(15.40 hodin)
Předseda vlády ČR Jan Fischer: To je kauza, kterou zahrála česká média, pokud vím, tak Mladá fronta dnes 14. ledna, čili poměrně nedávno. Já tady
mám poměrně rozsáhlý elaborát Ministerstva dopravy k té věci a tím procházet nechci. Opakoval bych to, jak se vyjádřilo Ministerstvo dopravy k té předmětné kauze, tak jak byla popsána v médiích.
Ministerstvo dopravy tady hraje roli zakladatele státního podniku Řízení letového provozu. Ministerstvo dopravy právě s ohledem na pochybnosti, které už tady byly dříve, provedlo podrobný audit a kontrolu hospodaření včetně této zakázky u státního podniku v průběhu roku 2009. Závěry kontroly či auditu jsou obsaženy v příslušném protokolu, používá je pak i vyjádření vůči tomu článku. Pokud jde o výsledek provedené kontroly, lze ho shrnout tak, že nebyla zjištěna žádná významná pochybení při nakládání s majetkem státního podniku a ten samotný projekt rekonstrukce technického bloku ani po provedené kontrole nebo kontrolujících žádné pochybnosti nevzbudil a kontrola proběhla velmi, jak jsem informován, velmi důkladně, dokonce nadstandardně důkladně, když bylo vyžádáno nezávislé ocenění autorizovanými odborníky v oblasti pozemního stavitelství, a žádné nápadné předražení zjištěno prostě nebylo. Stejně tak nebyla zjištěna žádná vážná pochybení ve výběrovém řízení. Ministerstvo dopravy na článek v Mladé frontě Dnes reagovalo a myslím, že přiměřeně a korektně, a jsem rád, že tam i ta kontrola proběhla, ten audit. Čili to nebylo ponecháno jenom tomu, aby to plulo nějakým svým životem. To je k této interpelaci.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Nevím, jestli pochyby pana poslance byly zahnány. Prosím, máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane premiére. Já vím, že Ministerstvo dopravy je zřizovatelem Řízení letového provozu. Původně jsem chtěl interpelovat pana ministra, ale na druhou stranu vím, jaké odpovědi bych zřejmě dostal, a já bych opravdu vás požádal, pane premiére, přestože audit tam byl proveden, ale právě s ohledem na to, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tu pokutu tam dal, abyste mi odpověděl na tři sdělené otázky písemně. Děkuji moc za odpověď.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Prosím, pane premiére.
Předseda vlády ČR Jan Fischer: Určitě tak učiním.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobrá. Můžeme s tímhle ukončit celou interpelaci a slovo dostane opět Ludvík Hovorka, který se tentokrát obrací ve věci stavu Československých (?) aerolinií. Prosím.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo vlády, v roce 2003 rozhodla vláda České republiky o odvolání úspěšného ředitele Československých (?) aerolinií Miroslava Kůly a na jeho místo tehdy dosadila exministra Jaroslava Tvrdíka. ČSA tehdy byly v zisku a na účtech bylo 1,7 miliardy korun. Je známo, že Jaroslav Tvrdík nakoupil zbytečně hodně letadel a zbytečně velkých a vynaložil zbytečně stovky milionů korun za poradenské služby a velmi navýšil platy zaměstnancům. ČSA nebyly schopny letadla naplnit a dostaly se do obrovského propadu. Jaroslav Tvrdík byl potom nahrazen Radomírem Lašákem. Z veřejně dostupných čísel je možno vyčíst, že od roku 2005 z provozu firma vytvořila ztrátu 6,5 miliardy korun a nikdy neměla kladné cash flow. Peníze, které tekly z firmy, byly záplatovány rozprodejem majetku a neustále se snižovala hodnota firmy.
Vážený pane předsedo vlády, zasadíte se o to, aby výše uvedení manažeři a také členové dozorčích rad, kteří za hospodaření firmy odpovídali ze zákona celým svým majetkem v tomto období od roku 2003, nesli osobní odpovědnost za stav, do kterého evidentně svým řízením dostali společnost Československé (?) aerolinie? Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Poprosím pana premiéra, aby na to reagoval.
Předseda vlády ČR Jan Fischer: Pane předsedající, dámy a pánové, v hospodaření českých aerolinek se potkaly dva faktory teď v tom výsledku. Jednak řekněme způsob výkonu managementu a fungování dozorčí rady k tomu a plus krize. Separace jednotlivých vlivů není tak úplně jednoduchá, ale podepsaly se tam oba. Já se teď nechci spořit, v jaké proporci. Samozřejmě, že někde na začátku toho ztrátového hospodaření byl určitě důvod ten, že tam šlo o nepřiměřeně silnou expanzi společnosti významně přesahující možnosti trhu. Samozřejmě, byly tam velmi štědré dlouhodobé kolektivní smlouvy. Lašákův management nekorigoval nastavený vývoj, i když on už musel čelit samozřejmě krizovým poruchám a hospodařilo se se ztrátami, které, to všichni víme, byly vyrovnávány prodejem majetku podniku. My jsme si potom prožívali veškeré komplikace okolo případné privatizace. Rozhodli jsme tak, jak jsme rozhodli s ohledem i na nabídku. Fakt je, že problém toho podniku byl výrazně vyšší, než jsme se původně i domnívali, a z čísel, která byla k dispozici, tak byl horší, a byl horší, než jsme byli ujišťováni Lašákovým managementem. To je prostě fakt. Nicméně krizové poruchy na celém leteckém trhu, globálním trhu v tomto odvětví, se nemohly neprojevit i v hospodaření českých aerolinek a samozřejmě zasáhly je zejména prudkým propadem výnosů.
K té osobní odpovědnosti. My jsme za prvé udělali všechno pro to, abychom právě při příležitosti debat o privatizaci uměli výměnou dozorčích rad, nevím, jestli za pět minu dvanáct, nebo pět minut po dvanácté, řekněme rovnou ve dvanáct nějak statisticky průměrně, zasáhli natolik, že jsme vůbec vytvořili předpoklady, a teď by ten podnik mohl být elementárně konsolidován, takže s nějakým výhledem, doufejme, že konsolidován opravdu bude, tedy že bychom už byli schopni v roce, nebo management s laskavou péči dozorčí rady byl v roce 2010 schopen zastavit ztrátový provozní výsledek a v roce 2011 bychom rádi, aby podnik dosáhl už celkově ziskového hospodářského výsledku. Předpoklady pro to podle mého soudu vytvořeny jsou.
K té osobní zodpovědnosti. To je docela obtížné chtít po této vládě. My už jsme si s ČSA užili poměrně dost, ale já si myslím, že předchozí vedení, ať už to nebo ono, bylo ustaveno z vůle tehdy vládnoucích politických stran, a vyvozování odpovědnosti nepolitickou vládou není prostě naším záměrem. My tedy skutečně ponecháváme na politické reprezentaci, jak a zda se vypořádá s důsledky svých rozhodnutí, které tato vláda v personální oblasti opravdu nepřijala. Co ale Ministerstvo financí činí, dělá všechno pro to, a víte, že se to nestalo, abychom se dokonce nedostali tak daleko, že bychom ty tzv. zlaté padáky bývalému managementu vyplatili. V takovém zoufalství ještě nejsme, jakkoliv to právně může být ne úplně jednoduchá záležitost. Ale zatím postoj pana ministra Janoty, a v tom ho tedy velmi podporuji, je velmi pevný.
Tolik k této interpelaci, pane předsedající.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, děkuji. Pan poslanec Hovorka ale ještě bude reagovat nebo doplní svoji interpelaci. ***