(14.30 hodin)

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji za slovo, pane předsedo. I vy jste mi dal několik podnětů, i pan ministr. Já bych chtěl říct jednu věc. My jsme samozřejmě také uvažovali, zda umožnit devadesátkový režim, či nikoliv. Nakonec při úvodních konzultacích s ministerstvem já jsem se osobně domníval, že to bude navrácení do stavu, který byl před poslední úpravou, kdy se snižovala výkupní cena. To se však nestalo. A já musím říct jednu věc. Je to opravdu vážná věc. Všichni jsme odněkud, všichni lobbujeme za nějaké silnice, dálnice, železnice, vodní cesty a jiná díla. Je to v pořádku. Rozhodně to zpomalení, resp. standardní režim neznamená to, že bychom to chtěli blokovat, ale protože se jedná o vážnou věc a ty principy tady byly popsány, já si dokonce myslím, jak tady hovořil pan ministr, že to je klasická ukázka skorokorupčního prostředí, toto. Ale je třeba si to opravdu probrat ve výboru, je potřeba podle mě k tomu zaujmout nějaké stanovisko, protože jak já vždycky tvrdím a myslím si, že to všichni známe ze své životní praxe, ďábel bývá vždycky ukryt v detailu a většina zákonů, které se tváří jako nevinné úpravy, většinou toho ďábla v sobě mají.

Takže já bych skutečně doporučoval, abychom se o tom ve výboru vážně bavili. Já si myslím, že všichni chceme urychlit výstavbu důležitých komunikací, důležitých železnic a jiných děl, a rozhodně si myslím, že když už to trvá tak dlouho, teď mě nechytejte vyloženě za slovo, tak ten měsíc to ještě vydrží, abychom odvedli práci s dobře vykonaným pocitem, že jsme pro to udělali maximum, aby to skutečně fungovalo.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, to byla faktická poznámka pana poslance Adamce. A nyní zde mám přihlášky z místa. S přednostním právem pan předseda klubu ODS Stanjura, potom pan předseda klubu Úsvit Fiala a potom s řádnou přihláškou pan poslanec Zemek. Pane předsedo, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Nejprve chci říct, že souhlasím s tím, že se navýší výkupní ceny, ale teď si to musíme říct. Ten zákon, který je snížil na podle mého názoru nepřijatelně nízkou úroveň, platí od února loňského roku. To znamená, tímhle tím se snažíme dostat přibližně do stavu před únorem roku 2013. Nikdo z nás přece nechce tvrdit vážně, že před únorem 2013 byla rychlá příprava dopravních staveb. Já bych chtěl jenom říct, abychom neočekávali od nějakého legislativního aktu, že se něco zázračně změní. Pokud říkáme, že se vracíme před únor 2013, řekněme si: bylo to tehdy rychlé? No nebylo. Nebylo. Myslím, že jsou mnohem vážnější překážky toho, proč je pomalá příprava staveb, a to neříkám proti tomuto zákonu, který nakonec podpořím po projednání v hospodářském výboru.

Chci upozornit na rizika nejprve tohoto zákona, některých principů, a pak se vyjádřím k tomu, že podstatně delším způsobem zdržuje přípravu a realizaci staveb. Za prvé je tam 90denní lhůta na to vyjádření, je tam navrženo, že interním aktem se stanoví do kdy. Ta lhůta je mimořádně krátká a vzhledem k tomu, že se říká, že když jste velmi rychlí a od investičního záměru po realizaci stavby uplyne 10 nebo 12 let, a to je bez ironie, to porovnávám, co je rychlé, co je pomalé a co je průměr, tak 90 dnů v tom nehraje žádnou roli. Zkusme si říct, že některé pozemky patří městům a obcím, a kde o manipulaci s majetkem samozřejmě rozhoduje zastupitelstvo, a zastupitelstvo nezasedá každý měsíc a 90 dnů je málo. Chci říct, že zde máme společnosti, které mají zahraničního vlastníka a jejich boardy rozhodují o prodeji majetku. Některé to tak mají, i když se jedná o deset metrů čtverečních, a jde to do zahraničí, a dokud nemají souhlas majoritního vlastníka, tak to prostě nepřijde a zase těch 90 dnů může ... Tady bych doporučoval, aby ta lhůta byla přiměřeně delší. Neříkám nekonečná, ale zvažme i ta rizika, jestli třeba 120 není lepší než 90 vzhledem k obecní... Že nejsou jen fyzické osoby, ale jsou i právnické osoby.

Pan ministr ve svém úvodním slově podle mého názoru přesně popsal vznik korupčního prostředí - a pak říká: já žádnou korupci neplánuji. Ale to jsou dvě různé věci. Když říkám, že v tom vidím riziko vzniku korupčního prostředí, tak nikoho z korupce neobviňuji. Jenom říkám, že podle toho návrhu zákona je jediný, kdo bude rozhodovat o cenách na celém území České republiky a o zvýšení až o 100 %, protože 8 a 16 je 100 %, tak jestli dostanete dvě stovky, nebo čtyři stovky, jediný na celém území bude ministr dopravy, ať je to kdokoli. To prostě není dobře. A bavme se v těch 20 dnech, jaký ten mechanismus dát.

