(17.50 hodin)
(pokračuje Benda)

Ale skutečnost, že jste udělali dva plus dva a jeden má dva hlasy, mně připadá naprosto pochybená. Když už, tak bych tedy nechal dva plus dva, že se musí dohodnout, že se prostě musí státní služba s tou, řekněme, političtější reprezentací nějak shodnout, ale představa toho, že jednomu dám absolutní právo si to rozhodnout a ještě způsobem, že řeknu, že předseda má dva hlasy, mně prostě připadá úplně chybná.

A takovýchhle výhrad, které by se k zákonu dalo posbírat, je bohužel celá řada. Já myslím, že to nemůže fungovat, že to nezabetonuje dokonce ani vaši státní správu - zabetonuje to ministra bez práce, nějakého generálního ředitele, kterého si tam přivede, a všechny jeho lidi, kteří tam budou sedět a budou všechny rezorty naprosto ovládat. Představený má fakticky možnost kdykoliv své podřízené, resp. jednou za rok, vyhodit. Pokud řekne, že služební hodnocení, které dělá představený, je nevyhovující, tak ta osoba jde, s příslušným ministrem pouze konzultuje, ale automaticky ji odvolává a nikoho se na nic neptá a vypisuje nové výběrové řízení. Budeme mít ministry, kteří nebudou rozhodovat vůbec o ničem, nikdo se jich nebude na nic ptát.

O tom, co budou političtí náměstci, se tady už mluvilo, to budou jenom hlídači z ostatních koaličních stran, kteří budou mít za úkol hlídat ministra, ale faktická možnost ovlivňovat státní službu bude jenom zevnitř, jenom skrzevá představené, ale přitom velmi silná. Přitom celá tahle struktura generálního ředitele a dalších bude nesmírně silná, protože služební hodnocení řekne: jednou špatně, druhý den odcházíš. Zvláštní vtip je tam, že generální ředitel služebnímu hodnocení nepodléhá. Ten je z něj vyňat, ten zřejmě je tak dokonalý a od začátku je tak jasné, že je tak dokonalý, že ten žádnému služebnímu hodnocení nepodléhá. Myslím si, že to je opravdu, opravdu zábavné.

Vidím, že většinu vládní koalici to stejně příliš nebaví a neposlouchá, takže děkuji těm, kteří mě vyslechli, a na závěr pro výhrady, které říkám, protože si myslím, že je opravdu v zájmu všech, nikoliv opozice, ale všech, aby ministerstva a celý vládní aparát mohly fungovat, je třeba se k tomu zákonu ještě vrátit a některé tyto nedomyšlenosti a některé tyto neuvěřitelné síly, které si tam podle mého názoru pan ministr bez práce napsal jenom sám pro sebe a své kolegy, je třeba opravit. Takže navrhuji, abychom po obecné rozpravě vrátili návrh zákona k novému projednání do ústavněprávního výboru a aby bylo zahájeno skutečné jednání vládní koalice a předkladatelů s opozicí o tom, jak to zlepšit tak, aby to opravdu státní službu stabilizovalo. Já nechci, aby se vyměňovalo po volbách 300 nebo 500 lidí. Souhlasím s tím, že to je špatně. Jsem pro to to stabilizovat dokonce i za situace, kdy vy jste u moci a vy jste ty lidi vyměnili, přesto si myslím, že je dobře to stabilizovat, ale nemůžeme to udělat tak, že se to úplně vymkne jakékoliv kontrole a jakémukoliv dohledu a že volby tady budou už jenom pro parádu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Bendovi a ptám se, jestli opravdu myslel to, že to bude už po obecné rozpravě, vrácení výborům. Je to trošku škoda, že nebudou ani pozměňovací návrhy. Přestože jeho vyjádření bylo klidné a věcné, přesto vyvolal dvě faktické poznámky - jednu od kolegy Klána a druhou od pana předsedy klubu ODS. Pan poslanec Klán má slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Jan Klán: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, dovolte mi, abych vaším prostřednictvím reagoval na pana poslance Bendu ohledně Českého statistického úřadu. My podle toho zákona vyjímáme pouze předsedkyni statistického úřadu, aby se to tam nevztahovalo. Ostatní zaměstnanci Českého statistického úřadu pod ten zákon budou spadat. A teď vám povím, z jakého důvodu. Nikoliv abych tady obhajoval ten zákon, ale z jakého důvodu budou spadat pod tento služební zákon. Je to podobné jako u Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. A jak sám jistě víte, kompetenční zákon jak ČSÚ, tak Státní úřad pro jadernou bezpečnost uvádí jako ústřední orgány státní správy. Teď se vás tedy zeptám: Co tedy produkují tyto instituce? Privátní službu? Hájí soukromý či lobbistický zájem? Ne, jsou to, viz § 2 kompetenčáku, ústřední orgány státní správy. A ty, jak vyplývá z jejich působnosti, produkují službu, která je službou přeci pro stát. Pokud by tam neměl ČSÚ spadat, a ani Státní úřad pro jadernou bezpečnost, tak bych to chápal tím způsobem, že by při novelizaci kompetenčního zákona požadovaly vyřazení z kompetenčního zákona tak, že by to nebyly už ústřední orgány státní správy. V tom případě pak nevím, komu by sloužily než jenom státu. Děkuji. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času. Nyní pan kolega Zbyněk Stanjura s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Dosti těžké po tom ostrém opozičním vystoupení se klidně naladit a vystoupit poměrně klidně. Ministr bez portfeje, bez práce se už vrátil a říkal tady, když mluvil, že mu týlovou podporu zajišťovaly desítky pracovníků všech ministerstev, když to chystali, a že to vlastně nahradilo vnější připomínkové řízení. Tak možná by ty desítky pracovníků už mohly zpracovat odpovědi na mé otázky. Já fakt se nenechám odbýt - ale je to jenom k části 1 a máme další desítky otázek k části 2, 3 atd. Ale mezitím, aby to nebyla taková nuda, abych se pořád neopakoval, tak vždycky přidám jednu novou.

Tak dotaz: Úřad pro civilní letectví. Kdo a jak bude jmenovat šéfa a jak se naloží se souhlasem evropských institucí, což je v tomto případě nutné? A jak budou fungovat komisaři, kteří ze zákona musí nalétat hodiny a současně nesmějí mít žádné úvazky ze zákona? Fakt si myslíme, že jim dáme takové platy, aby si mohli sami kupovat hodiny leteckého provozu? To je dotaz č. 23. Prosil bych týlové štáby, které poskytovaly podporu, aby to přidaly k těm prvním 22 a stručně a jasně nám odpověděly. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Stanjurovi, a ještě než vystoupí pan kolega Štětina, který je řádně přihlášen, na výzvu pana kolegy Blažka odpovím, že ani § 57, ani § 58, natož § 90 nebo 91, neupravují povinnost zástupce navrhovatelů sedět, na rozdíl od zpravodaje. Takže tolik tedy jednací řád.

Prosím, pane kolega Štětina ve svém řádném vystoupení. Ale vidím, že kolega Jeroným Tejc tady zůstává. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Štětina: Dobrý večer. Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, já začnu jedním stručným citátem. Historie je matka moudrosti - a já dodávám i poučení. Proto připomínám některé údaje z důvodové zprávy k zákonu o státní službě vlády Petra Nečase a chci věřit tomu, že největší kritici tohoto současného návrhu zákona si tuto skutečnost uvědomí.

Právní předpis upravující práva a povinnosti úředníků vykonávajících státní správu byl schválen již v roce 2002. To všichni víme. Konkrétně šlo o zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech, služební zákon, který měl upravit podmínky zaměstnaneckého vztahu státních úředníků ve státních úřadech. Všechno známá fakta, několikrát to tady padlo. Zákon č. 218/2002 Sb. byl připraven jako veřejnoprávní norma, která však nikdy nenabyla plné účinnosti, a to z důvodu neexistence obecné shody na jeho zavedení do praxe. Tento zákon si totiž politické garnitury nepřály, protože nemohly dopustit rozpad řízeného korupčního systému, a důsledkem tedy bylo opakované odkládání účinnosti tohoto zákona.

Z programového prohlášení vlády ze dne 4. srpna 2010 - a teď prosím vás dávejte pozor na letopočty, protože se pak dostaneme ke konci, kdy jaksi tento zákon měl být účinný od 1. ledna 2014. Z programového prohlášení vlády ze dne 4. srpna 2010 vyplynulo, že prostřednictvím právní úpravy práv a povinností úředníků mají být určeny hranice mezi politicky obsazenými a úřednickými místy ve veřejné správě a zajištěno odpolitizování, profesionalizace a stabilizace veřejné správy. Vláda proto uložila ministru vnitra zpracovat a předložit věcný záměr navrhované právní úpravy. Zde všechno v pořádku, všechno mělo svůj řád.***




Přihlásit/registrovat se do ISP