(16.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane ministře. Nyní vystoupí pan poslanec Antonín Seďa, který bude interpelovat omluveného ministra Martina Bartáka ve věci vojenských vrtulníků a jejich pilotů.

 

Poslanec Antonín Seďa: Vážený pane místopředsedo vlády, jistě si vzpomínáte, že polské vrtulníky Sokol byly zrušeny z pátrací záchranné služby SAR v Přerově a že byly přemístěny na leteckou základnu do Kbel. Již v té době jsem upozorňoval, že použitím jiných vrtulníků se zhorší dostupnost a kvalita poskytování sil a prostředků Armády České republiky ve prospěch integrovaného záchranného systému. Stažení sokolů do Prahy se zdůvodňovalo provozními úsporami. Nynější situace je však tristní. Dnes z deseti sokolů létá jeden ve prospěch plzeňských a karlovarských zdravotníků a druhý je připraven ve prospěch SAR. Ostatní čekají v hangárech na svoji generální opravu, na kterou podle mých informací nejsou peníze a kterou je nutno provést ve výrobním závodu v Polsku.

Vážený pane ministře, jste přesvědčen, že rozhodnutí bývalého náměstka ministra obrany Miroslava Kalouska vyměnit deset stíhaček MiG 29 za vrtulníky Sokol bylo z dnešního pohledu správné rozhodnutí? A bylo správné i rozhodnutí bývalé ministryně Vlasty Parkanové přemístit sokoly z Bochoře do Kbel a jejich nahrazení jinými, méně vhodnými vrtulníky? Jak hodlá Armáda ČR dále využívat vrtulníky Sokol a kdy Ministerstvo obrany uvažuje o jejich generální opravě?

Vážený pane místopředsedo vlády, piloti z jednotky SAR z letiště Bochoř a z Líní se soudí s Armádou ČR, aby jim zaplatila přesčasy. Rozhodnutí krajského soudu umožní opětovné prošetření dle mého názoru oprávněné stížnosti vojáků. Neobáváte se, pane ministře, že tato kauza ukazuje na koncepční chyby v naší armádě a že může spustit lavinu dalších žalob vůči vašemu ministerstvu? Děkuji za odpovědi.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi za jeho interpelaci. Nyní vystoupí pan poslanec Jan Látka, který bude interpelovat rovněž omluveného ministra Jana Dusíka ve věci elektrárny Prunéřov.

 

Poslanec Jan Látka: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, mrzí mě, že vámi řízené Ministerstvo životního prostředí již podruhé odložilo rozhodnutí o povolení modernizace hnědouhelné elektrárny Prunéřov s tím, že sporné hodnocení účinnosti ponecháte na nezávislém mezinárodním týmu.

Proč nevěříte kvalitě našich akreditovaných zpracovatelů dokumentací a posudků EIA? Nebo tím dáváte najevo nedůvěru v celý český proces EIA? Pominout jistě nelze ani nemalé výdaje ze státního rozpočtu, které Ministerstvo životního prostředí za nezávislé mezinárodní posouzení zaplatí. Jste skutečně, jak se říká, mezi dvěma mlýnskými kameny, kdy na jedné straně stojí společnost ČEZ, zaměstnavatelské svazy, odbory i premiér Fischer a na straně druhé Strana zelených a Martin Bursík?

Rozumím tomu, že energetiky plánované navýšení účinnosti elektrárny ze současných 33 na 39 % se ekologům i Ministerstvu životního prostředí může zdát málo. Otázkou však je, zda požadovaných 42 až 45 % účinnosti je vůbec reálných. Vnímám i námitky ekologů, že elektrárna Prunéřov je největším zdrojem emisí CO2 v Česku. Nicméně jistě nelze pominout ani ekonomické aspekty této modernizace, což jsou investice za 25 mld. korun, zakázky pro řadu tuzemských firem a tisíce pracovních míst.

Závěrem snad jen otázka. Jak hodlá, vážený pane ministře, Ministerstvo životního prostředí garantovat skutečnou nezávislost mezinárodního zpracovatele?

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Janu Látkovi. A nyní prosím, aby se slova ujal pan poslanec David Kafka, který bude interpelovat rovněž omluveného ministra kultury Václava Riedlbaucha ve věci úspěšnosti projektů podpořených ze Státního fondu ... A teď nevím, jak tu zkratku rozklíčovat, ale určitě to pan poslanec řekne.

 

Poslanec David Kafka: Dámy a pánové, dobré odpoledne. Vážený pane ministře kultury, chci mluvit o Státním fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie, který má několik programových okruhů, které jistě mají sloužit tomu, aby se českému filmu dařilo.

Vcelku jasně lze hodnotit projekty na podporu technické modernizace kin, na propagaci českých filmů nebo na nákup hodnotných filmů pro promítání ve filmových klubech nebo v artcentrech, artkinech a snad i na propagaci hodnotných českých kinematografických děl. Jiná je však situace v projektech na tvorbu a výrobu českých kinematografických děl. Rozhodovat o kvalitě podporovaných projektů dopředu je nesporně velmi obtížné. Je však možné už hotová kinematografická díla zhodnotit zpětně a získat tak jistou zpětnou vazbu o tom, zda se rada fondu rozhodovala v tom daném případě správně, nebo nesprávně. Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie publikuje velmi otevřeně svá rozhodnutí o tom, kolik peněz na který projekt dala a které projekty odmítla. Za to je třeba radě fondu poděkovat. O tom, jak byl ten či onen film úspěšný, se však nikde nedočteme.

Chci vás proto požádat o vypracování přehledu o úspěšnosti podpořených děl, která dostala na tvorbu a výrobu filmů 1 mil. korun a více. Jelikož jsou české filmy určeny českým divákům, navrhuji za kritéria počet diváků, kteří na uvedený film šli, a tržby, které film získal. Uvedený přehled bych prosil za projekty, které byly podpořeny v roce 2006, 2007 a 2008.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Je mi líto, pane poslanče. Dal jsem vám pět sekund navrch, protože nemáte další minutu. Víc už ale opravdu nemohu.

 

Poslanec David Kafka: Děkuji. Zdržím se dalšího opakování.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Nyní vystoupí pan poslanec František Dědič se svou interpelací na ministra dopravy Gustáva Slamečku ve věci urychlení výstavby dálnice D3.

 

Poslanec František Dědič: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, pane ministře, my Jihočeši si nesmírně vážíme aktivity vlád Mirka Topolánka a Jana Fischera ve věci výstavby dálnice D3. Výsledkem té první aktivity bylo vybudování úseku dálnice z Tábora směrem na sever. Výsledkem aktivity vlády Jana Fischera a ministerstva pod vaším vedením je to, že je hodně peněz připraveno pro letošní rok k čerpání pro úsek z Tábora do Soběslavi a do Veselí nad Lužnicí. Mě však znepokojuje z hlediska přípravy stavby, že jsem přesvědčen, že hrozí to, že přestože se povedlo peníze na vládní úrovni zajistit, nebudou prostavěny, protože nejsou platná stavební povolení.

Já bych se chtěl zeptat, co učiní Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic pro to, aby v jarních měsících všechna potřebná stavební povolení byla a stavba mohla plynule pokračovat a lidé v Plané nad Lužnicí, Soběslavi i v Sezimově Ústí a v Táboře se dočkali bezpečného obchvatu svých měst a v roce 2011 mohla být stavba dokončena?

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane poslanče, a prosím ministra dopravy Gustáva Slamečku o odpověď.

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (slovensky) Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, D3 se zdá být dneska populární. My jsme se tady bavili o úsecích, které jsou ve Středočeském kraji, a o úsecích, které jsou od Lužnice směrem k Českým Budějovicím. Tato interpelace je na úsek, který se v podstatě dnes staví. Je to jiný úsek, je to úsek, který vlastně vede od existujícího úseku u Tábora směrem k Veselí nad Lužnicí.

Dobrou zprávou pro tento úsek je to, že je finančně zabezpečený, to znamená je financovaný z operačního programu Doprava. Tedy nejen na rok 2010, ale i na pokračování v letech 2011 a 2012 tam máme finanční prostředky, které jsou připravené. A z tohoto pohledu, myslím si, žádný problém není. Pokud by došlo k nějakému zdržení, tak z hlediska pravidel fondu není problém ty prostředky ve fondu uchovat a použít je v dalších letech. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP