(14.40 hodin)
(pokračuje Kalousek)
Máme-li příliš velké výdaje, naprosto neoprávněně, a chceme-li mít nižší deficit, tak si vymyslíme příjmy. A tak v tu chvíli, když pan ministr Fischer přinesl na vládu prognózu 0,8 růstu, tak ministr vnitra řekl, to je malý růst, uděláme větší růst. Ministr vnitra je zcela určitě daleko silnější prognostik budoucího ekonomického vývoje. Pan ministr financí odcházel z vlády s informací, že to nebude 0,8, jak se domníval, ale že to bude 1,3, jak se nedomníval.
Skládám hlubokou poklonu před profesionálním aparátem pana ministra financí, který byl tak loajální, že v okamžiku, kdy pan ministr financí holt musel poslechnout pana ministra vnitra, tak aparát ministra financí se zamyslel a řekl: fakt, bude to tak. Nejdřív vláda na popud ministra financí zvedla předpoklad růstu, který odpovídá zhruba 0,5 % HDP. Pan ministr financí jako zpráskaný pes z vlády odešel s touto informací a ke cti aparátu Ministerstva financí budiž řečeno, že svého ministra aparát ministra financí podpořil a řekl, že to fakt tak bude. Nejdřív jsme měli zvýšení odhadu růstu na vládě a o čtrnáct dní později jsme měli prognózu Ministerstva financí.
Můj úšklebek nad tím, jak jste to přijal, pane ministře, a můj hluboký respekt nad loajalitou vašeho aparátu. Prostě v tuto chvíli Ministerstvo financí predikuje 1,3. Dobrá. Možná. Možná taky ne. Je to velmi optimistické. Poté co učinila svůj intervenční krok - podle mého názoru správný krok - Česká národní banka, je to o něco pravděpodobnější, ale tím spíš mi rezonuje za mými zády věta pana premiéra, který říkal: Já když jsem jako předseda vlády souhlasil s těmito příjmy, tak jsem jim nevěřil. Až když jsem se setkal s opatřením České národní banky, které mě překvapilo, tak jsem si oddechl a řekl jsem si, že nám to možná vyjde, když jsme to takhle nafoukli. Možná jo, možná taky ne. (Smích v sále.)
Predikce je mimořádně optimistická. Podle mého názoru se nenaplní, ale samozřejmě bych si přál, aby se naplnila. V každém případě, pánové, jsme 1,5 minus, dřív než jsme začali. Protože v příjmech máte 10 miliard příjmů z prodeje telekomunikačních licencí, prodali jste za 8,5. To vás nekritizuji. Ale ještě než jsme začali, jsme 1,5 miliardy minus. Navíc všichni víme, že jsme 1,5 minus ve fiskálním cílení, ale v akruálním měření deficitu jsme 10 minus, protože prodej licencí je mimořádný a neopakovatelný příjem, a jako takový ho nelze zahrnout do bilance příjmů a výdajů, a tedy deficitu veřejných financí, takže jsme 10 minus, a vy ho tam máte zahrnutý, takže jsme 10 minus, dřív než jsem začali. 1,5 fiskálně, 8,5 akruálně, a to jsme ještě nezačali. Máte to tam o 17 nafouknuté.
S podobným přístupem jste tedy ty výdaje, které, jak znovu říkám, byly mimořádně velkorysé, byly předvolební, ale nebyly dostatečně velkorysé pro rozežrané kandidáty SPOZ na funkci na pozicích jak ministra vnitra, lídra na Zlínsku, ministra dopravy, ministra v Praze, kteří si vynutili pod autoritou jediné legitimity, která tady byla.
Tahle vláda nemá legitimitu. Minulá Sněmovna této vládě nevěří. Tato Sněmovna této vládě nevěří. Veřejnost této vládě nevěří, protože všichni ti, kteří v této vládě kandidovali, nebyli zvoleni. Tato vláda nemá žádnou legitimitu, žádnou důvěru, přesto si její rozhodující členové vymohli navýšení položek kapitol o miliardy, protože to holt byli Zemanovi oblíbenci, ať už na pozici ministra vnitra, ministra dopravy, a vymohli si navýšení národních zdrojů minimálně o 12 miliard úplně zbytečně, navíc si vymysleli ještě kofinancování z Evropské unie. Jsme v situaci, kdy vláda si vymyslela příjmy o 17 miliard vyšší a vymyslela si výdaje o 24 miliard vyšší. Tím pádem navržený deficit ve výši 105 miliard nestačil, stal se deficitem ve výši 112 miliard.
Jsem schopen pochopit, že 7, 10, možná 12 miliard z makroekonomického hlediska není zásadní problém, nicméně z hlediska trendu je to mimořádně závažná informace.
Znovu opakuji, my jsme v roce 2010 převzali veřejné rozpočty na hranici rozvratu. Po mimořádně oblíbené Fischerově vládě převzali jsme veřejné rozpočty na hranici rozvratu na zhruba 6 % deficitu vůči HDP. Díky mimořádně obtížným opatřením, politickým nákladům, technickým nákladům jsme rok od roku snižovali deficity o více než 1 %, abychom je dostali bezpečně pod kontrolu. Z 5,8 na 4,6, ze 4,6 na 3,2 a již v roce 2012 jsme byli bezpečně pod 3 %, a bude-li tato vláda ochotna dodržet alespoň elementární zákony, tak i letošní rok skončí bezpečně. Skutečně bezpečně pod 3 %.
Příští rok, odvolávám se na větu pana premiéra Rusnoka, že ten příští rok vzhledem k tomu, že je 2,99 při těch optimisticky nafouklých příjmech bezpečně pod 3 %, tak to byl joke roku, pane premiére. Tomu se smáli i mnozí analytici bankovní sféry. Fakt bezpečně! Bezpečně. Bezpečně pod 3 % o 1/10 procenta. Není to bezpečně. Nebude to pod 3 %. A i kdyby bylo, bude to víc než v letošním roce. Takže pomalu se vyhrabáváme, byť z mělké a dlouhé recese, tak přes mírný nárůst produktu budeme zvyšovat deficit. Budeme utrácet víc peněz. Není k tomu sebemenší důvod! Dokonce to není ani volební rok.
V okamžiku, kdy tahle Sněmovna umožní vládě tyhle peníze utratit, tak neplatí to, co si tady někteří z vás myslí, že se k tomu během roku vrátíme a že ušetříme. Neušetříme! Možná dovolíte vládě je neutratit na jeden účel, ale na jiný. Možná je neutratíte na vodu a na včely, protože to bude příliš mnoho lidí. Možná ty peníze přeskupíte a utratíte je více na prasátka, protože všechny ty prasečíny skoupil Babiš. Ale určitě to bude něco za něco. Určitě těch peněz neutratíte míň. Rozhodnutí o tom, že utratíte 1 bilion 211,3 miliardy, děláte teď. A jakékoli další diskuse o tom, že potom ušetříte, pak se k tomu vrátíte, jsou jenom pokrytecké. A já, budu-li živ, vám to připomenu. ***