(14.50 hodin)
(pokračuje Jacques)

Proto já tady tak složitě vysvětluji, o co v tuto chvíli jde, snažím se obrátit pozornost médií na toto konkrétní hlasování, které se týká programu schůze, protože ono je ve své podstatě buď obstrukčním jednáním u těch poslanců a poslankyň, kteří se buď zdržují, a tady je potřeba zdůraznit, že i samotné zdržení se je součástí této obstrukce, nebo chcete-li sabotáže projednání této novely (reakce v sále), anebo zamítavé stanovisko... Ano, sabotáže, já si za tím stojím.

Chcete-li říci, že není dostatek času, dovolím si uvést dvě poznámky. Za prvé, a to je to dlouhé řečnění tady, ke kterému jsem se já uchýlila, ale říkám na jedenáctý pokus, kdy jednoduchá vystoupení nestačila. A za druhé je třeba si říci, že přicházím s velmi realistickým návrhem, který by zabral všeho všudy deset až patnáct minut ve druhém i ve třetím čtení, protože, jak už jsem řekla, všechno bylo dopředu připraveno.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Paní poslankyně, vy jste mi neřekla, kam chcete zařadit ten bod.

 

Poslankyně Kateřina Jacques: Ano, to já vám hned řeknu na konec, pane předsedo. Ale já jsem chtěla obrátit pozornost vás všech tady v sále a také veřejnosti u televizních obrazovek a také médií na to, o čem se hlasuje, protože když jsem uváděla pouze číslo sněmovního tisku, bod programu schůze a stručně obsah té novely, nebylo srozumitelné, že právě při tomto hlasování dochází na lámání chleba. Tady se totiž rozhoduje o tom, zda náhubek zůstane tam, kde je, a sice na ústech našich médií pro ostudu okolního demokratického světa a na úkor nás všech, kteří si přejeme, aby svobodně média pracovala a přispívala tak ke kultivaci našeho poněkud divokého podnikatelského, ale také politického prostředí. A o to tady jde.

A teď se pokusím navrhnout, kde by to mohlo být, a pane předsedo, prosím, nedivte se, že se opět pokusím navrhnout několik alternativních cest, jak by mohlo být druhé čtení této novely realizováno. A ještě jednou podotýkám, stačí na to pouhých deset minut. Čili navrhuji za prvé dnes jako první bod v bloku druhých čtení, to znamená samozřejmě až po těch návrzích, které jsou vráceny Senátem a prezidentem republiky, ale do bloku druhých čtení jako první bod. A za druhé navrhuji, aby to bylo, pokud se to dnes nepodaří, ať už z jakéhokoli důvodu, na středu, zítřek, první bod odpoledne, čili hned po té polední pauze.

Pokud to bylo srozumitelné, pane předsedo, odejdu, a pokud ne, ráda vám to zopakuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Já vám děkuji, paní poslankyně.

 

Poslankyně Kateřina Jacques: Stačilo?

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Ano. Já vám děkuji, paní poslankyně.

 

Poslankyně Kateřina Jacques: Já vám také děkuji a děkuji všem, kteří tento návrh podpoří.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: S přednostním právem pan poslanec Kováčik. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, pane předsedající. Paní a pánové, aby bylo jasno, aby nedocházelo k omylu, poslanecký klub KSČM vždycky podporoval návrhy na zařazení, alespoň ve své převážné většině, a pokud se náhodou tak nestalo, tak to bylo pouze omylem. I tak teď budeme podporovat návrh na zařazení tohoto bodu, ale prosím paní předkladatelku, chce-li skutečně ten návrh doprojednat, tak musí to druhé čtení proběhnout dnes, aby mohlo třetí čtení proběhnout v pátek. Takže tím říkám, že budeme podporovat tu první verzi. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. (Poslankyně Jacques se hlásí o slovo.) Tady není možná diskuse, takže nyní pan poslanec Ondřej Liška. Pane poslanče, máte slovo. Připraví se pan poslanec Jiří Papež.

 

Poslanec Ondřej Liška: Vážený pane předsedo, vážená sněmovno, vládo, já bych chtěl požádat o zařazení nového bodu na schůzi této sněmovny, a to bodu Tendry a hospodaření Státního podniku Lesy České republiky. Dovolte mi uvést několik krátkých stručných důvodů, proč je to naléhavé a proč má rozhodně smysl, abychom se na této schůzi zabývali právě touto problematikou.

My chceme, aby pan premiér vysvětlil Poslanecké sněmovně, jak hodlá zařídit, že státní podnik při plánovaných zakázkách zajistí zdravou péči o svěřené lesy. Antimonopolní úřad tendry ve státním podniku Lesy České republiky přerušil, ale samozřejmě se zabývá pouze dodržováním pravidel hospodářské soutěže ve vypsaných zakázkách. Neřeší a nemůže ani řešit neméně důležité ekologické a sociální důsledky. Toto je úkol pro Poslaneckou sněmovnu. Myslím, že všichni, kdo sledují dění v tomto podniku Lesy České republiky, vědí, že to, co reálně hrozí pod současným managementem a vlastně pod pohledem státu, je privatizace největšího veřejného majetku, majetku patřícího státu, s velikými riziky pro Lesy České republiky a pro jejich mnohé funkce nejenom těžební, které samozřejmě má.

Lesy České republiky nejsou pouze výrobcem dřeva. Rozhoduje se dnes také o tom, jak stát bude v příštích deseti letech pečovat o šestinu rozlohy České republiky. Lesy České republiky přímo spravují 17 % našeho území. A podíl každého z nás, každého občana a občanky této republiky, který Lesy České republiky mají z prodeje dřeva, činí necelých 100 korun ročně na osobu. Je to obrovský majetek a jedná se o veřejné prostředky, které se ve stínu a mimo skutečný pozorný dohled státu rozprodávají; dovolil bych si říci, že mnohé indicie ukazují na to, že rozkrádají.

Lesy ve správě Lesů České republiky navštíví každý den asi 2 miliony lidí. To není něco, co by bylo odtažitým tématem. Je to téma, které se týká obrovského počtu občanů České republiky. A pro většinu z nás jsou státní lesy asi důležitější jako místo rekreační, je to součást české krajiny. Ale samozřejmě je to také otázka ekonomická a otázka hospodaření tohoto státního podniku. Proto je důležité nejen to, zda stát správně rozdělí tyto veřejné zakázky, ale také jestli při tom zajistí péči o zdraví lesů, aby dobře sloužily všem, kdo se v nich pohybují, například rekreačně.

Řada odborníků namítá, že zakázky, tak jak jsou nastaveny státním podnikem Lesy České republiky, mohou vést k zásadnímu a zbytečnému poškozování lesů. My chceme využít té přestávky, která v tendrech vznikla po dobu, kdy věc šetří antimonopolní úřad, a chceme se zeptat vlády a pana premiéra na tyto skutečnosti. Je pro to vhodná doba. Je pro to vhodná doba mimo jiné proto, protože prodlení a vlastně jakési zametení tohoto tématu na několik dalších měsíců pod koberec by mohlo znamenat nenávratné škody.

Prosím vás tedy o podporu zařazení tohoto bodu do bloku zpráv. To znamená pokud budou zprávy odsouhlaseny jakožto blok ve středu odpoledne po druhé hodině, tak potom jako první bod tohoto bloku. Pokud budou zprávy přesunuty až na pátek, tak potom jako první bod pátečního bloku zpráv, to znamená první bod v pátek ráno. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Jiří Papež. Připraví se pan poslanec Miloš Melčák. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Papež: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás požádal o pevné zařazení tří bodů, které souvisí s činností Pozemkového fondu České republiky a jejichž schválení ještě v tomto volebním období je nezbytně nutné pro fungování Pozemkového fondu České republiky tak, jak mu ukládá zákon. S ohledem na průběh projednávání předložených návrhů v Poslanecké sněmovně mám obavy, že bychom to v průběhu řádného projednání nestihli. Proto mi dovolte požádat o pevné zařazení na zítra odpoledne, to znamená ve středu v 17 hodin, bodu číslo 141, kterým je Výroční zpráva o činnosti Pozemkového fondu České republiky za rok 2008, sněmovní tisk 877, dále pak bodu 143, kterým je Návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 2010, sněmovní tisk 1023, a bodu č. 144, kterým je Statut Pozemkového fondu České republiky, sněmovní tisk 1066. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP