(17.30 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi a prosím, aby se slova ujala paní ministryně Dana Jurásková.
Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Děkuji za slovo. Jedná se o standardní rozhodnutí vedoucí ke snížení nákladů v nákupu spotřebního speciálního zdravotnického materiálu v IKEM, který už v tuto chvíli je IKEM nakupován a spotřebován. IKEM je potřebuje bezprostředně ke své činnosti. Jde o následující kategorie: obecné zdravotnické prostředky, například kanyly, chirurgický a šicí materiál, intervenční kardiologie, katetry, pouzdra, vodiče, koronární stenty, arytmologie, například katetry pro elektrofyziologii a katetrové ablace, kardiostimulátory v oboru kardiochirurgie, umělé chlopně a oxygenátory v oboru intervenční kardiologie, radiologie, například radiodiagnostické katetry, periferní stenty a stentgrafty.
Rozhodnutí o tomto způsobu předcházel audit, který ho jednoznačně doporučil. Jedná se o striktní postup dle vyhlášky číslo 137 z roku 2006, o veřejných zakázkách. Předmětem veřejné zakázky je nákup speciálního zdravotnického materiálu v předpokládané hodnotě dvě miliardy korun. S vybraným uchazečem je předpoklad na uzavření rámcové smlouvy na období čtyř let.
Návrh členů hodnotící komise a jejich náhradníků byl předložen (?) s dodavatelem a následně doplněn o zástupce Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva obrany a Ministerstva dopravy. Pouze složení komise schvalovala vláda, nikoliv celou zadávací dokumentaci. Proto ani nemohla být předmětem připomínkového řízení.
Bylo přihlášeno pět uchazečů a všichni takto přihlášení účastníci byli vyzváni k podání nabídek, kde hlavním kritériem je výše nabízené ceny ve váze 50 %, kvalita zdravotnických prostředků ve váze 30 % a návrh řešení ve váze 20 %. Proces je plně transparentní a otevřený.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, paní ministryně. Pan poslanec Ludvík Hovorka využije svého práva k doplňující otázce v trvání šedesáti sekund.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za odpověď. Já bych chtěl poprosit, jestli by bylo možné dostat ještě odpověď na ty otázky, na které možná vy jste neměla připraveny jejich odpovědi, protože si myslím, že to je důležité, jestli se jedná vlastně o to ocenění samostatné ceny dodávky a nějaké té logistiky a nějakého upgradu, nebo jak jsem tomu rozuměl, inovace v průběhu těch čtyř let. A jestli případně by tedy výbor pro zdravotnictví mohl dostat část té dokumentace, aby mohl posoudit, jak přesně je to zadáno, abychom mohli mít do toho jakýsi vhled. Neříkám, že je to nestandardní veřejná zakázka, ale protože jsme o tom vlastně vůbec nevěděli, my jsme se dozvěděli, že se to projednávalo na vládě, tak proto to vzbudilo tyto otázky, které jsem vám položil.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hovorkovi. Paní ministryně má příležitost odpovědět.
Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Zareaguji pouze krátce. Předpokládám, že celá zadávací dokumentace visí na adrese veřejné, protože to je ze zákona povinnost. A jinak tím zadavatelem je IKEM. Jako přímo řízená organizace je povinen informovat zřizovatele. A samozřejmě toto je standardní postup, protože objem zakázky překročil hranici, kdy je povinnost, aby ta komise byla schvalována vládou.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, paní ministryně.
Paní poslankyně Zelenková mi oznámila, že svou interpelaci na pana ministra Jana Dusíka bude řešit jiným postupem. V tuto chvíli je příležitost pro pana poslance Petra Bratského, kterého ovšem tu nevidím. Kolegové z ODS nevědí? Takže tato interpelace propadá. Je mi líto, pane ministře, že jste neměl příležitost na interpelaci odpovědět.
Bude interpelovat pan poslanec Ludvík Hovorka pana ministra Vladimíra Tošovského ve věci zanedbané údržby elektrických rozváděčů ČEZ, pokud ty zkratky správně čtu.
Poslanec Ludvík Hovorka: Dobrý den. Vážený pane ministře, já jsem dostal dopis starostů mikroregionu Rožnovsko, který byl v tomto roce postižen mimořádnou sněhovou kalamitou v průběhu měsíce října. Starostové si stěžují na to, že v důsledku zanedbané údržby rozvodů jednak vysokého napětí, jednak nízkého napětí došlo k rozsáhlým výpadkům elektrického proudu a že měli problémy s tím, že se nedalo komunikovat přímo s odpovědnými manažery ČEZu. Při telefonování se dovolali vlastně jenom na nějaké záznamníky a nemohli být spojeni přímo s konkrétními lidmi. Starostové se z toho důvodu obávají, že se může podobná situace opakovat, proto žádají, aby stát jako majoritní akcionář nařídil ČEZu provést údržbu těchto stávajících vedení a také zajistil, aby byla k dispozici telefonní čísla na odpovědné manažery, aby starostové mohli v případě potřeby komunikovat řádně s těmi lidmi, kteří nesou odpovědnost a kteří mohou operativně řešit opravy vzniklé z důvodu kalamit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Odpoví pan ministr Vladimír Tošovský.
Ministr průmyslu a obchodu vlády ČR Vladimír Tošovský Děkuji. Vážený pan místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ta situace v říjnu byla skutečně nesmírně složitá. V půl páté ráno byla vydána výstražná situace, která varovala před silným větrem, trvalým sněžením, sněhovými jazyky. 14. října byl všude mokrý sníh doprovázený silným větrem a způsobil pády stromů do vedení vysokého napětí. Ve večerních hodinách potom začala narůstat poruchovost v oblasti Beskyd. Zhoršovala se potom ta situace dál a počet přerušených dodávek do transformačních stanic byl více než 1200. Potom 15. října, druhý den nato, došlo k dalším více než 150 poruchám na zařízení vysokého napětí. Celou tu dobu na odstraňování poruch pracovaly pohotovostní čety nejenom z ČEZ Distribuční služby, ale zároveň i nasmlouvaní smluvní partneři. Byli povoláni i zaměstnanci z jiných území. Čili ti zaměstnanci skutečně pracovali z plných sil a na plné nasazení. V mnoha místech byl terén špatně dostupný. Množství spadaných stromů práci silně komplikovalo. Bylo velice těžké vůbec projet ty komunikace. Mnohdy se stávalo, že do opraveného vedení znova spadly stromy další.
Jenom pro ilustraci, ochranné pásmo u vedení vysokého napětí je sedm metrů od krajního vodiče. To ne vždycky stačí, protože prostě ty stromy zvláště v hornatém terénu, kde jsou stráně, spolu s tím, že sníh byl nesmírně těžký, ten strom přerazí. A byť i třeba jenom malá část do vedení padne, tak pnutím potom dojde nejen k tomu, že se přetrhne to lano, ale mnohdy i přerazí stožár. To všechno musí ty čety odstranit. A je samozřejmě pravda, že na vedeních vysokého napětí se to opravuje prioritně, protože na tom jsou pověšené transformační stanice, které potom transformují napětí na hladinu nízkého napětí, a to jde potom k těm příslušným odběratelům. U vedení nízkého napětí, to je to, co skutečně chodí po těch vesnicích, městečkách, ale i k samotám, tak tam žádné ochranné pásmo ze zákona není. Prořezává se stabilně na dva metry, tak aby prostě do roka ten metr dorostl. Ono to nejde udržet úplně za rozumných nákladů tak, aby se nestalo.
Bohužel tady se setkala spousta věcí pohromadě. Samozřejmě i situace, nebo respektive stáří rozvodů není optimální, protože ta soustava je velmi, velmi rozsáhlá. Souhlasím s tím, že by se potřebovalo investovat daleko více do sekundárních sítí. Problém je samozřejmě ten, že cena by potom neúměrně vzrostla. Nicméně provozovatelné to skutečně je.
Čili jsou tam prováděna opatření. Ta opatření jsou v tom, že se montují nové typy konzolí, které se přerazí, aniž by poškodily stožár. Doba odstranění poruchy se tedy potom následně zkracuje. Nelze to samozřejmě zaručit, že to bude co nejdříve. ***