(13.00 hodin)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane místopředsedo. Pan poslanec Vojíř se přihlásil o slovo. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Čas už je pokročilý, budu velmi stručný ve svém vystoupení.

Já bych chtěl upozornit na možná jednu záležitost. Vždy ve Sněmovně vznikne určitá atmosféra, která reflektuje nějaký velmi negativní jev, na kterém se bezesporu průřezově shodneme, ale pak je taková tendence jakoby přijímat řešení, která padají pouze do toho jednoho bodu. Já bych před tímto jistým způsobem varoval, protože si myslím, že z pohledu státu musíme sledovat celou republiku. Žádným způsobem nezpochybňuji mapování škodlivých látek, prašnosti atd. a přiznávám, že mapa, která je téměř černá, je v lokalitě Ostravska, velmi tmavě hnědá je v Podkrušnohoří a velmi nepříjemná je i v Praze. Já to jenom říkám proto, abychom si to uvědomili korektně, a příčiny jsou velmi podobné, nechci říci identické, ale velmi podobné. Na Ostravsku je to těžký průmysl, energetika a doprava, a řekl bych i v tomto pořadí, v severních Čechách je to trochu otočené, tam je to více energetika, průmysl chemický a dílčím způsobem doprava, a Praha řekl bych dominuje v oblasti - tam je to vyvážené mezi dopravou, energetikou a průmyslem.

Já to říkám s vědomím, že když hledáme nějaké nástroje k tomu, jak tomu pomoci, tak jsou určitým způsobem krátkodobé, to jsou ty regulativní, to znamená tady existují prostě určité nástroje, jak omezit výrobu už dnes, prostě snížit v tom nejkritičtějším bodě. Ale pak jsou nějaké střednědobé a dlouhodobé. A tady bych se přimlouval především v té oblasti energetiky a průmyslu, který mimochodem tvoří podle statistiky energetika asi 37 % a průmysl 38 % vlivu znečištění, doprava tvoří asi 12 %. Já nezpochybňuji, že to je méně, ale jenom říkám, že to je proti tomu předchozímu méně. Tak je třeba hledat řešení, jak pomoci sdružit prostředky. Jsem přesvědčen o tom, že to je nejlepší varianta. Prostředky státu, a je mi docela z tohoto pohledu jedno, jestli je ten stát získá v Evropské unii, nebo jestli použije vlastní zdroje. Dále prostředky případně kraje či toho místa, a zároveň prostředky soukromé.

Prostě jde o to, aby tady existovala nějaká vůle, nějaké hledání toho, jak vyřešit změnu např. energetického mixu. Na severní Moravě chtě nechtě, můžeme se hádat dokola, platí, že vše je na uhlí v podstatě, nebo drtivá většina jde na uhlí. To jsou ty velké energetiky. A lokální zdroje, ty dneska mohou volit mezi čím - mezi zemním plynem, pokud ho tam dodáme rozvodem, CZP - to já bych mimochodem za sebe hodně podporoval, protože je to nejlepší forma kombinací výroba - teplo - elektřina, a ten prostor tam pro tu modernizaci je velmi vysoký, a potom je to bohužel otázka v tom lokálu - pálení, na co přijde, protože to je pro něj prostě bohužel ekonomicky nejefektivnější.

Já to říkám jenom s vědomím, abychom se úplně nesoustředili nějakým řešením jenom na tu jednu lokalitu, která si to teď bezesporu z těch tabulek zaslouží, a zaslouží si to dlouhodobě. A že jsou u nás lokality dvě dlouhodobě postižené, a přibývá i ta Praha, kde bych spíše hledal řešení v dopravních systémech prostě, v okruhu atd.

Říkám to s vědomím, a bylo by dobré, kdyby to pan ministr životního prostředí právě poslouchal, protože např. se vede velká diskuse o velkém obchvatu Prahy, a ne a ne ho vyřešit. Vede se léta diskuse, jak a kudy postavit dálnici D47 a případně obchvaty Ostravy směrem na Polsko. Dodnes není pořádně vyřešen problém průtahu D8.

Já to říkám jenom s vědomím, že prostě ono když chceme něco udělat, tak ale musíme zapojit i rozum v některých dalších oblastech toho konání a těch nástrojů, které používáme.