A pak ten návrh zákona říká: jako základ je osminásobek. Ptejme se, proč je osminásobek jako základ. Zase na to budeme mít dost času a třeba si to v té podrobné rozpravě vysvětlíme, proč není sedminásobek nebo desetinásobek.

Pak chci říct, abychom si my všichni uvědomili, že v okamžiku, kdy to schválíme a kdy to projde, začne se to aplikovat, tak se změní cena obvyklá v těch lokalitách. Ona je dneska taková, jak se píše, 8 až 35, ale zejména tam, kde se budou vykupovat velké ceny pozemků, tak na těch katastrálních územích plus to, jak se konstruuje cena obvyklá, tak se změní cena obvyklá. A v okamžiku, kdy budete v tom samém katastru dělat za dva, za tři roky podobnou akci, tak ta cena obvyklá může být pětkrát větší, než bude příští rok, než v roce 2014 může být 2017. Abychom i to měli na paměti.

Já myslím, že vstřícný krok opozice je, že jsme pro zkrácení na 20 dnů, to znamená pod to, co bychom byli schopni zablokovat. Ty důvody debaty jsou naprosto věcné. Jenom mi přijde trošku přepjaté, když tady premiér říká, že když to schválíme v devadesátce, tak vzniknou pracovní místa. Podotýkám, že se vracíme do toho stavu, který byl v loňském roce.

A teď se bavme o těch skutečných příčinách dlouhé přípravy staveb. My máme v České republice neuvěřitelný počet vstupů odpůrců staveb do řízení. Projednáváte zásady územního rozvoje kraje několikrát, všichni, kteří z ideologických anebo i praktických důvodů nesouhlasí se stavbou, mohou vznášet své námitky. Trvá to roky. Já jsem dopoledne mluvil o tom, že jižní Morava má tu smůlu, že jí soud zrušil zásady územního rozvoje. A když jsou schváleny v tom kraji, tak nastupují územní plány měst a obcí. A sedí tady dostatečný počet starostů, místostarostů, primátorů, náměstků primátorů ať už současných, nebo bývalých, aby věděli, jak dlouho se projednává územní plán, zadání, koncept, přijetí. Když to jde rychle, tak čtyři roky, už to je pomalu šest, pak vám jeden úředník něco sundá z úřední desky místo 30. den 29., nebo je pře o tom, který den je třicátý, když to vyvěsíte 1. a sundáte 31., jestli uplynulo 30 dnů, nebo 29, a ten proces se opakuje a zase trvá roky. Ale dobře, máme za sebou zásady územního rozvoje, dva tři roky na kraji - myslím, že jižní Morava to plánuje na rok 2016, že to bude - pak přijdou územní plány obce, tři čtyři roky, než to schválíte, přijde žádost o územní řízení investora v tomto případě, když budeme mluvit o státních stavbách. A opět ti samí ideoví odpůrci staveb, kteří protestovali u územního rozvoje, kteří protestovali u územního plánu, znova protestují u územního řízení. U toho územního řízení ještě nemusíte být vlastníky těch pozemků, je třeba říct. A to zase trvá měsíce až roky, protože už je standardní, že někdo dá odvolání, jde to na kraj, případně se to dává k správnímu soudu. Teprve potom, když absolvujete zásady územního rozvoje, územní plán, máte pravomocné územní rozhodnutí, přichází žádost o stavební povolení, kde ti samí znova vstupují do toho procesu, počtvrté nebo popáté. A znova ho protahují. A je pravda, že pro pravomocné stavební povolení potřebujete mít vlastníky.

Myslím si, že - a nebude jednoduché se na tom shodnout a ještě těžší to bude prosadit, protože ten odpor bude veliký - ti odpůrci stavby by měli mít tu šanci jednou, a když neuspějí, tak v dalších stupních by se to nemělo opakovat. A bavme se o tom, ve kterém stupni je to nejlepší. Není to o tom, že chceme vyloučit dotčenou veřejnost z toho projednávání, ale nemůže to být opakovaně.

Bavíme se o vyvlastňování. Měl by to být naprosto mimořádný akt. Je naprosto nepřijatelné, když slyšíme, že máme na R35 200 pozemků a z toho 107 chceme vyvlastnit. Já tomu rozumím, proč to ti úředníci dělají, já je nekritizuji, ale takhle nemůžeme postupovat. Kdy naopak máme vyvlastňovat, když si někteří tzv. aktivisté koupí do spoluvlastnictví 20 metrů čtverečních, je tam 32 majitelů, nepřebírají poštu. No to aby se ten investor zbláznil, aby získal normální cestou... Těm lidem nejde o tu cenu, jim nejde ani o tu konkrétní půdu. Jim jde o to prostě za každou cenu zabránit stavbě. A kdo někdy jel do Ústí a vidí ten nedostavěný úsek, tak vidí výsledek toho, když vyhrávají aktivisté nad státem. A nemůže za to cena pozemků. To je třeba si říct. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP