(11.20 hodin)
(pokračuje Laudát)
Těmto jste přidělil velkorysé platy na úkor zaměstnanců. Slyšíte! Přidělil platy na úkor zaměstnanců. Skutečně jste strana pravicová se sociálním cítěním. Na Ředitelství silnic a dálnic to sociální cítění v podání ANO běžní odborní pracovníci pocítili. Žádná odměna za práci, ale futrování korytářů na úkor odborníků. To je vaše politika!
Jedním z průvodních jevů provazování stavebního byznysu a politiky je úpadek kvality realizovaných investic. Stačí připomenout D47, nekvalitní mosty, nekvalitní opravy a v neposlední řadě i otázku kvality povrchu obnovených úseků na D1. Logicky by se tedy nabízelo, že v investorské organizaci vybuduji, nebo posílím úsek kontroly kvality, který v hierarchii organizace bude hodně vysoko. Co však udělal pan Prachař z ANO? Úsek kontroly kvality staveb byl degradován na pouhý odbor, čímž jsou silně okleštěny jeho pravomoci ve vztahu k přípravě a realizaci investic.
Můžete, pane ministře, sdělit Sněmovně, jakou odbornou způsobilost má vámi jmenovaný vedoucí tohoto odboru? Jen podotýkám, že šéf tohoto odboru se ani neobtěžuje vykonávat svoji funkci v centrále. To potom jasně vysvětluje vaše kroky, kterými jste se zbavil nepohodlné paní Pošvářové. Nejsem si jist vzhledem k obrovské fluktuaci ředitelů, podředitelů a pracovníků, zda tato informace je ještě aktuální.
Jestli se nemýlím, ve svých začátcích jste přivedl na ŘSD svůj tým. Měl údajně 12 lidí. Dnes z nich zůstává paní Křítková a pan Čížek. Podle kuloárních informací vy se chcete zbavit paní Křítkové, paní Křítková se chce zbavit pana Čížka, kterého vy ale chráníte. Vážení, tohle není milostný trojúhelník, tohle je ANO trojúhelník na ŘSD.
Že již není čas dále otálet s radikálním řešením, dokládá následující záznam, opět získaný bez vědomí autorů. Pokud vás, pane premiére nepřítomný, pane Babiši, ani tohle nepohne k radikálním krokům, tedy okamžitému odvolání ministra Prachaře, potom už skutečně nevím.
Cituji: Stanovisko sdružení závodních výborů odborových organizací Ředitelství silnic a dálnic České republiky k současné situace v ŘSD ČR. Sdružení závodních výborů odborových organizací ŘSD ČR je velmi vážně znepokojeno situací v organizaci, hlavně v oblastech personální a organizační. Od začátku roku se vystřídali ve vedení organizace již čtyři generální ředitelé a na místa odborných ředitelů byli dosazeni vedením Ministerstva dopravy ČR bez výběrového řízení opakovaně nekompetentní lidi. Od nástupu nového vedení nastal na generálním ředitelství personální kolotoč. Měsíčně odchází a vzápětí je přijímáno velké množství řadových zaměstnanců. - A teď prosím poslouchejte: Za celou dobu existence naší organizace nedošlo k takovéto doslova personální genocidě.
Další oblastí, která je velmi znepokojivá, jsou časté organizační změny. V řadě případů jsou to změny nesystémové a hlavní roli v nich hrají ostré lokty odborných ředitelů, kteří nechtějí převzít osobní odpovědnost vyplývající z jejich funkcí za jim svěřené úseky. Námitky odborové organizace k navrhovaným organizačním změnám vedení organizace ve větší části akceptovalo jako odůvodněné. - Neuvěřitelná věta prosím: Dochází k úsměvným situacím, kdy sami zaměstnanci pátrají, v jakém úseku pracují.
Sdružení závodních výborů odborových organizací ŘSD ČR na jednání s vedením organizace dne 19. 6. 2014 velmi důrazně varovalo před odvoláváním vedení jednotlivých správ a závodů, včetně jejich slučování, a tím jejich destabilizaci. Vedení organizace zatím tlakům z Ministerstva dopravy nepodlehlo a k těmto krokům nepřistoupilo. Prohlášení ministra dopravy ČR Ing. Antonína Prachaře pro Týden.cz ze dne 7. 10. 2014, ve kterém se opět zmiňuje o nutné revizi současného vedení v některých krajských závodech, přineslo z řad zaměstnanců řadu negativních reakcí a následnou oprávněnou obavu o další fungování naší organizace. Všechny tyto kroky vedení organizace vedly vždy ke zhoršení již tak špatného stavu zaviněného v minulosti politickou reprezentací našeho státu. Pro dokreslení celkové situace uvádíme, že od roku 1992 se vystřídalo ve vedení Ministerstva dopravy České republiky 16 ministrů a od roku 1997, kdy bylo založení Ředitelství silnic a dálnic ČR, 13 generálních ředitelů.
Sdružení závodních výborů odborových organizací ŘSD ČR konstatuje, že časté personální změny včetně změn organizačních provedené v letošním roce velmi ztížily činnost naší organizace na několik dalších let. - Na několik dalších let!
Obracíme se tímto na vedení Ministerstva dopravy ČR s výzvou, aby přestalo diletantsky zasahovat do vnitřních záležitostí naší organizace. V opačném případě budeme nuceni využít všech zákonných prostředků k ochraně jak organizace, tak jejích zaměstnanců, včetně možného vyhlášení stávkové pohotovosti, v krajním případě vyhlášením stávky. Deklarujeme, že v naší organizaci pracuje celá řada velmi schopných odborníků, kteří vědí lépe než poradci pana ministra dopravy, jak organizaci řídit a jak by měla fungovat.
Shrnutí této části. ŘSD je ve stavu naprostého organizačního a personálního rozvratu a chaosu. Zkrachovalo výběrové řízení na ředitele organizace, odborníci jsou nahrazováni laiky, vracejí se lidé, kteří byli vyhozeni ze závažných důvodů. Ministr Prachař zřejmě odborně chystá devastace krajských správ, čímž zničí logistickou vazbu mezi kraji, investorskou organizací. Situace zaměstnanců ŘSD ČR je zoufalá a nelze vyloučit stávku.
Otázka na nepřítomného pana premiéra. Domníváte se, pane premiére Sobotko, že pan ministr Prachař je kompetentní osobou, která má urychleně stabilizovat Ředitelství silnic a dálnic? Myslíte vážně, že stabilizovat firmu by měl ministr, který ji destabilizoval? Proč nečinně přihlížíte hrozbě rozvratu krajských správ? Vždyť kraje řídí vaší lidé. To je vám jedno? Prosím, urychleně konejte!
Za druhé. Obnova fungování šedé zóny. Předem říkám, že v tomto bodu se pouštím na tenký led. V prostředí kmotrů jsem se nikdy nepohyboval, oni sami se o mě při svých aktivitách nezajímali či se mi vyhýbali. Nikdy jsem nepracoval na Ředitelství silnic a dálnic a SŽDC, abych si z osobního působení uměl zmapovat, kdo v minulosti vytvářel tzv. šedou zónu. Aby bylo jasno, za šedou zónu považuji prostředí a osoby, které zprostředkovávají a zajišťují transfer veřejných peněz do rukou kmotrů a vybraných ekonomických struktur. Proto budu velice opatrný s konkrétními jmény. Nerad bych poškodil nevinné lidi.
I v minulosti lidé byli vyhazováni ze svých postů necitlivě, někomu překáželi, někdy nadřízený měl kamarádíčka, kterého potřeboval umístit. Řadu let si nepamatuji, že by probíhaly takové čistky jako v éře pana Prachaře z hnutí ANO, bude líp. Odborníci pracovníci jsou nahrazováni diletanty bez kvalifikace a s často podivnou minulostí. Nikdo nemůže dohlédnout 13. komnaty každého, ale v rezortu dopravy existují indicie, že už se nemůže jednat o náhodu. Buď pan ministr neví, co se mu v rezortu děje, což by byla ještě lidsky pochopitelnější a pro nás příjemnější varianta, anebo se jedná o úmyslný systémový přístup. Vzhledem k citlivosti tématu můžeme dojít ke zjištění skutečného stavu pouze prostřednictvím vyšetřovací komise. Ta jediná by se mohla dostat k citlivým datům a před vynesením veřejného verdiktu eliminovat možnost, že bude ublíženo nevinným lidem.
Poměrně složitě se dařilo v éře vládě premiéra Nečase. Postupně vytěsňoval lidi s nevalnou pověstí, kteří vytvářeli v rezortu dopravy šedou zónu. Dnes se tito lidé pod praporem ANO vracejí, často na ještě klíčovější místa. Zřízená vyšetřovací komise by měla získat informace o důvodech, proč tito lidé byli v minulosti ze svých postů odvoláni. Dnes se údajně vracejí manýry "s řízením" zakázek. ***