Čtvrtek 23. října 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Bartošek)
131.
Návrh na zřízení Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR pro vyšetření závažných pochybení,
která se stala při realizaci stavby dálnice D47
/sněmovní dokument 1142/
Návrh na zřízení vyšetřovací komise předložila skupina 42 poslanců a poslankyň a současně tato skupina připravila návrh usnesení Poslanecké sněmovny, který je součástí tohoto tisku, sněmovního dokumentu 1142.
Prosím, aby se zástupkyně této skupiny paní poslankyně Olga Havlová, případně pověřený člen této skupiny poslanců, ujala slova.
Poslankyně Olga Havlová: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, jsem velmi ráda, že jsme se po řadě peripetií dnes dostali k projednání návrhu na zřízení vyšetřovací komise k dálnici D47. Tato dopravní tepna Moravskoslezského kraje stála desítky miliard korun, které se mohou ztratit v nenávratnu. (V sále se poslanci hlasitě baví, poslankyně chvíli čeká.)
Dálnice je postavena na špatném podkladu a reálně hrozí, že se bude muset přebudovat. Právě kvůli nekvalitnímu podkladu se vlní a už dnes je v některých úsecích dálnice omezen provoz. Hrozí také sesuv opěrných zdí, které jsou ukotveny v nekvalitním podloží. Dalším problémem jsou mosty. Při větší zátěži mohou spadnout.
Kdyby se D47 zavřela, je tu reálné nebezpečí odchodu investorů do Polska a u nás v kraji rapidně vzroste už tak vysoká nezaměstnanost.
V současné době je žaloba státu, resp. Ředitelství silnic a dálnic, proti zhotovitelům staveb řešena u rozhodčího soudu.
Situace na D47 je zcela nepřijatelná v době, kdy není dostatek prostředků ve státním rozpočtu. Právě nepřiměřené náklady na stavbu silnic a dálnic v České republice přitom veřejnost dlouhodobě vnímá velmi negativně. Ještě horší je však stav, kdy předražená dálnice, kdy náklady na jeden kilometr dosahovaly jedné miliardy, vykazuje vady. Zhotovitel je odmítá zdarma opravit. Stát musel přikročit k soudnímu sporu, kde se domáhá zjednání nápravy.
Komise by měla odpovědět na otázky, jaká vznikla konkrétní pochybení při výstavbě dálnice D47, ať už technická, ekonomická, nebo ekologická. Dále kdo škody způsobil. Za důležité považuji znát, zda Ředitelství silnic a dálnic využívá všech dostupných nástrojů v soudních sporech. V neposlední řadě by se měla komise zabývat i budoucností. D47 je systémový problém, který se může týkat i ostatních dálnic v naší republice. Kdo uhradí miliardy na opravy, nebo dokonce na novou dálnici? Komise musí odpovědět i na otázku, jak těmto systémovým selháním do budoucna předcházet. Proto vás na závěr vyzývám, abyste vznik této komise podpořili.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Pouze poznamenávám, že usnesení Sněmovny, kterým se zřizuje vyšetřovací komise, má obsahovat přesné určení věci, která má být vyšetřena, a lhůtu, ve které vyšetřovací komise předloží svá zjištění s návrhem Sněmovně. Je důležité, aby to zaznělo v podrobné rozpravě.
Děkuji paní poslankyni Olze Havlové, že si sedne ke stolku zpravodajů a bude se mnou provázet všeobecnou rozpravu, kterou tímto otevírám. Hlásí se pan poslanec Fiala.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, vážený pane předsedající, vážená vládo, jenom mi velmi krátce dovolte říct smysl té komise, a proč se ji snažíme ustanovit. Ten smysl je jasný a zřetelný. Já vím a vy všichni to také víte z médií, že na Ministerstvu dopravy se o D47 už dlouho jedná. Já si myslím, že ten čas můžeme počítat na roky, a nikdo z nás neví, co se skutečně stalo, jak se to prošetřovalo, co se dělo. V podstatě my všichni známe jediný výsledek, že D47 byla špatně postavena, že se po ní nedá jezdit, ale nikdo neurčil jasnou odpovědnost vůbec nikoho.
Ta komise má jasný cíl - vyšetřit osobní zodpovědnost lidí, kteří se na této věci podíleli, ať se jedná o kohokoli, prostě podle systému padni komu padni.
Protože se dlouho nic nedělo na Ministerstvu dopravy, protože nevíme, co se tam děje, tak bychom chtěli zjistit, jestli existuje prostor pro činnost orgánů činných v trestním řízení a na čí straně. To si myslím, že jsou závažné důvody, proč tuto komisi zřídit a z Ministerstva dopravy tuto problematiku přenést na veřejnou půdu, na půdu Poslanecké sněmovny.
Ještě mi dovolte říci jednu věc. Mě se média včera ptala, jestli hnutí Úsvit vznik této komise podpoří. Já chci pro všechny zopakovat, že hnutí Úsvit bylo jedním z hlavních navrhovatelů a předkladatelů na zřízení této komise, protože nám není jedno, co se při stavbě této dálnice stalo, kam šly peníze, které se spotřebovaly na stavbu této dálnice, a hlavně kdo má osobní zodpovědnost za to, že tato stavba dopadla jak dopadla.
Já pevně věřím, že tato vyšetřovací komise dá Poslanecké sněmovně a občanům České republiky jasný výsledek. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Mám zde přihlášenou paní poslankyni Zelienkovou s faktickou poznámkou.
Poslankyně Kristýna Zelienková: Já se omlouvám, pane předsedo. Chtěla bych jenom sdělit do stenozáznamu, že jsem v hlasování číslo 43 hlasovala pro. Nezpochybňuji hlasování. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Týká se to předchozího hlasování, které jsme měli jako poslední. Děkuji.
Další faktickou poznámku má pan poslanec Kudela.
Poslanec Petr Kudela: Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, já jsem jeden z těch, který jsem se podepsal pod žádost o zřízení této vyšetřovací komise. Moravskoslezský kraj, Ostrava se na dálnici D47 dlouho těšila, měla z ní velikou radost, že se stavba dálnice povedla v relativně krátkém termínu. Sledovali jsme stavbu dálnice a na druhou stranu také víme z komunikace s dělníky, kteří na té dálnici pracovali, že není vše úplně v pořádku. Dokonce tito lidé se nám smějí, říkají: Co chcete vyšetřovat? Vždyť my moc dobře víme, jak to bylo, že se nestavělo z kamene, ale z hlušiny, která se normálně po čase rozpadá. Podívejte se na naše místní komunikace, cesty, takže ve stavbě dálnice jsou nekvalitní materiály. Co chcete vyšetřovat? My to už dávno všechno víme.
Já se podepisuji pod žádost o zřízení vyšetřovací komise a prosím, aby Sněmovna zřízení této vyšetřovací komise podpořila, aby se skutečně dobrala výsledku, co se vlastně s tou dálnicí všechno dělo. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. V tuto chvíli eviduji dvě řádné přihlášky do diskuse. První je pan poslanec Birke a poté pan předseda Faltýnek. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jan Birke: Děkuji. Vážená vládo, dámy a pánové, kolegyně, já se omlouvám, o mně je obecně známo, že mluvím spatra, ale tentokrát to mám napsané. Omlouvám se všem. Napsal jsem si to sám, pane kolego, budete se divit.
Určitě nejsem sám, kdo sleduje smutnou ságu českých dálnic. Pro mnohé z nás je to bolestivý regionální problém. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Sesuvy půdy na D8, průsaky vody na D3, zdražení a rekonstrukce D1. V minulosti jsme mohli sledovat dokonce i odpískání dálnice na Vídeň. Předpokládám, že se situace změnila. Mohl bych samozřejmě pokračovat.
Sotva asi najdeme region, který nečeká na zahájení nebo dokončení dálničního úseku nebo jiné klíčové komunikace. Naše země se může úspěšně poměřovat s vyspělou Evropou v řadě oblastí. Kvalita dálniční sítě to ale není. Ta nám plusové body jednoznačně ubírá. To ví každý, kdo jezdí autem do zahraničí, a já říkám, že se s tím musí něco opravdu udělat.
Proto mi dovolte, abych tu nahlas položil otázku, která se mi honí hlavou od chvíle, kdy kolegyně Havlová navrhla tuto vyšetřovací komisi. Ta otázka je následující: Vážně chceme zřizovat komise kvůli devíti kilometrům dálnice, když těch problematických míst v České republice je daleko více? Tím prosím tuto komisi neodmítám - a podtrhávám tuto větu. Dokonce o to mi ale absolutně nejde. Je pravda, že v sociální demokracii zazněly různé názory na tuto komisi. Žádný, ale ani jeden z nás, kolegů a kolegyň z poslaneckého klubu sociální demokracie, nezpochybňoval smysl komise jako takové. To znamená, dovolte mi, abych vyjádřil i stanovisko klubu ČSSD, že naopak myšlenku vyšetřovací komise podporuje. Jasně ale říkáme, že to není jen zvlněná D47. Je tu řada dalších problémů: D1, D3, D8. (V sále je setrvalý šum.)
Dámy a pánové, nejsem žádný sněmovní matador. Naprosto ale rozumím tomu, že poslanci z jednoho regionu rozhodnou otevřít lokální problém na parlamentní úrovni. To je v pořádku, na to mají bezesporu právo. Řada z nás do Sněmovny kvůli tomu právě kandidovala, včetně mě. Mám ale strach z toho, že za měsíc nebo za dva, za půl roku tu budeme hlasovat o nějaké jiné vyšetřovací komisi k nějakému jinému úseku dálnice. Mít vyšetřovací komisi na každý kilometr, to by ke zlepšení situace na našich dálnicích určitě nevedlo.
Pane místopředsedo, já vás požádám, ono se velmi špatně mluví, když sněmovna hlučí.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám velmi dobře rozumím.
Poslanec Jan Birke: Děkuji mnohokrát, pane místopředsedo, za pomoc.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Ne ve smyslu, že vás slyším, ale rozumím vám v tom, že k tomu, aby bylo rozuměno, co přednášíte, je potřeba, aby tady byl klid.
Takže vás žádám, kolegové a kolegyně, jestliže máte něco důležitého k diskusi, jděte do předsálí, ať ti, které to zajímá, mohou poslouchat. Děkuji.
Poslanec Jan Birke: Děkuji mnohokrát, pane místopředsedo. A tak přemýšlím a ptám se, jaký je problém. Je problém v nás, poslankyních, poslancích, kteří v této ctěné Sněmovně chceme zastupovat své regiony? To určitě ne! Ten problém je přeci úplně někde jinde. Ten problém je v jednoznačně nefunkční exekutivě Ministerstva dopravy. Pro důkazy nemusíme chodit daleko. Stačí se podívat do rok starého závěru Nejvyššího kontrolního úřadu, který prověřil náklady a přípravu výstavby dálnic a rychlostních komunikací od roku 2008 do roku 2012. Pro osvěžení paměti budu citovat některé dílčí závěry.
Výstavba dálnic a rychlostních komunikací se neúměrně prodlužuje. Od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let. K časovým skluzům docházelo především v souvislosti s územními a stavebními řízeními. Ve stavebních a územních řízeních jsou také procesní vady, kvůli nimž je mohou jejich účastníci často a opakovaně napadat. To vede k dalším průtahům.
Od roku 2007 nemá Česká republika žádný závazně schválený střednědobý ani dlouhodobý koncepční materiál, který by vymezil prioritu a naléhavost dokončení jednotlivých staveb v závislosti na dostupných finančních zdrojích. Síť dálnic a rychlostních silnic měla být podle koncepčních materiálů Ministerstva dopravy z 90. let už dostavěna. Pokud vše půjde tak jako dosud, bude dokončena za 32 let a bude to stát 520 mld. korun, což je o 60 % více, než se předpokládalo v roce 1999! Je to mimo jiné způsobeno nedostatky v koncepční a řídicí činnosti Ministerstva dopravy. Opakuji: nedostatky v koncepční a řídicí činnosti Ministerstva dopravy. Ale dovolte, abych byl seriózní a neházel všechno na aktuální stav. Když se podívám na plejádu ministrů dopravy v posledních osmi letech, není se čemu divit. S výjimkou ministra Řebíčka po něm pánové Bendl, Slamečka, Bárta, Šmerda, Dobeš, Stanjura a Žák málokdy vydrželi více než rok. I jako starosta města jsem si užil jednání ohledně průtahu městem se šesti ministry dopravy.
Všichni víme, že doprava je jeden z nejtěžších rezortů a je náročné ho zvládnout. To se ostatně ukázalo u některých bývalých ministrů, kteří museli pro neschopnost odejít. Proto jsem ocenil, že koaliční partner hnutí ANO prosadil na tu horkou židli krizového manažera, který přišel jako odborník z dopravní branže. Měl jsem dobrý dojem z jeho plánů co nejdříve napojit české silnice a dálnice na evropskou síť, zaměřit se na opravu klíčové dálnice D1, stabilizovat centrální registr vozidel, řešit situaci ve vedení ŘSD, připravit zákon o liniových stavbách - ovšem to byl únor 2014. Nic. Měsíc se sešel s měsícem, je konec září, a dámy a pánové, je mi líto, ale musím říci, že z krizového manažera je bohužel manažer v krizi.
Napojení českých dálnic na evropskou síť? Ne, do Vídně budeme jezdit po dvouproudové silnici, protože dálnici nepotřebujeme. Urychlení D1? Oprava této klíčové dopravní tepny nabírá další a další zpozdění. Centrální registr vozidel? Ministr bez výběrového řízení prodloužil smlouvu dosavadnímu dodavateli. Zcela určitě je to v kompetenci jeho samého a nebudu to napadat. Situace na ŘSD? To je kapitola sama pro sebe. Když se podíváme zpátky, za posledních deset let ve vedení vystřídalo deset osob. Z toho šest ředitelů bylo jmenovaných a čtyři ředitelé pověřeni řízením. Ale z toho se jen v letošním roce vedení ŘSD změnilo čtyřikrát. To je absolutní rekord! V současné době Ředitelství silnic a dálnic opět řídí jen pověřená ředitelka a výběr generálního ředitele je ve hvězdách. Všichni víme, že tendr na generálního ředitele byl zrušen.
Příprava klíčové legislativy, která pomůže urychlit výstavbu klíčových dopravních tepen? Doposud jsme o zákonu o liniových stavbách neviděli ani jeho věcný záměr. Přitom podle plánu legislativních prací vlády ho měl ministr předložit už v červnu. Při troše snahy jsme už mohli mít tuto klíčovou normu v paragrafovaném znění ve Sněmovně teď na podzim. Nebudeme mít nic. Namísto toho ale budeme projednávat brutální novelu zákona o prosazování vlivu na životní prostředí z dílny Ministerstva životního prostředí, které v příštím roce totálně zastaví české stavebnictví v případě, pokud se pozměňovacími návrhy nebude měnit. A já pevně věřím, že moudrost některých kolegyň a kolegů bude dostatečná a uvědomí si, že tato novela by zásadně zastavila výstavbu liniových staveb, dokonce staveb jako obecně v příštím roce! Je hezké poslouchat líbivé řeči o tom, že díky této novele na Evropské komisi nezastaví financování restrukturálních fondů. Položil si někdo vůbec otázku, k čemu nám ty peníze budou, když si za ně kvůli té samé novele nebudeme schopni vůbec nic postavit?
Dámy a pánové, omlouvám se, že se jsem se trochu rozohnil, ale myslím, že i atmosféra tady ve Sněmovně se tento týden, a nejenom tento týden, výrazně posunula a řada z nás si více a více uvědomuje, že se problémy v rezortu dopravy vůbec nedaří řešit. Proto jsem na začátku hovořil o tom, že si musíme pečlivě rozmyslet, jestli máme mít sněmovní vyšetřovací komisi ke každému kousku dálnice. Protože by se na konci volebního období taky mohlo stát, že každý z nás by mohl být předsedou jedné takové komise.
Ale otočme list. Je tu totiž řada otázek, kterým bychom měli podle mého názoru určitě věnovat pozornost v souvislosti s návrhem vyšetřovací komise D47. První a klíčová otázka je otázka arbitráží mezi ŘSD a zhotoviteli díla na D47. Podle některých informací jich je momentálně v běhu 17, podle jiných 19. Každopádně horizont uzavření těchto sporů u stálého Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře daleko přesahuje šestiměsíční termín pro práci vyšetřovací komise. A to je mimořádně důležité. Představte si totiž, jaký efekt může práce vyšetřovací komise mít na průběh těchto arbitráží! Anebo jinak: Jak budou vůči komisi postupovat subjekty, kterých se tyto arbitráže týkají. Jednání komise je dle jednacího řádu veřejné, pořizuje se z něj zápis a předseda komise o průběžných výsledcích informuje navenek. To znamená, že každé slovo, které na komisi padne, každý dokument, který si komise vyžádá, každé svědectví, každý názor experta bude v nějaké formě uveřejněn, a tím pádem také může podstatně zasáhnout do probíhajících arbitráží. Každá ze stran tak může u arbitrážního soudu použít informace protistrany, které se během jednání vyšetřovací komise objeví. Jaká asi bude ochota obou těchto subjektů sdělovat komisi fakta, která by mohla ohrozit jejich postavení před rozhodčím soudem? A jaký asi bude výsledek práce vyšetřovací komise, pokud by neměla mít dostatek kvalitních a validních podkladů?
A opět prosím neberte má slova jako projev nesouhlasu s myšlenkou vyšetřovací komise D47. Snažím se tu jednoduše hrát akorát roli ďáblova advokáta a upozornit na některá možná rizika a nedostatky. (V sále panuje značný hluk.)
Dále, pokud se podíváme do důvodové zprávy k návrhu na zřízení vyšetřovací komise, můžeme se seznámit s návrhy šesti otázek, na které má komise přinést odpovědi. Ponechal bych stranou, že otázka číslo tři dopředu předjímá, kdo v kauze nese vinu - konkrétně má jít o Ředitelství silnic a dálnic. Tato formulační nepřesnost určitě není v pořádku a musí být před finálním hlasováním o návrhu napravena. Za poněkud zarážející ale také považuji, že polovina otázek je směřovaná na konkrétní státní instituce - Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstvo dopravy -, nicméně žádná otázka nesměřuje ke zhotoviteli problematického díla. Pokud by se například podle navržených otázek měla strukturovat závěrečná zpráva vyšetřovací komise, logicky by dostala podstatně větší prostor role státu, potažmo role Ředitelství silnic a dálnic v celé věci než role zhotovitele, takže by mohlo dojít ke zkreslení optiky, kterou se vyšetřovací komise má zabývat. I těmto věcem bychom měli věnovat pozornost. Patřičnou péči a případný okruh otázek rozšířit a vytvořit tak podmínky pro objektivní práci.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane poslanče, ale přece jenom ještě požádám o ztišení v sále, protože míra hluku je skutečně neúnosná. Děkuji vám. Můžete pokračovat.
Poslanec Jan Birke: Děkuju, pane místopředsedo. Já už budu končit.
Dále je tu aspekt personální, o kterém už jsem mluvil v souvislosti s Ředitelstvím silnic a dálnic, které je jednou stranou sporu o D47. Všichni vnímáme, že je na tom personálně špatně. Připomínám znovu, že za posledních deset let se ve vedení vystřídalo deset osob, z toho šest ředitelů bylo jmenovaných a čtyři ředitelé pověřeni řízením. Jen v letošním roce se zatím vyměnilo vedení ŘSD čtyřikrát. To určitě nesvědčí o dobré kondici této klíčové státní organizace. Pokud by se jednalo o soukromou firmu, asi by jí taková kadence změn ve vedení totálně vnitřně rozložila a destabilizovala. Můžeme doufat, že Ředitelství silnic a dálnic tuto situaci ustojí.
Co ale považuji z hlediska záměru zřídit vyšetřovací komisi k D47 za větší problém, je ztráta kontinuity, ztráta institucionální paměti v Ředitelství silnic a dálnic. S každým odcházejícím ředitelem totiž odešli i jednotlivci, někdy i týmy, lidé, kteří se podíleli na přípravě různých staveb, ale třeba i na přípravě podkladů řešení sporů. Podle mého názoru teď bude komplikované zpětně dohledat podklady pro vyšetřovací komisi k projektu, který byl zahájen v roce 2003. Ano, jistě jsou tu podklady pro rozhodčí soud, ale ty určitě nebudou z pochopitelných důvodů, o kterých jsem už mluvil, pro účely komise plně použitelné.
Závěrem mi dovolte shrnout to nejpodstatnější. Než rozhodneme o vyšetřování D47, měli bychom si udělat jasno v následujících otázkách. Je zadání pro vyšetřovací komisi tak, jak je obsažené v důvodové zprávě, vyvážené a dostatečné? Neměla by se komise zabývat problémy spojené s českými dálnicemi na mnohem širší úrovni? Neovlivní práce vyšetřovací komise průběh arbitráží, které se kolem D47 vedou? Jaké bude mít vyšetřovací komise podmínky pro svou činnost? Dostane se ke všem informacím, které bude potřebovat?
A na závěr. Zmínil jsem tady řadu výhrad a připomínek. Mým záměrem ale není, jak se říká, sypat písek do soukolí. Naopak, mám zájem se problému s výstavbou českých dálnic do hloubky věnovat, třeba i jako člen vyšetřovací komise. Jen mě mrzí, že problémy musí zajít tak daleko, abychom je museli na půdě Poslanecké sněmovny tímto způsobem řešit.
Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost. (Potlesk ČSSD.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Mám zde přihlášené tři faktické poznámky. První pan předseda Okamura, poté paní poslankyně Havlová, pak pan poslanec Plzák. Máte slovo.
Poslanec Tomio Okamura: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mě to předešlé vystoupení malinko překvapilo, protože v podstatě jsem trošku znejistěl, zdali je cílem skutečně nějaké zlodějiny či předražování vyšetřit, nebo, řekl bych, do určitého odborně vypadajícího obalu, na kterém určitě bylo mnoho pravdy, nebo mnoho bodů, o kterých by šlo diskutovat, to bezesporu, tak to zaobalit tak, aby se něco jakoby zase poslalo do ztracena. Já znovu zdůrazňuji, že mně nepřipadá devět kilometrů dálnice D47 málo, protože se tady jedná o to, že ten kilometr stál přibližně miliardu korun, přičemž obvyklá cena je kolem půl miliardy. To znamená devět krát půl miliardy, tady může být škoda 4,5 miliardy korun, vážení přátelé, což mi připadá hodně. Takže na jednu stranu je devět, ale řekněme i B, že to může být 4,5 miliardy v korunách, nikoli v kilometrech. A to jsou setsakramentsky velké peníze.
Druhá věc je, že nám se přece jedná o principiální věc. Proto naše poslankyně Olga Havlová s touto iniciativou přišla za hnutí Úsvit. Jsme velice rádi, že se k tomu připojila i celá řada poslanců a klubů skrz politické spektrum, což je skvělé. Podle našeho názoru se na dálnicích a silnicích předražuje či krade dobrých 25 let a v podstatě nikdy nebyl pojmenován ani viník, ani nebylo nastaveno systémové řešení, aby se toto nestávalo. Ani jedno, ani druhé.
Můj předřečník tady vyjmenoval jakési ministry za posledních osm let. Já bych to posunul. Já myslím, že se to týká problému za posledních 25 let, a tam už se vystřídaly v podstatě všechny politické strany, které byly do té doby u vlády, to znamená ve Sněmovně.
Takže je to principiální věc. Když jednou konečně zjistíme viníka a bude potrestán, tak si i ti další dají pozor.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane předsedo, já se omlouvám, přihlásil jste se s faktickou poznámkou, vaše dvě minuty uplynuly.
Poslanec Tomio Okamura: Ano, děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, děkuji za dodržení času. Nyní paní poslankyně Havlová.
Poslankyně Olga Havlová: Já velice stručně. Tady můj předřečník pan poslanec Birke řekl jednu věc: že se řeší devět kilometrů v Moravskoslezském kraji. Ano, je to pravda. Ale proč právě v Moravskoslezském kraji se takhle špatně staví? To se budeme dál dívat, abychom se dočkali další Studénky, a budeme se dívat na to, jak umírají mrtví? A potom budeme teprve řešit tady tuto situaci? Já si myslím, že právě teď je ta chvíle na to, abychom to řešili a nečekali, až nám budou umírat další lidé. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Další s faktickou poznámkou je pan poslanec Plzák. Po něm pak pan poslanec Birke.
Poslanec Pavel Plzák: Děkuji, pane předsedající. Nebojte se, pane předsedo, já budu stručný.
Samozřejmě ta komise by se mohla zabývat stavbou všech dálnic u nás. Byly tady nářky, že máme dálnice předražené. Pokud ta komise vznikne a bude se tímto zabývat, já bych jí doporučil jednu drobnost, která nám tady v čase nějak zanikla. Existoval na Ředitelství silnic a dálnic jakýsi pan Hála, člen sociální demokracie, a ten když byl zadržen, tak se u něj našel nějaký notýsek, kde měl zaznamenáno v tajné skrýši, komu ty peníze z dálnic šly. On snad byl potom osvobozen. A mě by zajímalo, kam se poděl ten notýsek (smích v sále), protože od té doby se po něm slehla zem (hlasitý potlesk poslance Fiedlera) a nebylo po něm ani vidu ani slechu. Tak prosím vás, pokud ta komise vznikne, velmi bych se přimlouval, pátrejte po tom notýsku a budeme mít třeba jasno, kam ty peníze z dálnic odešly. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. A nyní pan poslanec Birke.
Poslanec Jan Birke: Já to zkusím do těch dvou minut nacpat. Pane předsedo Okamuro prostřednictvím pana místopředsedy, pana předsedajícího, já předpokládám, že jsme v českém parlamentu, že jsem mluvil česky a že jsme si rozuměli. Jinými slovy, my nezpochybňujeme vyšetřovací komisi a devět kilometrů D47. Myslím, že to jsem řekl jasně. Několikrát jsem to zopakoval. To jenom na vaši reakci.
Na druhou stranu já chápu různé šťouchance typu notýsků a podobně. Problém je v jedné věci. Já nevím, jestli ten notýsek někdy existoval. Já to nevím. Vy to víte. Já nevím, na koho ukazujete. Ale co vám chci říci: jestli tady dneska budeme říkat, že tady 25 let, já tady nebudu říkat, že 25 let se v České republice krade. Já nebudu vykřikovat takováto laciná gesta (řečník zvyšuje plynule hlas), která někteří předsedové politických stran hlavně před volbami vykřikují. Já jenom říkám, že všichni tady máme oznamovací povinnost! A pokud někdo z nás má pocit (řečník už křičí), že se tady krade, tak to proboha... Jsou tady orgány činné v trestním řízení, tak proč to někdo z nás neudělá? A jenom tady vykřikuje? (Řečník je velice rozzuřen.)
Děkuju mnohokrát. (Řečník děkuje už klidným hlasem.) Omlouvám se, že jsem zvýšil hlas. (Velký potlesk ČSSD.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Další faktickou poznámku pan poslanec Plzák.
Poslanec Pavel Plzák: Děkuji. Já upřesním. Právníci mě možná opraví, ale orgány činné v trestním řízení jsou povinné konat, i když se jenom něco doslechnou nebo dozvědí z nějakých médií, že se něco takového děje. Nemusíte oznamovat. A ten notýsek, možná by nám řekl pan ministr, kde ten notýsek je, to já nevím. Ale to bylo regulérní. Ať ho někdo zapře. Pokud někdo řekne, že neexistoval... Ale já bych rád věděl, jestli existoval, a jestli existoval, tak kde je. To je všechno, co jsem řekl. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji i za dodržení času. A nyní budeme pokračovat řádnou rozpravou. (Hlásí se poslanci s faktickými poznámkami, mj. už delší dobu poslanec Faltýnek.) Faktická poznámka? Pane ministře, taky faktická poznámka, nebo přednostní právo? Tak nejdřív faktická poznámka pana poslance Gabala.
Poslanec Ivan Gabal: Děkuji. Dobrý den. Já to nechci protahovat, kolegyně, kolegové, vládo. Já jsem jenom panu kolegovi Birkemu prostřednictvím předsedajícího chtěl říct: Zkušenost z vyšetřovací komise kauzy Opencard je, že můžete podat trestní oznámení - zdůvodněné, fakticky podložené - a nestačí to. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Faktickou poznámku má ještě pan předseda Faltýnek.
Poslanec Jaroslav Faltýnek: Já se omlouvám, že jsem změnil své řádné vystoupení na faktickou poznámku, protože bych se asi nedočkal. Nicméně já jsem chtěl říct jen jednu větu, že náš poslanecký klub podporuje zřízení této vyšetřovací komise. Omlouvám se kolegovi Birkemu, já jsem vůbec nepochopil ten jeho předvolební nebo povolební projev, ale myslím si, že postupně tato komise přijde na ty věci, které se tam děly, a rozkryje i nějaké další záležitosti. A klidně může v rámci D47 vyšetřovat i D1, protože D47 je pokračováním D1. Takže pojďme tu komisi zřídit a pojďme dál prosím k programu. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Chci si akorát upřesnit, pane předsedo Faltýnku - z řádné rozpravy vás tedy můžu škrtnout? (Poslanec Faltýnek souhlasí.) Dobře, děkuji. S přednostním právem pan ministr Chovanec.
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Dobré poledne, dámy a pánové. Já nevím, na které filmy se někteří kolegové z Poslanecké sněmovny dívají, ale ministr vnitra ze zákona nemůže ingerovat do živých kauz, což znamená bohužel. Žádný notýsek nemám, nevím, jestli existoval, ale předpokládám, že existoval-li by, tak by orgány činné v trestním řízení použily při dokazování v kauze dotčeného pána. To znamená, v současné době vás musím zklamat, ale o žádném notýsku nic nevím. A doporučuji vám se znalostí věci, tak jak tady říkal jeden z kolegů, že nestačí mnohdy podat odůvodněné trestné oznámení. Abyste ne úplně věřili všemu, co se píše v některých novinách... V některých novinách. Děkuji. (Smích některých přítomných.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. A nyní neeviduji žádnou faktickou poznámku. S přednostním právem se hlásí pan ministr Prachař. Pane ministře, já se omlouvám, ještě pan poslanec Benešík s faktickou poznámkou.
Poslanec Ondřej Benešík: Já děkuji za pochopení, pane ministře. Vážená Sněmovno, dámy a pánové, pane místopředsedo, prosím vás, držme se tématu. Říkám to tady poprvé. Vím, že můžeme mluvit o čemkoliv a dlouho, ale začínám mít dojem, že tento bod začíná velmi silně připomínat divadelní hru Ztráta třídní knihy.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji a nyní už s přednostním právem pan ministr Prachař.
Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Pane předsedající, dámy a pánové, já jsem už tady dlouho poslouchal o tom, v jaké situaci je Ministerstvo dopravy, jak se nic nedělá, nekoná, ať už to bylo před volbami, nebo ten folklór pokračuje i po volbách. Já bych k tomu chtěl říct několik málo poznámek. Z krizového manažera je manažer krize, tak uvidíme, kam to až dovedeme. Nechci se k tomu vyjadřovat dál. Já si myslím, že děláme maximum pro to, abychom ten stav, který jsme převzali, nějakým způsobem posunuli dál.
Co se týká D47. Za mé éry D47 rozhodovaly čtyřikrát arbitrážní soudy ve věci valorizací a zjistili jsme k našemu velkému překvapení, že část prostředků, která byla ve valorizacích zaplacena, je tzv. promlčena a není možné tyto prostředky získat zpět, byť je na ně nárok, ale promlčený. Toto bylo pro mě velkým překvapením a v těchto sporech pokračujeme dál.
Na Ředitelství silnic a dálnic je nový restart útvaru kontroly a kvality staveb. Dodáváme právním zástupcům, kteří byli řádně vysoutěženi, veškeré podklady a probíhá už zahájené arbitrážní řízení ve věci vad. Každý týden pravidelně monitorujeme mosty, na kterých jsem nechal omezit provoz na 50km rychlost a vyloučil vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Tyto mosty jsou v kategorii 6. Zhotovitel říká něco jiného, nechť o tom rozhodne odborná komise.
Co se týká návrhu na zřízení vyšetřovací komise, já jsem se k tomu vyjadřoval už krátce po svém vstupu na Ministerstvo dopravy. Já takovouto iniciativu jednoznačně vítám. Ať už v souvislosti s platnými rozsudky, které dneska máme, ať už s pochybnostmi, že stát předkládá veškeré důkazní materiály v čase a kvalitě právním zástupcům státu. Tato dálnice byla uvedena do provozu v roce 2008. Tuto dálnici dozoroval tzv. vládní zmocněnec. Tuto dálnici řešila tzv. majetková komise, která byla poradním orgánem bývalých generálních ředitelů, a přitom tam byly zadávány zakázky právním kancelářím a posudky. Toto všechno jsou veřejně známé věci, které jsem už několikrát prezentoval. Proto se přimlouvám, aby Poslanecká sněmovna takovouto komisi zřídila, aby tam bylo transparentní zastoupení a ze strany Ministerstva dopravy i Ředitelství silnic a dálnic budou poskytovány takové podklady, které stávající právní spory nemohou v žádném případě ohrozit. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji panu ministrovi. A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Laudáta.
Poslanec František Laudát: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já se tady vyjádřím k vystoupení pana kolegy Birkeho.
Doprava je složitý rezort? Není. Ten je hodně sofistikovaný a poměrně jednoduchý proti jiným. Já jsem ochoten vzít to, že finance jsou složitý rezort, protože tam někdo zahýbe na druhém konci světa nějakými úrokovými sazbami a vzhledem k tomu, že jsme malá ekonomika, tak to sem doletí a může se ministr financí stavět na hlavu a často už jenom řeší následky. Doprava je sofistikovaná. Kde je český problém, to je skutečně to, že doprava vyžaduje dlouhodobou stabilitu. Já si troufám říct, že v lednu jsme byli krok před propastí, co se týká situace tohoto rezortu, a za pana Prachaře jsme ten krok udělali dopředu.
Co se týká podkladů. Samozřejmě už je to nějaká doba, ale ve stavebním zákoně jsou dané jasně podstatně delší než záruční doby pro řadu věcí, kde není promlčená doba. Ty běží, ale chce to znalost stavebního zákona v zásadních věcech. Samozřejmě se počítá nějaká životnost staveb a tam, kde nebudou doklady, které samozřejmě někdo rád stornoval, mám ty osobní zkušenosti z jiných akcí v hlavním městě Praze, tak prostě nastupují analýzy. A bylo by asi zajímavé vědět - já jsem tady marně volal na mimořádné schůzi po tom, aby tady padla odpověď na to, zda byly některé analýzy, které zpracovávala např. pardubická univerzita, ignorovány, či dokonce zastaveny. Jak to vlastně s tím zjišťováním toho skutečného stavu je.
My jsme se připojili k tomu, aby komise byla zřízena. Podepsala to většina členů klubu. Pokud někdo nebyl podepsán, tak jenom proto, že paní předkladatelka říkala, že bude mít dostatek podpisů, a ti naši kolegové tady v tu chvíli nebyli, ale nějakých dvacet, nebo přes dvacet to bylo.
Vyšetřovací komise je bohužel smutným vyústěním toho, že Ministerstvo dopravy se chová divně. Já si myslím, že by nebyla potřeba, pokud ministr dopravy v okamžiku, kdy paní Havlová přišla s touto iniciativou, by sem dal zprávu, jak věci běží. Nic takového se tady neocitlo, takže o to více ta komise je naprosto oprávněná.
Samozřejmě nejsem blízký toho, aby byly nějaké hony na konkrétní lidi, ale co mi rozum nebere, proč není někdo schopen lehce doložit a říci, kdo tam dělal technický dozor, kdo dálnici projektoval, nebo daný úsek, kdo si vynutil, že tam možná byly používány materiály ze skládek a jaké materiály, co že to tam všechno je. Vždyť se přece začaly dělat nějaké vrty. Jaké jsou z toho výsledky?
Promlčení nějakých valorizací. To má asi na starosti konkrétní odbor a konkrétní lidé na Ředitelství silnic a dálnic. Pan ministr si tady nevidí do úst. Já jsem tady při hodnocení situace na ŘSD říkal, že je ponižován útvar kontroly kvality. Hlavně by měli členové komise pohlídat, co s tím dál. Jestli se necháme ošulit a někdo tam bude něco lepit nějakou dobu, a pak už náklady ponese stát, což se obávám, že to tak skončí, anebo jestli se jim to vrátí a řekneme: my jsme si objednali za 7 mld., jestli miliardu stál kilometr, perfektní dílo s nějakou životností, s nějakými parametry, a chceme, abyste nám ho dali. A dělejte si to, jak chcete.
Můžu vám říct jedno. Jestli je opravdu v náspech struska, jestli jsou tam opravdu odpadky, nedej bože, jestli tam někdo snad něco navezl i z lagun, tak to není na nějaké dílčí opravy, a ještě šetřil na zpevňování terénu. Z Prahy vím, že se takový jeden případ tady stal, ale nebyla to struska, bylo to bahno. Ale nájezd se prostě musel kompletně přestavět, protože pořád ujížděl a stabilní to není. Tyto materiály se stabilizují výrazně delší dobu než nějakých šedesát měsíců. Co se týká mostů, jsou to všechno standardní věci. A jestli to někdo udělal špatně, za éry socialismu za tohle chodily kožené kabáty a lidi sbíraly. Dneska mám pocit, že se může stát cokoliv. Když nám to bude umožněno, je nás málo, tak do komise vyšleme jednoho zástupce, který má i vztah k Moravskoslezskému kraji. Vůbec členům tuto roli nezávidím. Tlaky budou obrovské a myslím si, že je to namístě. Mě by také zajímalo, kdo si tady tímhle způsobem dovoluje tohle dělat.
Já jsem dlouhodobě kritizoval, co se tady děje. Bohužel varuji do budoucna. Jestliže tam dáte člověka, který se předtím v této branži nepohyboval a neví, jaké že jsou praktiky dodavatelů staveb, dozoru a podobně, tak z něj jenom udělají hlupáka a bude to pokračovat dál. Zrovna tak, tohle je výsledek, ta mizerná kvalita za možná předražené peníze. Nedělejte si iluze. My říkáme zloději, ale ono to všechno zřejmě běželo sofistikovaně podle zákona přes změny, nepřesnosti projektů a tak dále a tak dále. Takže nemyslete si, že kdyby policie mohla konat, tak by snad konala. Ale všechno sedí, je to ve smlouvách. Všude jsou nějaké rozdílovky. Většinou to začíná u mizerných projektů, u požadavků a tlaků různých iniciativ, u tlaku starostů, co ještě si tam chtějí přidat, jiní vydírají, že nedají souhlasná stanoviska jejich státní správy, do kterých by neměli zasahovat. Takže ono je to jedno s druhým.
To, že jsou problémy na dalších úsecích nebo na dalších stavbách, navrhoval jsem tady, a jediná ODS, mám pocit, nás podpořila, aby vznikla vyšetřovací komise pro řadu dalších věcí. A ne, že by šla úplně do hloubky. Jak by někdo zjistil, co tam spáchali s dodatkem na rekonstruovaném úseku D1, tak to snad není potřeba dlouho řešit. Stačí předložit dodatek a říct, kdo ho podepsal, kdo u toho byl, a pak už jenom ekonomickou analýzu a může následovat: buď je to v pořádku, anebo orgány činné v trestním řízení. Vy jste to neumožnili.
Přijde mi zvláštní, když od nejsilnější strany koalice zazní, že z krizového manažera se stal manažer v krizi. Tak to řešte. A já si myslím, že ti dva zodpovědní, kteří dnes už nesou spoluzodpovědnost za stav rezortu dopravy, jsou Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš - bez pardonu.
Budeme podporovat vznik komise, dáme tam svého zástupce. Nebude to jednoduché. Co bude problém, jestli tam běží, a já to nevím, ale zřejmě ano, nějaká trestní řízení, pak je problém, že může dojít k úniku informací. Ale to záleží na vás, jak bude komise zabezpečena, která data budou poskytnuta, která nebudou. Už jenom principiálně kdyby pohlídali, že někdo udělá a dotáhne proces zjišťování a proces nápravy věci, jak má, kdyby tohle komise dokázala, tak klobouk dolů a bylo by to obrovsky přínosné.
Nám se kdysi vysmívali, když město založilo vyšetřovací komisi na utopené metro. Byl jsem jediný politik, který tam byl, který předsedal jako člen, jinak tam byli samí odborníci. Bylo to terčem vtipů, brutálního nátlaku médií zaplacených z jedné a druhé strany, to znamená Dopravní podnik, tehdejší management, versus tehdejší dodavatelé některých věcí. Dělali z nás pitomce oboustranně. Bylo to krajně nepříjemné, zastání nebylo. Někteří politici tam sehráli krajně nehoráznou roli v tom, že chodili jako přizvávaní, protože chtěli monitorovat, co že to tam je. Nicméně reálným výsledkem bylo postavení protipovodňové ochrany metra, odchytávání slabých míst, nový systém v průchodech, kterými se zatápělo metro, průběžné kontroly, v jakém stavu jsou uzavírací vrata, přizpůsobení se, nové standardy na metro, co se týká z hlediska bezpečnosti a správy, kde se zavedly báňské standardy pro toto dílo. To předtím nebylo. A další a další věci. Samozřejmě veřejně jsme skončili skandalizováni, ale v reálné rovině, doufám, komise, odborníci pomohli obrovsky moc. Je to i další zkušenost. Samozřejmě bude dobré, když si komise přizve ke spolupráci nějaké odborníky. Upozorňuji, že tehdy jsem měl řádově lepší zkušenosti s lidmi z Vysoké školy báňské z Ostravy. Ovšem teď to pro ně může být žinantní, že to je v jejich regionu, na rozdíl od pražských. Když jde na lámání chleba a dáte lidem pocit bezpečí, že to nebude zneužito proti nim, tak oni vám pravdu řeknou poměrně rychle.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci. Dříve než pozvu k mikrofonu dalšího přihlášeného v pořadí a tím je pan poslanec Šidlo, dovolte mi načíst omluvy, a to pana magistra Vondráčka - pan poslanec se omlouvá z jednání dnešního dne od 12 do 13 hodin z důvodu pracovního jednání mimo budovu, dále zde mám omluvu paní poslankyně Maxové, která se omlouvá z dnešního jednání od 12.40 do 16 hodin a od 17.10 do 18, a potom se omlouvá ze zítřejšího jednání od 9 do 11.30. Děkuji.
A nyní již máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych se připojil - (předsedající omylem vypnula mikrofon) - k diskusi na téma vyšetřovací komise k realizaci D47.
Já jsem ve Sněmovně už poměrně delší dobu a chtěl bych tady reagovat na to, co říkal pan kolega Birke. Já si myslím, že Poslanecká sněmovna žádným způsobem nenadužívá institut vyšetřovacích komisí. Já jsem jich tady zažil několik a komise vždycky byly spíš vytvořeny pod všeobecným tlakem určité nespokojenosti s realizací celé řady projektů, které prováděla exekutiva České republiky. Poslanecká sněmovna nejen jako legislativní, ale i politický orgán se snažila svým způsobem plnit svoji kontrolní roli vůči exekutivě. Já to tak vnímám i v tomto případě, kdy za námi přišla paní kolegyně Havlová a požádala náš klub, a přímo tedy mě, zda budeme ochotni podpořit vznik této vyšetřovací komise.
Zaznělo také to, že závad při výstavbě liniových staveb na úrovni dálnic a rychlostních komunikací je v České republice celá řada. Ano, já tomu argumentu rozumím. Nejsem také zastánce toho, aby vyšetřovací komise byly u každé dílčí stavby, to si myslím, že by bylo velmi špatně i pro politickou scénu v České republice. Ale na druhé straně si myslím, že může být i dobrým argumentem to, že pokud se budeme zaobírat jednou konkrétní stavbou, která proběhla, případně jejím jednotlivým objektem nebo úsekem, tak můžeme také nastavit to, že politiky v České republice samozřejmě zajímá, jakým způsobem jsou tyto jednotlivé liniové stavby realizovány.
A pokud tam dochází výrazně ke zhoršení poměru mezi náklady a kvalitou a výstupem z té stavby, si myslím, že je namístě, abychom i touto cestou ukázali nejen veřejnosti, ale zejména i exekutivě jako takové, že jsme ochotni se tím problémem zaobírat a že jsme ochotni tam hledat vazby, které si myslím, že i ta komise pojmenovává vcelku dobře, a to je to, že se - samozřejmě to tady zaznělo - zaobírat padni komu padni, najděme konkrétního viníka.
Já myslím, že bychom se skutečně měli držet názvu té komise, a to je otázka realizace té stavby. Myslím, že největší problémy vznikly právě v realizaci stavby. Tam došlo k selhání celé řady kompetencí, které má investor vůči dodavatelům. To si myslím, že je zásadní, že tam ať už projekt byl vytvořen jakýmkoliv způsobem a je dopracován i v průběhu realizace stavby, je bezpodmínečně nutné, aby tam neselhávaly kontrolní mechanismy, které jsou jednoznačně nastaveny. A pokud by se této komisi podařilo rozkrýt problémy, které vznikly v těchto mechanismech, tak si myslím, že to nebude planě ustavená komise, ale bude to něco, co pomůže v ČR svým způsobem zpřísnit a nastavit mnohem tvrdší podmínky pro to, kdy my politici rozhodujeme o různých investicích do dopravní infrastruktury a vyžadujeme samozřejmě patřičnou kvalitu, o které částečně hovořil i kolega Laudát.
Já jsem vyloženě pro to, abychom tyto problémy rozkryli, pokud se nám to vůbec v komisi podaří, jako politici a dali samozřejmě jasné vodítko k tomu, jak postupovat dále vůči tomu, když neplní exekutiva svoji roli v rámci výstavby těchto liniových staveb. Takže já mohu říci za klub poslanců KSČM, že od samého počátku, kdy jsme paní kolegyni Havlové přislíbili podporu této komise, tak i při dnešním jednání budeme podporovat její vznik a budeme se snažit také aktivně podílet na její činnosti.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji, pane poslanče. Prosím k mikrofonu pana poslance Okamuru. Prosím, aby se připravil pan poslanec Fiedler. (Posl. Okamura sděluje, že přihlášen není.) Mám vás tady nahlášeného s přednostním právem. (Pobavení.) Dobrá, tedy poprosím k mikrofonu pana poslance Fiedlera.
Poslanec Karel Fiedler: Dobré poledne. Děkuji za slovo, paní předsedající. Já opravdu jen krátce. Mně by stačil možná čas faktické poznámky, protože řadu už tady řekli předřečníci, kteří si vzali faktické poznámky, takže já své vystoupení velmi upravím a také velmi zkrátím.
Určitě podporujeme, jsem z poslaneckého klubu Úsvit, zřízení té komise. Tady v té věci souhlasím s tím, co řekl přede mnou už kolega Laudát. Pokud v té stavbě jsou materiály, a tyto informace veřejně jsou dostupné, které tam být nemají, tak si myslím, že je to naprosto jasné. Už odešel bohužel ministr dopravy Prachař, který tady před chvílí hovořil o tom, že na jiných stavbách jsme přišli o částky za valorizaci, které prostě nebyly nárokovány. A mě by zajímalo, jak pan ministr vyžaduje odpovědnost, nebo pokud vyžaduje odpovědnost, od osob, které jsou za toto odpovědné. A stejné je to u D47. Pokud tam jsou materiály, které tam být nemají, a indicie jsou zjevně takové, že tam takové materiály použity byly, tak minimálně - já nechci být soudcem - ale minimálně vidím odpovědnost, tam se shoduji s kolegou Laudátem, v dozoru stavby. Já jsem nějakou dobu působil jako stavbyvedoucí, setkával jsem se s dozorem stavby, tak se proboha ptám - co tam dělal ten dozor stavby? Já si myslím, že odpovědnost můžeme hledat jednoznačně také tady.
A ještě bych chtěl zmínit jednu věc, která mi už několikrát probleskla hlavou, která se vám bude zdát, že nesouvisí s touto záležitostí, ale obecně tam souvislost je. Budu velmi krátký. Když jsme byli na jedné ze zahraničních cest, tak jsme v Arménii mluvili s arménským ombudsmanem a ten nám řekl informaci, že měli sektor, který byl trvale problematický, nefungoval, byl to sektor, kde byly absolutní problémy dlouhodobě, trvale. A dnes jim údajně poměrně slušně funguje. Nezměnili vůbec nic, nezměnili žádný zákon, nezměnili žádný systém, nezměnili žádné mechanismy. Změnili pouze jediné - toho nejvyššího šéfa odboru a celý odbor začal fungovat. A tady jsme u odpovědnosti všech osob, které se podílely na řízení ŘSD, Ministerstva dopravy. Já si myslím, že pokud bude personální politika dělána tak, že tam bude nominován člověk, který opravdu chce tyto věci řešit, tak nebudou muset vznikat různá jiná opatření a ty věci půjdou samy.
Samozřejmě podporuji zřízení vyšetřovací komise a věřím, že odstartuje to, o čem se tady dlouho mluví, že máme dálnice, silnice předražené, že se u nás plýtvá, že tyto zakázky častokrát nerealizuje ten, kdo je vyhrál, ale třetí, čtvrtý, pátý subdodavatel v nějaké větvi subdodavatelů, takže zisky zůstávají někomu za nějakou přefakturaci a za málo peněz to pak realizuje ten chudák na konci, což jsme možná i v tomto případě tady toho svědky. Takže jeden z důvodů je určitě osobní odpovědnost manažerů a ti manažeři byli na postech šéfů ŘSD, šéfů těch firem nebo Ministerstva dopravy.
A kladu si ještě jednu otázku. My jsme tady v naší republice byli svědky toho, že došlo k nějakým haváriím a neštěstím při stavbě mostů. A jestli si dobře pamatuji, tak jména firem, které jsou s tím spojeny, nám kontinuálně procházejí těmito kauzami, stejně jako nám kontinuálně procházejí těmi předraženými stavbami zase stejné názvy firem. Jak je to možné? Děkuji za slovo.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a nyní prosím s přednostním právem pana ministra Prachaře a poté se připraví pan poslanec Blažek. Prosím, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Paní předsedající, prostřednictvím vás bych chtěl reagovat na vystoupení pana poslance Fiedlera. Já jsem se na rozdíl od všech řečníků, kteří tady udělali krátký exkurz do minulosti a ke všem stavbám a ke všem ředitelům ŘSD, kteří tady byli, a ministrům, vyjádřil pouze k dálnici D47, dneska dálnici D1. A když jsem hovořil o valorizacích a o soudních rozhodnutích, o arbitrážích, které nám jasně říkají, že tady došlo k neoprávněně vyplaceným finančním prostředkům, tak jsem měl na mysli skutečně dálnici D47, ke které tady vedeme diskusi o zřízení vyšetřovací komise, nikoliv k dalším jiným valorizacím, které nejsou předmětem. Tolik jenom na doplnění.
Co se týká subdodávek a ostatních záležitostí, věřím tomu, že Poslanecká sněmovna se bude vážně zabývat zákonem o zadávání veřejných zakázek ve smyslu dikce evropské směrnice platné od února letošního roku a najde dostatek odvahy, aby změnila zákon o zadávání veřejných zakázek, které potom investorským organizacím dají daleko širší mandát, jak s našimi zhotoviteli, kteří se chovají tak, jak se chovají, můžeme naložit. My jsme udělali maximum pro to, abychom dokládali, a znova to opakuji, právní kanceláři, která vzešla z veřejného výběrového řízení a zastupuje dneska stát ve sporu se zhotoviteli - zhotovitelé jsou naprosto jasní: je to konsorcium vedené společností Eurovia. Za mé krátké doby jsem několikrát s tímto konsorciem jednal za účasti právních zástupců jak státu, společnosti Weil, tak se zástupci protistrany, s právní kanceláří pana Pokorného, který zastupuje v tomto soudním sporu zhotovitele, Eurovii.
Já si myslím, že je důležité, aby pokračovaly tyto soudní spory, aby se zjistilo, kdo je za tyto vady, které Ředitelství silnic a dálnic jasně identifikovalo, popsalo a žalovalo. Je také potřeba říct, že v této kauze bylo podáno už několik trestních oznámení a policie v Ostravě všechna trestní oznámení odložila. Poslední odložení tohoto trestního podání jsme dostali v pondělí tento týden. Takže je potřeba se opravdu i zabývat, proč policie neustále odkládá trestní oznámení, které podává Ředitelství silnic a dálnic. Já jsem pro to, aby tato vyšetřovací komise vznikla, protože otázek je tady víc. To není jenom kvalita stavby, odpovědnost manažerů, ale je tady i otázka, jak byl celý tento proces řízen, a proto se znova přimlouvám, aby Poslanecká sněmovna takovouto komisi schválila. Děkuji. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji panu ministrovi a poprosím pana poslance Blažka, aby ještě chvilku posečkal, protože tady mám faktickou poznámku pana poslance Volného. (Omyl.) Ten ji ruší, takže máte prostor, pane poslanče. Prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Blažek: Dobrý den, děkuji za slovo. Nemám nic proti tomu, aby vznikla tato vyšetřovací komise, ale měli bychom vždy stát oběma nohama na zemi a neklást si cíle, které komise nemůže splnit. Komise, abychom si to nepletli, že to je nějaký orgán činný v trestním řízení, tak ta komise vzniká na návrh politika, vznikne politický orgán politického orgánu a může mít nějaké politické závěry. Pokud někdo z vás má představu, že dnes se dozví nějaký lump, který něco kradl, řekněme, v ŘSD, že vznikla komise, a on to poběží vrátit, tak samozřejmě žije, řečeno s klasikem, sen směšného člověka.
Podporuji vznik této komise, ale dopředu říkám, neklaďme si cíle nesplnitelné. Nějaké politické závěry o tom, co třeba bylo špatně, můžeme přijmout pro to, aby něco bylo lepší, nebo když tady mám kolegy z ANO, aby bylo líp. Ale myslím si, že nic jiného z tohoto vzniknout nemůže.
Ještě k diskusi, kterou tady poslouchám. Mně už to vadí delší dobu. Měli bychom si uvědomit jednu věc. Neměli bychom tu paušálně vystoupit a říkat třeba: policie nefunguje, soudy nefungují. Pak máte v televizi policistu, ten říká: já bych fungoval, ale mně chybí pořádné zákony. Pak tam vystoupí nějaký advokát, ten zase řekne: no kdyby ty soudy fungovaly...
Není naším úkolem, ba naopak, my máme hájit ústavní instituce, a tím, že na sebe všechny instituce tohoto státu postupně plivají, tak si občané vytvářejí obraz, který není pravdivý a není správný. Všechno může být lepší, ale pokud jde o policii, a to měl říct ministr vnitra, a já se divím, že to neřekl, policie u nás funguje standardním způsobem. Představa, že nefunguje, je mylná. Občané by nepoznali, že nefunguje Sněmovna, že nefunguje Senát, že nefunguje vláda a že nefunguje další orgán, druhý den. Kdyby nefungovala policie, tak druhý den to poznáte všichni a okamžitě. To prostě není pravda. A tato paušální tvrzení jsou nesprávná a nespravedlivá. V tomto státě je ručně zhruba 300 tisíc trestních oznámení, z toho část je udání, to znamená, že jsou úplně nesmyslná, kde řeší úplně jiné záležitosti, a zahájí se 100 tisíc trestních stíhání ročně. Neříkejme tedy policistům, že nedělají. Možná jich je až moc na to, kolik nás je, těch trestních oznámení.
Poprosím vás, abychom neustále nepomlouvali státní orgány tohoto státu, protože tím tomuto státu neprospíváme, naopak mu škodíme, a škodíme mu u voličů všech stran. My jsme tady od toho, aby se to zlepšovalo, a nikoli abychom tady jenom tak vykládali, že ten to dělá špatně, tamten to dělá špatně. Existuje nějaká vláda, ta ať to řeší, a existuje Sněmovna, která tomu pomáhá, ať už je koalice, nebo opozice.
Závěrem mi dovolte říci jednu věc. Z celé debaty si ten, kdo to poslouchal dnes, odnese jediný závěr, a to zejména, pokud pracuje jako vyšší státní úředník. Hlavně si nesmí vést notýsek.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci a táži se, zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Stanjura s přednostním právem, nebo s faktickou? S přednostním právem.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Nevyužil jsem přednostního práva, čekal jsem, až ostatní řečníci řeknou to, co sdělit chtějí. Dvě věci. Budu velmi rychlý a tu závažnější věc si nechám asi po skončení tohoto bodu.
Za prvé, náš klub vznik komise podpoří, nevidíme v tom žádný problém. Na druhé straně mnozí mluvili o tom, jak jsou chyby v realizaci, ale já tvrdím se znalostí věci, že velmi často chyby vznikají už na začátku při přípravě. Myslím si, že název by byl mnohem lepší, ale je to na předkladatelích, kdyby tam bylo nejenom k realizaci, ale i k přípravě a realizaci stavby D47, protože mnohdy když uděláte chybu v přípravě, tak v realizaci se pouze jenom ukáže a není to chyba realizace, ale přípravy.
A pokud se tomu chceme věnovat skutečně důkladně, a já jsem z regionu, který na tu dálnici čekal desítky let, a všichni napříč politickým spektrem jsme volali, že tu dálnici chceme, tak bychom neměli zapomínat na přípravu, na nepovedený PPP projekt, který vlastně zprofanoval vůbec PPP projekt v dopravě na roky dopředu, kde stát zaplatil stamiliony jenom za odstoupení od smlouvy, kde škody byly opravdu nesmírně vysoké. To je náš podnět k tomu, abychom to vzali včetně přípravy. Pak samozřejmě do toho automaticky padá i PPP projekt. Nemusíme ho takto speciálně dávat do názvu bodu, a my jsme připraveni se na práci komise standardním způsobem podílet.
A už jenom jednu věc. I když debata byla poměrně vzrušená, někdo si stěžoval, jak se tady kdo napadá nebo nenapadá, v tomto bodě jste ani opozici nepotřebovali. Tady si vládní koalice vystačila docela sama.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji panu poslanci a ještě jednou se táži, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, tudíž obecnou rozpravu končím a táži se, zda je zájem o závěrečné slovo. (Nikdo se nehlásil.) Dobrá. Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné, a tam předpokládám, že se hlásí paní poslankyně Havlová.
Poslankyně Olga Havlová: Děkuji za slovo. Načetla bych návrh usnesení Poslanecká sněmovny.
Poslanecká sněmovna
I. zřizuje podle čl. 30 Ústavy České republiky a podle § 48 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecká sněmovny, vyšetřovací komisi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při přípravě a realizaci stavby dálnice D47;
II. ukládá vyšetřovací komisi prověřit činnost všech orgánů činných v tomto řízení a kontrolních orgánů;
III. stanoví lhůtu do šesti měsíců ode dne zřízení vyšetřovací komise, v níž je vyšetřovací komise povinna předložit svá zjištění s návrhem Poslanecké sněmovně;
IV. určuje počet členů vyšetřovací komise na 9, a to v zastoupení poslaneckých klubů takto: ČSSD - 2 členové, ANO 2011 - 2 členové, KSČM - 1 člen, TOP 09 - 1 člen, ODS - 1 člen, KDU-ČSL - 1 člen, Úsvit přímé demokracie - 1 člen.
Komise bude mít předsedu, místopředsedu a tedy dalších 7 členů. Doba činnosti komise bude 6 měsíců. Komise bude jednat minimálně jednou měsíčně.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a táži se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy. Pan poslanec Gabal.
Poslanec Ivan Gabal: Děkuji. Omlouvám se za prodlužování. Dámy a pánové, jenom bych paní navrhovatelce navrhl to, co tady zmínil pan ministr, a to je, abyste tam měli i vyšetřování, aby se komise mohla zabývat i tím, proč se nevyšetřilo, protože pokud podávají příslušné instituce trestní oznámení a policie to odkládá, tak by komise měla mít možnost se podívat, proč policie nevyšetřila. (Odpověď od stolku zpravodajů mimo mikrofon.) Tam je jenom kontrolní, a ne vyšetřovací. (Odpověď od stolku zpravodajů mimo mikrofon.) Všech orgánů činných - dobře. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Jen potvrzuji, že v bodě II to doopravdy je. Ještě někdo se hlásí do podrobné rozpravy? Není tomu tak, tudíž podrobnou rozpravu končím. Táži se Poslanecké sněmovny, zda můžeme hlasovat o usnesení jako celku. Není proti tomu námitek, tudíž pro jistotu vás všechny odhlásím a prosím, abyste se znovu přihlásili svými kartičkami.
Zahajuji hlasování k přednesenému návrhu usnesení a táži se, kdo je pro. Zvedněte ruku a zmáčkněte tlačítko. Proti?
Hlasování končím, je to hlasování s pořadovým číslem 44, do kterého je přihlášeno 135 přítomných, pro 134, proti 1.
Konstatuji, že vyšetřovací komise byla zřízena. (Potlesk vpravo.) Končím projednávání bodu 131.
S přednostním právem pan poslanec Stanjura. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji, paní místopředsedkyně. Jsou věci, které musí předseda klubu sledovat, a které když zjistí, musí oznámit Sněmovně, i když z toho nemá žádnou osobní radost. Tak věřte, že z toho radost nemám, ale říct to prostě musím, protože pravidla jsou jenom jedna a musí se dodržovat.
Na začátku minulého bodu vystoupila paní poslankyně Zelienková. Sice nepožadovala zpochybnění hlasování, ale tady autoritativně řekla na mikrofon, že hlasovala pro. Ale podle sjetiny nebyla přihlášena. Už to, jak se v tomto volebním období říká, že já jsem chtěl hlasovat pro a hlasoval jsem proti, už to je proti jednacímu řádu. Správná námitka je: já jsem hlasoval pro nebo proti, a na sjetině mám něco jiného. To bych ještě toleroval.
Ale aby poslanec či poslankyně, kteří nejsou přihlášení, nám pak na mikrofon říkali, jak hlasovali? To já bych mohl u každého z nepřihlášených hlasování říct, jak bych hlasoval, kdybych to stihl doběhnout, nebo kdybych (nesrozumitelné). Mně to nepřipadá jako opravdu legrační, úsměvné. Za podobné věci se tady skládaly mandáty v předminulých volebních obdobích a podobně. Opravdu to považuji za závažnou věc a žádám všechny, aby se toho vyvarovali a nelhali jak malé děti. Navíc to bylo úplně zbytečné. Koalice dosáhla svého. Nebylo to žádné bojové hlasování. Ale prostě není možné říkat, jak kdo hlasoval, když nebyl přihlášen. My to považujeme opravdu za závažný faul a rovnou říkám, že z toho nemám žádnou radost. Není to žádný osobní útok, ale pravidla musí platit pro všechny. A věřte, že my si to sledujeme, protože tentokrát to bylo hlasování, které nebylo důležité, které nebylo těsné, ale pokud bychom to připustili, tak se to příště může stát v hlasování, které bude důležité nebo které bude těsné. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Ano. Děkuji. Nyní přistoupíme k projednávání bodu 5, což je přerušené projednávání bodu
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.