Úterý 16. září 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Hamáček)

17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích
z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 49/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh vlády uvede pan ministr obrany Martin Stropnický. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji. Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já si na úvod dovolím jenom malé připomenutí, oč se jedná. Jedná se o rozsáhlou novelu se zásadními dopady na průběh služby vojáků z povolání a na budoucí plnění úkolů ozbrojených sil. Obsah návrhu zákona, respektive nejdůležitější moment novely, je zavedení nových pravidel systému řízení kariér, a tím zvýšení atraktivity vojenského povolání. K tomu má přispět i nový kariérní a platový řád pro vojáky. A dále se také jedná o implementaci práva Evropské unie v oblasti rozvržení doby služby vojáků. Myslím, že podrobně jsem představil novelu v prvním čtení, ale přesto bych rád připomenul některé klíčové principy navrhované úpravy.

Především je to svázání zastávané funkce s vojenskou hodností a odpovídajícím služebním platem. To je systém, který úspěšně funguje v řadě zemí NATO, jako je Velká Británie, Belgie, Spolková republika, Francie a tak dále. Platový řád odpovídající službě vojáka, ne pracovnímu poměru. Dále jde o odstranění dopadů v platových restrikcích z minulých let včetně snížení tarifních platů vojáků v roce 2010. Většině vojáků, především na výkonných pozicích, se tak plat mírně zvýší, propad lze očekávat pouze u vojáků s velkou mírou podílu příplatků, například za pohotovosti. Zavedení nástroje pro udržení vysoce specializovaných odborníků je jeden ze základních momentů novely. Jde o letce, lékaře a specialisty IT. Dosáhne se toho možností násobku takzvaného stabilizačního příspěvku. Dále jde o potlačení subjektivních vlivů při stanovování výše platu vojáka a zjednodušení struktury platu vojáků, což přispěje ke zvýšení transparentnosti a efektivnosti systému řízení kariér. Dále jde o vytvoření podmínky pro předpokládané zvýšení náboru vojáků k nezbytnému doplnění dnes nenaplněných stavů a dále o zpřísnění některých postupů, jako je doba rozhodná, předpoklad výkonu služby nad rámec běžné pracovní doby nebo zařazení do pohotovostního systému a tak dále. Také jde o současné zachování nebo přiznání jiných prostředků ochrany nebo náhrad, které těžkosti vojenské služby kompenzují. Celkově směřuje novela k zefektivňování využívání mandatorních výdajů. Dovolím si zdůraznit, že při její implementaci budou použity výhradně současné rozpočtové prostředky určené pro mandatorní výdaje Ministerstva obrany.

Rád bych tímto závěrem poděkoval za způsob projednávání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny. Práce a debata byla velmi podrobná, v mnohém konstruktivní a padla řada podnětných připomínek členů výboru, které jsou z velké části obsaženy v komplexním pozměňovacím návrhu, který si myslím, že zkvalitňuje řadu aspektů předloženého návrhu, a reaguje tak na některé připomínky, které byly formulovány v rámci prvního čtení. Jednomyslné přijetí tohoto komplexního návrhu členy výboru ukazuje, že tato novela, která je především o zlepšení kariérní a platové situace vojáků z povolání v armádě, má širokou podporu mezi zákonodárci napříč politickým spektrem. Úplným závěrem si dovolím říct, že tato novela je armádou a vojáky netrpělivě očekávána.

Dovolím si požádat o podporu předloženého návrhu. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Ještě pár omluv. Paní poslankyně Maxová dnes od 15.30, pracovní důvody, pan poslanec Tejc dnes od 16 do 18, pracovní důvody, a pan poslanec Kasal dnes od 14.45 do 17.30, rovněž pracovní důvody.

My jsme tento návrh v prvém čtení přikázali výboru pro obranu. Usnesení výboru byla doručena jako tisky 49/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru a současně jeho předseda pan poslanec Kádner. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec David Kádner: Děkuji. Vážený pane předsedo, vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych vystoupil se svou zpravodajskou zprávou. Máme před sebou ve druhém čtení další z vládních návrhů zákonů týkajících se Armády České republiky a obrany jako takové, kterým se významným způsobem upravují podmínky výkonu služby vojáků z povolání, zejména pak jejich platové náležitosti. Z dalších věcí pak novela přináší změny právní úpravy služebního zařazení, hodností, studijních pobytů, dovolení a podobně. Nicméně zásadním momentem je nová právní úprava služebního platu.

Výbor pro obranu se tímto návrhem zabýval na dvou schůzích, a to na své 10. schůzi v červnu tohoto roku, kde členové výboru pro obranu a zástupci Ministerstva obrany hledali konsensus v podobě společného komplexního pozměňovacího návrhu k tomuto návrhu zákona. Komplexní pozměňovací návrh byl pak následně výborem schválen na 11. schůzi 3. září 2014 jako sněmovní tisk 49/1, a to s doporučením, aby Poslanecká sněmovna návrh tohoto zákona přijala právě ve znění komplexního pozměňovacího návrhu obsaženého v tomto usnesení.

Jsem přesvědčen, že řada těchto změn zákon věcně posouvá k větší vyváženosti práv a povinností vojáků. Upozornil bych například na změny týkající se výsluhových náležitostí, služebního hodnocení a zachování vojenských hodností po novele zákona.

Myslím, že vše potřebné již řekl ve svém úvodním vystoupení pan ministr. Jen avizuji, že v podrobné rozpravě navrhnu zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin. Tento návrh nám v případě jeho přijetí umožní projednat návrh zákona ve třetím čtení již v tomto týdnu. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. První mám faktickou poznámku paní poslankyně Černochové, která chce, předpokládám, reagovat na úvodní slova. Prosím. A potom řádně pan poslanec Seďa.

 

Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane předsedo. Občanská demokratická strana se připojí k výzvě o zkrácení lhůty, protože jsme si vědomi toho, že tento návrh zákona již měl být projednáván Poslaneckou sněmovnou od roku 2011, a teprve 3. 12. 2013 se dostal na program v rámci prvního čtení. Jenom pevně věřím, a to bych chtěla velmi pěkně poprosit pana ministra, aby mne ubezpečil, že ostatní zákony - branný zákon a zákon o aktivních zálohách - nebude tato Sněmovna projednávat, pane ministře, deset měsíců, jako tomu je v případě zákona 221. Česká republika je v bezpečnostní situaci a čelí hrozbám, které mohou mít velmi významný vliv na bezpečnost našich občanů. Myslím si, že jak branný zákon, tak zákon o aktivních zálohách jsou přesně normy, které bychom měli mít na pořadu schůze v čase co možná nejkratším, aby legisvakance, která bude, byla, řekněme, maximálně do pololetí příštího roku a aby i schvalovaný projednávaný rozpočet na podzim letošního roku s těmito změnami již počítal. Chci ještě jednou ubezpečit, že nám skutečně legislativní odbor Ministerstva obrany tyto legislativní návrhy předloží a bude to hned na příští schůzi, abychom se tím mohli zabývat v rámci výboru pro obranu, řekněme, na říjnové, nejpozději listopadové, případně mimořádné schůzi. Opravdu je to velmi důležité a já prosím, abyste má slova brali vážně. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji. Nyní s přednostním právem pan předseda Fiala, potom pan poslanec Seďa.

 

Poslanec Petr Fiala: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já zde navážu na slova své kolegyně paní poslankyně Černochové. Chci skutečně ocenit a říct, že je dobře, že tato vláda předkládá novelu, která byla připravena naším ministrem, panem ministrem Vondrou - a nemyslím to nijak ironicky. Myslím si, že je to správné. Je to důležitá norma, která umožňuje kariérní postup vojákům z povolání a zejména srovnání platů tak, aby lépe odpovídaly dosaženým vojenským hodnostem, a systém speciálních příplatků a odměn zlepší i možnost plánování výkonu služby, a tedy i připravenost v krizových situacích, což si myslím, že je také mimořádně důležité.

Chci Sněmovnu ujistit, a nejenom Sněmovnu, ale i občany, že Občanská demokratická strana podpoří každý návrh, který povede k větší profesionalitě, k větší připravenosti a k efektivitě naší armády. Věřím, že všichni začínáme postupně chápat, že dnešní svět není bezpečný, že nebezpečí nezmizí samo, že musíme bránit svoje zájmy, chránit naše občany a že musíme také spolupracovat se spojenci a k tomu samozřejmě potřebujeme profesionální armádu v co nejlepší kondici. Já doufám, že toto nebude jediný krok, že budou následovat i ty, o kterých mluvila paní kolegyně, ale také že naše zahraniční politika bude taková, aby nám profesionalita naší armády byla co platná.