Na závěr. Pokud budeme přijímat - my už asi ne, ale nová Sněmovna - pokud budeme přijímat nějaké zákonné opatření, které bude mít třeba i nejen podpůrný a regulativní charakter, buďme si vědomi, že to nebude platit jenom tu chvíli. Ty regulace jsou velmi nebezpečné. Prostě když regulace je a když podpory, tak velice opatrně, abychom nakonec nezjistili, že nás to ještě brzdí. To je vše, co jsem chtěl ještě za sebe dodat, a samozřejmě nezpochybňuji tu složitost, která existuje v těch třech územích, která jsem popsal.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí paní poslankyně Konečná. Táži se, jestli pan poslanec Úlehla se také hlásil? A poté paní poslankyně Jakubková. Prosím.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Já si dovolím jenom technickou a děkuji všem ostatním poslancům, protože nechci zdržovat svou rolí zpravodaje a řeknu to potom na závěr.

Já si myslím, že se ukazuje, že opravdu potřebujeme teď konkrétní nástroje, konkrétní data a konkrétní zodpovědné lidi. Protože tak jak tady říkal pan kolega Zaorálek a i pan kolega Vojíř, tak těch opatření by mělo přijít z té vlády podstatně víc, než jsou opatření z Ministerstva životního prostředí. A pokud za ně neponese nikdo zodpovědnost, tak se trošku bojím, že i když proběhne 7. dubna jednání, takže možná z toho budou super titulky před volbami, ale tím to všechno zhasne. A pokud vláda sama neřekne, že tuto zodpovědnost přebírá a že v konkrétních termínech konkrétní zodpovědní pracovníci něco udělají, tak abychom my jako Poslanecká sněmovna je mohli kontrolovat, tak prostě celá tahle ta debata vůbec nemá smysl.

Proto si vás ještě jednou dovoluji požádat, abychom přerušili projednávání tohoto návrhu a nechali doplnit ty konkrétní věci, které tady dneska zazněly.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Dobře. Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí pan poslanec Úlehla, připraví se paní poslankyně Jakubková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Úlehla: Já jenom považuji za vhodné doplnit to úvodní slovo tím, že samozřejmě jsem nechtěl zpochybnit, že bych snad nepodpořil návrh řešení, tak jak to tady nadefinoval pan kolega Vojíř a naznačil to i z hlediska zákonné úpravy legislativy v oblasti ochrany ovzduší kolega Bursík. To si myslím, že právě je ta cesta. Takže já jsem tím jenom chtěl říci, abychom raději zkrátili ty obecné řeči a proklamace a spíše umožnili a dali prostor se vyjádřit k těm konkrétním opatřením.

Samozřejmě souhlasím s tím, aby ta regulativa, po kterých se tady volá, měla strategický koncepční a dlouhodobější charakter, a jako velkou a silnou zbraň právě spatřuji zákonnou formu a možnost vymáhání opatření, která nařídíme.

A když už se to tady zmínilo, myslím si také, že by právě krajské úřady v těch svých kompetencích měly mít nějakým prováděcím předpisem stanoveno, kdy by se i mělo přistupovat k tomu tzv. bublinovému efektu po vzoru Spojených států, abychom prostě nesmyslně třeba nerušili stará zařízení nebo nelimitovali při vzniku nových, dokud nebudou uvedena do trvalého provozu. Ale to jsou právě ta konkrétní dlouhodobá opatření, která mohou přinést změnu k lepšímu.

Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí paní poslankyně Jakubková, další přihlášku nemám. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Jakubková: Paní a pánové, jen kratičká poznámka k vystoupení Martina Bursíka.

Já jsem ráda za návrh kolegy Chytky, který jsem podpořila hlasováním. Pozměňovací návrh byl sice připraven, podán, ovšem neměl ve Sněmovně zajištěnu početní podporu. Já si dobře vzpomínám, jak jsem tenkrát obíhala poslanecké kluby a žádala o podporu tohoto pozměňováku. Nakonec potřebných pár hlasů na potřebné kvorum dostal.

A já bych byla velice ráda, kdybychom nejenom k problematice ovzduší, opustili tuto praxi - promiňte - Bursíkových bublin, které jsou líbivé, ovšem bez podpory. Chceme-li něco v oblasti ovzduší změnit, tak to udělejme, a dělejme to tak, aby to prošlo. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Pan ministr Dusík se přihlásil ještě do rozpravy. Prosím, pane ministře, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP