(12.30 hodin)
(pokračuje Rusnok)
Mezi další cíle a úkoly patří odstraňování povodňových škod a obnova území postižených touto živelní pohromou, stabilizace prostředků na údržbu, opravy a rozvoj dopravní infrastruktury, k tomu potom je přijat v příslušných mezích také návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Šlo nám také o pokračování a prohloubení, pokud možno zvýšení efektivnosti výběru daní, boje proti daňovým únikům, kriminalitě a korupci a šlo nám také o zvýšení kontroly při správě majetkových účastí státu a efektivnosti hospodaření těchto organizací.
Vláda návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2014 schválila svým usnesením č. 729 z 25. září tohoto roku. Rozpočet odpovídá mandátu této vlády, nastaveným mandatorním výdajům, stavu realizace a fázi vývoje ekonomiky a celkovému stavu a efektivnosti veřejné a státní správy.
Příjmy rozpočtu jsou plánovány na úrovni 1099,3 miliardy Kč, což je o 18,5 miliardy více proti schválenému rozpočtu tohoto roku. Výdaje pak v úrovni 1211,3 miliardy Kč, což je meziroční zvýšení proti letošnímu rozpočtu o 30,5 miliardy. Saldo státního rozpočtu v roce 2014 by tedy mělo dosáhnout minus 112 miliard Kč, což představuje nárůst o 12 miliard Kč ve srovnání se schváleným rozpočtem tohoto roku.
Na výdajové straně rozpočtu z hlediska závazků, které vyplývají z platných právních norem a předurčených výdajů pro čerpání prostředků z evropských fondů, zbývá pro vládu, pro její aktivní operace velmi malý prostor. To je realita, skutečnost, která, řekl bych, dlouhodobě determinuje rozpočtovou politiku této země.
Mezi největší výdaje rozpočtu patří tedy takzvané mandatorní výdaje. Pro rok 2014 jsou rozpočtovány ve výši 706,8 miliardy, což tvoří 58,4 % celkových výdajů státního rozpočtu. Mezi nejdůležitější výdaje této skupiny, čili mandatorní výdaje, patří sociální mandatorní výdaje, mezi ně patří především důchody, platby za státní pojištěnce ve zdravotnictví a další položky. Po započtení takzvaných kvazimandatorních výdajů v objemu necelých 206 miliard a výdajů na programy a projekty Evropské unie včetně finančních mechanismů, které představují objem cca 100 miliard, pak dostáváme objem jakýchsi předurčených výdajů státního rozpočtu, který tvoří téměř 84 % celkových výdajů rozpočtu. Zbývajících 16 % výdajů státního rozpočtu představuje manévrovací prostor vlády. Součástí těchto zbývajících výdajů jsou i výdaje na výzkum a vývoj, výdaje na vysoké školy, výdaje na dopravní infrastrukturu apod.
Krátce mi dovolte se zastavit nad otázkou rozpočtového provizoria. Obecně řečeno, rozpočtové provizorium, které trvá pouze krátkou dobu, znamená velmi malý problém. Jestliže nastane rozpočtové provizorium, obávám se ovšem, že by netrvalo krátkou dobu, všechny lhůty, které je potom třeba dodržet, by znamenaly, že by trvalo pravděpodobně několik málo měsíců. V rámci rozpočtového provizoria může Ministerstvo financí stanovit na každý měsíc tohoto provizoria nejvýše jednu dvanáctinu celkových výdajů státního rozpočtu loňského roku, tedy 98,4 miliardy jako maximální částku měsíčních výdajů. Rozpočtové provizorium jsme již minimálně dvakrát v historii zažili, nicméně v rozsahu pouze několika dnů, případně týdnů. Věřím, že tentokrát díky pochopení Sněmovny a rozhodujících politických klubů se této nepříjemnosti vyhneme.
Dámy a pánové, chtěl bych vás poprosit o podporu návrhu státního rozpočtu v prvém čtení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu premiérovi za úvodní slovo. Jak už jsem předeslal, máte usnesení rozpočtového výboru, sněmovní tisk č. 6/1, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Václav Votava. Pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, vládo, seznámil bych vás s usnesením rozpočtového výboru č. 13 ze dne 4. prosince 2013 k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2014. To bylo doručeno poslancům 4. prosince 2013 ve 21.15 hodin. To jenom pro formu.
Usnesení rozpočtového výboru z 2. schůze ze dne 4. prosince 2013 k prvému čtení vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2014, sněmovní tisk 6, a ke způsobu projednání návrhu střednědobých výdajových rámců na léta 2015 a 2016, sněmovní tisk 7.
Po úvodním slově náměstka ministra financí Gregora, zpravodajské zprávě předsedajícího výboru poslance Votavy a po rozpravě rozpočtový výbor
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2014 v prvém čtení přijala následující usnesení:
Poslanecká sněmovna
II. schvaluje základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2014 podle sněmovního tisku 6, kterým jsou - přečtu pouze tři nejdůležitější údaje: výše příjmů stanovená částkou 1099,3 miliardy Kč, výše výdajů stanovená částkou 1211,3 miliardy Kč, rozdíl mezi příjmy a výdaji, tedy saldo, stanovený částkou 112 miliard Kč. Dále je tam uveden způsob vypořádání salda, finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů, finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí, finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy, zmocnění ministru financí v § 2 odst. 1 atd.;
II. bere na vědomí, že návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2014 obsahuje finanční vztahy k rozpočtu Evropské unie, a to očekávané příjmy z rozpočtu Evropské unie v celkové výši 98 miliard 25 milionů 537 tisíc 898 Kč a odvody do rozpočtu Evropské unie v celkové výši 36 miliard 400 milionů Kč. Stanoví dále rozsah pojistné kapacity Exportní a garanční a pojišťovací společnosti - nebudu číst čísla, jsou tam uvedena,
III. přikazuje k projednání kapitoly a okruhy vládního návrhu státního rozpočtu na rok 2014 - také nebudu číst, máte to v materiálu,
IV. přikazuje k projednání návrh organizačního výboru Poslanecké sněmovny na rozpočet Poslanecké sněmovny a návrh organizačního výboru Senátu na rozpočet Senátu na rok 2014 rozpočtovému výboru,
V. konstatuje, že vláda předložila společně s vládním návrhem zákona o státním rozpočtu na rok 2014 podle sněmovního tisku 6 i návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2015 a 2016 s tím, že jej Poslanecká sněmovna projedná ve stejném termínu jako třetí čtení státního rozpočtu.
A na závěr zmocňuje zpravodaje výboru poslance Votavu, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu.
Tímto jsem to také učinil. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. První přihlášený do rozpravy je pan ministr financí Jan Fischer, poté pan poslanec a předseda klubu ANO Faltýnek, poté pan poslanec Stanjura jako předseda klubu ODS s přednostním právem. Ostatní přihlášené vidíte na tabuli. Prosím, pane vicepremiére, máte slovo. ***