Také doufám, a chtěl bych to připomenout, a chtěl bych to připomenout na závěr svého podporujícího vystoupení, že je v našem vlastním zájmu, abychom dodrželi závazek vůči spojencům a brzy dosáhli toho, abychom na obranu dávali ta tak dlouho slibovaná 2 % HDP. Já předpokládám a doufám, že vláda v tomto směru k tomu činí potřebné kroky.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Dobře. S přednostním právem ještě pan předseda vlády.

 

Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, mě tedy mrzí, že nedáváme už teď 2 % z HDP na obranu v ČR, protože bychom asi nemuseli vysvětlovat spojencům, proč neplníme závazky, které se týkají naprosto praktických a konkrétních otázek našeho členství v Severoatlantické alianci. Ale připadá mi velmi zvláštní, že předseda ODS pan Fiala tady teď v Poslanecké sněmovně vyzývá vládu, aby zvýšila výdaje na obranu, vyzývá vládu, aby plnila závazky ČR v NATO, a je zvláštní, že to byla právě ODS, která odmítla podepsat dohodu, kterou jsme jí nabídli, o tom, že budeme v příštích letech zvyšovat výdaje na obranu. ODS to odmítla, odmítla to i TOP 09 a ten závazek podepsaly tři koaliční politické strany. Dohodli jsme se, že do roku 2020 chceme zvýšit výdaje na obranu na 1,4 % HDP. Jenom pro informaci, teď dáváme necelé 1,1 % na obranu a je to zvláštní, protože když se člověk zamyslí, tak vlastně v minulých osmi letech tady zejména vládla ODS a zejména tady vládla TOP 09. Nejvíce času z minulých osmi let tady byly vlády ODS a TOP 09, a já se tedy ptám, proč jste v době, kdy jste byli ve vládě, nezvýšili výdaje na obranu, a naopak jste ty výdaje na obranu snížili nejrychlejším tempem v historii, protože když tady vládla ODS, tak se výdaje na obranu snižovaly nejrychleji v historii, byly tam obrovské škrty a v tuhle chvíli situace ministerstva je do té míry neuspokojivá, že nová vláda musela tento problém začít okamžitě řešit a připravuje postupné zvyšování výdajů na obranu v příštích letech, ačkoliv to není vůbec jednoduché, protože výdajových priorit je celá řada.

Čili já bych rád požádal pana předsedu Fialu a zástupce ODS a TOP 09, aby teď tady proboha si alespoň ušetřili to, že budou pokrytecky vyzývat novou českou vládu, která je tady sedm měsíců, aby začala plnit závazky vůči NATO, aby zvýšila výdaje na obranu, aby je přibližovala ke 2 % HDP, když oni sami dělali přesný opak. Já myslím, že na začátku každé takové pokrytecké výzvy by měla být omluva občanům ČR za to, co tady ODS a TOP 09 vyváděly ve vládě v uplynulých letech. Teprve potom je možné vládu poučovat, teprve poté je možné vládu k něčemu nabádat. A kdybyste své výzvy mysleli alespoň trošku upřímně, tak byste podepsali dohodu, kterou jsme nabídli, a byla by to dohoda velké části politické scény o tom, že je skutečně v příštích letech potřeba navýšit obranné výdaje ČR. Čili porovnáváme realitu - realita byl pokles rozpočtu obrany o zhruba 10 mld. korun - a porovnáváme rétoriku, která je tady dnes a která je v naprostém rozporu s činy, které tady měly ODS a TOP 09 v době, kdy byly ve vládě. Čili prosím chápu, že máte svůj názor, že máte své připomínky, ale bylo by dobré nezapomínat na to, že jste měli osm let tady možnost realizovat svoji politiku, a dopadlo to přesně obráceně. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Teď je tady několik faktických poznámek. Předpokládám, že to jsou všechno faktické poznámky. Je tomu tak? (Ano.) Takže v tom případě pan předseda Fiala, paní poslankyně Černochová, pan předseda Kalousek, pan poslanec Laudát.

 

Poslanec Petr Fiala: Tak já vidím, že pan premiér pořád dokola opakuje jednu mantru, a to je, že tu vládla osm nebo sedm nebo kolik let Občanská demokratická strana a za všechno může. Ale abychom se vrátili k faktům. Fakta jsou taková, že jsme to byli my, kdo inicioval společné memorandum při výročí NATO, na základě kterého jednání, o kterých vy mluvíte, vůbec začala probíhat. A když jsme se těch jednání účastnili a byli jsme připraveni podepsat dohodu a podílet se na tom aktivně, tak to byl kdo? Byla to sociální demokracie, která nakonec řekla, že nepřipustí, aby ten závazek šel vlastně nad volební období, očekávané funkční období této vlády, a nechtěla se zavázat k navyšování rozpočtu pro další roky. A to samozřejmě bylo politicky nepřijatelné, pro nás nedostatečné, a proto jsme tu dohodu nepodepsali. Ale házet nám na krk, že my jsme nepodepsali dohodu, nepovažuji za seriózní prostě proto, že to není pravda. Vy jste nechtěli dodržet tu původní dohodu! Vy jste udělali to, že jste nechtěli jít nad rámec svého funkčního období! Takže nás, pane premiére, prosím neobviňujte z toho, že jsme nebyli ochotni - my jsme to iniciovali, my jsme chtěli a chtěli jsme dosáhnout politického konsensu, aby tato země jasně věděla, že rozpočet na obranu bude růst až na ta 2 % v příštích letech, aby to byl jasný plán, ke kterému se zavážou všechny politické strany a všechny klíčové politické síly v této zemi. A byla to sociální demokracie, která tomu zabránila!

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Další s faktickou poznámkou - a teď bych potřeboval pomoct - paní poslankyně Černochová. Děkuji.

 

Poslankyně Jana Černochová: Já si dovolím také reagovat na slova pana premiéra a dovolím si připomenout vážené Sněmovně to, že Občanská demokratická strana měla ve svých řadách jednoho jediného ministra obrany a tímto ministrem byl Alexandr Vondra, který na rozdíl od jiných ministrů - sociálních demokratů, a to byli kádři jako pan Tvrdík, předložil Bílou knihu o obraně a celou řadu jiných strategických dokumentů, ze kterých naše země má vycházet. A pokud by tomu tak bylo už od roku 2011, tak bychom tady dnes nediskutovali to, jestli se během letošního roku ještě předloží Sněmovně návrh o aktivních zálohách, branný zákon atd.

To všechno již bylo v roce 2011 řečeno a nikdo z nás nemůže za to, že padla vláda a že bohužel Alexandr Vondra a následně i jeho nástupce pan Vlastimil Picek, který předkládal tyto normy Poslanecké sněmovny, tak že byly smeteny ze stolu, protože padla vláda a v rámci ratihabice nebyla vůle tyto legislativní normy přijímat. Mohli jsme být o dva roky dál. Mohli jsme dnes řešit úplně jiné věci, které se za ten rok jak v České republice, tak ve světě kolem nás, nejenom v Evropě, odehrály, a mohli jsme na ně reagovat.

Já bych při této příležitosti ráda požádala pana ministra Stropnického, protože ty dokumenty de facto jsou staré, jsou z roku 2011, dnes jsme se posunuli někam jinam - bylo by zapotřebí, pane ministře, začít pracovat na aktualizacích, protože skutečně ty hrozby, výzvy, věci, které jsou spojeny s legislativou, se posunuly někam jinam. Já pevně věřím, že Ministerstvo obrany pod vaším vedením na něčem takovém již pracuje. Stejně tak pracuje na tom, za co se utratí ty dvě miliardy, o které se zvýší rozpočet v příštím roce, protože byla bych velmi nerada, aby to byly finanční prostředky, které by se v rámci armády projedly. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Další s faktickou poznámkou pan poslanec Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane premiére, kdyby tak jako vy vystoupil řadový poslanec výboru pro obranu, tak tomu i rozumím. On prostě sleduje svoji problematiku, svoji rozpočtovou kapitolu a nevnímá celkový kontext situace, nebo nemusí. Když takhle ale vystoupí premiér, tak je to buď úmyslně, nebo z nekvalifikovanosti parciální stanovisko, které vůbec nic nevypovídá o celkovém trendu a prioritách politiky vlády.

Ano, tady se snižovaly výdaje kromě jiného na obranu, protože se prostě tváří v tvář bezprecedentní dluhové krizi státu snižovaly výdaje. Dnešní politická reprezentace, vaše vláda, výdaje razantně zvyšuje, i když slibovala, že bude šetřit, a říká tomu dokonce, že šetří dál, říká tomu odpovědné investování. Budeme tady probírat státní rozpočet zhruba za měsíc, tak abychom si řekli, že to odpovědné investování bude vypadat zhruba tak, že zatímco v provozních výdajích, kde jste slibovali šetřit, budete navyšovat desítky procent, tak v investicích možná jedno, maximálně dvě procenta. Víc tam toho nenahrabete.

To znamená, že v rámci toho trendu zvyšování výdajů ta obrana, která by měla být vaší prioritou, tou prioritou není, a to je tady předmětem kritiky a zcela konzistentní zrovna tak, jako když my jsme byli nuceni výdaje snižovat, tak jsme se snažili alespoň tu obranu, vědu a výzkum maximálně šetřit, byť žádná z těchto položek samozřejmě nezůstala bez úhony. Ale my to dělali v rámci snižování, zatímco vy v rámci dramatického zvyšování veřejných výdajů na obranu kašlete. (Potlesk z lavic TOP 09.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji za dodržení času. Další faktickou poznámku má nahlášenou pan poslanec Laudát.

 

Poslanec František Laudát: Děkuji za slovo, pane předsedo. Já bych chtěl panu premiérovi říct - ono ho to nezajímá, jde pryč -, že možná partnery v NATO by v tuhle chvíli spíš potěšilo a přivítali by a víc by nám věřili, kdyby vláda, zejména její sociálně demokratická část, se vyjadřovala k ukrajinské krizi konzistentně. A ještě by pan premiér měl něco dělat v tuto chvíli, tak zejména zklidnit svoje putinofily ve vlastních řadách.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Další faktickou poznámku má pan předseda Hamáček.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Očekával jsem věcnou debatu na téma novela zákona 221. Jenom ten začátek vystoupení pana předsedy skutečně byl věcný. A je pravdou, co tady řekl. To jsou materiály, které byly připraveny ještě za minulých vlád, a není na tom nic špatného, s tím souhlasím, že naše vláda pokračuje v jejich ratifikaci a uvádění v život.

Bohužel pak tam byla ta druhá část a ta mi přišla zbytečná. Já nevím, proč se zase vracíme k tomu, co kdo kde zavinil, a je to škoda. Vy jste s tím začali a bohužel teď se tady můžeme vzájemně přesvědčovat, v jakém stavu je armáda. Vy máte své argumenty, my máme své argumenty. Myslím si, že nejlepší je přečíst si rozhovory náčelníka Generálního štábu, který říká, v jakém stavu jej armáda, v jakém stavu pan ministr Stropnický přebíral armádu, kolik vojáků chybí, jaká je naplněnost bojových jednotek. A tím smutným mementem minulé vlády a minulých vlád je to, že jsme přebírali armádu, která měla zásoby munice u některých ráží na tři dny boje.

Takže bych opravdu poprosil, aby pravá strana sálu nezneužívala situace. Po pravdě řečeno, to jediné, co byste měli udělat, je kleknout na kolena před českou armádou a odprosit ji za to, kam jste ji dostali. (Tleskají poslanci ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Další v pořadí je přihlášen pan ministr Zaorálek s faktickou poznámkou.

 

Ministr zahraničních věcí ČR Lubomír Zaorálek Přeji vám dobré odpoledne. Chtěl bych tady jen poznamenat, že bych si přál, aby ten další vývoj armády nebyl věcí bojů, aby i tohle byla jedna z těch položek, na kterých může mezi opozicí a koalicí vzniknout určitá dohoda.

Chtěl jsem tady poznamenat, že co se týče Bílé knihy, když byla vydána, tak jsme to i my i naše odborná komunita sociálně demokratická přivítali jako kvalitní dokument. Takže pokud se něco povedlo, tak to jsme ochotni přiznat a připustit, i když se to stane někomu jinému než nám. Jiná věc je, že kdybychom se na to podívali teď přesně, tak si myslím, že problém by byl, když bychom začali mluvit o realizaci té Bílé knihy. Tam se domnívám, že panu ministru chyběla odvaha tehdy, aby skutečně to, k čemu se vlastně v té knize zavazoval, pak skutečně byl schopen a ochoten naplnit. Takže tady vlastně platí i to, co zaznělo z úst premiéra. V té době - a teď to nebudeme rozebírat z hlediska cyklu, ale já si myslím, že ten hospodářský cyklus nebylo to jediné, co vedlo k tomu, že v průběhu těch dvou volebních období se fakticky armáda stala otloukánkem z hlediska výdajů rozpočtu.

A já se naprosto podepisuji pod to, že ve chvíli, kdy jste v opozici, tak prostě přijít s tím, že vám nestačí zvýšení 1,1 na 1,4 a že chcete daleko vyšší, a dokonce na více let, mi prostě připadá stejně pokrytecké. My jsme tehdy navrhovali, abychom po pěti letech se vrátili k tomu zvýšení na 1,4 %, abychom posoudili, do jaké míry se to daří smysluplně naplňovat, protože máme velmi špatnou zkušenost s tím, jak se s investicemi v armádě zacházelo v minulých letech, a pak pokračovali dál. Myslím si, že v tom ten náš návrh byl naprosto racionální. Připadá mi, že tehdy ten postoj váš, že jste se k tomu nepřidali, protože vám to bylo málo, byl z hlediska té minulosti skutečně nefér a pokrytecký. Ale já bych si přál, abychom o tom nevedli jenom nějakou válku, ale abychom se dohodli na nějakém rozumném postupu do budoucnosti. My nemáme v úmyslu a ani nás netěší připomínat tuhle minulost, raději bychom našli dohodu do budoucnosti.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Dále s faktickou poznámkou je přihlášen pan ministr Stropnický.

 

Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, já se vám přiznám, že mě těší ten poměrně masivní zájem o tuto problematiku. Ať už ty názory jsou kladné, záporné, či někde mezi, tak to vnímám optimisticky jako právě zájem o materii. Takže za to vám děkuji.

Přesto vás mohu ujistit, že mně je s prominutím úplně jedno, jestli se bude říkat, že to je zákon, který byl prosazen za Stropnického, nebo před Stropnickým, nebo po něm, prostě záleží na tom, aby to co nejvíc fungovalo. A cokoliv, co tam bylo, co jsem podědil a má smysl a hlavu a patu, se snažím použít. Ale někdy to opravdu nějaký měsíc zabere. Ta legislativa, to je neuvěřitelná smršť nebo ansámbl norem, který je zcela bezprecedentní a upravuje prakticky skoro všechno v té armádě. Nemyslím si, že je to taková doba, když si člověk na to pár měsíců vezme.

Co se týče financí, 1,4 v roce 2020, pokud vím, přesahuje tohle volební období. Ale já se skutečně nechci hrdlit o měsíc, nebo kdo vymyslel deklaraci. Já mám pocit, že to bylo jinak. Je mi to - znova říkám - jedno. Mě těší váš zájem a věřím, že se nám podaří společně situaci v armádě zlepšit.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Další s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Gabal.

 

Poslanec Ivan Gabal: Dobrý den. Děkuji. Chtěl jsem jenom potvrdit, že projednávání tohoto zákona ukázalo poměrně silný konsensus a spolupráci v rámci výboru pro obranu, což si myslím, že je dobrá věc. Navíc ještě můj osobní dojem je, že resort obrany je připravený tuhle zásadní změnu pro profesionální armádu monitorovat a zpětně vyhodnocovat, případě korigovat, což si myslím, že by mohlo být výraznou zárukou některých rizik, která zase ten zákon v sobě má.

Ještě jednu poznámku k dohodě o rozpočtu. Za prvé, podle mého názoru jednání pracovní komise bylo daleko konsensuálnější, než jsem já očekával, efektivnější. V principu zdroj nedohody bych interpretoval poněkud odlišně než pan premiér a to je otázka, kdy bychom chtěli dosáhnout mezinárodně závazné hranice 2 %. Na tom dohoda nebyla. Ale jednu důležitou věc ta smlouva obsahuje, a to že protiváhou navýšení výdajů na obranu je výrazné zvýšení kontrolní a strategické role výboru pro obranu, kde prostor pro opoziční kolegy bude, myslím, dostatečný a budou vždycky mít své slovo k tomu, abychom se dohodli na tom, kam mají strategické investice směrovat, a to dříve, než o nich ministerstvo bude závazně rozhodovat. To bych považoval a považuji za velký krok kupředu a velký přínos této dohody. Otázku, kdy dosáhneme té dvouprocentní hranice, nadále považuji za otevřenou a věřím, že i kolegové z opozice se v této debatě budou udržovat aktivní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. S další faktickou poznámkou je přihlášen pan ministr Stropnický.

 

Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji, pane předsedající. Já se omlouvám, jenom jsem zapomněl v předchozím vystoupení se zmínit stran branného zákona, abych odpověděl vaším prostřednictvím paní kolegyni Černochové - 585 a ještě k tomu patřící balíček dalších novel je v meziresortním připomínkovém řízení. Předpokládám, že bude na programu jednání vlády do čtrnácti dnů, a pak už následuje ten proces, který znáte.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Než budeme pokračovat v rozpravě, tak zde mám jednu omluvenku. Od 17 hodin se z pracovních důvodů omlouvá dne 16. 9. pan poslanec Jiří Holeček.

V tento moment neregistruji žádnou faktickou poznámku, nikdo se nehlásí. Přistoupíme tedy k obecné rozpravě. Mám zde přihlášeného pana poslance Antonína Seďu.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, novela zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, jak řekl pan ministr, je jedním z nejdůležitějších branných zákonů, které v tomto funkčním období projednáváme. Musím říci, že tato norma se projednává dlouho, opakovaně ve výboru pro obranu. Přesto si dovolím upozornit, jak jsem to udělal již minule, že jsem přesvědčen, že měly všechny normy z branné legislativy být projednávány pro svoji provázanost společně.

Cílem novely zákona bylo zavedení kariérního řádu, zvýšení konkurenceschopnosti vojáků na trhu práce, zjednodušení odměňování vojáků z povolání a personální stabilita Armády České republiky.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, pokud si vzpomínáte, tak jsem při svém vystoupení při prvním čtení kritizoval původní snahu Rusnokovy vlády, aby byl návrh projednáván ve zkráceném řízení podle § 90 jednacího řádu, jelikož návrh obsahoval řadu chyb. Tehdy mě právě pravicová opozice kritizovala s tím, že na projednávání přece byl dostatek času. Já bych chtěl poděkovat Ministerstvu obrany a panu ministrovi, protože jsme projednávali tento návrh zákona velmi důkladně a řada pozměňujících návrhů, které přijal výbor pro obranu, je důkazem toho, že jsem měl tehdy pravdu. Dovolte mi velmi krátce sdělit, že většina mých připomínek je zahrnuta v komplexním pozměňujícím návrhu výboru pro obranu, a přestože mám osobně některé systémové výhrady k návrhu zákona, tak podporuji přijetí tohoto komplexního pozměňujícího návrhu. Říkám to proto dnes, že z důvodu své zahraniční cesty, pokud se tento zákon nebude schvalovat v pátek, tak se zřejmě nebudu moci zúčastnit třetího čtení zákona.

Co se týká diskuse, která tady byla, dovolím si pár poznámek. Já budu potom reagovat asi po 18. hodině dnes, ale chci jasně zdůraznit, že závazek 2 % není, je to doporučení Severoatlantické aliance. Doporučení. Opakovaně. Protože pokud by to byl závazek, tak by měl být vymahatelný a to není.

Druhá poznámka. Nebudeme se bavit o tom, zda byla první slepice, nebo vejce, ale fakta jasně hovoří, že když končila sociálně demokratická vláda, tak opravdu se vydávala 2 %. Nyní je to 1,08 %, to znamená nějakých 43 miliard. A pokud bychom chtěli raketově, skokově, navýšit rozpočet na 2 %, tak to prosím je přes 80 miliard. Na to prosím tato republika v současné době nemá finance.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Chalupa. Omlouvám se, pane poslanče. Faktická poznámka pana poslance Gabala.

 

Poslanec Ivan Gabal: Děkuji. Vážený pane předsedající, jen ke kolegovi Seďovi. Protože jsem měl možnost pracovat hodně externě v týmu prezidenta Havla, když jsme se připravovali na vstup do Aliance, tak i když nepsaný, ale vyslovený ústní závazek prezidenta tohoto státu je pro mne závazek. Nemusí to být pro všechny, ale pro mne to závazek mezinárodní platnosti je. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní už máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Děkuji za slovo. Dobré odpoledne, vážené kolegyně, kolegové. Dovoluji si vás informovat, že jsem do systému načetl pozměňovací návrh zavedený pod číslem 1338 k tomuto zákonu. Jedná se o pozměňovací návrh a jeho znění je: V části první -

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane poslanče, já se omlouvám, že vám vstupuji do vašeho projevu. Pozměňující návrhy budeme načítat až v podrobné rozpravě. Zatím se nacházíme v obecné rozpravě. Chvilku vydržte, dostanete slovo.

Neregistruji v tento moment nikoho s faktickou poznámkou ani nikoho řádně přihlášeného do obecné rozpravy. Je-li tomu tak, končím obecnou rozpravu a táži se pana ministra, případně pana zpravodaje, zda si chtějí vzít závěrečné slovo. Pan ministr ne, pan zpravodaj také ne. Děkuji.

Nyní tedy zahajuji podrobnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Chalupa. Nyní vám dávám slovo.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Ještě jednou dobré odpoledne.

Zavedl jsem do systému pozměňovací návrh pod číslem 1338 ke sněmovnímu tisku číslo 49. Pozměňovací návrh zní: V části první článek 1 novelizační bod 52, v § 68e se slova "ve výši 5 %" nahrazují slovy "až do výše 15 %".

Zdůvodnění. Příplatek za zvýšenou odpovědnost je složkou platu, která kompenzuje odpovědnost vedoucího organizačního celku za majetkové a finanční operace, za správu materiálu a majetku státu, a to v řádu i několika miliard korun. V předloženém návrhu je i příplatek za zvýšenou odpovědnost stanoven fixně ve výši 5 % služebního tarifu. Rozdíl ve výši příplatku například mezi velitelem praporu v hodnosti podplukovníka a velitelem brigády v hodnosti plukovníka tak činí pouhých 500 korun, což nekoresponduje s jejich odpovědností. Navrhuje se proto zrušit fixní vazbu na služební tarif ve výši 5 % a stanovit výši příplatku rozpětím až do výše 15 % služebního tarifu, což umožní jeho výši více diferencovat v závislosti na charakteru jednotky, a tedy i odpovědnosti velitele. Vzhledem k tomu, že se fixní vazba nahrazuje rozpětím, umožňuje navržená změna regulovat rozpočtovou náročnost příplatku.

Děkuji za podporu tomuto pozměňovacímu návrhu. Připojuji se k tomu, abychom podpořili zákon jako celek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Neregistruji nikoho s přihláškou do podrobné rozpravy. Pan ministr? Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji za slovo. Já se přiznám, že teď možná udělám procedurální chybku, ale pokud je to ten okamžik, kdy se dá zkrátit lhůta mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin, tak bych to rád udělal a pokusil se to zařadit jako pevný bod na páteční program, pokud je tam alespoň trošku místa.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: K vašemu návrhu, pane ministře. To jsou dvě věci - zda chcete daný zákon pevně zařadit, a poté zda chce zkrátit lhůtu pro třetí čtení. Můžete zkrátit lhůtu nejvýše na 48 hodin. To znamená, když o tom dáme hlasovat, tak odděleně, ale poprosil bych vás, abyste upřesnil, o čem se bude hlasovat.

 

Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji a omlouvám se za tu nepřesnost. Čili jestli mohu požádat o zkrácení lhůty a případné zařazení by se možná dalo řešit až v zítřejším dni.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře, děkuji. Žádný jiný příspěvek do podrobné rozpravy nevidím. Je tomu tak, v tom případě končím podrobnou rozpravu. Mám zde žádost o odhlášení všech přítomných, než budeme hlasovat, takže já vás všechny odhlásím a požádám vás o opětovné přihlášení do systému.

 

Mám zde jeden návrh, o kterém budeme dávat hlasovat, a to je to, že zkrátíme lhůtu pro třetí čtení na 48 hodin. Ještě zazvoním a přivolám kolegy z předsálí, aby přišli.

Nyní zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro zkrácení lhůty pro třetí čtení na 48 hodin.

Končím hlasování. Je to hlasování číslo 13, přítomných poslanců 144, pro 139, proti 1, takže lhůta pro projednání byla zkrácena na 48 hodin. Končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Otevírám další bod jednání a tím je

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP