(14.00 hodin)
(pokračuje Laudát)

Já nechci vyčítat panu ministrovi, já jsem řekl u mýtného, že to je problém, zdědil něco. A to nejsou jednoduchá řešení. To prostě může trvat, můžete si nabít ústa, jako se to stalo pražským zastupitelům za hříchy minulosti. Já jsem se snažil tahat to, co se tam děje teď aktuálně. A vám skutečně ještě nestačí, že ten chaos je tam obrovský. Já jsem citoval materiály, které vyrobili pracovníci v té organizaci, nikoliv abych tady já říkal svoje domněnky. Byl bych rád, kdyby... Asi nemá smysl požadovat po panu ministrovi odpovědi, on tady přečetl nějaký dopředu připravený materiál, který se vůbec netýkal, v několika malilinko věcech zareagoval.

Víte, když jsem tady pokládal třeba otázku na ten pražský okruh, jakou plní funkci. On totiž neplní primárně funkci objízdné trasy kolem Prahy. On plní funkci, aby přenášel vnitroměstské dopravní vztahy právě na ten okruh. Co to má za praktický důsledek? Samozřejmě se zvýšila automobilizace obyvatel Středočeského kraje a dalších aglomerací. A zřejmě dneska ten podíl nebude tak nízký, té průjezdné a objízdné dopravy po pražském okruhu, jako byl ještě v letech 2006 a 2008 v těch analýzách a zátěžových diagramech. Ale tehdy to bylo 15 %. Dobře, dneska to bude 20. Ale všechno ostatní je přenesení vnitroměstských vztahů. Čím dále odtáhnete okruh od Prahy, tím větší, intenzivnější zátěže vám zbudou v hustě obydlené aglomeraci města, silně urbanizovaných oblastech města. A to už je jednou nevratná škoda. To už nikdo nikdy nezmění. Pak máte dvě možnosti, že v trase přitažené k městu postavíte další silnici, jako to město plánuje už dlouhou dobu, dokonce ještě z éry socialismu na Praze 11. To je hned na hraně města, jak vyjíždíte z Prahy na Brno. Takže místo jedné dálnice tam budeme mít v budoucnu, pokud budete chtít zlepšit standard a bezpečnost řidičů z té lokality, tak tam budou dvě silnice. A jestliže odtáhne 511 nebo stavby Suchdola, tak vždycky město mělo k dispozici spoustu animací, jak výrazné dopravní zátěže zůstanou v obydlených zónách města, o kolik vám naroste nehodovost, o kolik se zvětší počet tragických dopravních nehod. A toto založíte na nějakých třeba sto let. A tady někdo přijde a lehce od boku vypálí: Uděláme to jinde, s tím, že plán Středočeského kraje není nic.

Já se divím, že zrovna sociální demokrat tady řekne, že neschválí program. To znamená - a byli to i sociální demokraté i členové ODS, kteří urputně bojují o dálnici D3. To znamená, že vy schvalujete to, že najednou se pošle, možná, s velkou pravděpodobností, příprava obchvatu Budějovic D3 do kopru, a začínáme z nuly. Občanům středních Čech asi nevadí, anebo vaší politické reprezentaci ve středních Čechách nevadí, že se posílá do bodu nula trasování a příprava dálnice D3, protože byly zastaveny, či dokonce zrušeny tendry na projektovou dokumentaci. Vám nevadí, že budete muset znova rozpoutat tak složitý a tak z hlediska legislativy háklivý proces na přeschválení zásad územního rozvoje, na přeschválení územního plánu vyššího územně správního celku pražsko-středočeské aglomerace. Totéž se asi bude odehrávat u Budějovic. Skutečně vy něco jiného říkáte lidem, ale tady něco jiného děláte.

A jestliže si vezmu, já bych si dokázal představit, že bych tam někde ušetřil, ale ten odsun, když si započítáte mrtvé, zraněné, lidi postižené nemocemi a hlukem z toho města, kde ta průjezdná doprava zůstane dalších deset patnáct let, tak to tedy tady předvádí pan ministr hodně mizerný byznys. To vás tedy ubezpečuji. Kdysi jsem viděl analýzu, každý rok, po který nebyl postaven úsek dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové, když se statisticky převzal počet nehod a smrtelných nehod a vážných nehod na silnici I. třídy, která tam v té době byla, a říkalo se jí tehdy prioritně silnice smrti, tak to znamenalo statisticky, já neříkám, že k tomu došlo, ale kdyby byla statistika v dlouhých letech, tak je to 11 mrtvých každý rok navíc. Jestliže pan Prachař udělal ve středních Čechách s dálnicí D3 totéž, tak si můžete napočítat, je to podstatně háklivější, dneska táborská trojka mezi Prahou a Chotovinami je nejhorší úsek, takže vám je to jedno. Vy tady prostě budete zajišťovat politické krytí. Tak ať to lidé slyší, co děláte ve skutečnosti.

Mně je to líto, protože já skutečně jsem byl připraven komunikovat s panem Prachařem. Myslím, že to byli všichni členové hospodářského výboru. Ale co slyším ze všech stran, tak on i lidsky má obrovský problém komunikovat. A politika je o komunikaci. Tady se mají diskutovat věcná řešení. Já nevím, v kolika ještě případech postaví politické reprezentace před hotovou věc, jako s R52, D3, teď s 512 na pražském okruhu, protože ho s prominutím, no nechci říct oblbovali stejní lidé, kteří se snaží odsunout okruh ze Suchdola kamsi k Řeži.

Takže čeho se dočkáme příště? Vám, pánové poslanci a dámy poslankyně z Ústeckého kraje, nevadí, že v tom výhledu se s další infrastrukturou, modernizací, řešením dopravně citlivých míst v Ústeckém kraji příliš nepočítá? A v dalších mnoha následujících letech. Víte, když se podíváte na mapu nehodovosti, tak zjistíte, že právě tam jsou ta místa. Na třináctce, na silnici I/13. Vy se domníváte, vám to nestojí za to, podniknout razantní opatření k tomu, abychom splatili ten dluh, který máme vůči Ústeckému kraji, který trpěl, byl ekonomicky vytěžen za minulé éry takovým způsobem, a vám to nestojí za to, že bychom měli nějak splácet ten dluh aspoň v úrovni moderní infrastruktury, v nějaké prioritní ose? Nestojí vám to za to? No divím se voličům, že vám toto tolerují. Ale oni to neslyšeli. Oni si totiž přečtou v médiích, jak je to skvělé, jak ANO, bude líp. Ale víte, všichni jezdíme po těch silnicích a dálnicích. Takže prostě nevím. Budeme postiženi my, ale copak, nás je tady 200, ale obyvatel téhle země je deset a půl milionu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. (Potlesk zprava.) Vzhledem k tomu, že nevidím nikoho přihlášeného do diskuse, tak zazvoním a přivolám kolegy z předsálí, aby mohli přijít. Jen připomínám, že podle § 54 odst. 7 zákona o jednacím řádu rozhodne Sněmovna pouze o pořadu uvedeném v žádosti, a nelze tedy navrhnout změnu nebo doplnění pořadu. Rovněž tak nelze rozšiřovat schválený pořad.

 

Nyní tedy budeme hlasovat o návrhu pořadu 18. schůze Poslanecké sněmovny tak, jak byl předložen. Já vás pro pořádek všechny odhlásím a požádám vás, abyste se opět přihlásili svými kartami.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro schválení pořadu této mimořádné schůze, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 2, přítomných poslanců 115, pro návrh 49, proti 62. Konstatuji, že návrh nebyl schválen. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP