(16.00 hodin)
(pokračuje Filip)

Nyní padl v rozpravě návrh na zkrácení lhůty k projednání o 30 dnů.

O tom rozhodneme v hlasování pořadové číslo 30, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání ve výborech o 30 dnů. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 30 z přítomných 160 pro 132, proti 3. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví a lhůta k projednání ve výborech byla zkrácena na 30 dnů. Děkuji panu ministru Holcátovi, děkuji panu zpravodaji a končím tento bod.

 

Vzhledem k tomu, že je 16 hodin, nebudeme se zabývat předtím ohlášeným tiskem číslo 12, ale budeme se zabývat tiskem číslo 14, který je první z pevně zařazených bodů. Je jím

 

23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb.,
o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 14/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany Vlastimil Picek. Prosím ho, aby se ujal slova. Zároveň žádám, aby se přiblížil pan kolega Kádner. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr obrany ČR Vlastimil Picek Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych zde v prvním čtení představil hlavní změny, které přináší novela zákona 219, o ozbrojených silách České republiky, jež vám byla rozeslána jako sněmovní tisk č. 14. Tento návrh zákona je první z řady branných zákonů, které Ministerstvo obrany dlouhodobě připravuje a které vyplývají z koncepčních materiálů, jako jsou Bílá kniha o obraně, obrana a strategie České republiky, koncepce mobilizace či koncepce aktivní zálohy. Cílem těchto materiálů je zachování a další rozvoj efektivní obranyschopnosti státu v dnešních zejména rozpočtových podmínkách a udržení schopnosti našich ozbrojených sil plnit úkoly v oblasti obrany a bezpečnosti, které vyplývají jak z ústavního pořádku České republiky, tak z našich spojeneckých závazků.

Potřeba nové právní úpravy vyplývá především ze skutečnosti, že zákon o ozbrojených silách přes novely, kterými prošel, již nevyhovuje věcným potřebám ozbrojených sil z pohledu jejich řízení, plnění úkolů a zabezpečení. Řešením je nově navrhovaná právní úprava, která reaguje na změny ve strategických dokumentech řešících vojenskou problematiku v ozbrojených silách a v právním řádu České republiky. Jedním z předpokládaných důsledků předkládaného návrhu zákona by mělo být přijetí přehledné právní normy, která povede ke zlepšení postavení ozbrojených sil, k odstranění nedostatků a nejasností ve výkladu zákonných ustanovení, a tím i ke zlepšení podmínek pro řízení a plnění úkolů ozbrojených sil.

Mezi důležité věcné změny patří zejména nahrazení vojenských záchranných útvarů novým institutem, tzv. přidělením útvaru k plnění úkolů civilní obrany v souvislosti s mezinárodními závazky České republiky. Za další - doplnění zákona o ustanovení, ve kterém se výslovně zmocňuje náčelník Generálního štábu Armády České republiky k tomu, aby velel armádě. Za další - definují se nově pojmy operační nasazení a úkolové uskupení, které Armádě České republiky lépe umožní nasazování sil a prostředků k plnění mezinárodních závazků, a v zákoně o ozbrojených silách bude nově obsažena také vojenská přísaha. Dále novela dílčím způsobem upravuje některé již existující instituty, například rozšíření omezení pořádání politických kampaní pro vojáky explicitním zákazem pořádání jakýchkoliv politických shromáždění či předvolebních akcí ve vojenských objektech a při činnosti ozbrojených sil mimo ně.

Návrh novely zákona byl projednán vládou dne 6. 11. 2013 a schválen usnesením č. 834. Je plně v souladu s ústavním pořádkem a právním řádem České republiky i s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.

Vážený pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za pozornost a žádám vás o projednání tohoto návrhu zákona.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi Vlastimilu Pickovi za uvedení návrhu a nyní prosím předsedu výboru pro obranu poslance Davida Kádnera, aby nám navrhl zpravodaje pro prvé čtení.

 

Poslanec David Kádner: Pane předsedající, dámy a pánové, za výbor obrany k sněmovnímu tisku č. 14 navrhuji pana poslance Seďu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane předsedo. O tom rozhodneme v hlasování pořadové číslo 31, které jsem zahájil. Ptám se, kdo souhlasí, aby zpravodajem pro prvé čtení byl pan kolega Antonín Seďa. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 31 z přítomných 163 pro 120, proti nikdo. Pan kolega Antonín Seďa se stal zpravodajem pro prvé čtení a zároveň ho žádám, aby se ujal slova ve své zpravodajské zprávě. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, vážení ministři, vážené kolegyně, kolegové, jak řekl pan ministr, hlavním cílem novely návrhu zákona o ozbrojených silách je nahradit vojenské záchranné útvary novým institutem "přidělení útvaru k plnění úkolů civilní obrany" a stanovit, že náčelník Generálního štábu Armády České republiky armádě velí.

Dále se v návrhu zavádějí nové pojmy související s vývojem po dobu posledních 13 let při nasazování sil a prostředků ozbrojených sil k plnění mezinárodních závazků České republiky, jako je operační nasazení, úkolové uskupení, a také se upravují některé záležitosti týkající se vojenské techniky a jejího provozování, resp. technických prohlídek zejména u vozidel, jež se vracejí z misí ze zahraničí. Novelou zákona se armáda bude oficiálně podílet také na letecké záchranné službě.

Správnou změnou je vrácení inspekce ministra obrany do zákona a opětovné zavedení vojenské přísahy. Dále se zavádí omezení politického práva pořádat politická shromáždění a kampaně ve vojenských objektech, resp. při činnosti ozbrojených sil mimo vojenské objekty. Omezení práv stanovených v článku 17, resp. 20 Listiny základních práv a svobod je důvodné a přiměřené a respektuje stávající koncepci omezení politických práv v souvislosti s výkonem branné povinnosti.

Tolik má stručná zpravodajská zpráva. Zároveň se hlásím do obecné rozpravy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ale přihlásil se pan zpravodaj, který má zároveň i přednostní právo, takže ho žádám, aby se ujal slova v rozpravě. Nikoho dalšího nevidím. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, věcně chci říci, že klíčovým problémem je pro mě navrhovaná změna postavení náčelníka Generálního štábu Armády České republiky, kdy se navrhuje postavení jako velitele armády. Přitom nikdy za dobu existence českého státu a jeho republikových právních předchůdců tomu tak nebylo. Prostě náčelník Generálního štábu žádným velitelem armády není, být nesmí a nemá. A pokud by náčelník Generálního štábu měl velet armádě, pak by měl být jako velitel koncipován v zákoně.

Přestože obě cesty jsou možné, to připouštím, je nutno se rozhodnout, zda půjdeme cestou Spolkové republiky Německo, Velké Británie či Spojených států, nebo cestou Turecka či Barmy. Pro mne osobně je jasné, že navrhované znění zákona se musí upravit do stávajícího znění zákona. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP