(16.20 hodin)
(pokračuje Kala)

Dále pak na ustanovení Evropské charty místní samosprávy publikované pod č. 181/1999 Sb., podle nějž jakýkoli správní dozor nad činností místních společenství běžně usiluje pouze o zajištění souladu se zákonem a ústavními zásadami. K tomu je možné uvést, že audit nebo kontrola legality zahrnuje podle zavedené praxe nejvyšších kontrolních institucí soulad se všemi právními předpisy, nikoli jen se zákony.

Jako příklad možných výkladových problémů, které by vznikly při kontrole územních samosprávných celků výlučně z hlediska souladu se zákony, lze uvést kontrolu účetnictví. Kontrola účetnictví, která patří mezi tradiční kontroly vykonávané nejvyššími kontrolními institucemi, pracuje tak, že platný zákon o účetnictví výslovně odkazuje na prováděcí právní předpisy, tedy vyhlášky Ministerstva financí, a na normativní akty neprávního charakteru, jako jsou mezinárodní a české účetní standardy. Kontrola účetnictví výhradně jen podle zákona o účetnictví není prakticky realizovatelná.

Chci také zdůraznit, že kontrola NKÚ nemá v žádném ohledu povahu správního dozoru a nepředstavuje tak zásah do činnosti příslušného územního samosprávného celku. Představa, že NKÚ bude hodnotit politická rozhodnutí reprezentantů územně samosprávných celků, je neopodstatněná a mohu vložit ruku do ohně za to, že něco takového se nikdy nedělo a dít nebude.

Návrh, který máte na stole, v sobě nese i další významná rizika. Mluvím o nahrazení pojmu "právnická osoba veřejnoprávní povahy", který byl součástí již zmiňovaného návrhu z minulého funkčního období, pojmem "veřejná instituce". Podle obecných legislativních zásad musí být právní předpis terminologicky jednotný. Vzhledem k nejasnému vymezení kontrolovaných subjektů pod písmeny c), d) a e) předloženého návrhu upozorňuji, že v aplikační praxi bude docházet k interpretačnímu překrytí jednotlivých písmen. Územní samosprávný celek uvedený pod písmenem c) je veřejnou institucí ve smyslu písmene d) a právnická osoba s majetkovou účastí státu nebo samosprávy ve smyslu písmene e) může být současně i veřejnou institucí ve smyslu písmene d). Již v této fázi legislativního procesu je tedy zřejmé, že u předloženého návrhu nebyl naplněn požadavek anticipované interpretace právní normy.

Pokud jde o použití pojmu "veřejná instituce" v současných platných právních předpisech, je např. v zákoně o státní statistické službě používán pojem veřejných institucí. Rozumějí se jím organizační složky státu, územní samosprávné celky, státní a ostatní mimorozpočtové fondy, veřejné vysoké školy, zdravotní pojišťovny a ostatní organizace zařazené Českým statistickým úřadem do tohoto sektoru. Samotný pojem veřejná instituce se dále vyskytuje v zákoně o svobodném přístupu k informacím. Tento zákon uvedený pojem nedefinuje. Judikaturou je však vykládán v podstatně širším pojetí, než jaké je obsahem pojmu veřejných institucí podle zákona o státní statistické službě. Pojem veřejná instituce je používán i v poslaneckých návrzích ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti a zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, které byly rovněž předloženy vládě ke stanovisku. Vymezení pojmu veřejná instituce podle těchto sněmovních tisků, podle sněmovních tisků č. 43 a 44, a podle jeho dosavadního použití v právním řádu tedy není identické. Nemusím snad zdůrazňovat, že je nežádoucí, aby byl tento pojem pro účely různých zákonů včetně ústavních vymezen různě, a varuji před možnými dohrami, včetně těch soudních.

Jiné zákony upravující kontrolu hospodaření územních samosprávných celků jako kritéria kontroly zmiňují: dodržování povinností stanovených zvláštními právními předpisy, zejména předpisy o finančním hospodaření územních celků, o hospodaření s jejich majetkem, o účetnictví a o odměňování - cituji ze zákona 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí. Nebo: dodržování právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky k zajištění stanovených úkolů těmito orgány - to byl zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů.

Na možný rozpor s Ústavou, resp. s Evropskou chartou místní samosprávy, zde nebylo v průběhu schvalovacího procesu u těchto legislativních úprav poukazováno. V důvodových zprávách k nim byl naopak konstatován jejich plný soulad s ústavním pořádkem České republiky a s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána. Podle ustanovení § 4 odst. 2 věty druhé návrhu NKÚ neprověřuje, zda je majetek územního samosprávného celku nebo dobrovolného svazku obcí využíván účelně a hospodárně podle zvláštního právního předpisu. Přitom se v uvedeném případě jedná o zákonnou povinnost, která pro ÚSC vyplývá nejen ze zákonů upravujících jejich postavení - to je § 38 odst. 1 zákona 128/2000 Sb., o obcích, a stejně tak zákona o krajích, § 17 odst. 1, stejně tak jako zákona o hl. m. Praze, ale i ze zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, povinnost chovat se hospodárně, účelně nebo efektivně ukládá obcím nejen zákon o obcích, jak si předkladatelé zřejmě myslí. Cílem předkladatelů je údajně zabránit NKÚ ve vměšování se do samosprávné působnosti územních celků ve smyslu ustanovení hlavy sedmé Ústavy České republiky. Uvědomujete si, že povinnost využívat majetek účelně, hospodárně a efektivně je obcím a krajům uložena nejen zákonem o obcích, event. krajích? Co zákon o finanční kontrole? Co třeba zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů anebo zákon o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí? A koneckonců, co zákon o veřejných zakázkách? Rozumím správně vašemu návrhu, že nekontrolujeme účelnost a hospodárnost podle zákona o obcích a krajích? Nebo tím myslíte, že nekontrolujeme hospodárnost a účelnost podle všech výše jmenovaných zákonů?

Návrh, který projednáváte, znamená, že kontrolu obcí NKÚ provádět nebude. Chcete-li, aby obce a kraje stály mimo kontrolu externího auditora, pak to sdělte veřejnosti. Je to lepší řešení než tvrdit, že nový zákon dostane pod nezávislou kontrolu třetinu rozpočtu. S tou třetinou rozpočtu se totiž budeme trápit, trápit v nekonečných soudních sporech, kdy každý krok NKÚ bude předmětem žaloby.

Navrhuji vám - vraťte předložený návrh předkladatelům k dopracování a požádejte vládu, ať připraví vládní návrh novely Ústavy, který projde standardním legislativním procesem. Jedině takový postup umožní vzájemné provázání novely Ústavy a novely zákona o NKÚ. Jedině tato cesta zabrání rizikům interpretačních sporů, které skončí soudními tahanicemi, a nikoliv kvalitně provedenou kontrolou. Pro ty z vás, kteří se cítíte vázáni svým podpisem tzv. Rekonstrukce státu, mi dovolte připomenout, že na základě slibu, který jste před pár týdny složili, jste vázáni především svým vědomím a svědomím. Nehlasujte pro něco, co ve svém důsledku zakládá na řadu problémů, a raději si dejte práci připravit skutečně kvalitní předlohu, která naplní vaše sliby. Je to jen ve vašich rukou. Děkuji. (Potlesk v části sálu.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu prezidentovi Nejvyššího kontrolního úřadu. A teď s přednostním právem poprosím pana předsedu Občanské demokratické strany Petra Fialu. Prosím, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP