(18.10 hodin)
(pokračuje Grospič)
Jako vzor pro předložený návrh poslancům Komunistické strany Čech a Moravy sloužil přístup jednorázového referenda, který byl právě využit při rozhodování o tom, zda Česká republika vstoupí, či nevstoupí do Evropské unie.
Návrh byl zpracován a předložen Poslanecké sněmovně 1. dubna 2008, tedy v dostatečném časovém předstihu. Následující den dostal číslo tisku - číslo 477. Vláda se k předloženému návrhu zákona vyjádřila 2. dubna 2008 a stanovisko pod číslem 477/1 bylo postoupeno poslancům této Poslanecké sněmovny. Organizační výbor předložil projednávání tohoto zákona a doporučil jej k projednání Poslanecké sněmovně 7. května 2008.
Prvé čtení tohoto zákona proběhlo v této Poslanecké sněmovně a odráželo vůli politických stran zastoupených v této Poslanecké sněmovně 6. února 2009 na 48. schůzi tohoto volebního období. Návrh zákona byl přikázán ústavněprávnímu výboru. Měl být projednáván 15. dubna 2009, tedy již poté, co Poslanecká sněmovna rozhodla 18. února 2009 o ratifikaci Lisabonské smlouvy, a to poměrem hlasů 120 pro, 61 proti, 11 se zdrželo a 3 naše kolegyně a kolegové byli nepřítomni.
Následně, 6. května, posuzoval tuto otázku Senát Parlamentu České republiky. Pro nedostatek vůle a naplnění Ústavy alespoň v otázkách zásadního rozhodnutí o budoucnosti České republiky a jejím poměru k Evropské unii nebyla vůle zde, v Poslanecké sněmovně, rozhodnout. Lisabonská smlouva vstoupila v platnost 1. prosince 2009.
Komunistická strana Čech a Moravy, skupina předkladatelů tohoto návrhu zákona, vnímá, že tento návrh díky politické vůli a politickému přesvědčení stran zastoupených v Poslanecké sněmovně na rozdíl od názoru Komunistické strany Čech a Moravy neměl řešit tak závažnou otázku, jakou je ratifikace a přístup k Lisabonské smlouvě, institutem celostátního referenda.
Komunistická strana Čech a Moravy i skupina předkladatelů si uvědomuje zpoždění a neadekvátnost v současné době a nemožnost v podstatě reálného projednání tohoto návrhu zákona. Protože pro Komunistickou stranu Čech a Moravy je prioritou naplnění Ústavy České republiky, naplnění institutu o konání celostátního referenda, bude Komunistická strana Čech a Moravy i v příštím volebním období předkládat jako prioritní svůj požadavek naplnění Ústavy a přijetí zákona o obecném referendu, které jsme vždy upřednostňovali před referendem jednorázovým.
V této souvislosti musíme konstatovat, že na základě politické nevůle v této Poslanecké sněmovně nezbývá předkladatelům nic jiného, než pro jiná politická rozhodnutí vzít zpět předložený návrh. Činím tak tedy za skupinu předkladatelů a v souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny beru zpět předložený návrh zákona podle § 86 odst. 4 jednacího řádu Poslanecké sněmovny, s tím, že nadále pro nás jako skupinu předkladatelů a pro Komunistickou stranu Čech a Moravy zůstává prioritou naplnění Ústavy a naplnění institutu obecného celostátního referenda.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane poslanče. Tak jste to všichni slyšeli. Zpětvzetí bylo konstatováno a tím jsme ukončili běh tohoto tisku Poslaneckou sněmovnou.
Nyní se budeme věnovat dalšímu tisku, což je
12.
Návrh poslankyně Věry Jakubkové na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách
některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 570/ - druhé čtení
Připomenu tedy, že tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru máme k dispozici jako tisk 570/2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru, kterým je pan poslanec Lubomír Suk. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Lubomír Suk: Děkuji za slovo, pane předsedající. Má úloha bude poměrně jednoduchá, neboť vám pouze sdělím, že hospodářský výbor na svém jednání přijal usnesení, kterým navrhuje Poslanecké sněmovně tento návrh zamítnout. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Mohu otevřít obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy se přihlásila paní poslankyně Jakubková, takže jí dávám slovo. Další přihlášky nemám.
Poslankyně Věra Jakubková: Dobrý podvečer. Dámy a pánové, já si dovolím navrhnout zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením, chtěla bych změnit účinnost tohoto zákona a chtěla bych se přihlásit ke svým pozměňovacím návrhům.
Žádám vás, dámy a pánové, o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin, tak aby třetí čtení mohlo proběhnout ještě tento pátek.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, ke všemu bude příležitost v podrobné rozpravě ještě jednou, paní poslankyně, jak k přihlášení se k pozměňovacím návrhům, tak k návrhu lhůty. (Poslankyně Jakubková upozorňuje mimo mikrofon, že se hlásila do podrobné rozpravy.)
Nejsme v podrobné rozpravě, jsme v obecné. Paní poslankyně se hlásila do podrobné rozpravy. To jsem nepostřehl, protože jsem otevřel obecnou rozpravu. Pokud se nikdo do obecné rozpravy už nehlásí, obecnou rozpravu končím.
Otevírám podrobnou rozpravu a nyní tedy bude hovořit paní poslankyně Jakubková. Prosím, aby zopakovala své návrhy.
Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji, pane předsedající. Takže ještě jednou. Dámy a pánové, žádám o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin, tak aby třetí čtení mohlo proběhnout ještě tento pátek.
Druhá má žádost se týká účinnosti. U návrhu novely byla účinnost stanovena od 1. ledna 2009 a vzhledem k tomu, že jsme čtyři měsíce po tomto datu, načítám pozměňovací návrh, který se týká článku 5, v němž se text "Tento zákon nabývá účinnosti 1. 1. 2009." mění na "Tento zákon nabývá účinnosti od 1. 9. 2010.".
A za třetí: Hlásím se tímto ke dvěma pozměňovacím návrhům, z nichž jeden mění rozsah omezení jízd kamionů, a to tak, že pátek zůstává beze změn, tedy omezení platí pouze v době prázdnin, a to od 17 do 21 hodin, sobota a neděle je harmonizována s Rakouskem a zákaz jízd by v případě schválení novely platil od 15 hodin v sobotu do 22 hodin v neděli. Druhý pozměňovací návrh přináší noční zákaz po všechny dny v týdnu od půlnoci do páté hodiny ranní pro vozidla splňující pouze normu Euro 2 a níže. ***