(12.30 hodin)

 

Ministr průmyslu a obchodu vlády ČR Vladimír Tošovský Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vláda vám předkládá ke schválení návrh zákona, kterým se mění zákon o elektronických komunikacích a některé další zákony. Těmito dalšími zákony jsou zákon o správních poplatcích, krizový zákon, zákon o hospodářských opatřeních za krizových stavů, zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, autorský zákon, zákon o České televizi a zákon o poštovních službách.

Předkládaný návrh zákona připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem a Ministerstvem kultury. Návrh reaguje na zkušenosti vyplývající z již téměř pětileté aplikace zákona o elektronických komunikacích. Z důvodů, že během těchto let byl tento zákon již mnohokrát novelizován, navrhuje se, aby předseda vlády po schválení tohoto návrhu vyhlásil úplné znění zákona o elektronických komunikacích. Jedná se o návrh zákona, který již byl v loňském roce projednáván Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky. Po vyslovení nedůvěry vládě byl z druhého čtení stažen bývalým ministrem Martinem Římanem na základě zmocnění v usnesení vlády č. 449 z 20. dubna 2009.

Podstata navrhovaných změn spočívá - za prvé - v oblasti elektronických komunikací v zavedení možnosti změny a odnětí přídělu rádiových kmitočtů. V současné době není možné měnit či odnímat příděly. V případě jejich nevyužívání je blokována část rádiového spektra a stát tak nemůže zajistit efektivní využívání tohoto omezeného přírodního zdroje.

Dále - ve změně financování univerzální služby. Univerzální služba, do které patří například veřejné telefonní automaty, je v současnosti financována dvěma způsoby - operátory prostřednictvím účtů univerzální služby, do kterého operátoři přispívají, a státem v případě zvláštních cenových plánů pro zdravotně postižené občany. Návrh vychází z předpokladu, že pokud stát ukládá povinnost provádět činnost k naplnění určitého veřejného zájmu, pak má být stát po ověření vzniklé finanční ztráty rovněž garantem jejího uhrazení. Veřejným zájmem je v tomto případě nutné zajištění určitých trhem elektronických komunikací nedostatečně pokrytých nebo běžně nedostupných dílčích služeb.

Dále - definování zlomyslných volání na tísňové linky. Na základě praktických zkušeností provozovatelů tísňových linek je až 70 % volání zlomyslných. Toto blokování tísňových linek znemožňuje policistům, hasičům nebo záchranářům poskytnout rychlou pomoc lidem, kteří jsou opravdu v tísni. Proto návrh zákona definuje, co je zlomyslné volání na tyto linky, a zároveň novela opravňuje operátory na základě žádosti pracoviště pro příjem tísňových volání odpojit zařízení, ze kterého bylo zlomyslné volání uskutečněno. O znovuuvedení do provozu odpojeného zařízení bude rozhodovat Český telekomunikační úřad.

V mediální oblasti ve zrušení zákazu křížení vlastnictví v zákoně o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Zákon v současnosti brání podnikatelům v elektronických komunikacích získat licenci pro provozování rozhlasového a televizního vysílání šířeného digitálně a omezuje tak hospodářskou soutěž na mediálním trhu.

Upozorňuji také na rozpor v ustanovení § 17 odstavec 4, který navrhujeme zrušit, s § 2 písmeno g) téhož zákona, který definuje provozovatele vysílání jako osobu, která si tento program a služby přímo související s programem šíří nebo prostřednictvím třetích osob nechává šířit. Sám zákon tak předpokládá, že provozovatel vysílání může být zároveň operátorem sítě.

Dále - ve zrušení omezení vlastnictví sítí elektronických komunikací pro šíření rozhlasového a zemského digitálního televizního vysílání v zákoně o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Zákaz v současnosti vlastnit nebo provozovat více než dvě sítě předem omezuje volnou hospodářskou soutěž na trhu elektronických komunikací. V případě, že by trh nebyl konkurenční a byla by na něm narušena hospodářská soutěž, řeší tyto situace Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Není proto žádný důvod pro omezování podnikání v oblasti elektronických komunikací ze zákona.

Dále - v upřesnění kompetence Rady pro rozhlasové a televizní vysílání pro provádění změn v souboru technických parametrů. Navrhovaná přechodná ustanovení řeší situaci, kdy provozovatel televizního vysílání na jednom území vysílá zároveň analogově i digitálně po dobu, která je nad rámec nařízení vlády o technickém plánu přechodu. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání proto získává oprávnění zahájit řízení o omezení analogového televizního vysílání.

Dále v autorském zákoně. Ve zrušení poplatků za společný příjem digitálního televizního vysílání v autorském zákoně. Za příjem analogového televizního vysílání prostřednictvím společných televizních antén se neplatí poplatky za užití díla. Zákon však stanovuje povinnost platit poplatky za užití díla při příjmu digitálního televizního vysílání prostřednictvím společných televizních antén. Na jednu stranu jsou tedy občané státem přesvědčováni o nutnosti přejít na digitální vysílání a na druhou stranu jsou nuceni za toto vysílání navíc platit.

Dále - v poštovních službách v doplnění sankce do zákona o poštovních službách. Zavedení sankce reaguje na změněnou situaci na trhu poštovních služeb, kdy poštovní služby poskytují kromě držitele poštovní licence i držitelé zvláštní poštovní licence i jiní provozovatelé. Pokud jiný provozovatel porušuje ustanovení zákona, jeho jednání nelze podle dosavadní právní úpravy sankcionovat.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane ministře.Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Husák. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Husák: Vážená paní místopředsedkyně, vážení páni ministři, vážené poslankyně a páni poslanci, dovolte, abych přistoupil ke své povinnosti zpravodaje tohoto tisku 1025, kterým se novelizuje zákon 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích. Jak zde bylo již zmíněno, tato novela zde byla předkládána již v minulém roce, ve druhém čtení byla stažena po pádu vlády a teď po znovuprojednání v Legislativní radě vlády a vládou je předkládána znovu nám, Sněmovně, k jejímu projednání.

Vláda nám předkládá tento návrh zákona, který mění osm zákonů. Byly zde vyjmenovány panem ministrem, nebudu je všechny vyjmenovávat, a bylo zde také obšírně popsáno, co tato novela obsahuje. Jedná se o poměrně rozsáhlou novelu. Celý materiál zahrnuje 152 novelizačních bodů a jen zákon o elektronických komunikacích hovoří myslím za vše, tak jak to zde bylo již uvedeno panem ministrem. Není účelné, abych zde všechno opakoval, co zde již zaznělo, a myslím si, že budeme k tomu, abychom tento zákon podrobili podrobnému projednání, mít prostor v hospodářském výboru, kde jsme připraveni tento zákon podrobně projednat.

Dle mého názoru je třeba se zmínit o některých věcech, které zákon o elektronických komunikacích obsahuje a které budou předmětem jeho projednání a schválení. Jak zde bylo zmíněno, jedná se o úpravu odnímání a změny přídělu rádiových kmitočtů v případě porušení stanovených povinností nebo nevyužívání kmitočtů, čímž se státu prostřednictvím Českého telekomunikačního úřadu umožňuje vykonávat kontrolu nad využíváním rádiového spektra.

Další, je to změna systému financování univerzální služby. Pan ministr to zde popsal velmi podrobně. Požadavky, které stát uplatňuje vůči soukromým subjektům na poskytování některých služeb svým občanům, by dle této novely měl hradit stát. Pro doplnění jen krátkou citaci: V roce 2010 se předpokládají náklady v celkové výši 235 milionů 653 tisíce 735 korun a z toho na jednotlivé dílčí služby - službu veřejných telefonních automatů 83,2 milionu. Zde se jedná o snížení nákladů na základě rozhodnutí ČTÚ na 77 milionů pro rok 2011. Toto je předpoklad ČTÚ. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP