(10.20 hodin)
(pokračuje Prosek)
Rovněž zde je nutno připomenout, dámy a pánové, že k tomuto návrhu vyjádřila váda České republiky nesouhlas. Vláda výslovně nesouhlasí se zrušením karenční doby a upozorňuje zejména na negativní dopady na státní rozpočet, které navrhovatelé zjevně podhodnotili. Rovněž vláda upozorňuje na diskriminační prvky návrhu, a tím i možný nesoulad s právem Evropské unie.
Dále, dámy a pánové, navrhuji, abychom vyřadili z pořadu jednání 67. schůze také bod 44. Jedná se návrh poslanců Bohuslava Sobotky, Jeronýma Tejce a také Ondřeje Lišky na vydání zákona o zrušení listinných akcií na majitele a o změně některých souvisejících zákonů, podle sněmovního tisku 954 v prvém čtení. Diskusi k tomuto návrhu jsme vedli již na mimořádné schůzi. Jak je vám známo, jedná se o návrh na zrušení anonymity vlastníků akcií podobný návrhu, který je obsažen v tisku 987.
Rovněž navrhuji, abychom z pořadu 67. schůze vyřadili bod 45.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane kolego, já vás přeruším. Požádám jednak Sněmovnu o klid a jednak bych vás chtěl upozornit, že navrhujete i body, které ve schůzi již nejsou, protože byly projednány na jiných, mimořádných schůzích. (Potlesk zleva.) Učinil jste tak již podruhé a rád bych tedy, jestli jste si dobře připravoval to své vystoupení, abyste tak učinil u těch bodů, které byly projednány na mimořádných schůzích. Děkuji vám.
Poslanec Zdeněk Prosek: Vážený pane místopředsedo, děkuji především kolegyním poslankyním a kolegům poslancům za tu trpělivost a kázeň, kterou v průběhu mého návrhu věnují těmto návrhům a jejich projednávání. Rovněž děkuji vám za vaši poznámku, nicméně formálně body jsou v pořadu schůze, této řádné 67. schůze, a tudíž navrhuji, aby byly z toho pořadu vyškrtnuty. Pokud vám to přijde jako pouhá formalita, tím lépe a tím snáze nepochybně budou mé návrhy získávat podporu ze strany Poslanecké sněmovny. (Potlesk zprava.)
Takže dovolte, dámy a pánové, abych dále navrhl vyřadit z jednání 67. schůze bod 45. Jde o návrh poslanců Jaroslava Fialy, Marka Bendy, Bohuslava Sobotky, Zdeňka Jičínského a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, sněmovní tisk 960 v prvém čtení. Návrh přesněji definuje postavení nezávislého kontrolního úřadu a rozšiřuje jeho pravomoci. Vláda například doporučuje zpřesnit formulace, upravit otázku odvolatelnosti prezidenta a viceprezidenta a doporučuje dlouhou legisvakanční lhůtu.
Rovněž navrhuji, dámy a pánové, abychom z pořadu 67. schůze vyřadili bod 46. Jde o návrh poslanců Robina Böhnische, Lubomíra Zaorálka, Martina Bursíka, Libora Ambrozka, Jiřího Paroubka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, tak jak je navrhováno ve sněmovním tisku 982. Tento návrh bychom měli projednávat v prvém čtení. Navrhovatelé navrhují, aby Česká republika snížila emise skleníkových plynů v roce 2005 - považte - o plných 50 % ve srovnání s rokem 2010, s tím, že pokud mezinárodní úmluvy stanoví ještě přísnější kritéria, bude se postupovat podle nich. Navrhovatelé dále zavádějí takříkajíc zelené pětiletky, aby v průměru za pětileté období došlo k průběžnému ročnímu snížení emisí skleníkových plynů v přepočtu na kysličník uhličitý nejméně o 2,3 mil. tun. K tomuto návrhu nemohla vláda vydat jiné než nesouhlasné stanovisko.
Dále mi, dámy a pánové, dovolte navrhnout, abychom z pořadu 67. schůze vyřadili také bod 48. Jedná se o návrh poslanců Bohuslava Sobotky, Ondřeje Lišky, Pavla Kováčika, Věry Jakubkové a Jeronýma Tejce na vydání zákona o lobbingu a o změně některých souvisejících zákonů. Jedná se o sněmovní tisk 994 v prvém čtení. Opakovaně podávaný návrh, a diskusi na téma lobbingu jsme také již opakovaně na půdě Poslanecké sněmovny vedli. Byl vrácen k dopracování 30. září. Návrh zákona o lobbingu předpokládá, že tato činnost bude zapsána v seznamu lobbistů při Ministerstvu vnitra, že lobbista bude muset čtvrtletně informovat Ministerstvo vnitra o veškerých svých lobbistických kontaktech a o svých klientech a stejně tak veřejný funkcionář, například poslanec či člen vlády, bude muset čtvrtletně pod sankcí oznámit Ministerstvu vnitra svůj pracovní program za předchozí čtvrtletí, ve kterém budou muset být uvedena data a místa schůzek s lobbisty, včetně uvedení obsahu takového jednání. Nově se pak navrhuje, aby zákonu o střetu zájmů podléhali i asistenti poslanců a senátorů. Také se nově navrhuje, aby návrhy zákonů a pozměňovacích návrhů obsahovaly jména všech spolupracovníků, kteří se na jeho tvorbě podíleli.
Jak je vám jistě známo, k tomuto návrhu vyjádřila vláda vedená Janem Fischerem nesouhlas. Vláda opakovaně deklaruje snahu legalizovat lobbing a regulovat jej. Zcela však odmítá způsob navrhovaný v tomto tisku. Odmítá navrženou koncepci úpravy lobbingu, kde je navrhován jako uskutečnění kontaktu lobbisty s veřejným funkcionářem a nikoliv jako činnost zaměřená k prosazení zájmu lobbisty či jeho klienta. Vláda ovšem upozorňuje na fakt, který je nám obecně známý, že poslanci a senátoři se slibem zavazují konat v zájmu všeho lidu.
Dále navrhuji, abychom z pořadu 67. schůze vyřadili bod 49. Jde o návrh poslanců Bohuslava Sobotky, Ondřeje Lišky, Pavla Kováčika, Věry Jakubkové a Jeronýma Tejce na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 107/1999 Sb., o jednacím řádu Senátu, ve znění pozdějších předpisů, jak je uvedeno ve sněmovním tisku 995. Návrh bychom měli projednat v prvém čtení. Připomínám, že jde o zavedení povinnosti uvádět u každého pozměňovacího návrhu seznam všech spolupracovníků podle návrhu zákona o lobbingu, jak jsem se o něm zmínil ke sněmovnímu tisku 994 v předchozím navrhovaném bodě. Stanovisko vlády k tomuto návrhu je nesouhlasné, podobně jako k předchozímu návrhu, sněmovnímu tisku 994, s nímž tento návrh bezprostředně souvisí.***