. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Lukáš Pleticha - kterého tady ale nevidím. No, jde nám to tu dnes od deseti k pěti. (Domlouvání se, kdo pana zpravodaje zastoupí.) Pan poslanec Chvojka asi pana poslance zastoupí, pokud nemá proti nikdo žádnou námitku. Má někdo námitku proti změně zpravodaje? Nemá.

 

Dám tedy preventivně hlasovat o tom, abychom změnili pana zpravodaje poslance Lukáše Pletichu na pana poslance Chvojku.

Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 163, přihlášeno je 132 poslankyň a poslanců, pro 88, proti 1. Návrh byl přijat.

 

A já tedy prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Chvojka. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Chvojka: Děkuji za důvěru. Je mi ctí, že mohu zastoupit kolegu Pletichu na tomto místě. Jak poslední týdny sněmovna běží, tak se občas může stát, že člověk je někde jinde, než kde má být, takže já v zásadě asi navážu jenom na to, co řekla paní ministryně, která tento zákon představila, myslím si, obšírně a bezchybně. Prosím o propuštění do dalšího čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které v tuto chvíli neeviduji žádnou přihlášku. Pokud se opravdu nikdo nehlásí, končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova paní ministryně, případně pana zpravodaje. Není zájem. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavněprávnímu výboru. Ptám se, jestli má někdo nějaký jiný návrh. Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru? Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? (Paní ministryni se nedaří přihlásit se.)

Je to hlasování číslo 164, přihlášeno je 133 poslankyň a poslanců, pro 91, proti žádný.

 

Paní ministryně nechce zpochybnit hlasování? (Ne.) Konstatuji, že jsme přikázali tento návrh k projednání ústavněprávnímu výboru, a končím prvé čtení tohoto vládního návrhu.

 

Pardon, omlouvám se. Paní ministryně navrhla zkrácení lhůty. Budeme tedy pokračovat ještě hlasováním o zkrácení lhůty o 30 dní na 30 dní.

Zahajuji hlasování o návrhu na zkrácení lhůty. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 165, přihlášeno je 134 poslankyň a poslanců, pro 85, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme návrh přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru a zkrátili lhůtu o 30 dnů. Děkuji paní ministryni i panu zpravodaji, který k němu přišel jak slepý k houslím.

Dalším bodem našeho jednání je

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP