(10.10 hodin)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Dalším přihlášeným je pan předseda klubu hnutí Úsvit pan poslanec Fiala. Připraví se pan předseda Kalousek.

 

Poslanec Radim Fiala: Vážený pane předsedo, děkuji vám za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, vážený pane premiére, vážená vládo, dovolte mi, abych aspoň krátce vás seznámil s postojem hnutí Úsvit ke služebnímu zákonu, ale nejen to, a abych se pokusil ho aspoň trochu vyargumentovat, abyste rozuměli našim postojům, abyste chápali, proč jsme se přiklonili k věcem, které už tak dlouho říkáme, k věcem, které podle nás jsou správné.

Včera jsem jako většina z vás na e-mail obdržel stanovisko Rekonstrukce státu a Transparency International vůči současné podobě služebního zákona, kterou prosazuje vláda, ODS, TOP 09. Dovolte mi z tohoto stanoviska citovat: Z definovaných dílčích požadavků na kvalitní zákon pro českou státní správu je splněna třetina, tedy 34 % parametrů. Celá řada oblastí je normou řešena nedostatečně, špatně, nebo jejich řešení zůstává zcela opomíjeno.

Z konkrétního výčtu připomínek těchto neziskových organizací, na které se řada vládních politiků v rámci nedávné sněmovní volební kampaně s potěšením odvolávala, mě zarazila tato připomínka - opět cituji: Oproti předchozí verzi jsme svědky zcela alarmujícího znetransparentnění výběrových řízení, které přináší možnost výběrové řízení zrušit kdykoli, když se představenému vítězní uchazeči nebudou zdát vhodní. Velmi rizikové se jeví i možnosti politiků aktivně ovlivňovat chod celého státního aparátu nikoliv nutnou volbou agendy, ale konkrétními zásahy do autonomního fungování byrokracie.

Služební předpisy budou realizovány nařízením vlády, tedy politicky. Členové výběrových komisí jsou ve velké míře nominováni také politicky. A zde se dostáváme k hlavnímu a do očí bijícímu pochybení, na které naše kolegy z ostatních poslaneckých klubů jako poslanci za Úsvit neustále upozorňujeme. Mám tím na mysli politické náměstky. Jak hnutí Úsvit, tak i specializované neziskové organizace, a dokonce i prezident republiky Miloš Zeman říkáme: Vážení poslanci, nedopouštějte se tohoto kategorického pochybení, pojďme se společně vyhnout ústavní žalobě prezidenta, ke které by se Úsvit v tomto případě tzv. politických náměstků musel připojit. Nepřipouštějme, aby pod rouchem dlouho očekávaného služebního zákona vznikly lukrativně placené úřednické pozice, které pod tento zákon spadat nebudou a na které si každý stranický aparát bude moci dosadit svého vysloužilého politického matadora.

Rozhodli-li jste se současnou nedokonalou verzi služebního zákona podpořit, berete-li na sebe politickou zodpovědnost před svými voliči a hlasujete-li pro, podpořte pak alespoň můj pozměňovací návrh, který politické náměstky ze znění tohoto zákona škrtá. Nepřipusťte, aby na půdě této Poslanecké sněmovny hladce procházely takové paragrafy, nad kterými každý člověk se zdravým rozumem bude muset nechápavě vrtět hlavou.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: To byl pan poslanec Fiala. Teď je zde žádost pana předsedy Kalouska. Už je zde, takže má slovo. Připraví se pan předseda ODS Fiala, který uplatnil také přednostní právo a odsunul pana poslance Klána, který to zcela jistě chápe.

Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené dámy, vážení pánové, dobré ráno. Dovolte mi, abych vás pokud možno stručně seznámil se stanoviskem poslaneckého klubu TOP 09 a pokusil se vás přesvědčit, zda byste nezvážili alespoň některé pozměňující návrhy, které zazněly ve druhém čtení.

Za prvé chci potvrdit, že byla dodržena politická dohoda, kterou považujeme za mimořádně důležitou a prospěšnou vzhledem k dalšímu vývoji ve státní správě, která snad přinese stabilitu a pravidla, která tam do této doby nebyla úplně jasná, pokud nějaká byla.

Za druhé bych se rád vyjádřil k pozměňujícímu návrhu pana Radima Fialy, který navrhuje vypustit tzv. politické náměstky. Jen upozorňuji, že tento termín zákon nezná, ale vžilo se to a říkejme tomu tak. Neexistenci politických náměstků jsme požadovali i my. Byl to dokonce náš písemný požadavek a při jednáních, která jsme vedli s vládní koalicí, nám nakonec po několika jednáních nezbylo v zájmu společné dohody, než akceptovat poměrně pevné stanovisko koalice stran pánů Babiše, Bělobrádka a Sobotky, kteří prostě trvali na zachování politických náměstků. Myslím, že je potřeba naprosto jasně vědět - tady bylo jasné stanovisko stran Babiše, Bělobrádka a Sobotky, kteří si tento zákon neuměli představit bez politických náměstků. A protože každá politická dohoda vyžaduje nějaký kompromis, došlo ke kompromisu a my jsme v tomto bodě ustoupili. Jsme připraveni spolu s vládní koalicí tuto dohodu dodržet, předpokládáme však, že bude vládní koalice ve svém názoru jednotná. Pokud by vládní koalice ve svém názoru nebyla jednotná, pak bychom to chápali jako nedodržení dohody a vrátíme se rádi ke svému původnímu názoru a rádi podpoříme návrh pana poslance Fialy, protože si to myslíme také. Ale respektujeme tady dohodu a slib, který jsme dali stranám pánů Babiše, Bělobrádka a Sobotky.

Dále si vás dovoluji požádat, abyste se zamysleli nad pozměňujícími návrhy E1 a E2 pana poslance Daniela Korteho. Dvacet pět let po listopadu 1989 - toto výročí oslavíme letos - se rozhodně nedomníváme, že by znamenalo jakýkoliv problém pro státní správu, kdyby přestala být uznávána jako odpovídající vzdělání Vysoká škola SNB jako uznané vysokoškolské vzdělání. Fakulta Vysoké školy SNB má tu nejhorší možnou pověst jako líheň budoucích příslušníků represivního komunistického režimu. Jestliže 25 let po listopadu 1989 uznáme, že to je odpovídající vzdělání pro státní správu demokratického státu, myslím si, že se v mnohém vysmějeme odkazu té listopadové revoluce, jejíž 25. výročí budeme slavit.

Druhý pozměňující návrh pana poslance Korteho je pragmatičtější a možná pro někoho i lépe pochopitelný. Ale tady znovu prosím, abyste zvážili význam zrušení výsluh příslušníků bezpečnostních sborů po dobu služebního poměru. Uvědomme si prosím, že výsluha pro služebníka bezpečnostních sborů nemá žádný jiný význam než vyrovnání hendikepu při startování druhé kariéry, na kterou už ten příslušník není fyzicky vybaven. Je to celkem logické. Hasič, voják z povolání, příslušník jednotky URNA, který pro výkon svého povolání musí být také fyzicky vybaven, někdy mezi 40. a 50. rokem své povolání, kterému se do té doby věnoval třeba dvacet, pětadvacet let, musí opustit a začíná někde od nuly, zatímco jeho vrstevníci si plynule budovali postavení a kariéru ve svém civilním životě, a on je logicky v hendikepu. Výsluha má ten hendikep vyrovnat. Jestliže ale při tom povolání, které vykonával v bezpečnostních sborech, získal dotyčný takovou kvalifikaci, že zvítězí ve výběrovém řízení a stane se úředníkem státní správy, bude vykonávat kvalifikovanou práci stejnou jako jeho kolegové a jeho příjmy od státu budou v tu chvíli o 25, 30 tisíc, 20 tisíc vyšší než jeho kolegy, který vykonává stejnou práci, je to mimořádně demotivující na příslušném pracovišti a popírá to ten původní význam výsluhy, která má vyrovnávat hendikep. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP