(15.50 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Pan premiér tady dneska řekl v tom svém krátkém padesátiminutovém příhovoru - když řekl "nebudu číst těch deset stran, krátce to okomentuji" a trvalo to 50 minut -, že se zasadí o to, aby se nezvyšovaly poplatky nebo cena nebo doplatky za obnovitelné zdroje. Opět ho chci za to pochválit a myslím si, že je to dobře. Na druhé straně v březnu pojede na evropskou radu, kde se bude jednat o cílech energetické politiky. Jeho kolegové z jeho socialistické frakce hlasovali minulý týden, nebo předminulý týden, pro další zvýšení podílu obnovitelných zdrojů, pro další zvýšení účinnosti, a pokud toto projde, tak za pár let, ne za období této vlády, ale možná přespříští vlády, přijde to, že budeme platit ne 500 korun měsíčně jako domácnost, ale možná 1 500 korun a bude pod tím podpis premiéra Sobotky, pokud se tomu nepostaví. On v té době už pravděpodobně premiér nebude a budou tady jiní politici a budou se předhánět v tom, kdo lépe a rychleji zabezpečí, aby se ty platby snížily, můžeme to ale zarazit teď, nemusíme čekat osm let a nemusíme to nechat našim nástupcům, jak nám to nechali kolegové, kteří v roce 2005 pro ten zákon hlasovali. Nevím, kolik jich tady dneska je, myslím, že minimum, a pak se my ostatní přeme, kdo to měl řešit lépe a dříve.
Teď chci ukázat na to, co prostě není pravda. Dneska jsem tady slyšel proklamaci ministra financí, že se nebudou zvyšovat daně. Opět říkám, že je to dobře, a pokud to tak bude, bude to mít naši podporu. Bez jakékoliv ironie, bez jakýchkoliv podmínek, bez jakýchkoliv poznámek. Nicméně vycházejme z platné legislativy. Mnozí z nás, já jsem byl mezi nimi, s těžkou rukou zvedali ruku pro zavedení solidární přirážky na období tří let. To opatření bylo přijato jako protiváha k tomu, že se změnil valorizační vzorec pro důchody. Nejpozději to má skončit v prosinci příštího roku. To znamená, pokud někdo chce z toho udělat trvale druhé pásmo, tak říká: od 1. ledna 2016 zvýším daň z příjmu fyzických osob. Pokud to necháte tak, jak to je, to znamená, že to přestane platit nejpozději 31. prosince 2015, tak máte pravdu. Nezvýšili jste daně a my to oceníme a řekneme: ano, je to pravda, daně nebyly zvýšeny. Pokud současně změníte valorizační vzorec dříve než 31. 12. 2015, jak se píše v jiném místě programového prohlášení, tak by bylo férové k tomu samému datu zrušit přirážku sedmiprocentní. Zase, pokud uděláte jedno a druhé ne, tak zvyšujete daně. Budeme bedlivě sledovat tu obecnou větu, že vláda prověří, teď mě nechytejte za slovo, nebo zváží, možnost zavedení sektorové daně s minimálním výnosem 4 miliardy korun. Budeme fandit těm, kteří budou proti, a budeme, pokud tady nalezneme hlasovací většinu, tak budeme v té většině, která bude tomu bránit, a opět to pochválíme. To je ten rozdíl proti minulému období. Ať jsme udělali cokoliv, tak tady opozice ČSSD a KSČM vždycky říkala: zrušíme, změníme, jsme zásadně proti.
Když jsme dělali mírné, opravdu spíš optimistické předpoklady tak, abychom nemalovali čerta na zeď, kolik výdajů jste naplánovali v programovém prohlášení, přestože tam těch konkrétních slibů není mnoho, tak jsme došli k částce 50 miliard ročně. Současně říkáte, že chcete držet 3 % schodku státního rozpočtu. Ale to je málo. To jste si fakt dali malý úkol. Možná vzpomíná současný premiér, minulý ministr financí, že v časech šestiprocentního růstu HDP měl stomiliardový schodek, jako byl přibližně loni a předloni. Nechci se přít o těch 12 miliard neproinvestovaných peněz z FDI, ale i kdybychom to připočetli, tak to bylo 92 miliard, loňský schodek, i při té výhradě, že se peníze převedly jenom z roku na rok, a myslím, že je to logické a není na tom nic špatného, když se ty peníze převedou a na tom investičním fondu se nechají. Při hospodářském růstu, myslím, že si všichni přejeme, aby byl dvouprocentní, jak zhruba prognózy pro letošní rok a v příštích letech byl víceprocentní, je prostě 3 % hrozně málo. Kdy tedy začneme šetřit, když v časech růstu budeme mít znova a znova stomiliardové schodky? Pak říkáte, že nikdy, a pak se divíte a rozčilujete se, že říkáme, že je to levicová vláda. No je to levicová vláda a je to přirozené. Nás to nijak neuráží. Hodnotíme to podle konkrétních kroků a podle toho přístupu minimálně k schodku státního rozpočtu.
Myslím si, že na určitá úskalí jste už přišli sami, a chci pochválit pana premiéra, když říká, že registrační pokladny zavedeme nejdříve k 1. lednu 2017. Sledujte to datum. To znamená, když to budeme chtít vyhodnotit aspoň po jednom roce fungování, abychom si mohli říct, zda to přinese ty desítky miliard, jak věříte vy, nebo jak si myslíme my, že to nepřinese v zásadě nic kromě obtěžování podnikatelů, tak předtím proběhnou volby. Předtím proběhnou volby, to znamená, každý z vás bude moci říci, teď jsme to spustili, a když nás zvolíte, tak uvidíte, jak ty desítky miliard přitečou. Do té doby to prostě nebude. Nicméně za to datum chci pana premiéra pochválit, a kdyby to ještě odložil po těch volbách, tak bychom ho pochválili ještě více, protože by se shodoval s námi, že bychom to vůbec nezaváděli.
Já jsem se z faktické připomínky k vystoupení ministra financí nakonec odhlásil, říkám, využiji toho, že jsem na řadě po čtyřech hodinách nebo po pěti hodinách s přednostním právem.
Četl jsem někde, že snad Agrofert uvažuje vstup na burzu. Vypsání a emise nových akcií. Tak takové to vychvalování, co všechno tato firma dělá dobře, možná patří tam, možná do finančních novin, ale skutečně, už to říkal někdo z mých předřečníků, kteří jsme 15 minut poslouchali, co dělá Agrofert dobře, kolik má úvěrů, kolik má zásob, kolik má peněz na účtu, a já říkám za sebe, že mi je to fakt jedno. Mně je to fakt jedno a mě to nezajímá. A potom říká ministr financí, no a teď ještě řeknu pár slov k té vládě. Hned potom, co jsme dostali (nesrozumitelné). Možná někteří z vás tráví čas tím, že si chodí na justici.cz a čtou si ty výkazy, čtou si ty zprávy auditorů a podobně. Rozumím tomu, když to chce někdo koupit. Ale my ostatní tady ve Sněmovně v okamžiku, kdy se jedná o důvěru vládě, opravdu nechceme porovnávat a slyšet, kolik kdo má zásob, kolik má finančních zdrojů, kolik kdo má úvěrů a podobně. Myslím si, že to sem nepatří. Někteří, vám se to hrozně líbilo, protože jste tleskali, jste buď zaměstnanci, nebo budoucí akcionáři, já nevím, ale myslím si, že bychom to fakt projednávat nemuseli.
Něco k resortu dopravy. Pan premiér tady říkal a omlouval se, že tam možná některé stavby, já nevím, že tam jsou priority. No, já nevím. Když tam napíšete R52, R6, R35, R43, R49, D3, D8, D11, silniční okruh kolem Prahy a návazné komunikace, tak už jste vyjmenovali skoro všechny důležité tahy a podle mě, když mám deset priorit, tak tam žádná priorita není. Nic proti tomu. Až na to, že Rusnokova vláda schválila strategický dokument, který se chystal opravdu na expertní a odborné úrovni za účasti nejen českých odborníků, ale lidí z Evropské komise. Tomu materiálu se říká v úřední hantýrce SeStra, oficiálně se to jmenuje Dopravní sektorové strategie. Byla to podmínka k tomu, abychom mohli čerpat peníze. A hle, z těch vyjmenovaných staveb tam čtyři prostě nejsou. To znamená, pokud je bude chtít vláda podpořit, tak je třeba říct, že to bude z národních zdrojů a nebude to z těch zdrojů, které jsou v druhém programovacím období. To se klidně může stát a myslím, že pokud je to spojováno s čerpáním evropských fondů, tak to není. A když si tak pěkně říkají kolegové v sociální demokracii přátelé, tak myslím, že kdyby přátelé se víc zaměřili na územní plán Jihomoravského kraje, tak jsme si tady nemuseli číst, že vláda bude investovat do R52. No prostě nebude. Ne že by nechtěla, ale domácí úkol přátelé na jižní Moravě nesplnili, nemají platné zásady územního rozvoje kraje. Já jim to nepřeju. Fakt jim to nepřeju. A říkám, že to je chyba. Ale tím, že se to dá do programového prohlášení vlády, tím se to samozřejmě nezmění. Vidím, že ti, kteří jsou za to zodpovědní, se už hlásí a určitě budou mít dostatek prostoru nám vysvětlit. Já jsem chtěl jenom říct, že prostě je to planý slib, který vláda splnit nemůže, pokud Jihomoravský kraj nesplní svůj domácí úkol. Až ho splní, budou to mít platné. V tom okamžiku vláda může i tuto důležitou komunikaci, a vůbec nechci zpochybňovat důležitost, prostě udělat. Do té doby můžeme dělat jenom přípravné práce. Všechny stavební úřady nejsou schopny rozhodovat a posunovat to v tom těžkém procesu přípravy staveb. ***