(15.40 hodin)
(pokračuje Bursík)

To nejdůležitější je, jak mají, pane premiére, občané ohrožených vesnic v Ústeckém kraji, které jsou za limity těžby uhlí, rozumět větě vašeho dopisu, který jste odeslal den po této interpelaci, kde hovoříte o odstranění administrativních překážek, rozumějme o limitech těžby. To je věc, která mě velmi zaráží. A jestli jste zaznamenal poté reakci starosty Litvínova, který žádá miliardu a deset tisíc pro domácnosti, a co tomu říkáte. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče, i za dodržení času. Prosím pana předsedu vlády o reakci.

 

Předseda vlády ČR Jan Fischer: Pane předsedající, dámy a pánové, vejít se do pětiminutového limitu na odpověď nebude jednoduché. Zkusím to a posléze podrobnou písemnou odpověď panu poslanci Bursíkovi předám na místě. Takže já mám jednacím řádem omezenou dobu na odpověď. Rozdělím své vystoupení do dvou částí a předpokládám, že odpovím na všechny otázky, které jste mi v interpelaci položil.

Rekapitulace faktů. Návrh na stažení návrhu horního zákona předložil vládě ministr průmyslu a obchodu. Já ani nikdo z mých spolupracovníků jsme se se na tomto kroku nepodíleli. Podal ho tam sua sponte, sám od sebe, tak jak ministr vlády obvykle koná. Vláda návrh ministra Tošovského podpořila hlasy všech přítomných ministrů, pouze jediný člen vlády byl proti. Návrh vládě podal ministr Tošovský s odkazem na kompetenční zákon, který svěřuje problematiku využití nerostného bohatství do působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu.

Argumenty pro stažení uvedl dva. Za prvé, návrh zákona je opakovaně, už několik měsíců, Sněmovnou neprojednáván. Vláda dala najevo, že u takovýchto předloh nebude usilovat o jejich další projednání. Za druhé, před projednáváním horního zákona je třeba nejprve rozhodnout o podobě nové energetické koncepce.

Pokud jde o novou energetickou koncepci, Ministerstvo průmyslu a obchodu ji připravilo, vláda ji zatím ani neprojednávala, pouze jsme s ekonomickými ministry s apelem na další ministry vlády absolvovali seminář k této věci, s tím, že v té věci běží důkladná odborná, a chcete-li, veřejná diskuse. A dokonce mi teď navrhl ministr průmyslu odložení vyhodnocení té diskuse až - jestli se nepletu, pane ministře? - na září letošního roku. Nicméně na základě těchto argumentů vláda návrh ministra průmyslu podpořila. Šlo určitě o normální standardní postup, zcela v souladu s jednacím řádem vlády. Pokud jde o ministra životního prostředí, vyjádřil s materiálem ministra průmyslu a obchodu nesouhlas, ostatní členy vlády však svými argumenty nepřesvědčil.

Pokud jde o námitku, že návrh neprošel připomínkovým řízením, předpokládám, že jako bývalý místopředseda vlády víte, že udělení tzv. výjimky z připomínkového řízení je udělováno zcela běžně. Dámy a pánové, ročně jde o stovky takových výjimek, které udělovali moji předchůdci zprava, zleva. Zvlášť když šlo o proces zpětvzetí, nikoliv o obsahový dokument, považoval jsem to za zcela přirozené, aby se zjednodušila procedura přípravy materiálu na jednání vlády.

Tolik věcná fakta, na jejichž základě konstatuji, že vláda v této věci postupovala zcela standardně, v souladu s jednacím řádem vlády i obecnými pravidly, jimiž se řídí její jednání.

Nemohu nekonstatovat, že v souvislosti s postupem vlády v minulých dnech nebyly vzneseny pouze věcné námitky či věcné otázky, ale to vaše vystoupení jste zarámoval obviněním vlády z korupčního jednání. Musím zareagovat opětovně na tato vaše slova.

Jde o nesmírně vážné obvinění, které jste přes moji výzvu odmítl vzít zpět a naopak jste je s odkazem na svoji poslaneckou imunitu v minulých dnech ještě několikrát zopakoval. Já znovu opakuji, že postup vlády, jak jsem před chvílí doložil a dokládám to podrobně zde, byl zcela standardní. Těch pět minut mi na to nestačí, ale chtěl jsem tady ten prostor využít. Já osobně ani moji spolupracovníci jsme do jeho průběhu nikterak nezasahovali. Neměl jsem pro to sebemenší důvod.

Naznačování, že jako premiér podléhám vlivu těžařských společností, protože můj poradce se zná s předsedou dozorčí rady jedné ze společností, je absurdní. Dámy a pánové, možná je to ještě horší!

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: (Vstupuje premiérovi do řeči.) Pane premiére, je mi velmi líto, ale jednací řád platí i pro vás.

 

Předseda vlády ČR Jan Fischer: Ano. Samozřejmě. Já ho budu respektovat.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Budete mít další dvě minuty v případě, že pan poslanec Bursík využije své jedné minuty. To je jediné, co vám mohu nabídnout oběma. Hovořit bude pan poslanec Bursík, chce-li. Chce.

 

Poslanec Martin Bursík: Děkuji pěkně. Já také nepokládám tu debatu za racionální, když vy jste omezen pěti minutami a já dvěma minutami.

Za prvé musím konstatovat, pane premiére, že došlo k porušení jednacího řádu. Mě vedl tento spor, který má - ta podstata toho sporu je daleko vážnější než nějaký formalismus, ale ty formální chyby a nestandardní postupy vlády dokládají to, že tam byl vliv externí, zvenčí, který jsem popsal, za kterým si stojím. Každý materiál jednání vlády před jeho předložením musí být předložen vládě ke stanovisku všem ministrům, výjimku k tomu uděluje pouze premiér vlády, a to s odkazem na přílohu 5 jednacího řádu, a v příloze 5 jednacího řádu žádné zpětvzetí návrhu zákona není, to znamená vy jste porušili jednací řád vlády a je to doklad toho, že podklady, které jsou připraveny, nejsou v pořádku.

A pak je tady, pane premiére, ta věta, kterou jste napsal den po mém vystoupení zde v Poslanecké sněmovně, kterou bych ještě velmi prosil, jestli byste mohl vysvětlit, protože (upozornění na čas) ta v tuhle chvíli je velmi podstatná. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.

 

Předseda vlády ČR Jan Fischer: Bohužel jsme se nedostali k té větě. Já nevím, kterou jste měl na mysli. Ano, já jsem o té výjimce rozhodl. Já jsem o ní rozhodl tak, jak rozhoduji, protože jsem měl řadu důvodů, ne proto, že to bylo zpětvzetí, ale vzhledem k tomu, že jsem chtěl racionalizovat chod činnosti vlády a nepovažoval jsem to za nutné. Zkrátka ten návrh tady neprošel opakovaně ve Sněmovně. To není můj problém, to není problém mojí vlády. To je první věc.

A protože mám na to jenom jednu nebo dvě minuty, tak tu polemiku nebudu extendovat. I nadále jakékoliv obvinění z korupčního jednání své osoby zkrátka a dobře striktně odmítám. To je jedna věc. Důvodem ke korupčnímu jednání není to, že tak jako pan kolega Mlynář, i já znám pana Jana Dobrovského. Znám ho dvacet let, ale do jeho podnikání mi nic není. Jestli s ním o něčem mluvím, tak ne o tomhle. Ale určovat mi, s kým se budu stýkat a kde, to si opravdu vnutit nenechám, to je v rovině velice osobní!

Ale pojďme tedy dál, a to bych rád, aby tady v té odpovědi zaznělo. Znovu, už nevím pokolikáté, opakuji, a řekl jsem to tady i v této Sněmovně: tato vláda nebude prolamovat těžební limity! Jsem rád, že to tady mohu říci ještě jednou. nemá pro to žádný důvod, není třeba se čehokoliv tohoto druhu obávat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane předsedo vlády. Nyní přistoupíme k další interpelaci. Tou je interpelace pana poslance Ladislava Velebného ve věci zadávacích řízení Lesů České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP