(Jednání pokračovalo v 10.15 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, můžeme pokračovat v našem schváleném pořadu jednání bodem

86.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 959/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr financí pan Eduard Janota a zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Michal Doktor. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 959/3.

Otevírám rozpravu, do které se hlásí ministr financí. Vážený pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Vážená místopředsedkyně, dámy a pánové, dovolte mi několik poznámek k projednávané materii. Všichni víme, že tento tisk byl už jednou ve třetím čtení a na základě rozpočtového výboru a zejména stálé komise pro bankovnictví, kde byly podrobně diskutovány otázky případných retailových prodejů dluhopisů obyvatelstvu, byl opětovně vrácen do druhého čtení a pak doplněn pozměňovacími návrhy. Já se v zásadě vyjádřím k těmto pozměňovacím návrhům ke všem.

Dovolte mi, abych zmínil dvě věci. Jedna se týká, a tu bych chtěl velmi podpořit, pozměňovacího návrhu pana poslance Michala Doktora, a sice ve věci změny zákona o územních finančních orgánech. My v podstatě chceme zkompletovat nějakým způsobem soustavu územních finančních orgánů do jednotného centrálně řízeného celku v čele s Generálním finančním ředitelstvím jako orgánem celostátní působnosti podřízeným Ministerstvu financí, čili vyčleněným z Ministerstva financí, podřízeným Ministerstvu financí. Mělo by vzniknout vyčleněním současného Ústředního finančního a daňového ředitelství z ministerstva. V zásadě nepředpokládá změny v počtu lidí, v umístění, v kompetencích, ve funkcích a podobně.

Druhou věcí, která tam je velmi podstatná, je vytvoření specializovaného finančního úřadu pro velké a specifické daňové subjekty, a to od ledna 2012. My jsme přesvědčeni, že to představuje možnost významného zkvalitnění výkonu daňové správy, že tím přispějeme velmi výrazně k omezení výskytu daňových úniků, prostě zefektivníme tím chod celé daňové správy. Ta produktivita, a to máme ověřeno, určitých specializovaných činností zatím velmi jednotlivě prováděných se ukázala více než dvojnásobná.

Pochopitelně tento návrh je v souladu se stanoviskem Legislativní rady. My jsme to podrobně diskutovali. Jediná připomínka, která nemohla být naplněna, je formální název tohoto zákona. Ale já vám chci garantovat, že veškeré podklady v této věci nechám svému nástupci, aby neprodleně i tento formální akt nechal projít vládou a opětovně Sněmovnou.

Za třetí. Já tomu říkám nultým krokem pro vytvoření JIM, jednotného inkasního místa, je vytvoření jednotného účetnictví za dnes oddělené účetnictví jednotlivých finančních ředitelství. Myslím si, že toto je první krok. Jakkoliv dále nepředjímá činnost JIM, tak je to elementární podmínka pro to, aby práce na jednotném inkasním místě mohly být neprodleně spuštěny.

Co se týče ještě toho centrálního řízení, tady ještě jedna věc, kterou bych chtěl zmínit, a sice my de iure, nikoliv de facto, upravujeme nové kompetence územních finančních orgánů, které se zabývají přezkumem hospodaření krajů, hlavního města Prahy, regionálních rad, regionů soudržnosti, a v podstatě dnes Ministerstvo financí to má vykonávat samo, ale nemá kapacitu, aby tuto činnost vykonávalo, tak ji vykonávalo ve spolupráci s experty, odborníky finančních ředitelství, kteří ale de iure kompetenci k tomu neměli. Čili napravíme i tento zdánlivě formální stav, který umožní zkvalitnit otázku přezkumu.

Takže dámy a pánové, to je jedna oblast, o které jsem se zmínil. Nechci jít dále do detailů.

Druhou oblastí je otázka retailu. My jsme, můj předchůdce Miroslav Kalousek i já jsem se k tomu hlásil, měli zcela odlišnou představu o možnosti fungování systému retailových prodejů dluhopisů. To už byla moje role. Já jsem přistoupil na doporučení bankovní komise při rozpočtovém výboru, samostatné komise, abych to řekl přesně. Absolvoval jsem celou řadu jednání nejen s centrální bankou, ale i se samotným poslancem a předsedou komise panem Doktorem a nakonec jsme našli řešení, které je tržní, které v podstatě ztrácí určité netržní, jak mi bylo naznačeno, principy opt-outu, sankcí a tak dále. Čili emise bude moci být realizována na základě tržních podmínek. Jakmile klient, který si přímou cestou, přímým způsobem získá státní dluhopis a bude ho chtít prodat před splatností, prostě použije všech instrumentů a možností sekundárního trhu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP