(14.40 hodin)
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane předsedo. Dámy a pánové, připomínám, že odpoledne budeme projednávat následující pevně zařazené body: 51, 47, 19, 21, 54, 200, 42, 43, 187, 44, 45, 46, 48, 49, 50, 58, 52, 53, 55, 61, 188, 195, 196, 199, 201 a bod 59.
Nyní přistoupíme k projednávání prvního pevně zařazeného bodu, tedy bodu
51.
Návrh poslanců Bohuslava Sobotky, Pavla Němce, Jeronýma Tejce a Petra Braného
na vydání zákona, kterým se mění zákon České národní rady č. 202/1990 Sb.,
o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 971/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsem obdrželi jako sněmovní tisk 971/1.
Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Bohuslav Sobotka. Vážený pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já se v tuto chvíli cítím poněkud jako výherce loterie při předkládání této novely loterijního zákona, protože ve světle vývoje schůze Poslanecké sněmovny dopoledne jsem ani nepředpokládal, že by tento návrh zákona mohl přijít po nekonečné řadě obstrukcí na řadu.
Chtěl bych tedy poděkovat za to, že se podařilo dosáhnout projednávání tohoto návrhu zákona. Chtěl bych zrekapitulovat, že od roku 1998, kdy byla schválena velká novela loterijního zákona, tak během dvanácti let nedošlo k žádné podstatné legislativní změně, která by upravovala podmínky pro fungování hazardu v naší zemi. Dvanáct let! Dvanáct let, ačkoliv je zřejmé, že tady existuje celá řada vážných problémů, které po dvanácti letech vyžadují zásah zákonodárce. Pokud zákonodárce v této věci nezasáhne, nemá prostor ani Ministerstvo financí pro to, aby jakýmkoli způsobem reagovalo na prudký vývoj v této oblasti. Za těch dvanáct let došlo nejenom k tomu, že se v řadě míst a oblastí posílily negativní tendence spojené s provozováním hazardu, ale došlo také k velkému technologickému rozvoji, k technologickému pokroku i v této oblasti. A ukazuje se, že regulace, tak jak je dnes nastavena na základě zákona z roku 1998, nezvládá pojmout všechny varianty a možnosti technologického rozvoje a modernizace hazardu, jednotlivých hazardních her, tak jak jsou v České republice provozovány.
Snažil jsem se v roce 2005, tehdy ještě jako ministr financí, protlačit v Poslanecké sněmovně novelu loterijního zákona, která by řešila některé aktuální problémy, které tehdy Ministerstvo financí identifikovalo. Musím říci, že moje tehdejší zkušenost s Poslaneckou sněmovnou byla velmi smutná. Návrh zákona byl předložen v roce 2005 a do voleb v roce 2006 nebyl vůbec projednán. Celkem šestkrát bylo úspěšně navrženo vyřazení vládní novely loterijního zákona v letech 2005 až 2006 z programu schůze Poslanecké sněmovny, a bohužel, když jsem se díval zpětně na navrhovatele, kteří předkládali tento návrh na vyřazení, tak pocházeli ze všech směrů našeho standardního politického spektra.
Jsem rád, že do dalšího projednávání postoupil minulý týden také návrh, který připravili poslanci KDU-ČSL. Toto je návrh, který připravili poslanci sociální demokracie a zčásti také poslanci KSČM, a podle mého názoru je to návrh, který je zaměřen na řešení dvou klíčových palčivých problémů, které podle našeho názoru by bylo dobré ještě do konce volebního období upravit.
Navrhovaná právní úprava především posiluje otázku transparentnosti použití výtěžku, který odvádějí jednotlivé loterijní společnosti. Cílem návrhu je maximálně zprůhlednit veškeré peněžní toky tak, aby občan měl možnost v kteroukoli chvíli se dozvědět, kde končí peníze, které musí povinně odvádět hazard na veřejně prospěšné účely. Dnes tomu tak není. Záleží na benevolenci toho kterého provozovatele, zdali dá Ministerstvu financí souhlas s tím, aby Ministerstvo financí zveřejnilo, kam jdou peníze z výtěžku.
Klíčové také je odstranit potenciální konflikty zájmů, neboť se ukázalo v minulých letech, že ustanovení o odvodu povinné části výtěžku z hazardu je občas zneužíváno. Zneužíváno tím, že vznikají účelové nadace, vznikají účelová občanská sdružení, kam jdou tyto finanční prostředky a pak jsou dále rozdělovány netransparentním způsobem.
Velmi často také hrozí konflikt zájmů. Lidé, kteří jsou blízcí provozovateli těchto loterijních či jiných hazardních her, figurují ve statutárních orgánech těchto nadací nebo občanských sdružení. A je tedy logické, že toto nebyl záměr zákonodárce, který v roce 1998 takovýto systém finančních toků nastavil.
Druhá, ještě důležitější část, které se věnuje tato stručná novela, je otázka rozšíření vlivu obcí na oblast povolování sázkových her v kasinu a dalších obdobných her. Doplňujeme stávající zmocnění obcí a v zásadě posilujeme postavení obcí tak, aby obec mohla mít absolutní kontrolu nad rozvojem či nerozvojem hazardu na svém teritoriu. Domníváme se, že obec by měla mít dostatečné nástroje na to, aby ovlivňovala, jakým způsobem probíhá toto podnikání na jejím teritoriu. Myslíme si, že by obec v tomto měla mít právo regulace, nejenom Ministerstvo financí, ale také obec, a to směrem ke všem technologickým typům, ke všem typům výherních hracích přístrojů, ať již jsou založeny na jakékoli technologické bázi.
Tolik velmi stručně k návrhu zákona. Myslím si, že by bylo dobře, kdybychom tento návrh projednali. Rád bych požádal o to, aby byl postoupen, stejně jako předchozí novela, do rozpočtového výboru. Chtěl bych nyní nejenom jako předkladatel, ale i jako předseda rozpočtového výboru deklarovat, že jsem připraven pomoci maximálně tomu, abychom na půdě rozpočtového výboru našli konsensuální řešení a provedli ty nejnaléhavější změny, které si regulace hazardu vyžaduje.
Poslední poznámka k tomuto tématu na úvod. Je zřejmé, že v tomto volebním období už nebudeme projednávat v Poslanecké sněmovně komplexní úpravu v podobě nového loterijního zákona. Tento proces se nepodařilo ani v tomto funkčním období zvládnout a stihnout na půdě Ministerstva financí v uplynulých čtyřech letech. A je tedy zřejmé, že toto téma bude muset uchopit příští vláda a příští vláda pravděpodobně předloží do Poslanecké sněmovny nový loterijní zákon. Ale myslím si, že vzhledem k situaci, která bude po volbách, vzhledem k tomu, že vláda bude mít celou řadu vážných priorit, zejména ve vztahu k veřejným rozpočtům, je málo pravděpodobné, že by tato regulace začala platit ještě v letošním roce.***